Hlavní navigace

Penumbra Requiem: pokračování strašidelných příběhů

Tomáš Bubeníček

Série her Penumbra je našim čtenářům jistě již dobře známá. Jde o hororové detektivky, které jsou zobrazovány z pohledu hlavního hrdiny. Pozoruhodná je především výborným fyzikálním modelem, díky kterému můžete s okolním světem interagovat skoro jako ve skutečnosti. Představíme vám nový datadisk Requiem.

Penumbra: Requiem je datadisk pro hru Penumbra: Black Plague, který částečně nahrazuje nevydanou třetí epizodu hry. V dnešní době se nedá sehnat samostatně, ale jen jako součást balíku her Penumbra Collection, který se dá koupit na stránkách tvůrců hry za dvacet dolarů. A od nedávna nemusíte kupovat hru jen platební kartou, ale také přes mobilní telefon, což je výhodné pro ty, co nemají platební kartu, či ji nechtějí používat na internetové platby. Bohužel cena je o dost vyšší – 460 korun českých, což je asi o sto korun více, než je cena při platbě kartou. I tak to ale není moc za tři hry, které považuji za vysoce kvalitní.

Pokud jste nikdy neslyšeli o Penumbře, vězte, že jde o hororovou adventuru z pohledu první osoby, která je vybudovaná na velmi dobrém fyzikálním enginu, jenž vám dovoluje manipulovat s objekty ve hře jako ve skutečnosti – dveře otevíráte kliknutím a táhnutím směrem, kterým chcete dveře otevřít, stejným způsobem zvedáte věci ze země a manipulujete jimi.

Hra sama o sobě moc příběhu neukazuje, většina z něj jsou jen útržky z předchozích her v podobě záblesků vzpomínek, nenajdete žádné zápisky, které by rozvíjely příběh. Někdy uslyšíte v rádiu lidi, které jste potkali v minulých dílech, jak k vám mluví. Requiem by se dal hrát sám o sobě jako úplně jiná hra než Penumbra, ale je v něm velmi využit příběh Penumbry, který zde nebudu rozepisovat, protože by člověk ztratil některé příběhové zvraty.

Ve hře se na rozdíl od předchozích dílů dostanete do jakýchsi „testovacích úrovní“, kde se budete pokoušet najít podivné kulovité objekty, které vám otevřou portál do další úrovně. Úrovně jsou ale tvořeny tak, že ve většině případů nebudete vědět, kde je východ, a zjistíte to až po tom, co sesbíráte veškeré „klíče“. Celkově je styl hry velmi podobný hře Portal, protože jde o skoro ten a samý princip – úroveň je jedna velká hádanka, kterou musíte projít a dostat se do cíle. Bohužel, úrovně nejsou nijak pospojovány, což mi osobně nepřipadá jako dobrý tah, protože mi hra nepřijde příliš jednotná – stejně tak mohly být úrovně (až na poslední) dány v úplně jiném pořadí a hře by to neuškodilo.

Requiem ale bohužel není tak strašidelná, jako jsou její předchůdci. Liší se od nich hlavně tím, že ve hře nespatříte žádného protivníka a nikdy vám nedojde energie do baterky. Na začátku hry však dostanete ránu do hlavy a v jednom z dvou možných konců hry uvidíte ležet vaše mrtvé tělo na stejném místě, kde jste ránu dostal. To otvírá teorii, že hra byla celou dobu váš sen, ve kterém jste bojoval o svůj život.

Grafika je skoro totožná s tou, která byla v předchozích dílech. Přidá se několik dalších objektů, ale ty nijak dramaticky nezmění, jak hra vypadá. Bohužel, v některých úrovních jsem zažil to, že moje postava v určitých chvílích bezdůvodně poskočila do strany, což bylo například v úrovni v kanálech nepříjemné, protože člověk spadne do vody a poté se z ní složitě dostává.

Hodnocení

Plusy: grafika, další balík úrovní do Penumbry
Mínusy: není tak strašidelná jako zbytek série
Verdikt: dobré ukončení série her, která rozhodně stojí za to si zahrát

Našli jste v článku chybu?