Pretoze zerie a hreje viac, nez sa da v mobiloch tolerovat.
V dobach Tegry 2 a 3 bolo dost pokusov o mobilne zariadenia a vsetky dopadli katastrofalne. Tegry 4 sa uz nikto nechcel ani dotknut a Nvidia musela pivotovat inde.
Vzpomínám doby kolem poloviny 90. let, kdy výplata byla cca 2 tisíce Kč a balík Microsoft Office stál 15 tisíc Kč.
Cca 2000 korun nebyla výplata ani těsně před revolucí, natož v půlce devadesátých let. Těsně před revolucí byl průměr 3170 Kčs, v půlce devadesátek tedy v roce 1995 to bylo už 8172 Kč a na konci roku 2000 už to bylo 13219 Kč. Měnilo se to rychle. Takže software byl drahý, ale ne až tak drahý jak naznačuje článek.
Souhlasím, v polovině 90. let jsem nastoupil do svého prvního zaměstnání v IT (správa serverů, user support) ve střední firmě daleko od Prahy a měl první měsíc 10 tisíc, po třech měsících cca 15 tisíc hrubého. Připadalo mi to málo a v roce 2000 jsem změnil zaměstnavatele a výrazně si polepšil.
PS: v té době jsem si rozhodně žádný SW od MS pro vlastní potřebu nekupoval. :-)
Já si jen postěžuji, že v roce 2014 jsem nastoupil do svého prvního zaměstnání (správá serverů) ve velké neIT firmě, a první měsíce měl 15 tisích hrubého. Připadalo mi to málo.
27. 9. 2024, 09:36 editováno autorem komentáře
To už tak nějak plyne z definice průměru, v kombinaci s tím, že mzda má definované minimum, a nemá maximum.
Přesně tak, nicméně i medián není od toho průměru moc daleko.
Např. aktuálně průměr 44 943 Kč, medián mezd 38 529 Kč.
V každém případě v polovině devadesátek jsem já byl střední škole (v roce 1995 mě ještě nebylo ani 18) a i na brigádě o prázdninách jsem měl víc než 2000 Kč za měsíc práce.
Bych si dovolil poupravit. Spousta rozdeleni nahodnych velicin, ktere maji minimum, a nemaji maximum, maji porad temer gausovske rozlozeni, pokud jsou dost daleko od minima (nuly). Teprve kdyz se rozdeleni posouva k mensim hodnotam, tak se zacne projevovat vyrazna nenormalnost.
Takze u mzdy je nenormalnost zpusobena hlavne tim, ze sirka toho rozdeleni je vyznamna vzhledem ke vzdalenosti prumeru od nuly, a neomezene maximum nema na nenormalnost velky vliv.
Minimum "minimální mzda" je onou nulou, a mnoho mzdových výměrů je né zrovna daleko od této nuly. Takže jak sám píšeš, nenastává zde normální rozdělení.
Ale na tom i tak není nic špatného, je to prostě statistika. Horší mi připadá, že v každé diskusi o průměrné mzdě je řečeno, že většina ten průměr nemá. A následně je zmíněn medián, a ideálně ještě vysvětleno, co ten medián znamená :D.
Proto je možná lepší uvádět histogram, kterej toho "prozradí" mnohem víc. Ale to už asi není tak jednoduché jako copy&paste jednoho čísla :-)
Svou první výplatu za celý měsíc jsem dostal v roce 2003 a to 5900Kč. Za pár let ta firma zkrachovala.
Nvidia má větší prodeje imho kvůli AI/LLM, kde je (nebo minimálně dlouho byla) prakticky opravdu v monopolním postavení díly podpoře SW. Grafické karty už nějakou dobu nevykupují hráči (ani mineři), ale vývojáři/datacentra. Nebýt tohoto boomu, řekl bych, že je aktuálně pozice Nvidia vs AMD vyrovnaná.
S obsahem článku jsem celkem "v míru", ale zarazila mě jedna poznámka: Auta, zejména elektro, jsou dnes příliš komplexní. .
Řekl bych, že EV jsou oproti "spalovačům mrtvol" ;-) mnohem méně komplexní. Jaká komplexita byla myšlena? Ovládání, infotainment, ...?
Oproti vozidlům z přelomu tisíciletí, kdy se skoro ve všech ohledech vyráběla zdaleka nejfunkčnější a nejspolehlivější vozidla a trh od té doby z různých důvodů víceméně upadá to tak bohužel rozhodně je.
Pravda, ono spíš platí, že obecně dnešní vozidla prošpikovaná zbytečnostmi hrající si na tablety na kolech a předražené hračky jsou příliš komplexní obecně. Jestli jde o EV nebo nejde je úplně jedno.
Samozřejmě záleží na tom, jaké konkrétní auto posuzuješ. Vycházel jsem z toho, že jsem měl dva roky malý Smart For Four EQ a to bylo opravdu minimalisticke EV (elektromotor, baterka, jednoducha elektronika a pak nejzakladnejsi ovladaci prvky - žádné hráčské PC na kolečkách).
Člověk, který mi to auto prohlížel při STK jen kroutil hlavou a říkal, co že tam má vlastně kontrolovat.
Moderní spalovací auto obsahuje cca 1400 čipů. Dnešní elektromobil kolem 6000 čipů. Při vývoji nového auta (i spalovacího) je dnes počet interních projektů z oboru strojírenství naprosto minoritní. Válcují ho elektro a IT projekty.
Dovolím si nesouhlasit. Zejména obvody péče o baterie (správa jejich teplot, řízení dobíjení) jsou už dnes také pěkná rocket science. Jen se o tom obecně moc neví.
Nicméně i bez nich, a dokonce i bez termomanažmentu baterie, baterka auto přežije. Většina leafů, včetně našeho desetiletého, jezdí s původní baterií.
Baterie auto přežije podle toho, jak ji nabíjíte. Pokud doma v garáži, je to asi v pohodě. Jenomže drtivá většina lidí žádný wallbox nemá, nikdy mít nebude a mimo rychlonabíječek jim prakticky nikdy nic jiného nezbyde.
Naopak, základní nabíjení bez příplatku je AC o výkonu rychlovarné konvice. Pokud máte doma elektřinu (asi si nesvítíte svíčkami), tak si auto přes noc nabijete (minimálně denní nájezd). A veřejné nabíječky mají na výběr rychlé DC nebo pomalé AC nabíjení. Příště bych se vyvaroval "drtivě" a "nikdy mít nebude".
28. 9. 2024, 08:17 editováno autorem komentáře
Pokud máte doma elektřinu, tak si auto přes noc nabijete - tato implikace naprosto neplatí, protože spousta lidí bydlí v bytech kde sice mají elektřinu, ale jaksi se jim do toho bytu nevejde auto k nabíjení...
Koukal jste se vůbec, kolik lidí bydlí v bytě vs v domě? Je to cca půl na půl. Navíc i byt není neřešitelný: Kamarád v bytovce má podzemní garáž s obyčejnými zásuvkami 220V na vysavač - přes noc je dost času. Nebo venku se předělávají lampy na nabíjecí. Někdo má možnost nabít v práci. Jiný dobije kus na nákupu v supermarketu. A nakonec mají možnost, co fosiláci: dojet si jednou týdně na veřejnou nabíječku.
PS: Zajímavější by to bylo, když by se prosadila možnost stavět byty "druhé kategorie", bez požadavku např na parkovací místo.
Většina starších bytů je bez garáže, takže z pohledu nabíjení aut aktuálně nepoužitelných. Představte si třeba obrovská sídliště v Praze na Jižním Městě nebo na Černém Mostu, kde bydlí statisíce obyvatel. Tam všude jsou plná parkoviště aut se spalovacími motory, protože ti lidé reálně nemají jinou alternativu.
Mluvil jsem i o alternativách. Navíc dané oblasti mají problém i se samotným zaparkováním.
28. 9. 2024, 08:54 editováno autorem komentáře
Proto jsem uvedl konkrétní lokality, aby bylo vidět že tam reálné alternativy nejsou - dobíjení z lamp nebo jinak tam prostě není, a jezdit dobíjet jinam je naprosto nepraktické. Zaparkovat se dá, pokud netrváte na tom, že budete stát přímo před svým domem, ale to s nabíjením nesouvisí.
Naštěstí takových lokalit je málo a holt tam lidi dožijí se spalovákem. Tím, jak se tam nebude budovat infrastruktura, tak se obyvatelstvo postupně promění v chudinu, a ta stejně jezdí auta 15-20 let starými. Takže elektromobilita se jich bude týkat až po roce 2050.
Ignorujete realitu - takových lokalit je spousta a rozhodně v nich nebydlí jen chudina když se tam byty prodávají přes sto tisíc Kč za metr čtvereční. Parkují tam nová auta se spalovacími motory, staré vraky jenom výjimečně.
Já neříkám, že tam žije chudina. Ale že pokud se tam nebude investovat do infrastruktury, tak v tom roce 2050 to už bude chudinská vybydlená čtvrť.
Jste fakt úplně mimo realitu - že by se z obytných čtvrtí v dosahu metra staly chudinské vybydlené čtvrti to se nikdy nestane.
A jak vysvětlíte tu spoustu zaparkovaných aut? To tam podle váš parkuje někdo jiný než místní obyvatelé? Přes den částečně ano, ale přes noc? Ono totiž MHD nejde použít všude kam se lidé potřebují dostávat!
Vtipné na těch zaparkovaných autech je, že nevidíte ta, která se tam nepodařilo zaparkovat ;-) Ale k věci, my řešíme budoucnost, ne minulost. Vemte si, jaké je průměrné stáří těch aut tam. Tzn. je to bude trápit až toto číslo + rok 2035. Půlka z nich tou dobou už bude mrtvá.
Jednoduché. Spousta aut tam parkuje čistě proto, že tam bydlí ještě větší spousta lidí a některý z nich mají auto. Zdaleka ne všichni na Černým Mostě mají auto proto, že by se odtamtud nedalo hromadkou dostat někam, kam oni se dostávat potřebují. Já bydlet na Černým Mostě, tak budu místní dopravní zácpy taky radši absolvovat vsedě ve vlastním autě než vestoje v autobuse.
Třeba pak udělají vyhrazený pruh pro ty autobusy a zakáží diesely. Hned se tam vejdou a bude se líp dýchat. Ono myslet si, že věci budou stejně napořád, i když víme, že stávající stav je neudržitelný...
Takže represe na cokoliv je řešením?
Co takhle míst toho nějak systémově řešit zdroj problému? Například - (jen příklad!) lidé se dopravují z bodu A raději vlastním autem než přecpaným MHD -> zakážeme auta. Nebo raději zlepšíme MHD z bodu A tak, aby byla atraktivnější než vlastní auto?
O moc lépe se tam dýchat nebude, protože Černý Most není uvnitř "pražského kráteru", a má dobré rozptylové podmínky. Vyhrazený pruh pro autobusy je super věc: 95% času nevyužitá, dále zahušťuje už tak mizernou dopravu.
Na těch nápadech na "zlepšení" mě vždycky fascinuje, tak se nás někteří politici snaží přeučit jako kdybychom byli děti, místo aby pochopili, že jsou tady oni pro nás. Například pokud rodiče vozí děti do školy autem, tak jsou dvě možnosti. Typicky české je zakázat vjezd autům, a vyzvat rodiče, ať děti chodí do školy pěšky. Co na tom, že rodiče jedou okolo školy cestou do práce, nechtějí aby jejich malé děti přejelo auto při přecházení vozovky atd. Prostě je přeučíme, protože hrabat se lidem do jejich života je naše filosofie. Jinou možností je zajistit na místě takovou organizaci dopravy, aby rodiče mohli snadno a bezpečně děti vysazovat. Jenže proč to dělat, když můžeme po česku "všechny ty internety zakázat"?
Stejně tak můžeme zakázat elektromobilitu. Oni na Segwayích jezdí turisté? Zakázat! Jistě, šlo by udělat zónu ve které je potřeba "městský řidičák", najmout někoho kdo lidi naučí za poplatek ten Segway řídit a dá jim ten "řidičák", dělat kurzy začátkem týdne aby turisté museli na kurz zůstat déle než jen od pátku do neděle a pomohlo se tak místním podnikům... Ale proč prostě neškrtnout perem, když je to tak snadné? Turisté přesedlali na koloběžky, ty zřejmě brzo také zrušíme. A pak zbývá zrušit už jen kola a chůzi...
Však nabídněte svoje řešení. Třeba bude lepší než to, kterým to jinak dopadne. Je naivní myslet si, že to takhle můžeš zůstat napořád.
Heh. Tohle me fascinuje: "hrabat se lidem do jejich života je naše filosofie". Ono zadne mesto neni nafukovaci, takze je jasne ze je treba se v necem omezit. Fascinuje me jak spousta lidi zavira oci pred tak jednoduchou uvahou.
Cim se omezit, to je samozrejme ten problem. No a jak vime z prikladu mnoha mest v USA, rozsirovani dopravni site problem neresi. Takze je potreba omezovat osobni automobilovou dopravu. Doslova ji udelat mene prijemnou nez MHD. Ano, toho se da dosahnout 2 zpusoby, a vylepsovat MHD je ten lepsi zpusob. Bohuzel dokud bude autobus stat v te stejne zacpe jako auto, tak bude vzdy pomalejsi nez auto, protoze musi stat na zastavkach, a tedy i kdyby v tom autobuse davali kafe zdarma, lidi budou jezdit autem. Takze ocividne vylepsovani MHD neni dostatecnou podminkou k reseni stale hustsi dopravy.
Zaprvé, psal jsem, že je to příklad - ne stoprocentní návod jak na to - nejde mi zde konkrétně o MHD, ale o princip řešení. Jedna možnost je něco zakázat, aby se vyřešil důsledek problému, druhá možnost je popřemýšlet nad příčinou a vyřešit/zmírnit ji. To ale vyžaduje nemalé úsilí.
A pokud bude ta MHD opravdu atraktivní, tak ti lidé nechají auta doma a bude ta silnice volnější, takže ty autobusy nebudou stát v koloně.
Jo, taky se může zjistit, že daný problém nemá řešení. Pak zákazy jsou jen na obtíž, protože omezují. K čemu mi je zákaz ježdění autem, když sídliště nemá dopravní kapacitu ani na MHD? A zaměstnání v mém specializovaném oboru prostě na sídlišti neseženu? Jasně, můžu se přestěhovat, ale ani to nemusí problém vyřešit. Co třeba silné sociální vazby v místě bydliště?
> A pokud bude ta MHD opravdu atraktivní, tak ti lidé nechají auta doma a bude ta silnice volnější, takže ty autobusy nebudou stát v koloně.
Bydlim v Brne, vetsina busu zde jsou tiche, vykonne, celkem pohodlne, bezbarierove, nesmrdi (CNG), maji WiFi, USB zasuvky a jezdi casto. A je to levne. Ja uz fakt nevim co jeste by mohli udelat aby bylo prijemnejsi tim jezdit.
Jednoznacne nejvetsim problemem MHD zde je za me dochvilnost kvuli zacpam a z toho vyplyvajici dusledky jako zmeskani navazujiciho spoje. Tak jak jste to postavil je to hlava 22, protoze ani nejlepsi bus na svete nebude pro lidi atraktivni pokud stoji v zacpe a v te zacpe stoji kvuli autam. Dle meho je jedinym resenim ve vetsich mestech omezit (ne zakazat jak tady pisete vy) auta/motorky/kamiony na ukor prednostni jizdy MHD.
Jinak ja bych se zakazum nebranil ale z uplne jinych duvodu, a to kvuli zavaznemu ohrozeni zdravi vsech kolem, tj. zakaz vstupu do mesta tech nejhorsich vypoustecu sazi a NOx-u.
Prosím, netoč se na MHD. Byl to jen a pouze příklad a dokonce na to upozorňuji!
Brno rozhodně není reprezentativní případ zvláště kvůli neustále rozkopaným kritickým trasám. Ostatní vlastnosti jsou dost subjektivní. Zvláště když přesun z bodu A do bodu B trvá i násobně dlouho než autem.
Zákaz aut ve městě už zkoušeli. To vede pouze k jedinému. Vylidnění města. Modré zóny v Brně způsobily, že chodím na nákupy jinam, protože problém s parkováním nevyřešily, jen posunuly. Návštěva lékařů s dětmi je problém, zvláště příjemné je, když kvůli modrému peklu nezaparkuji v blízkosti ordinace. A chci tě vidět, jak táhneš dítě s horečkou MHD s několika přestupy v ranní špičce (protože odběry krve a podobně).
Opět upozorňuji, některé problémy z reálného života nemusí mít (v současnosti) řešení. A zákazy řešením nejsou.
"A pokud bude ta MHD opravdu atraktivní"
... ty mas kratkou pamet. O povodnich sla lidem vyzva at nechaj auta a jezdej sockou... tak to zkusili. 1/2 se jich do ty socky nevesla, proste se nemeli jak vubec k cili dostat. Taky se "prekvapive" zjistilo, ze ty auta nemaj kde nechat (mluvim o praglu) protoze zadna parkoviste na perimetru proste neexistuji.
Pravidelne si delam odhad cesty autem vs sockou ... kdyz dobre, tak to vyjde tak 1:3 ... pocet hodin v aute vs v socce. A to se vyplati. Lip to nevyjde nikdy, zato casto jeste mnohem hur.
Znam trasu, cca 10km ... autem na 10min vcetne kafe. Sockou Je to cesta na hodinu a pul. Uzasny.
omezovat osobni automobilovou dopravu. Doslova ji udelat mene prijemnou nez MHD - Třeba zpoplatněnou MHD zdražit, aby byla atraktivnější? ;) Alespoň tak to nyní funguje.
Ono už to tu padlo, ale zopakuji to. K autu často není rozumná alternativa. Já bydlím 3.5 km od hranice Prahy. Autobus jezdí 3x(!) denně. Do kanclu, školky, školy a na nákup to trvá cca 3x-4x déle než autem. Ovšem když to člověk zkombinuje, tak je to naprostá katastrofa. Trasa doma - škola - školka - kancl trvá autem 40 minut, MHD by to bylo 3 a čtvrt hodiny. To je 5x tolik, měl bych minimálně SEDM přestupů, desítky minut bych mrznul při čekání na stanicích, a mačkal se v MHD ve stoje s hromadou chrchlajících lidí.
Mě přijde, že všechny ty "zlepšováky" vymýšlí lidé kteří žijí v 1+kk v centru, do práce jezdí za roh na elektrokole, místo snídaně si dají soy decaf latte to go, a po práci jdou posedět do restaurace nebo baru, takže domů potřebují dostat jen zubní nit a krabičku kondomů v bio kvalitě, což obojí koupí v krámku na rohu. Jako super, ale jen malé procento populace žije stylem "ve městě jako na studentských kolejích".
A když chtějí něco zlepšovat, tak se musím ptát:
- Proč v širším centru Prahy naprosto chybí bydlení ve výškových budovách? Ty dovedou zvýšit hustotu zalidnění, a snížit potřebu se dopravovat na velké vzdálenosti.
- Proč v centru Prahy chybí parkovací domy nebo garáže? Řada evropských měst vybudovala velké garáže pod náměstími, a k tomu se tam parkuje ve sklepích domů, ve vnitroblocích atd. V Praze se dá parkovat prakticky jen na ulici, takže není kde parkovat.
- Proč nemáme daleko rozsáhlejší síť metra a nadzemek s trasami oddělenými od silnic? Pražské metro je rozsahem směšně malé, a ostatní města dokonce žádné nemají.
- Proč na každé stanici metra mimo centrum nejsou obrovská záchytná parkoviště? Máme jich jen pár, a jsou věčně plná.
- Proč chybí parkoviště u zastávek příměstských spojů? Například u nádraží v okolí Prahy jsou maličká a věčně plná parkoviště. Jak si soudruzi představují, že lidé budou jezdit do centra vlakem (který konečně nesmrdí na sto kroků a za jízdy neurve hlukem člověku uši - veliký upgrade), když nezaparkuje u stanice?
- Proč je v oblasti získávání stavebního povolení ČR na "pěkném" 150. místě, spolu s Hondurasem? Vede to k velmi vysoké ceně bydlení.
- Proč dodnes nemáme hotovou dálniční síť? Dálnice D3 se staví už 33 let, D5 už 35 let, D0 už 40 let. Existují jen dálnice z Prahy do pár měst, a cesta například z Ústí nad Labem do Hradce Králové, nebo z Plzně do Českých Budějovic, je jako v rozvojovém světě. Vždycky jen vyhlížím, jestli okolo silnice prodejci nabízejí půlky kozy a PET flašky s palivem :)
- Proč dodnes nemáme rychlovlaky? Z Brna do Prahy by se člověk dostal vlakem rychleji, než z mého bydlení pomocí MHD na metro. Prý budou rychlovlaky cca v roce 2035, ale v ČR se to snadno může protáhnout o desítky let. I v nejlepším případě by platilo: v Japonsku od 1964, v Británii od 1976, ve Francii od 1981, v Německu od 1991... A v ČR *možná* už od roku 2035. Jenže podle zkušeností se českých rychlovlaků dočkají spíš moje vnoučata než já.
Samozřejmě rozumím, že pro politiky je daleko snazší buzerovat občany různými škrty a zákazy, než dělat práci za kterou jsou placení. Ale nelíbí se mi to, fakt ne.
Co si lidi zvolí, to mají. Např. obecný odpor k autům nebo dojíždějícím. Taky aby neklesla cena mého baráku, když mi u ní vyroste "králíkárna".
Odpor k dojíždějícím je vtipný. Kde asi mají bydlet ti prodavači, kuchaři, uklízečky, řidiči MHD a obrovská spousta dalších lidí, kteří prostě nemají na bydlení v Praze? No za Prahou. Fuj, oni dojíždějí a komplikují tím život těm co bydlí v samotné Praze! Ať zůstanou doma! :D
Výškové budovy jsou v ČR obecně nepopulární až nenáviděné. Praha díky tomu vypadá jako kapesní model města. Koukněte se v linku na budovu vpravo, hned vedle Českého centra v New Yorku. Má 11 nadzemních podlaží. O pár set metrů vedle jsou dvacetipatrové budovy. Nepřipadá mi, že by to nějak snižovalo hodnotu tamních nemovitostí. Proč se v ČR zuby nehty držíme pěti podlaží, tj. výšky domů za začátku 20. století?
https://maps.app.goo.gl/iFzFs4YkQWxmCoMx8
Nové budovy se dají stavět minimálně dvakrát vyšší. A nemusí to vypadat zrovna jako v Bruselu v druhém linku níže, kde s klidem vedle třípatrové budovy postaví skleněnou čtyřicetipatrovou. Chápu, že asi není dobrý nápad stavět výškové budovy vedle Pražského hradu a Orloje. Ale v Nuslích, Vršovicích, Karlíně, na Smíchově?
https://maps.app.goo.gl/dTpGMBzmCqjfBfwA6
https://maps.app.goo.gl/CeB26nnizHrAuT6e8
Ono je obecně hloupé stavět výškové budovy tam, kde nejsou - má to dost nepříznivých efektů.
Jenže Praha mrakodrapy reálně nepotřebuje - ani jako sídla firem, ani pro bydlení. Není potřeba z desíti milionů obyvatel tam nacpat půlku - Praha ještě ani nedorostla do svého předválečného maxima. A lidé se z města spíše stěhují do okolí...
Jaké konkrétní nepříznivé důsledky má stavba výškových domů tam, kde nejsou? A jak se s tím vypořádala všechna větší města po celém světě, od New Yorku, přes São Paulo, Londýn a Dubaj až po Hong Kong? Zjevně to nějak jde.
Ano, lidé se stěhují spíš do okolí Prahy. Jenže si pletete příčinu s důsledkem. V Praze je akutní nedostatek bytů. Na vině je vyjma nízké hustoty zalidnění a "skvělé" délky stavebního řízení také například územní plán, který je pro ilustraci z roku 1999. Tím pádem máme velmi vysoké ceny bydlení. Srovnatelné bydlení kus za městem stojí polovinu až třetinu. Takže lidé pochopitelně končí za hranicemi města. Urban sprawl v akci. Pražská metropolitní oblast má 237 osob na km2. Brusel 820, New York 907, Londýn 1 660, Hong Kong 6 801, Sao Paolo 7 030 (vždy density v osobách na km2, metro area). Příliš vysoká hustota zalidnění přináší své problémy, ale stejně tak příliš nízká hustota.
jak se s tím vypořádala všechna větší města po celém světě
Obvykle tak, že ty budovy rostly
od nějakých 20 pater, pěkně pospolu. Solitérní věžák je noční můrou architekta a konstruktéra.
Pokud pomineme historické centrum
Prahy (kde ta hustota zalidnění klesá posledních 30 let opravdu hodně, tak bytových domů spíše přibývá. (Říká se tomu zahušťování města
, kdy, pohříchu, spíše mizí zelené plochy, než brownfieldy - ale koukněte na situaci kolem Smíchovského nádraží...)
Opravdu toužíte po hustotě zalidnění Bruselu, Sao Paula či Nového Yorku? Včetně toho, jaký sociální status mají ti, kdo tu hustotu z velké části tvoří?
ty budovy rostly od nějakých 20 pater, pěkně pospolu - Tomu asi nerozumím. Například Václavák rostl postupně:
Václavské náměstí (tehdy zvané Koňský trh) cca 1830. Můžete vidět dvou- a třípatrové budovy.
https://www.praguecityline.cz/wp-content/gallery/vaclavske-namesti/vincenc-morstadt-konsky-trh1830.jpg
Václavské náměstí cca 1875. Dvoupatrové budovy zmizely, jsou tam třípatrové a občas čtyřpatrové.
https://www.praguecityline.cz/wp-content/gallery/vaclavske-namesti/vaclavske-namesti-historicke003.jpg
Václavské náměstí 1898 a 1900. Třípatrových budov je minimum, převládají čtyřpatrové, objevují se pětipatrové. Všimněte si tramvajových kolejí.
https://www.starapraha.cz/vaclavak/443.jpg
https://www.starapraha.cz/vaclavak/444.jpg
Václavské náměstí 1939. Budovy mají 5-6 pater, vzácněji 4.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/N%C4%9Bmeck%C3%A9_tanky_v_Praze.jpg
Václavské náměstí 2021. Domy mají stejnou výšku jako za druhé světové, 5-6 pater. Občas je na střeše nástavba, což by dnes asi neprošlo. Vývoj se zastavil, z místa se stal skanzen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/V%C3%A1clavsk%C3%A9_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_z_kupole_Muzea_2.jpg
Pro ilustraci Old State House v Bostonu (fanoušci Fallout 4 jistě poznají). Opravu to tam nepostavili najednou s 10-40patrovými domy. Postavili to s 1-2patrovými domy, a postupně se dostavovalo a přestavovalo, až to vypadá jako to vypadá. Old State House zůstal v původní podobně jen protože je to jedna z nejstarších veřejných budov v USA. Zjevně netrvali na tom, že ji nesmí nic v okolí X kilometrů převyšovat, asi protože nemají české památkáře.
https://maps.app.goo.gl/b73UACB6rf9ZYhbZ8
Pokud jde o zahušťování pomocí výstavbě na brownfieldech, tak to do jisté míry probíhá. Třeba v místech bývalé Kolbenky (tohle je zrovna tuším Praga poblíž) je nová výstavba, totéž v místě bývalé Tesly Hloubětín.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Buildings_of_%C4%8CKD_Kolbenova.JPG
https://mapy.cz/s/kadanovosu
Ohledně hustoty zalidnění jsem to psal jasně: Příliš vysoká hustota zalidnění přináší své problémy, ale stejně tak příliš nízká hustota. Jen dodám, že Praha má hustotu zalidnění zjevně velmi nízkou, a má z toho plynoucí problémy.
3. 10. 2024, 16:32 editováno autorem komentáře
To urcite, neni nad to dorazit na obchodni jednani o zakazce za par M upoceny z tramvaje…ne kazdy lepi kod v korporatu.
"V panelových domech v Česku žijí v současnosti tři miliony lidí"
https://www.archiweb.cz/n/domaci/v-panelovych-domech-v-cesku-ziji-v-soucasnosti-tri-miliony-lidi
Takže třetinu obyvatel ČR prohlásíme za chudinu co bude chodit pěšky ? Ono se nejedná jen o paneláky. Podívejte se do centra i širšího jakéhokoliv města. Činžovní domy postavené před vynálezem paneláku také obsahují statisíce bytů a s parkování aut se tam nepočítalo. Ostatně je i nemálo řadových rodinných domů z první poloviny 20. století kde můžete parkovat pouze na ulici, protože garáž tam není kde postavit bez zbourání domu, takže ani rodinný dům neznamená garantované místo pro nabíjení.
Řešíme jen bytovkové čtvrti bez infrastruktury. Většina problém nemá. Mimochodem i když je v centru podle některých problém s nabíjením, realita je taková, že v Praze je 4x větší zastoupení elektroaut než mimo ni. A větší problém je to parkování, ne nabíjení. Dají se vyřešit najednou - stavba parkovacího domu nebo aspoň vyhrazené placené parkoviště se sloupky pomalého nabíjení, jako to mají v civilizovaných zemích.
Kolik těch EV v Praze vlastní někdo k tomu nemá garáž ? Budou nám stačit prsty na jedné ruce nebo bude potřebovat i prsty druhé ruky ? Ostatně kolik z EV vlastní fyzické osoby a nejsou koupené na firmu ? To také nebude závratné procento, že ? Budou to nějaké malé desítky procent.
taktiez sa tvori legislativa, ktora bude zakazovat statie EV v garazi pokial pojde o zastavanu cast.
je to v EP kvoli bezpecnosti.
Jo, pamatuju v Německu, jak 2 spalovací auta způsobila shoření 2 garážových domů, a výsledkem byla snaha zakázat elektrická. Stejně jako v tom Norsku, kde shořela půlka garážového domu od naftového Land Roveru a baterkam ohořelých elektrických se nic nestalo. Nebo ta loď, jak to chytlo od spalovacího auta v prostřední palubě, kdežto elektrická auta si v klidu hověla v podpalubí. Oni dopravci nejsou tak blbí, EV dali dolů, aby v případě požáru je mohli zatopit. Statistiky hovoří jasně: spalovací auta hoří 6x častěji, a to i kdyz jsou několik dní odstavená.
A kolik nových spalováků vlastní firmy? To přece nemá s typem pohonu nic společného. Jinak znám vícero lidí v Praze s Teslou bez garáže, vždyť tam mají Supercharger. Ale jinak argumentujete vlastně v můj prospěch: V Praze jsou lidi bohatší, proto pro ně je snazší obejít problémy vlastnění elektromobilu (a proto je tam jich 4x větší zastoupení).
Vetsina? Tyhle vycucane cisla z prstu na noze me vzdy bavi. V Praze je vetsi zastoupeni aut protoze v Praze maji lidi vice penez a s mnozstvim nabijecich mist to nesouvisi. Parkovaci domy? Tak schvalne, na parkovaci dum u silnice z Kladna se ceka jiz pres 30 let a furt nic. Ale diky elektromobilite se zvladne postavit za rok, ze? Tyhle naivni zvasty od eko fanatiku kteri znicili evropskou ekonomiku jsou smutnym dukazem chybejiciho zakladniho vzdelani.
Kde říkám, že jsem eko? Jen na mě svalujete vlastní neschopnost. Však mi jdete na ruku, když sám přiznáváte, že v Praze jsou lidi bohatší. Že v pár vyloučených lokalitách někdo drží 15letého nafťáka, na tom nic nemění. A ekonomiku ničí lidi, co nechtějí vidět, že nám ujel vlak. Green Deal zatím neexistuje, jen se o něm mluví, ale evropské automobilky už mají problém a Evropa musí zavádět cla, aby je ochránila.
28. 9. 2024, 17:28 editováno autorem komentáře
Parkovací dům, který není do pěti minut chůze (cca 400 m) od místa, kde bydlíte či pracujete, problém nevyřeší - tam parkovat nebudete.
My máme parkovací dům velmi blízko od firmy: něco přes jeden kilometr. Realita je taková, že kdo nezaparkuje na firemním parkovišti (cca 20 % pracovníků), hledá místo někde v ulicích poblíž, nebo jede hromadnou dopravou (typicky: linkový autobus/vlak + MHD), čímž reálně každý den ztratí hodinu a půl oproti jízdě autem. (To je prosím výsledek průzkumu mezi zaměstnanci, nikoliv číslo z palce
.)
Ale stejně věříte, že elektrická auta můžou za vaše "pos.raný životy" ;-) Do Prahy se prostě tolik aut nevejde. To víme už desítky let, dávno před Green Dýlem. Ale čas to vyřeší, mladí už uvažují jinak, přizpůsobují se. Nejsou zatížení minulostí, kde auto bylo statusový symbol (bohužel mají zas svoje statusové symboly - ty ale aspoň nezabírají tolik místa).
Auto je statusový symbpl leda mezi zbohatlíky.
(Minulý týden tu do zaparkované škodovky nacouvalo Ferrari - a ještě mne ten mladý muž seřval, že si o tu zánovní šunku
odřel lak, zatímco škodovka to odnesla uštípnutým držákem RZ - a to to auto nebylo moje, jen jsem stál opodál.)
Většina uživatelů má auto aby se dostali z bodu A do bodu B a odvezli cestující či náklad
- a to co nejlevněji. A podstatná část z nich nebude mít na pořízení elektromobilu našetřeno - a úvěr/leasing nedostanou či nechtějí. (Kupuji pouze takové auto, které si mohou dovolit.
)
29. 9. 2024, 14:36 editováno autorem komentáře
Pro tyhle se nic nemění. Už teď máme jeden z nejstarších vozových parků v EU, ještě před pořádným nástupem elektromobility. Nic nepokoří feldu za 5 tisíc, kterou po skončení technické shodíš ze srázu.
Jenze my se casem dostaneme do bodu kdy budou elektroauta levnejsi. Dokonce budes mit na vyber jestli elektroauto za cenu spalovaku a dojezdem 1000 km, nebo elektroauto za za tretinu ceny ale dojezdem 300 km.
Ještě to chvíli potrvá: v EU cla 30-40 %, v Severní Americe dokonce 100 %. My si naše fosilní automobilky vzít nenecháme ;-) Mimochodem hranice,od které je stejná pořizovací cena EV a ICEV, je už 800 tisíc a dál klesá. Základní Tesla Model 3 (což není holobyt) stojí už stejně jako lepší oktávka. Po započtení celkových nákladů (TCO) o 200 tisíc níž.
Ono to bude obráceně: dostaneme se do bodu, kdy benzínová auta budou tak drahá, jako elektroauta.
S dodatkem, že se trh s neelektrovozy zastaví, nová nebudou, stará budou nabírat na ceně, a kdo je má, bude jezdit, dokud to půjde, protože na nové prostě nenašetří.
29. 9. 2024, 17:55 editováno autorem komentáře
Spalovací auta budou zdražovat tak jako tak, např. platina v katalyzátoru. Naopak, kdyby zlevňovala jako elektrická, to by bylo hej (osobně mi vadí diesel, benzín ne).
Drahé nejsou vzhledem k mzdám, protože se v čase mění hodnota peněz a příjmy ("za komunistů bylo levněji"). Jestli myslíte Green Deal, tak ten si na sebe ušily evropské automobilky samy, když předtím podváděly (dohodly se na něm místo miliardových pokut jako v USA). A pak jim ujel vlak, když Američani a Číňani už jsou jinde. A jestli myslíte dotování ekektroaut, tak to už je stará pohádka, to bylo jen v začátcích (proto byla např elektrická CityGo jen jako limitovaná edice). Dnes už všichni kromě VW vyrábějí EV se ziskem. Myslím samotný VW, ne celý koncern - třeba Škoda má největší ziskovost na Oktávce a Enyaqu. PS: Křišťálová koule = trend.
30. 9. 2024, 14:25 editováno autorem komentáře
Já vidím problém hlavně v tom, že jako elektrická jsou auta buď typu nákupní taška
(CitiGo), nebo naopak limuzína
(Enyaq). Vozy velikosti Fabie či Scala (abych se držel škodováckých aut) se nedělají, protože ta elektrika je těžká, takže buď jí šetříte, nebo potřebujete veliké auto, aby ji uvezlo.
Takže my, co velká auta nechceme, a malá nám nestačí, máme smůlu - nejspíš na víc, než 10 let.
Baterky jdou udělat i lehké a malé, viz Dacia Spring. Vejde se pod zadní sedačky, kufr je plné velikosti a hloubky a přitom je to středně velké auto velikosti Fabie. A to už je technologie před 3 lety.
Ona ta střední auta končí obecně. I spalovací Fabie skončí okolo 2030, ještě dlouhých 5 let před "deadlinem". Combi už dokonce skončilo.
Kdy tu budou dostupná čínská auta (všech velikostí), to závisí, jak bude Čína bojovat se cly. Ono 30-40 % v EU a 100 % v Severní Americe není žádná sranda.
30. 9. 2024, 22:27 editováno autorem komentáře
A nechtějí je dělat ani evropské automobilky, ukončují je i ve spalovací nabídce a lobbují za dovozní cla.
"Jenze my se casem dostaneme do bodu kdy budou elektroauta levnejsi."
Ja bych prosil, aby zitra prselo na muj zahonek, ale uz ne na cesticku vedle ju? Zadny problem prece ...
Elektroauta NIKDY levnejsi nebudou. A jako bonus budou vytvaret miliony tun toxickych odpadu.
No tak treba v norsku uz nektera elektroauta jsou levnejsi nez spalovaci. Sice to je z duvodu vysoke danove zateze, ale jsou.
Od určité, stále klesající, hranice jsou stejně drahá i v Česku, takže je to jen otázka času. Lepší oktávka stojí stejně jako základní Model 3 (který narozdíl od koncernu není holobyt). A i tak je živost úplně jinde, i když ta škodovka je "RS".
EDIT:
> bez prezdivky ...
> Elektroauta NIKDY levnejsi nebudou. A jako bonus budou vytvaret miliony tun toxickych odpadu.
Tohle je vtip? Spalování ropy nám šíleně znečišťuje města a baterky narozdíl od ropy umíme recyklovat (zatím ale není moc co, protože mají velkou životnost - většinu aut přežijí a pak ještě poslouží jako stacionární úložiště pro domácí soláry)
2. 10. 2024, 14:08 editováno autorem komentáře
"Tohle je vtip"
To ze ses negramotnej ty, na veci nic menei. Spalovani ropy neznecistuje davno vubec nic, podili se na celkovych emisich v promilich. Protoze nic nevis, tak samozrejme nemuzes tusit, ze JEDNA kontejnerova lod (pomoci tisicu se se sem vozi vse co si kupujes) generuje tolik emisi, jako osobni auta v CELE Evrope.
Jestli neco ekoterorkary nemaji, tak zivotnost, jejich zivotnost je totiz horkotezko 5 let. Pak je z toho 3 tuny nebezpecneho toxickeho odpadu. Prumerny spalovak bez problemu prezije 15let. A pokud se nebudem bavit o ekonomii udrzby, tak vpohode 30.
Blabolit o tom jak si lildi budou parkovat vraky v koprivach aby si v tom vraku ulozili tu jednu kWh kterou to mozna jeste zvladne .. .lol.
Krome toho, ze tady dlouhodobe vsechny kolem sproste urazis, taky pises veci, ktere jsou prinejmensim zavadejici.
> Protoze nic nevis, tak samozrejme nemuzes tusit, ze JEDNA kontejnerova lod (pomoci tisicu se se sem vozi vse co si kupujes) generuje tolik emisi, jako osobni auta v CELE Evrope.
Co to jsou "emise"? Pokud se bavime o CO2, co je nejvyznamnejsi z pohledu diskuse o globalni klimaticke zmene, tak tohle ani zdaleka neplati, auta emituji nasobne vic. Tve tvrzeni, ktere koluje jiz leta ve forme bombastickych titulku, plati striktne vzato pro emise oxidu siry SOx, kterych auta proste emituji malo a lode hodne.
Tohle je samozrejme problem v pristavech, ale skalou neporovnatelny se skodlivymi sazemi a oxidy dusiku emitovanymi auty v kazdem meste a vsi. Navyse, jsou i dohady, ze emise SOx nad oceany muzou pusobit proti sklenikovemu efektu a nezanedbatelne ovlyvnit globalni narust teploty.
bez prezdivky ... - vzdycky me pobavi, kdyz nekdo v diskuzi vehementne tvrdi nejaka "fakta", pricemz 1 minuta googleni ukaze opak...
1 lod ... haha.
5 let zivotnost ... haha.
Vzdycky me fascinujou tyhle blaboly vsemoznych ekologistu aniz by dolozili jedine cislo.
Produkce CO2 lidmi je naprosto maginalni a to zcela globalne. Jedina aktivni sopka vygeneruje za den tolik CO2, jako cele lidstvo za rok. Mnoztvi Co2 v atmosfere je tak male, ze kdyby se snizilo o 0,1%niho bodu, tak vsechno rostlinsvo vychcipe. Narust je obratem kompenzovan narustem te rostlinne hmoty.
Ukaz JEDNO elektro auto provozovane vice nez 5 let bez vymeny baterky, zadne neexistuje ze?
Ono se totiz klima na planete menilo, meni a menit bude, bez ohledu na to jestli tu sou nejaky lidi nebo ne.
Mimochodem, uz mas nakoupeny sneznice? Protoze tani ledovcu zastavi golfsky proud (opakovane se stalo ... v dobach kdy sme jeste zili v norach a kolem behali dynosauri = urcite za to mohla auta) a tady bude v lete tak 15 stupnu a v zime kdyz teplo tak -30.
Jedina aktivni sopka vygeneruje za den tolik CO2, jako cele lidstvo za rok - Asi ne. "Human activities emit 60 or more times the amount of carbon dioxide released by volcanoes each year. Large, violent eruptions may match the rate of human emissions for the few hours that they last, but they are too rare and fleeting to rival humanity’s annual emissions. In fact, several individual U.S. states emit more carbon dioxide in a year than all the volcanoes on the planet combined do."
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/which-emits-more-carbon-dioxide-volcanoes-or-human-activities
Ukaz JEDNO elektro auto provozovane vice nez 5 let bez vymeny baterky - Například Tesla dává záruku, že baterie udrží 70% kapacity po 8 letech a minimálně 160 000 km, některé modely až 240 000 km. Ve skutečnosti je životnost výrazně lepší, a po 320 000 km bývají baterky na 90% kapacity.
https://www.tesla.com/support/vehicle-warranty
https://www.motortrend.com/features/how-long-does-a-tesla-battery-last/
Ono se totiz klima na planete menilo, meni a menit bude, bez ohledu na to jestli tu sou nejaky lidi nebo ne - Souhlas, klima se samozřejmě měnilo i bez lidí. To ovšem jaksi neimplikuje, že by lidé nemohli klima ovlivňovat.
zastavi golfsky proud... a tady bude v lete tak 15 stupnu a v zime kdyz teplo tak -30 - Mohl bych požádat o zdroj? Zdá se mi to výrazně nadsazené. Západ USA omývají studené mořské proudy, a rozhodně tam nejsou tak nízké teploty. Pokud se podíváme na srovnatelné zeměpisné šířky, tak Oslo by bylo jako Anchorage, Paříž jako Vancouver, Lisbon jako San Francisco. Praze by odpovídala cca města Winnipeg a Calgary. Winnipeg má v červenci průměrné nejvyšší denní teploty 25.8°C, lednová průměrná denní minima jsou -21.2°C, což asi není na plavky, ale rozhodně to není "kdyz teplo tak -30". V Calgary mají v červenci průměrné nejvyšší denní teploty 23.5°C, v lednu průměrné nejnižší denní teploty -13.5°C. Takže proto bych rád viděl váš zdroj.
https://en.wikipedia.org/wiki/Winnipeg#Climate
https://en.wikipedia.org/wiki/Calgary#Climate
K životnosti baterií doplním, že vlastníci Tesly mají obsáhlou veřejnou databázi stavu baterek svých aut a i zkušenost u nás v rodině: 10letý Leaf gen1 s původní baterií a dojezdem 100 km místo původních 120 km, a to nemá ohřívání a chlazení baterie jako o pár let novější EV. Dále že průměrné evropské auto vydrží do sešrotování 300 tis. km, tzn. většina EV dožije s původní baterií. Samozřejmě ne všechna, ale stejně tak se některým spalovacím vysype motor nebo převodovka třeba v 50-100 tis. km. Někdo namítne, že motor/převodovka se dá opravit díly z vrakáče (oficiální servis je drahý jak nová baterka), ale u baterek se dají vyměnit jednotlivé články (neoficiálně) nebo moduly (oficiálně).
a zase ten argument jak cele sidliste nabiji kazdy den baterii doplna ktera je uplne ale uplne vybita
Nabíjanie elektrických áut: Teóriám z internetových diskusií neverte, takáto je realita
https://zive.aktuality.sk/clanok/Uce2TQ0/nabijanie-elektrickych-aut-teoriam-z-internetovych-diskusii-neverte-takato-je-realita/
Je za paywallem. V diskuzi je výtka jen vykazování nabíjení ve firmě. Je to benefit jako fitko nebo stravenky. Možná je to úvaha specifická pro Slováky, když jim zdaní i bankovní převody.
Já tam nechodím, ale díky vám mě napadlo anonymní okno, a tam to funguje. Ale po prolítnutí nechápu, kde je v tom článku nějaká ta šokující informace. Jde o klasický bulvární titulek ("Nabíjanie elektrických áut: Teóriám z internetových diskusií neverte, takáto je realita"), ale článek je neutrální-pozitivní, popisující jak to už teď je a jak to bude časem ještě lepší.
Já to nelinkoval, a obsah článku jsem řešit nechtěl. Souhlas že je to klasický clickbait, a nic šokujícího v článku opravdu není. Další zajímavost je ta, že když člověk diskutéra "bez prezdivky ..." požádá o zdroje ke konkrétním tvrzením, tak je najednou ticho po pěšině. Je to jen zajímavý postřeh, nemá to smysl nijak řešit, lidé jsou jací jsou.
V Česku je 1,6 % EV, v Praze 6 %. Panikááá. Nebojte, v Česku se infrastruktura buduje rychleji než lidi kupují EV. Pro zajímavost, veřejné nabíječky jsou využité ze 2 %.
Vždycky je nějaká "prdel", kde je nějaký problém. Ale je to úplně jedno, čas to vyřeší. Nebude se investovat do infrastruktury? Mladí odejdou.
U nás v domě to je jednoduché: parkovacích mást "v podzemní garáži" je třetina vůči počtu bytů, ostatní se musí smířit s parkováním venku. (A detail: tu třetinu vlastní jen obyvatelé čtvrtiny bytů, protože někteří mají ta místa dvě...) V okolních domech je to obdobné, včetně nové zástavby.
Na starém sídlišti je to ještě horší, protože tam nejsou garáže, žádné, a počet parkovacích míst je nižší, než počet bytů.
Tedy: i v případě, kdy by obyvatelé jednoho bytu vlastnili pouze jedno auto, bude velká většina (cca 80 %) z nich dobíjel sídlišť v podstatě pouze rychlonabíječkou
.
A ten poměr už nevyrovnají ani majitelé rodinných domů se dvěma vozy - a více elektromobilů si bude moci dovolit už opravdu jen minimum rodin.
A čím se to bude lišit od toho, že jezdí tankovat na benzinku? Plus na to popojíždění po městě stačí 10 minut nakoupit v supermarketu a máte nabitý denní nájezd. Hlavní problém je možnost parkovat, ale hezky se to háže na (v těchto lokalitách) dosud neexistující elektromobily.
Tím, že většina tankuje jen několikrát do měsíce a stráví s tím deset minut.
Do obchoďáku jede jednou či dvakrát týdně, ale nabít bude potřebovat skoro každý den, aby dojela do práce a zpět.
Dnešní elektroauta mají tak velkou baterku, že často nabíjíš jen jednou týdně. A i kdyby ne (např. v tvém cenovém limitu je jen stará ojetina), tak každý rok se to posouvá a mámě jich ještě přes 10. To je stejné jako PC laptop a MacBook. Notebook se ti z půlky vybije i uspaný, protože jedenáctky aktualizovaly, kdežto pár hodin denně a MB Air ten týden vydrží (plus jde nabít nabíječkou na mobil).
29. 9. 2024, 18:36 editováno autorem komentáře
ehm... tieto nestastne pseudozelene napady...
skuste si to prepocitat: keby kazdy obyvatel sidliska vyplazol odhadom 4-nasobok ceny bezneho lacneho auta na nakup takeho co vydrzi na baterku tyzden. (budme optimisti a nepocitajme s napadmi ako ist s tym k moru) V beznom obchodnom centre a pod je par par rychlobnabijaciek. Ked si zapocitat povedzme optimisticku jednu hodinu na jedno nabitie, kolko moze mat to sidlisko aby to cele fungovalo?
A to este neskusame uvazovat, kolko Temelinov a ako posilnenu infrastrukturu na to potrebujete.
Ked to zhrnieme: ziaden rozumny vypocet koexistencie ludi zo 100% elektroautami neexistuje. Existuju iba utopicke napady typu "pride neexistujuca tecnologia" alebo "ludia auta vlastne nepotrebuju".
Víš co skus to. Napiš nám kolik Temelínu potřebujeme kdyby všichni měly elektroauta.
Budeš se divit. Odpověď je 0,3 Temelínu.
A to ještě mnoho z nich bude nabíjet d
že soláru takže ještě méně
29. 9. 2024, 19:18 editováno autorem komentáře
Samozřejmě, nenabíjí se celá baterie každý den, ale jen nájezd ten den. A vedle výroby elektřiny máme dobrou i infrastrukturu, 2x silnější než je aktuální využití.
> Pavel...
> skuste si to prepocitat: keby kazdy obyvatel sidliska vyplazol odhadom 4-nasobok ceny bezneho lacneho auta na nakup takeho co vydrzi na baterku tyzden.
To je ceník před deseti lety? Od 800-900 tisíc je pořizovací cena stejná, po započtení celkových nákladů (TCO) na cca 4 roky používání ještě o 200 tisíc níž. Plus se sem dovážejí levné ojetiny. Akorát holt nejstarší jsou desetileté (starší neměly lithiové baterie nebo nešlo o rodinná auta). Kategorie pro Čechy, co kupují 15+ stará auta, teprv přijdou, jak běží čas. Zatím si mohou dál kupovat spalovací, akorát doporučuju vyhnout se naftě. Tu jim v husté aglomeraci zakáží, protože Češi to neumí/nechtějí udržovat.
29. 9. 2024, 19:42 editováno autorem komentáře
Ze soláru se nabije menší část EV a "v létě", cca od dubna do září včetně (mám na střeše menší FVE bez dotací tak mám dost přesnou představu o výrobě v průběhu roku). A to ještě musí to být EV co stojí doma přes den, protože z běžné 10 KWh baterie tu baterku v autě co má 40-80 kWh moc nedobijete, že ? Takže přes zimu budete EV dobíjet 100% ze stabilních zdrojů. Snad jich zůstane dost v provozu.
Nicméně výroba elektřiny v potřebném množství pro 100% EV opravdu problém není. Problém je ta distribuce. Viděl jsem výpadek elektřiny v našem bloku starší zástavby. Celý blok má připojení 3x150A. Jindy jsem viděl výpadek v paneláku kdy celý jeden vchod o 8 patrech (cca 24 bytů) má připojení 3x175A. Kolik z toho nabijete EV současně když z toho musí jet i ty byty ? Kabel co k tomu vede v zemi bude možná trochu předimenzovaný ale jak moc ?
Pomalé nabíjení přes noc potřebuje jen výkon rychlovarné konvice. Navíc jde plánovat (testuje se tzv smart grid), případně ručně zadáte v autě či jeho aplikaci čas nabíjení. Kolik elektřiny spotřebujete doma od 1 v noci do 6 ráno? Rychlonabíjecí stanice jsou připojené jinými kabely. Např jezdí vám tam v okolí tramvaj?
Baterie jsou stále levnější. Zvlášť stacionární využijí novou technologii sodíkových baterií. Sodíku je o hodně víc, ale atom je těžší, takže se nehodí do mobilních produktů (mobil, notebook, auto). Pro zajímavost, kamarád si nechal v levné ojetině vyměnit baterii za větší a původní dal k FVE. Takže on již dnes uloží přes den dost energie na denní nájezd, který přelije přes noc.
Mnoho lidí stejně nabíjí přes víkend když jsou doma. A stačí jim to na celý týden. Kolik ujedete za týden? Já 250 km.
U nás je průměrná vzdálenost od kanceláře nějakých 35 km - a to je půlka zaměstnanců místních. Takže to při denním dojíždění dává zhruba 350 km v průměru...
...ovšem pokud započítáte opravdu jen ty, kteří si nevystačí s MHD, tak to bude spíše 450 km/týden.
Me vzdycky bavi predstava, jak elektromobilista na delsi ceste vysvetluje elektromobilu, ze nepotrebuje dobit, protoze prumerne jezdi min :-D
"Pomalé nabíjení přes noc potřebuje jen výkon rychlovarné konvice "
Ty zjevne nechapes ani zaklady fyziky natoz elektriky. Kdyby si vsichni obyvatele domu zapli tu jen rychlovarnou konvici, tak se draty k tomu panelaku roztecou.
Ty draty se totiz dimenzuji na cca dvojnasobek ... ale PRUMERU.
Mě to vyšlo na dvě třetiny Temelína. Je to dost, ale vzhledem k tomu, že přechod na EV bude trvat desítky let, tak se to dá zvládnout.
Ještě podotknu, že EV se nabíjejí nejčastěji v noci, a to ten solár zrovna moc nejede :)
Přechod bude trvat tak dlouho, že se ho polovina obyvatel nedožije. EV se může v noci nabíjet z baterie, do které pumpovalo elektřinu FVE přes den. Baterie pokračují ve zlevňování a u stacionárního úložiště vás netrápí hmotnost, takže pomůžou např. sodíkové baterie. Protože se posiluje infrastruktura, budete moct EV nabíjet i přes den: Na domě máte FVE, elektřina teče do města, tam píchnete auto do zásuvky v zaměstnání. A nakonec, kvůli snižování porodnosti a sestěhovávání obyvatel do měst aut nebude tolik potřeba.
29. 9. 2024, 21:38 editováno autorem komentáře
Uskladňovat výrobu dvou třetin Temelína na celou noc - respektive déle, protože v zimě často týden i déle nefouká a je pod mrakem - mi přijde... Poněkud nešťastné. Pokud jde o infrastrukturu, tak přenosová soustava v Německu už teď dalece zaostává za rozvojem větrníků a solárů, a predikce vypadají dost strašně.
EV mají své nesporné výhody, ceny padají, kapacita baterií roste a cena padá, ale pořád to není ono. Ano, je možné, že ani já se masivního přechodu na EV nedožiju. A to i když budu jíst zdravěji, víc cvičit a přecházet jen na přechodu :)
V ČR individuální automobilová přeprava ročně najede 81 179 milionu člověko-kilometrů, při 1.25 osobách na auto je to 64 943.2M ujetých kilometrů, při spotřebě 160Wh na kilometr (údaj od VW k modelu ID.3) to dělá ročně 10.4TWh. ČR ročně vyrobí 87TWh, z toho Temelín 15.7TWh. Takže kdybychom nahradili všechnu osobní individuální automobilovou dopravu za elektromobily, stačily by "jen" dvě třetiny Temelína. Není to málo, ale když počítáme s tím že ty spalovací motory nahradíme řekněme do 20 let, tak se to dá zvládnout. Nabízí se i využití nestálých zdrojů energie, jako jsou větrné elektrárny, protože je většinou celkem jedno, jestli se auto nabije v 10 večer nebo ve 3 ráno.
https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2019/rocenka/htm_cz/cz19_511000.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_elektr%C3%A1rna_Temel%C3%ADn#V%C3%BDrobn%C3%AD_ukazatele_ETE
Jen doplním, že to bude trvat o dost víc než 20 let. Při průměrném stáří aut v ČR 15.9 let by to znamenalo za 4 roky prodávat 100 % EV. Přitom "deadline" bude o 7 let později.
"Víš co skus to. Napiš nám kolik Temelínu potřebujeme kdyby všichni měly elektroauta.
Budeš se divit. Odpověď je 0,3 Temelínu."
Blabol roku ...
Jen !osobnich! aut tu mame nejakych +- 6,5M ... Pominme ted vsechny krasne aspekty baterkoterorismu (jako ze realne jsou pri nabijeni ztraty kolem 30% a ze energie mizi i kdyz to jen tak stoji atd atd) ... a rekneme ze kazde ujede jen 1000km MESICNE. To nam hodi nejakych (a budem se opet drzet pri zemi) 200kWh/ks (s vetrem v zadech a plachtou)
To mame nejakych 1,3TWh mesicne. To nejak neumis soudruhu nasobit, ale to je u soudruhu bezny ... to je totiz ten temelin uplne celej, ten totiz vyrobi za rok cca 15T, takze by ani nepokryl sportebu osobaku.
Pricemz realny odber bude spis dvojnasobek, takze ty temeliny potrebuje dva ... jen an osobaky.
Jo a takovy detail, vypocet pochopitelne predpoklada, ze to ten temelin vyrobi pres noc, kdy budou vsichni ta auta nabijet, takze ten realny dvojnasobek na spotrebu jeste vynasob tak 5x ... to aby sme pokkruli ten nocni odber ... jo na vim, pres noc se to bude nabijet ze solaru ...lol.
Elektromobily je možné nabíjet prostě na ulici, kde dnes auta parkují. Rozvody už tam jsou, vedou ke každé lampě. Mimochodem lampy se už léta mění za nové LEDkové, s daleko nižší spotřebou. Teď je jen potřeba mít zapnutý proud pro osvětlení trvale, a na každé lampě mít navěšených pár nabíječek pro EV. Plus samozřejmě ovládání těch lamp, ať nesvítí přes den.
Sodíková pouliční lampa má 120W. Bývají od sebe tak 30-40 metrů. Minimální výkon kterým más smysl nabíjet EV aby se veškterá elektrika neměnila jen v teplo je 2 kW, tj 2000 W. Tj. když si zhasnete 17 poučních lam, tj. zhasnete cca 600 metrů ulice, tak si můžete hodně pomalu nabít jedno EV.
Nabíjení u pouličních lamp napadne každého, ale bez výměny kabelům ke všem lampám to nejde. Nevedou k nim jednoduše dost tlusté dráty.
Vzdálenost mezi dvěma lampami může být 30-40 metrů, pokud hovoříme o vysokých lampách ve velkém otevřeném prostoru. Na sídlištích to může být klidně i jen 6 metrů. Pokud jde o výkon, tak nevím jaké konkrétní výkony se používají u toho kterého typu lampy, ale dělají se výbojky o výkonu 600W. No a nakonec výkon lamp určuje minimální parametry kabelů, ne použité parametry. Pokud máte v koupelně zásuvku na elektrický strojek (často bývá v hotelech), tak ta mívá omezení na cca 200 mA, tj. 48 W. Dráty k ní ale typicky mají průřez potřebný pro 16A, tj. 3840 W. Nevím jaké konkrétní parametry mívají kabely uličního osvětlení, ale nesoudil bych z výkonu osvětlovacích elementů. Navíc je vždycky možnost použít vyšší napětí, a tím obejít omezení daná průřezem vodiče - pokud to umožňuje třída izolace vodiče. Podotýkám, že nabíjení ze sloupů veřejného osvětlení se už delší dobu používá, takže jsou problémy zřejmě vyřešeny.
Navíc každou ulici je třeba jednou za čas rozkopat kvůli nejrůznějším opravám: povrch vozovky, koleje, kanalizace, vodovod atd. Vzhledem k tomu, že přechod na EV bude zjevně věc na dalších mnoho let, nevidím problém kabely prostě časem posílit, až bude vhodná příležitost.
Nabíjení z lamp se občas už používá, za cenou kompletní rekonstrukce včetně výměny těch drátů v zemi. Takže stávající lampy a rozvody k nim použít na nabíjení EV nemůžete. Tečka. Když už budete kopat všechno aby jste mohl použít lampy a rozvody k nim, tak to už může udělat sloupky k nabíjení kažých 5 metrů a bude to stát tak nějak stejně (tj. zatraceně hodně).