Vlákno názorů k článku Porovnání Windows vůči UNIXU ze strategického hlediska od Ondrej Lycka - Spraviji skolni stit cca 100 pocitcu. Kdyz jsem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 10. 2001 16:48

    Ondrej Lycka (neregistrovaný)

    Spraviji skolni stit cca 100 pocitcu. Kdyz jsem nastupoval byly na skole poze Windous NT,95,98. Dnes zde bezi LINUXovy server. Po rocni zkusenosti s LINUXem bych se k win nikdy nevracel. Nejde tak ani o to co je lepsi oba systemy jsou na tom zhruba stejne dobre, ani cema vetsinou nerozhoduje (hlavne u domacich uzivatelu, kteri maji krome ovladacu vse na cerno), dulezite je to co lidi znaji, a to jsou windousy. Prosadit na skoly U*NIX je hodne tezke, protoze v podstate neni ani nikdo kdo by ho ucil. Pokud budou lidi ,uz od strednich skol vedet ,ze nexestije jen windous a budou to umet ovladat, pak bude i situace na trhu OS uplne jina.

  • 4. 11. 2001 13:32

    Libor Slapak (neregistrovaný)

    Tri roky jsem se ucil a stral se o pocitace na jedne stredni skole. Server jsem z NT predelal na Linux se Sambou. K naproste spokojenosti a po nacitani profilu a config.pol ze serveru i k relativni bezpecnosti. Lec na stanicich jen win98 s officem a tak to dlouho zustane. Rodice vyzaduji, aby se studenti ucili s tim, co se nejvice pouziva. A myslim si, ze je to tak spravne. Zcela souhlasim, ze by bylo dobre ucit i dalsi systemy, ale otazka je kdy. Konkretne na nasi skole, na jinych je to vesmes podobne, ma kazda trida vyuku dve hodiny tydne. Coz je teoreticky 8 hodin za mesic, tj. 80 hodin rocne. Ve skutecnosti je to asi 60 hodin. Nicmene o spoustu hodin je to zuzene jinymi akcemi, takze to vyjde, pri dobre vuli na 50 hodin rocne. Proste a jednoduse je to za 4 roky maximalne 200 hodin. Tak a ted k jadru. Kdyz se bude clovek ucit na pocitaci 5 hodin za den, a to kazdy den, coz je efektivnejsi nez takovehle rozkouskovani, vyjde mu to na 40 dni. A ted mi reknete kolik lidi se dokaze za necely mesic a pul naucit od zacatku pouzivat Windows, Word, Excel, zaklady grafiky, neco o databazich, Linux, nejakej free kancelarskej balik, neco o programovani (nejlepe vice jazyku :-) atd. Ono je pekne rict, naucit ve skole co nejvice, ale je nutno taky uvazovat v meritku casovych moznosti. Muzete rict, pridejte hodiny. Ja to rikal porad. Ale ve skolach neni VT jediny predmet a statem je stanoven maximalni pocet hodin, kolik studenti muzou mit. Proste neni mozne nafukovat hodinovou dotaci, u nejakeho predmetu, do jakehosi idealniho stavu. Vyresil jsem to tak, ze se proste ucilo to, co jsem jiz vise napsal, a ostatek jsem nechal na odpoledni hodiny, ale i to bylo zalostne malo.
    Teorie je hezka vec, ale jak ji zrealizovat.

  • 4. 11. 2001 16:54

    Bubak (neregistrovaný)

    Ten vypocet je hezky a pravdepodobne i sedi. Ale jde opravdu o to, aby Ti, ktere ucite na stredni skole (dnes i na zakladni), umeli se vsim timto softwarem perfektne zachazet? Vzdyt vsichni vidime, ze na teto urovni skol jsou IT spise trpenym privazkem, nez cimkoliv jinym. Myslim, ze o to vice je treba se snazit dat zakum vseobecny prehled o tom, co existuje. Ukazat jim, ze jsou ruzne cesty, ruzna reseni. Pokusit se ulozit jim (aspon) do podvedomi informace o tom, ze svet pocitacu a informacnich technologii je nesmirne clenity a zajimavy. Diskuse o Opicich a podobnych vecech mi pripadaji k smichu. Napsat cokoliv se kazdy nauci v tom, co bude mit k dispozici. Zde to ovsem vypada, jako by psani blbosti v *ordech bylo nejdulezitejsi veci, k niz se pocitace pouzivaji. Ale zejmena na zakladnich a strednich skolach by se melo pocitat s tim, ze se zde vyucuji zaci, kteri budou treba ve studiu pokracovat na VS a budou se divit, az jednou zjisti, ze existuje i neco jineho nez MS. To neni kritika Vas, dle Vasi zminky se o neco podobneho snad i snazite. Vadi mi, ze nizke ceny SW od MS pro skoly jsou brany tak, ze nic jineho ve skolach nebude a ani byt nemusi. Z toho, co obcas posloucham, vyplyva, ze ucelem je naucit deti vyklikosit si nejakou stranku z inetu a pripadne napsat dopis v MS Wordu a udelat tabulku v MS Excelu. Nikdo se nezminuje o tom, ze by se deti mely ucit rozebirat problemy, ucit se nebo aspon natuknout algoritmizaci ci objektovy pristup. Zda se, ze nikdo nechape, ze to, co by se deti mely ucit, je na softu opravdu nezavisle.
    Sorry, omlouvam se za poznamku mimo misu.

  • 8. 11. 2001 16:18

    Tomáš Pittner (neregistrovaný)

    "...ze ucelem je naucit deti vyklikosit si nejakou stranku z inetu a pripadne napsat dopis v MS Wordu a udelat tabulku v MS Excelu.." Tady bych si s Vámi dovolil nesouhlasit. Myslím si, že především na základní a střední škole je důležité naučit děti pracovat s IS srozumitelně a efektivně, tzn. naučit je přesně pracovat s Inetem, vyhladáváním informací, emailovými klienty a kancelářským balíkem. To je to nezbytné minimum. Teorii bych do toho netahal a nechal bych ji pouze dobrovolníkům. Spousta lidí není technicky založená a některé věci je prostě nezajímají a pochybuju, že algoritmizaci či objektový přístup budou používat v práci častěji než Word, či chcete-li Kword. Jiná situace je samozřejmě na akademické půdě. Bohužel právě já jsem se na střední škole snad v každém předmětu setkal s přemírou neefektivních informací ze kterých v reálném životě nečerpám. Ideálním stavem by samozřejmě byla reforma školství a členění studijního plánu dle zájmu žáka - tzn. zajímá-li tě informatika, spolu se základy IS si můžeš přidat "tu algoritmizaci" a jestli tě to nezajímá OK, nauč se základy a realizuj se v jiných předmětech.

  • 20. 11. 2001 22:40

    Bubak (neregistrovaný)

    Ja myslim, ze si az tak moc neodporujeme. OK, nemel jsem zamichat INET mezi MS WORD a EXCEL. Stalo se to z toho duvodu, ze ani bezhlavym klikanim na odkazy se ani zdaleka nemusim dostat k potrebnym informacim (velice casta zkusenost s uzivateli, kteri rikaji, internet je k nicemu, stejne tam nic nenajdu). Stejna zkusenost je s lidmi, kteri chteji neco vyrobit v EXCELu a porad se nemohou dohrabat k vysledku. Oboji je to o tom, ze se musi naucit nejdrive si problem rozebrat a teprve potom si vybrat, ktery nastroj a jak pouzit k reseni. A to bych deti ucil (ne na urovni pocitacoveho zpracovani, ale spise vypestovani nejakeho "selskeho rozumu", jestli mi rozumite, umet si poradit). Plus potom ty konkretni veci, aby videly, jak jim urcity typ aplikace tu kterou vec ulehci.
    Reforma skolstvi a pristupu k predavani informaci zakum a k zakum samotnym by nebyla spatna. No jo, co s tim.