Hlavní navigace

Postprocesing u fotografií ohňostrojů

2. 1. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V dnešním posilvestrovském článku vás zasvětím do návodu, jak zlepšit fotografie, které jste vyfotili během ohňostrojové noci a kdy budete jistě čelit nejednomu nepříznivému vlivu při samotném pořizování fotografií. Návod je šitý na míru Gimpu, ale s trochou šikovnosti jej použijete v kterémkoliv editoru.

Než začneme fotit

Na úvod bych začal několika technickými poznámkami při samotném pořizování ještě dříve, než se vrhneme na jejich samotnou úpravu a které jsem ze zkušenosti získal. Jakmile jste se rozhodli začít fotit ohňostroje, vězte, že na ně nepotřebujete žádnou zvláštní drahou výbavu. Nepotřebujete drahé objektivy a vystačíte si klidně se setovým objektivem, neboť nastavení fotoaparátu je pro setové objektivy celkem výhodné a neznevýhodňuje je v této oblasti.

Fotografuje se z větší míry na malá ohniska. Kresba objektivů je při větší cloně znát u většiny objektivů a zde budete clonit alespoň na 9 a výš, ISO by mělo být na hodnotě 100 a tudíž nemusíte porovnávat různé fotoaparáty a vždy by měli být výsledkem pěkné fotografie. Potřebujete fotoaparát, se kterým tyto hodnoty nastavíte manuálně, manuálně se nastavuje i ostření fotoaparátu na nekonečno a ze zkušenosti ještě malinko přiblížím, ale ne o moc.

Fotoaparát nesmí mít zapnuté automatické ostření, od toho je právě ostření na do nekonečna kompenzované vyšší clonou tak, aby vše mezi nekonečnem a vámi bylo ostré. Dále také by měl být součástí výbavy stativ a dálková spoušť, ale ani toto není povinné. Protože se většinou fotí na nízké ohnisko, a to např. i 15–18 mm, při vteřinové expozici by zdravý člověk měl přístroj za pomoci zapnuté stabilizace fotoaparát udržet bez chvění.

Jdeme ven

Chce to se dobře obléct, neklepat se zimou, pevný postoj a lokty u sebe nejlépe opřené o tělo. Režim fotoaparátu je vždy BULB bez možnosti ovlivňovat výslednou expozici. Nejdůležitější návod, jak dělat hezké fotky ohňostrojů (teď to přijde a povím vám to), je: dobře se postavit na to správné místo a hlavně nestát moc blízko.

Nyní, když máme fotografie vyfocené a přineseme si je domů, zjistíme že jsou plné kouře, někdy moc světlé i od toho kouře a někdy zase moc tmavé. Některé ohňostroje jsme nestihli a jejich paprsky už na snímku dolétávají, některé obrázky jsou zase málo syté a mdlé a když už se to zdá nějak použitelné, je tu zase výrazná ztráta barevnosti.

Zkrátka a dobře, teď víte, že zachytit expozici ručně je hodně těžké. Dnešní návod pro Gimp bude taková univerzální úprava fotografie jak si poradit s tím kouřem, nežádoucími světelnými vlivy tj. přílišnou lokální světlostí a i naopak, jak si v jednom návodu poradit se ztmavením a také jak zvýraznit barvy. Na počátku je mdlá fotografie, kterou upravíme v Gimpu.

Opravujeme v Gimpu

Jako první zduplikujeme vrstvu a klikneme na ni, aby se nám zaktivovaly veškeré úpravy v ní. Tato nová vrstva bude nad tou původní. Přejdeme do voleb „Barvy“ a v menu vybereme „Odbarvit vrstvu“. Opět přejdeme do voleb „Barvy“ a zvolíme „Invertovat“ a barvy obrátíme. Znovu upravíme vrstvu pomocí „Filtrů“ a vybereme „Umělecké“ a pak „Jemná záře“. Výchozí nastavení bude stačit. Ve výsledku získáme vrstvu jako na následujícím obrázku.  

Tuto vrstvu zprůhledníme v nastavení vrstev na 50 % pomocí měkkého světla, jako na dalším obrázku.

Poté znovu zduplikujeme původní vrstvu s ohňostrojem a přeneseme ji nejvýše. Pak přejdeme ve volbách „Barvy“ na nástroj „Odstín–sytost“ a v nastavení přidáme sytost na úroveň kolem 50. Zde doporučuji si zneviditelnit ostatní vrstvy a zkontrolovat, jestli je fotografie ještě mdlá či nikoliv. Pokud ano, přidejte na kontrastu v nástroji „Jas-kontrast“. Tuto vrstvu oproti té předchozí zprůhledníme naopak tvrdým světlem na stejnou hodnotu okolo 50 %.

Zde je důležitý vyvážený poměr mezi předchozí úpravou kontrastu a hodnotou zprůhlednění, neboť se nemusí tolik přidávat kontrast a může se přidat na hodnotě průhlednosti. Pro výsledek jsem nepřidával na kontrastu, ale hodnota zprůhlednění byla o to vyšší, na 60 %.

MIF analytika

Když to shrnu, máme zde celkovou úpravu fotografie, kdy si pouze průhledností upravujete zároveň jak světlost, tak tmavost a i sytost barev, a to bez zbytečného zesvětlování fotografie a zásahu do tmavých částí či naopak zhoršování sytosti barev.

Na závěr vám přeji hodně úspěchů do nového roku a šťastnou mušku při lovení těch nejhezčích fotek, a nezoufejte, když něco nevyjde. Je tu přece ještě Gimp na nějakou tu finální úpravu. Připojuji na závěr pro představu ještě pár fotografií, jak lze výše zmíněné úpravy využít.

Autor článku

Milan Piller pracuje jako administrátor a CEO ve společnosti Monte CZ s.r.o. Baví ho programování, fotografie a sport. Provozuje také VoIP operátora MySIP.cz.