Dokud automobil vyžaduje připojení k internetu, nestojí za to, abych vůbec vytahoval peníze z peněženky. Nevím co je to dneska za módu. Už jen to, že auto nejde úplně vypnout způsobil, že v době koronavirové karantény jsem ho musel nahazovat startovacími kabely. A teď nějaký šílenec jehož inicály jsou E.M. si myslí, že skvělou funkcí, kterou každý řidič potřebuje je ovládat automobil přes internet.
Záleží, co do toho všechno počítáš. Když se na to podíváš optikou řekněme 80. let, tak auto z roku +- 2005 s ECU, pár blbinama okolo (airbagy, ABS, ...) a nějakou komfortní jednotkou bude počítač na kolech. Pokud dnešní optikou, tak nikoliv, protože tam nebudou hovadiny typu e-call, infotainment, napojení na internet a kdo ví co všechno ještě.
Abych to upřesnil - já to nikomu neberu, když to tam chce, ale pokud auto bez toho nemůže fungovat a "nedá" se bez toho vyrobit, tak je něco hodně špatně. Protože pohled o nějakých 10-20 let dozadu ukazuje, že tyhle věci v autech moc potřeba nejsou, dá se s nimi jezdit v pohodě, obsahují daleko menší prostor pro ku*vítka a zejména nesmyslnost nazvanou morální zastarávání a nanejvýš si tam někdo dodělá alarm se SIMkou nebo plácne na sklo držák s mobilem/GPS, popř. vymění rádio za nějaké BT-kompatibilní.
"stále ti zbude počítač na kolech..."
Jistě, i ten nejjednodušší mikrokontrolér je počítač, to mi ani nevadí. Systém na nouzové zavolání záchranky při nehodě je dobrá věc. Co by mi vadilo je být povinně online, přijímat povedené i nepovedené aktualizace (updatofobie) a jako bonus ta možnost ovládnutí části systémů auta nějakým záškodníkem. Jestli někdo potřebuje neustále sledovat polohu auta nebo vzdáleně zamezit zlodějům v jeho používání, ať si takovou funkci sám aktivuje, případně dokoupí. Ono i takové elektrické otevírání oken se může vymstít, jakkoliv je to praktické.
No jako i koupil. Já tyhle všelijaká udělátka v autě mám a po 3 letech, částečně ale i díky koronavirovému homeoffice jsem musel kupovat novou baterku. Teď vím, že když nejezdím, tak musím co týden v zimě nabíjet...
Jinak jako vezmu to z praktické stránky. Infotaiment a takový věci jsou fajn, na druhou stranu některý věci je dobrý nechat tlačítkům - např. klima a ofuky oken, vyhřívání sedadel a takový. Ono je sice na jednu stranu super, že máte vyhřívanej volant a tak to jako vypadá, že v zimě se dá jezdit bez rukavic, jenže než se vyhřeje celý auto, aby mě ty ruce i tak bez rukavic nemrzly chvíli trvá. Problém je, že co není přes tlačíko s rukavicema nedáš. Taky samozřejmě, druhá věc je, že tlačítko je pěkně po ruce. Za jízdy si nechcete hrát s infotaimentem... A třetí věc je, že i když si ty služby neplatím, tak výrobce auta stále ví, kde se moje auto nachází a někde to zcela jistě loguje. To je hrozně krásná funkce, která se nedá vypnout.
"A teď nějaký šílenec jehož inicály jsou E.M." - bych upresnil, neni to ted, a neni to jen E.M., ale deje se to uz delsi dobu. Snad prvni hacknuti auta bylo 10(?) let zpatky, kdy se nabourali do Chrysleru(asi) a to s takovym uspechem, ze se dostali i k ovladani brzd. Dokazali spustit brzdu naplno v libovolne rychlosti. Presne detaily si dle zajmu dogooglujte.
11. 5. 2021, 07:12 editováno autorem komentáře