Vlákno názorů k článku Postřehy z bezpečnosti: kocoura Apache ohrožuje Strašidelná kočka od anonym - „Omezte používaní doplňků prohlížečů [...] Před několika lety...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 3. 2020 8:28

    bez přezdívky

    Omezte používaní doplňků prohlížečů [...] Před několika lety ho ale původní majitel prodal a nový majitel tento doplněk modifikoval tak, že teď kontroluje, zda uživatel edituje určité webové stránky jako např. WordPress nebo Joomla. Pokud zjistí, že ano, na konec editovaného souboru přidá javascriptový kód, který má za úkol zobrazovat nevyžádané reklamy.

    Popravdě, od článku, který popisoval něco podobného, jsem si vytvořil čistý profil Firefoxu a doplňky již neinstaluji. Byla to celkem studená sprcha.

    Na druhou stranu jsem nedávno potkal holku, která používá doplněk na blokování JavaScriptu s tím, že jej selektivně a snadno může zapínat pro jednotlivé stránky, je-li to potřeba. Od té doby přemýšlím, čí řešení je vlastně bezpečnější.

  • 9. 3. 2020 8:54

    Miroslav Šilhavý

    Ani jedno řešení není do nekonečna udržitelné.
    Nejjistější je používat doplňky (ostatně jakýkoliv software) od "důvěryhodných" vendorů. Jenže kdo to je?

    Z mého pohledu to je takový vendor, u kterého rozumím jeho komerčnímu zájmu a věřím, že by svůj zájem neohrozil nějakou "klukovinou". Zkrátka, pokud někdo něco dává zadarmo nebo za hubičku (pár dolarů), dá se očekávat, že nehospodaří s přebytkem peněz. Pak se dá taky očekávat, že může hledat "alternativní" způsoby přivýdělku. Proti tomu nedokáže ochránit žádné bezpečnostní opatření, žádná heuristika. U WordPressu a jeho okolí (doplňky, témata) jsou bezpečnostní statistiky dlouhodobě hrozivé. Přesto jsou lidé nepoučitelní.

    PS: ani můj klíč výběru důvěryhodných vendorů není bezchybný. Viz kauza Avastu a prodeje deanonymizova­telných dat.

    9. 3. 2020, 08:56 editováno autorem komentáře

  • 9. 3. 2020 10:06

    bez přezdívky

    Nejjistější je používat doplňky (ostatně jakýkoliv software) od "důvěryhodných" vendorů. Jenže kdo to je?

    A to je právě ten problém. Vámi popsaný způsob výběru stále podle mne neřeší, co popisují oba články - co když ten doplněk (či jiný SW) přenechá někomu jinému? (Např. někomu věřím proto, že daný SW implementuje kvůli řešení problému, který mám také, ale po X letech se autorova situace změní, už jej nepotřebuje a projekt si vezme pod křídla jiný.) Není v mých silách (nebo ochota, chcete-li) si udělat 100% soupis veškerého SW (vč. teoretických pluginů), který používám a sledovat třeba každý měsíc, co s ním autor dělá.

    Takže ve výsledku to mám, zase podobně jako vy, postavené na víře. V některých případech jsem přísný (právě v rámci pluginů ve Firefoxu kvůli postavení webu v dnešní době; zároveň třeba aktualizuji jeden web na Drupal 8 a můj přístup k jeho modulům je podobný a prošlo jich jen pár a zbytek si implementuji sám), v případě velkých autorů (Canonical, Mozzila, VideoLAN, autoři jádra Drupalu) doufám, že kdyby vymýšleli něco, co považuji za hodně problémové, tak se to dovím a ten zbytek (např. Zim) je vědomý risk, sázka.

  • 9. 3. 2020 10:36

    Miroslav Šilhavý

    Takže ve výsledku to mám, zase podobně jako vy, postavené na víře.

    Bezpečnost není postavená na víře, ale na důvěře. Zadavatel důvěřuje dodavateli, že vybral správné technologie. Zodpovědný dodavatel vybírá subdodávky, aby se sám mohl spolehnout. Nežijí mezi námi jen zodpovědní dodavatelé, praxe je spíš taková, že se web splácá z toho, co se kde zadarmo najde.

    co když ten doplněk (či jiný SW) přenechá někomu jinému?

    Toto se právě u některých vendorů moc nestává, protože vědí, že po prodeji by šel dolů i goodwill prodávajícího. Na to, aby tato úvaha fungovala, musí ovšem existovat nějaký goodwill, o který nechce aspoň jedna ze stran přijít. Když je to doplněk od "firmy," která nedělá nic jiného než pár pluginů do WP, tak prodejem nemají o co přijít.

    Není v mých silách (nebo ochota, chcete-li) si udělat 100% soupis veškerého SW (vč. teoretických pluginů), který používám a sledovat třeba každý měsíc, co s ním autor dělá.

    Ano, přesně tak. Je těžké vysvětlit zákazníkovi, kterému vytvoříte web za hubičku s využitím komponent třetích stran, že od té chvíle by měla začít pravidelná (a asi ne úplně zdarma) správa, ve které je zahrnutá i tato činnost. Ono to pak působí obousměrně regulačně: i Vy si pak budete vybírat co nejméně dodavatelů, abyste neměl tolik práce s revizí stavu.

    Ve výsledku to vždy zaplatí zákazník. Buďto formou hlubokých problémů, když to nastane, nebo pravidelným asset managementem, nebo formou vlastního vývoje (do kterého z části patři znovu asset management a správa).

    9. 3. 2020, 10:40 editováno autorem komentáře

  • 9. 3. 2020 12:45

    bez přezdívky

    Bezpečnost není postavená na víře, ale na důvěře.

    Ok, upravím/upřesním: volba SW je založena na víře. (Na druhou stranu, mé jazykové dovednosti nedokáží dost dobře rozlišit pojmy „víra“ a „důvěra“. Nicméně používám pojem „víra“, protože není postavená na žádné formální/racionální analýze, nedělal jsem žádný code-review open source, nestudoval jsem detailně případné audity, např. u TrueCryptu, ...)

    Toto se právě u některých vendorů moc nestává, protože vědí, že po prodeji by šel dolů i goodwill prodávajícího. Na to, aby tato úvaha fungovala, musí ovšem existovat nějaký goodwill, o který nechce aspoň jedna ze stran přijít. Když je to doplněk od "firmy," která nedělá nic jiného než pár pluginů do WP, tak prodejem nemají o co přijít.

    No a tímto jsem se odřízl od většiny pluginů, které by byly pro mne ve Firefoxu zajímavé, a v tom zbytku se mi moc nechce hledat.

    Je těžké vysvětlit zákazníkovi, kterému vytvoříte web za hubičku s využitím komponent třetích stran, že od té chvíle by měla začít pravidelná (a asi ne úplně zdarma) správa, ve které je zahrnutá i tato činnost. [...]

    Souhlas.

  • 9. 3. 2020 13:09

    Miroslav Šilhavý

    Na druhou stranu, mé jazykové dovednosti nedokáží dost dobře rozlišit pojmy „víra“ a „důvěra“.

    Víra [v něco] = obvykle se jedná o přijmutí něčeho nepochopitelného nebo neuchopitelného. Věřím v Boha, věřím, že budu žít dlouho apod. Věřit můžete demokracii.

    Důvěra [v někoho] = přenášíte vývoj událostí na někoho jiného, komu jste se rozhodl jej svěřit. Důvěřovat můžete firmě, že hlídá svoje pluginy, nebo můžete důvěřovat zdravotnímu systému, že Vás udrží dlouho naživu. Důvěřovat můžete konkrétní straně či politikovi.

    No a tímto jsem se odřízl od většiny pluginů, které by byly pro mne ve Firefoxu zajímavé, a v tom zbytku se mi moc nechce hledat.

    Mám to podobně. Důvěra taky nikdy není neomezená. Např. rád používám produkty Google, protože jsou aktuálně technologicky na špici. Na druhou stranu vidím a sleduji, jak velkou oblast IT jedna firma hegemonizovala, a jak dělá krůčky k tomu, aby její pozice byla ještě neotřesitelnější a uvědomuji si, že jako jednotlivec s tím neudělám nic, než že budu v pozoru.

  • 9. 3. 2020 13:36

    bez přezdívky

    Myslím, že to už začíná být dost OT.

    S obavami ohledně Googlu silně souhlasím.