Tie telefonne cisla su zapeklita zalezitost. Operatori ich musia recyklovat a po nejakom case znovu niekomu dat. Aj ked v banke to cislo uz nebude priradene k uctu, stale moze byt napr. na googli vedene ako firemne cislo do kvetinarstva alebo erotickeho salonu :) to je potom prekvapko. A presvedcit google aby sa vzdal nejakych pozbieranych dat je dost bolest.
To, existuje, volá sa to ENUM (RFC 3761; "E.164 numbers" znamená, že ide o telefónne čísla).
Vtip je v tom, že to operátori v zárodku zabili. Mysleli si, že keď ľudia majú telefónne čísla a nie je možné ich automatizovane nájsť pre konkrétne meno, tak to bude forma lock-inu a zákazníci nebudú môcť prejsť ku konkurencii.
Potom od zákonodarcov nafasovali prenositeľnosť čísel. Zámer nevyšiel a technické riešenie bolo oveľa zložitejšie. Telefónne čísla mohli byť na úrovni IP adries a nad tým adresárový systém ako DNS, ale pažravosť operátorov je dôvod, prečo nemôžeme mať dobré veci.
(Inak nie je to jediná vec, ktorá vypálila inak ako plánovali. Podobne zabili WAP-PUSH, ktoré videli ako hrozbu pre dojnú kravu SMS. Keďže prvé smartfóny chceli mať push notifikácie, tak držali otvorené persistentné spojenie na server, len občas poslali nejaký paket, aby to nikde netimeoutlo. Žralo to baterku, ale fungovalo to. Keď začali byť smartfóny populárne, tak to bol problém pre sieť a vyžadovalo to masívne investície, aby to zvládli. Pokiaľ by mali WAP-PUSH, mohlo to byť riešené oveľa lacnejšie...).
"Co třeba zpětná kompatibilita s telefonními přístroji, kde máte jen číselník?"
Uprimne receno, nevadilo by mi, kdyby se mi zadny takovy nemohl dovolat.
Co bych skutecne hodne ocenil by byla moznost byt prihlaseny s jednou identitou na vice zarizenich. A bylo by jen na mne, zda si vezmu na prochazku jen hodinky, fotomobil nebo qwerty zalozni stroj. Telefonat bych si mohl vzit tak jako tak.
Uprimne receno, nevadilo by mi, kdyby se mi zadny takovy nemohl dovolat.
Není v takovém případě lepší používat nějakou internetovou komunikační službu?
Co bych skutecne hodne ocenil by byla moznost byt prihlaseny s jednou identitou na vice zarizenich.
To by snad šlo zařídit nějakou telefonní bránou. Jistě by bylo dobré mít pod kontrolou, kolik těch zařízení (kdo všechno) je vlastně k té jedné identitě přihlášeno. Pokud si dobře pamatuji, u analogových telefonních linek to omezeně šlo připojením více přístrojů paralelně, akorát se nedaly brát na procházku aby přitom byly i funkční :)
> Co bych skutecne hodne ocenil by byla moznost byt prihlaseny s jednou identitou na vice zarizenich.
To je technicky normálně možné a Odorik to umí (v jejich síti, ne MVNO kde to zdá se ve skutečnosti jde přes T-Mobile). Ale ostatní operátoři zamrzli v roce 1990 a buď to neumí vůbec, nebo je nekonečný opruz to nastavit (musí se to vyklikat ve webové samoobsluze, což určitě nebudeš dělat 2x denně když někam jdeš a chceš změnit množinu zařízení, která mají zvonit), nebo je to zpoplatněné jako kdyby hovor šel na primární číslo a z toho se volalo na sekundární.
2. 6. 2021, 16:48 editováno autorem komentáře
Přesně tak, bohužel z naprosto nepochopitelných důvodů se místo vytěsňování telefonních čísel ve prospěch „internetových“ adres (pepa@root.cz) naopak telefonní čísla rozšiřují do internetových služeb - uzavřené a bohužel velmi populární chatovací služby (např. WhatsApp) používají právě čísla a jejich vlastnictví ověřují SMS, i když si chci psát z počítače na počítač. Co se stane, až se takto zrecykluje číslo, které bylo spárované s WhatsApp?