Tak ja jsem se domnival, ze kdyz nekomu reknu, ze barva je RGB a ma hodnotu x.y.z, tak je jasne dana. Problem nastane, kdyz ji chci videt na monitoru, nebo vytisknout na tiskarne, protoze kazdy monitor a tiskarna barvy ruzne z ruznych duvodu „zkresluji“. A tak mam profily icc, ktere definuji, jak ma konkretni monitor s konkretnim nastavenim jasu apod. zobrazit onu barvu RGB s hodnotou x.y.z., aby se mu zobrazila stejne, jako na mem monitoru jine znacky a s jinym nastavenim. Obdobne s tiskarnami…
Je to spravna uvaha?
Správná je ta druhá část.
R,G,B hodnoty jsou relativní hodnoty vzhledem k barvě, kterou mají zobrazovat. Chybějící informaci dodá právě až profil charakterizující barvový prostor pro data obrázku.
Uvažujete pouze profily závislé na zařízení (skener, monitor, tiskárna), ale existují i syntetické profily na zařízení nezávislé – sRGB, AdobeRGB, ProPhoto,…
Pokud nevíte, v jakém barvovém prostoru (definovaným profilem) jsou R,G,B data uložena, pak ani nemůžete vědět, jak je interpretovat na výstupních zařízeních, byť profil těch zařízení máte k dispozici.
Můžete samozřejmě předpokládat, že obrázek bez přiřazeného profilu či jiné informace v exif.colorspace je v sRGB prostoru, ale to by mohlo být dost pošetilé.
V podstate ano, to co pise kolega nademnou o profilu (sRGB,AdobeRGB a jine) je sice pravda, ale zazil se standard, ze vychozi profil je sRGB, takze by vse melo byt v sRGB a pokud je v necem jinem, melo by se to konvertovat na to, co kdo zobrazuje, u monitoru je to jasne, u tiskaren se to pak prevadi na verne barvy ;-)))
Jinak u tiskaren je mnoho pover, jako napr, ze vystup z 16bit je lepsi nez z 8 bit a skutecnost je takova, ze 16 bit se pouziva jenom kvuli upravam, protoze tiskarny pak nezvladaji prevest na papir ani ten 8bit, natoz AdobeRGB, vse tohle se pouziva jenom k tomu, aby kdyz to nekdo kalibruje a zesvetluje mel vice informaci pro korekce. Stejne tak je zvrhlost dnes pouzivat CMYK, kdyz uz dnes maji tiskarny 8 a vice barev, tedy dostanu lepsi vysledek z 8bit nez z orezaneho CMYKu, ten mel smysl v dobach, kdy se fakt CMYK pouzival a diky mensimu gamutu CMYKu nez sRGB barvy neuletely, on totiz neni ani uplne kompatibilni a nektere barvy CMYKem nejdou, proto se pri prevodu pak udelala kalibrace od oka pres krivky napr. a pak to na papire neulitlo … jenze stareho psa novym kouskum nenaucis ;-))