Zajímavý článek, díky.
Každopádně měl bych pár poznámek.
1. Ona předmagnetizace se opravdu na pásku nedostane (u Sonet Duo to bylo někde kolem 85kHz, páska dala na 9mm/s něco kolem 12kHZ max), co tam udělá je, že se několikrát otočí kolem hysterezní smyčky která za tu nelinearitu může.
2. Kvantizovaný signál je "digitál", i když k němu připočteme šum (což ostatně lepší A/D převodníky dělaly už v pravěké době, kdy jsme o tom četli v Amatérském Rádiu). Zvlášť, když ho program feeduje (opět digitálně) coby wav do playeru.
3. Zhruba ve stejné době byl (opět v AR) odhaleno jako zdroj "tranzistorového zvuku" přechodové intermodulační zkreslení. O co jde? Každý operační zesilovač má nějakou kmitočtovou komplenzaci (dříve externí kondík pár pikofaradů, nově interně) která se stará o pana Nyquista - sráží zesílení vysokých frekvencí pod jedničku v celé zpětnovazební smyčce dřív, než se tomu stačí otočit fáze o 180 stupňů a celé se to rozpískat.
Problém je, že se samozřejmě šetřilo a technologie moc nebyla (jestli si těch 40 let pamatuju, tak by tranzistory v operáku musely mít mezní frekvenci 20-50MHz aby to nevadilo), a když se pak na vstup přivedl "nehezký" signál (sykavky, hatka etc., na měřáku kombinace obdélníku pár set Hz a přes to namodulovanej sinus někde kolem 10kHz), tak protože to v tom operáku šlo chvíli po hraně nadoraz, tak tam vždycky pár vlnek těch 10kHz zmizelo. A na poslech to zní fakt blbě.
Zhruba stejně, jako když nahallený sykavky nebo opět hatku nezvládne zakódovat ztrátová komprese, jak můžeme všichni (alespoň s ne úplně hluchými ušima) slyšet na vlastní sluchátka třeba na youtube, nebo prakticky jakékoli MP3jce - a to i v roce 2023. Zlatej dobře udělanej FLAC (nejlépe z 96/24/2).
Možná by stálo za to v rámci emulace doby minulé zkusit jít i tímto směrem.
1. 11. 2023, 01:43 editováno autorem komentáře
> nebo prakticky jakékoli MP3jce
Mně přijde MP3 naprosto příšerná - artefakty se projevují jako zvuky ve vysokých frekvencích a strašně to ruší. Nebo se to dá vypnout v dekodéru? Oproti tomu jiné formáty i na výrazně nižší kvalitě - sice v A/B testu poznám že to je jiné, ale bez toho přímého porovnání nedokážu hned říct že je to špatně.
LOL - MP3 je kvalitni i kdyz je jen 16/44 jako CD - spise jde o namasterovani skladny - birt. promenlivy min az na 192 nebo 320 - tam uz je vse OK, 128 a podobne SBC kodeky atd. slysim taky.
To je jak LP - LP sumi na 90dB takze se to musi filtrovat, tam presne funguji i lampove zesaky - takze nezvladnou ani CD - proc je LP tak dobre i kdyz je to hrosi kvalita ? - protoze nejde pouzit kompresor a nejde to znicit, nebot by preskakovala jehla ;-) - to je cele. - pak jsou ciste hires skladby, ktere si s tim hraji a naopak hraji takove rozsahy, ze by to CD ani LP nezahralo - ale to je spise pro fajsmekry, nic z mainstremu takto namasterovano neni.
No a pak zde mame ty FLAC 24/192 - duvod proc to tak je je, ze muzu pouzit ekvalizer a zesilovat na sluchatka s vysokou impednaci - ale pokud nepouzivam equalizer - tak nepoznam rozdil mezi mp3 ve 320 a FAC 24/xxx - jediny duvod proc to poznam u ruznych skladeb na amazon jusi je ten, ze sh* s kompresory daji vzdy max na CD kvality 16/44 - nebot nema cenu to davat vys a lepsi sklady s dobrym masteringem daji na flac 24/xxx - logicky se skladba vzdy ztisi, nebot nema kompresory a zni opravdu lepe.
Kdyz si ovsem vezmu skladu z disku a tu samou prevedu dobre do mp3 nebo ogg - tak rozdil nepoznam - vlastne nikdo jej nepozna - jen s equlaizerem do divoka - jasne mam hifi DAC a jedny sluchatka s 360ohmy a pak planary - bedny jsou jiny pripad, tam malem vic ovlivnuje podani mistnost a natoceni - dokonce je dobre je mit odtlumene od podlozky + obcas dotahnout repraky - fakt se nekdy muzou uvolnit.
Nekdy jsou detialy slyset, treba moje sluchtaka chteji fakt dost energie a na fIIO poznam rozdil mezi ulta hight a super higt - ale jen kdyz se soustredim, jen kdyz mam skladnu fakt naposlocuhanou a jen v slozitych pasazich, mozan bych tam poznal i rozdil mezi mp3 a flac - ale nemam tak dobrou hidebni pamet, takze musim aspon 5x naposlocuhat danou pasaz a pak si dat jen tu pasaz znova a rozdil poznam - idelne musi byt vsude tucho a zaviram oci, aby me nic nerusilo - 100% soustredenost - tedy na bezny poslech rozdil nepoznam - a v jednodussi casti taky ne - treba v Simon & Garfunkel - The Boxer" - pasaze, kde jedou basove linky s orchestrem a zpev + dychani do toho - mam to ve FLAC 24/192