U SAPu více než kde jinde platí, že není ani tak důležitý ten program, jako spíše tým, který ho implementuje. V ČR to na přelomu století byla docela tragédie, většinou jste koupili SAP a implementaci dodávala firma typu "Patočka, syn a šikovný bratranec". Implementace se táhla, nic nefungovalo, všechno se řešilo nějak divně a složitě. Pak jste vyrazili na referenční návštěvu do Německa a tam to fungovalo. Po pár hodinách u tamního zákazníka vám došlo, že to není o tom, že "SAP to neumí", ale o tom, že "Patočka to neumí". Software, kde každá věc jde udělat deseti způsoby. Ale pokud pro tu první věc použijete způsob A, tak na tu druhou se vám počet možností omezí na osm. A pak tu máme ty věci tři, čtyři až tisíc. Vyznat se v tom, co lze použít s čím a co se naopak najednou použít nesmí, to je na roky studia. "Vy u položek nenastavuje exspiraci? Pak nemůžete použít FEFO. Optimalizace skladby zásilky? Není problém, ale je nutné zapnout FEFO."
Osobně mám SAP rád. Pracoval jsem pro konkurenční firmu a bývalí zákaznící SAPu byli vděční a pokorní. Prakticky vždy byl ten příběh stejný: "ztratili jsme dva roky marnou snahou implementovat SAP. Už nemáme čas ani peníze a potřebujeme rychle něco, co alespoň trochu funguje."
Každopádně když se vám podařilo na implementaci sehnat firmu, co to uměla, a tým lidí, co už to dělali, tak SAP dával výborné výsledky. V ČR jste na takové firmy také narazili, ale zjistili jste, že drtivá většina z nich měla jen "rollout" z nějaké jiné zahraniční pobočky. Protože v Německu nebo Holandsku to uměli. Nejhůře dopadaly firmy, které se snažily si to naimplementovat vlastními silami. Jak se situace za posledních deset let změnila už nevím.
Je to možný, nevím, jak to chodí v ČR. Jednalo se o zahraniční firmy, imlplementovali to nějací zahraniční experti...
[ironie]Každopádně UX je naprosto super. To byla taková krása, když třeba na řádku v tabulce dal člověk tečku místo čárky nebo naopak, ono to při ukládání vyběhlo s chybou v úplně jiným poli, který bylo OK a zablokovalo UI, dokud to člověk nenašel a neopravil... Pak potvrdit tlačítkem pod tabulkou (hot keys nevedeme), pak kliknout v nástrojové liště, pak zase tlačítko dole...[/ironie] Kam se hrabe metro.
Také by mne zajímalo co jsou „hotkeys“ pokud se pamatuji, tak klávesové zkratky SAP měl už v době kdy jsem s ním začínal asi 16 let nazpět, ale byly kompletně odlišné od toho co se používalo na Windowsech.
Co se UI týče, tak docela zaspali. Stále používají SAP Gui, co je ve Windows založeno na ActiveX a OLE2 technologiích (i nejnovější verze 7.40) a spoustu věcí uděláte jen pod Windowsy, což je v dnešní době dost omezující.
Sice se pomalu ale jistě začínají odrážet „od dna“ a tak alespoň jejich WWW rozhraní konečně začíná stavět na něčem „standardním“ a to OpenUI5 (můžete navrhnout, že jsou lepší knihovny a modernější, ale po bastlech typu BSP a WebDynpro jsme o století blíže přítomnosti). Hlavně alespoň některé věci budou multiplatformní a ne IE/Firefox only (v Chrome/Safari například správa Solmana funguje dost divně).
Ale abych jen nehaněl, třeba to co zmiňujete: „To byla taková krása, když třeba na řádku v tabulce dal člověk tečku místo čárky nebo naopak, ono to při ukládání vyběhlo s chybou v úplně jiným poli, který bylo OK a zablokovalo UI, dokud to člověk nenašel a neopravil...“
Je pro uživatele oser a dost záleží, jak se k tomu programátor postaví (lze to udělat elegantněji, ale člověk si musí pohrát), ale tenhle UX byl na svou dobu dost geniální, protože programátor nemusel moc řešit prvky a místo aby se věnoval práci s GUI, jenom ladil aplikaci. To, že to tak funguje prakticky dodnes, je tak trochu ostuda a je to krásný příklad toho, jak to dopadá, když firma usne na vavřínech...
Nerozumim. Zazil jsem nekolik implementaci SAP. Problem nikdy nebyl v IT, tj. konzultacni firma to vzdy dokazala implementovat, aby nebyly napr. vykonnostni problemy. Problem ale pokazde byl, ze se lide zevnitr te firmy nedokazali dohodnout, co a jak ma fungovat (chybejici, nepresna nebo primo chybna specifikace).
S tím se jako programátor (pro jiný ERP) setkávám často. Nejen při původní implementaci, ale i následně v zadání. Lidi nedovedou pořádně vyjádřit co chtějí a jak to chtějí (nejčastější problém je "Ale já myslel že když chci A a B, napadne vás že k tomu budu chtít i C, D a E."). Často to podchytí konzultant, ale občas to prostě uhodnout nejde.
To asi funguje napříč odvětvími, ale nejvíce mne baví to, že když tedy konzultant navrhne nějakou rozumnou cestu, tak se vyrojí tuna „věcí“ proč to zrovna tak nejde... Je to těžký... Chceme systém, ale nechceme upravovat svoje procesy, byť je občas dělají dost zvláštně (třeba Indická společnost a inventura, která probíhala tak, že se vzaly stavy skladů k poslednímu dni a přelily se do dalšího roku a pak se divili, že jim materiály přebývají nebo na skladě prostě nejsou) a takhle bych mohl pokračovat :-/
U patnácté implementace se to zlomí. Jakmile máte 10+ referenčních zákazníků, tak je to rázem jiný styl práce. Vezmete nového zákazníka na několik referenčních návštěv. A rázem se bavíte v rovině "chceme výrobu jak to měli v TOSu, údržbu jak v UE a expedici jak u Pla*ka".
První implementaci JDE E1 jsme dělali před pěti lety. Trvala dva roky a byla to katastrofa. Dnes šel do ostrého provozu šestý závod a jde to hladce. Zabral nám jen šest měsíců. Ještě nás čekají tři. Zkušenosti a možnost podívat se, jak to používají jinde, je prostě obrovský rozdíl.
I když ještě nemáte takové zkušenosti a takové portfolio, tak se dá implementace zvládnout dobře. Jen se holt nevyplatí začít "sběrem požadavků". Mnohem lepších výsledků dosáhnete, když začnete tím, že jim tam nainstalujete "vanilla" verzi a vyškolíte je na základy ovládání. Teprve pak se s nimi bavte o požadavcích a maximum jim rovnou ukazujte. Ve chvíli, kdy uživatelé něco vidí, tak je rázem diskuse mnohem produktivnější. Dokud jen sedíte v zasedačce, malujete na flipchart a donekonečna přepisujete zápis z jednání, tak je produktivita mizerná. Byli jsme schopni utopit přes 80 hodin v diskusi o plánování výroby polotovarů. V průměru 8 lidí na každém meetingu, celkem 640 člověkohodin ztraceného času. Pak jsme je vzali k jinému zákazníkovi. Následoval meeting, kde nám řekli "chceme to tak jak oni, ale forecast jen jednou mesíčně, stav skladu denně a chceme v reportu vidět i varování, že je něco zpožděné". Zadání sepsáno a podepsáno za dvě hodiny.
No a se SAPem je problém v tom, že nic jako "vanilla" verzi nemá. Takže tam to chce zkušenosti z desítek projektů a referenční návštěvy. 15 let zpátky takové portfolio v ČR mělo jen minimum firem implementujících SAP.
Jo, implementace jsou zábavné.
Ve firmě to dostanou na starosti "klíčoví" zaměstnanci daného oddělení - tedy např. hlavní účetní, která o konceptu fungování SW / databází nemá a ani nechce mít žádné tušení (oblíbená věta: "chci to podle zákona". Nebo "minulý program to uměl sám, nevím, co chcete.");
konzultant - člověk s prezentačními schopnostmi, který má o účetnictví matnou představu ze školy, něco málo ze školení a hlavně prakticky žádnou praktickou zkušenost s procesy z reálného provozu firmy v daném oboru;
programátor - jedinec, že má z těch podivně definovaných požadavků od předchozích dvou něco programovat.
IMHO je nejdůležitější ta první osoba - pokud firma nemá někoho vlastního s dostatečným mezioborovým přehledem a znalostmi, tak je implementace marná snaha. Zaměstnavatelé externích spolupracovníků chtějí poslat fakturu, je jim v podstatě jedno, zda to bude nebo nebude fungovat. (Důvody, proč to nefunguje, se najdou vždy.)
Důležitý je celý řetězec. Toho konzultanta bych nezavrhoval, je styčným důstojníkem mezi zákazníkem (kde by měl nastudovat procesy) a programátorem (kterému může "selsky" vyjádřené požadavky přeložit do konkrétnějšího "chci aby ta a ta funkce brala ty a ty data a dělala s nima to a to". Programátor pak nemusí luštit co že to vlastně klient chce. (což je pochopitelně ideální případ)
Typicka implemantace (cehokoli) vypada tak, ze si sedne managor s obchodakem. Managor zvasta tuny plku o tom, jak jeho firma potrebuje to ci ono, aniz by vzivote videl, co firma vlastne aktualne pouziva. Bezne se stava, ze poptavany produkt davno ma. Obchodak prozmenu slibuje, ze nic neni problem, a vsechno bude zitra, nepozdejs vcera ...
Pak se sejde ITk s implementatorem, a cumej na sebe jak dve telata, protoze ani jeden z nich nechape, co se po nich vlastne chce aby delali. Kdyz ty hovadiny nejak spolecnejma silama dekryptujou, tak dojdou k zaveru, ze to je tak na pristich 10 let prace, ale podle harmonogramu na to maj 3 nedele ...
Ti tzv "klicovi" zamestnanci jsou prevazne vsemozni sefove oddeleni, ktery prevazne netusej, co jejich podrizeni delaj, natoz proc a jak.
Ostatne ... http://projectcartoon.com/cartoon/2
... videl sem in natura, jak kompletne otestovany (cca rok testovaciho provozu) system prestal po 2 hodinach spusteni naostro fungovat a to tak ze uplne. Proste se to totalne slozilo ... at zije SAP. S nicim jinym sem neco takovyho nikdy nevidel.
Druhej zazitek s touhle firmou je registrace jedhoho z jejich softu ... 3 ITci koumali TYDEN, jak to udelat ... = jak vypacit z jejich webu SN. V asi 10 ruznych manualech meli popsanych minimalne 20 rucnyzh postupu ... a spravne nebyl ani jedinej.
nechapem, to museli byt nejaki jelimani, "vypacenie" SN je tak na 5 klikov
ad "zlozenie SAPu" - opat, ked to niekto zle nakonfiguruje, najlepsie asi taki "odbornici" co pacili SN, tak sa zlozi akykolvek system
prave SAP je v tomto maximalne transparentny, vsetky profily su v textakoch na filesysteme, ziadne skryte binarne blbosti ako inde
Mno profily bych do toho netahal. Jedna věc je nastavení a druhá je kernel. Tak nějak jsem pochopil, že to fungovalo, dokud to nenasadili produktivně, takže maximálně nebyly parametry optimalizované (ale třeba se pletu, vařím z vody).
Jak jsem psal, zajímalo by mne proč jim to zhučelo. Pasivně jsem sledoval, kdy se složila hlavní instance, která se starala o load balancing a to tak, že umřela, ale když se pak pátralo co a jak, tak se zjistilo, že před tím, než umřela, tak nakopala zálohy a nakonec to řešil i SAP, takže ne vždy to musí být chyba adminů a uvědomme si, že každý SW píše jen člověk. Na druhou stranu, pokud třeba poddimenzovali server, tak se ani nedivím, že to umřelo, když se tam všichni přihlásili, ačkoliv se to nezdá, SAP si docela vezme a nepřijde mi, že by nějak hospodárně pracoval s přidělenými prostředky :-/
ale ved jasne, posledne som tiez riesil preco sa nam jeden system polozil do par hodin vzdy ked sa na neho naraz prihlasilo 500 userov, proste isty externy konultant jaksi pozabudol ze po upgrade na nw 7.40 ja jaksi trochu zmeneny memory model a nechal vsetko pri starom, samozrejme ze sa system do par hodin polozil ked mu dosla extended global memory
a neboj, tiez mam uz na pazbe par zarezov kedy odpoved od supportu bola "it's a new bug, thank you for your notice, we will soon create a new OSS note with correctiion" :)
jj, vis o tom howno, hlavne ze zvanis ... ten sap confili lidi od SAPu ... pro takovou pidifirmu jako je CEZ.
Jinak se muzes klidne predvist ynteligente ... https://support.sap.com/home.html a ne, ta ikona request key nefunguje.
Já jsem v bývalé práci nasazení SAPu zažil a nedopadlo to úplně nejhůř. Sice se v celém podniku vtipkovalo a místo PR sloganu "<jméno firmy> najede na SAP" se říkalo "<jméno firmy> dojede na SAP", firma to ale přežila. Skončila až o mnoho let pozděj z úplně jiných důvodů (koupila ji a zrušila konkurence).
https://www.youtube.com/watch?v=nYli9aHqhFI
Scheisse Auf Plate
Sorry About Production
Software Aus Pakistan
System against people
Schreibs auf Papier
Suffer after Purchase
https://chistesinformaticos.wordpress.com/2008/10/12/funny-facts-sap-employees-about-sap-software/
a mnoho dalsich...