Mezi rokem 2003, kdy přišel na trh operační systém Windows Mobile a rokem 2007, kdy byl v lednu ohlášen iPhone a později v červenci téhož roku se v USA dostal do prodeje, uběhlo z hlediska historie chytrých telefonů moře času. Přišly verze 2003 SE, Windows Mobile 5 (v roce 2005) a konečně i Windows Mobile 6 (únor 2007). Microsoft se u nových verzí OS soustředil na řadu technologických vylepšení, integraci s Office či Exchange a bezpočet dalších detailů relevantních pro firemní uživatele, víceméně ale ignoroval jednu podstatnou oblast: uživatelský zážitek.
Té se už od roku 2004 intenzivně věnoval tým tisícovky vývojářů v Apple (to je ale jiný příběh) a v segmentu firemních uživatelů také ve stále větší míře kanadská RIM, jejíž Blackberry se ve druhé polovině minulého desetiletí postupně etablovala coby korporátní standard – jak díky způsobu práce s e-maily, tak díky ve své době nejvyšší míře zabezpečení a nejlépe zvládnutému systému správy zařízení (i to je ale jiný příběh).
Nemělo by smysl rozebírat různé modely chytrých telefonů s Windows Mobile – během pěti let od jejich příchodu k okamžiku, kdy jejich podíl začal díky iPhonu, Blackberry (a o něco později i Androidu) klesat, se jich objevil bezpočet. Byl mezi nimi ale jeden zásadní počin: HTC Touch.
Tak trochu iPhone: HTC Touch
Když v lednu 2007 Apple předvedlo iPhone, bylo zřejmé, že pokud společnost neudělá při jeho uvedení za půl roku žádnou zásadní chybu, přichází na trh chytrý dotykový telefon určený nejen technickým nadšencům, ale prostě všem. HTC, které bylo na přelomu let 2006/7 největším výrobcem Windows Mobile přístrojů a jedním z největších hráčů na trhu chytrých telefonů se pokusilo na hrozbu reagovat vcelku povedenou grafickou nadstavbou nad OS Microsoftu navrženou pro ovládání stylusem i prstem.
Byl to zajímavý pokus, nicméně díky displeji s rezistivní (tlakovou) technologií snímání bylo ovládání prsty nejisté, nadstavba občas zpomalovala a často jste zjistili, že ta či ona funkce je dostupná jen z klasického rozhraní mobilních Windows, případně na vás operační systém „vybafnul“ zpoza rozhraní HTC TouchFLO sám.
HTC Touch byl nicméně designově povedený, kompaktní, přehlednější a srozumitelnější než „holá“ Windows Mobile, a tak se, společně s dalšími modely této řady, prodával, zejména na trzích, kde ještě více než rok nebyl iPhone vůbec dostupný (tedy i u nás), velmi dobře. Zajímavým modelem byl Touch Diamond, uvedený na trh v červnu 2008 (u nás tedy stále před iPhone 3G). Ten nabízel displej s na svou dobu neuvěřitelným rozlišením 640×480 bodů (standardem chytrých telefonů oné doby bylo nejčastěji 320×240), což mu při displej s uhlopříčkou necelé tři palce dávalo fantastickou ostrost 286 PPI, což mezi „mainstream“ přístroji překonal snad až iPhone 4 s 330 PPI v roce 2010.
Na šikmé ploše
Nic z toho ale nestačilo. Mezi lety 2008 a 2009 poklesl podíl Windows Mobile na globálním trhu chytrých telefonů z 11 % na méně než 8% (Gartner) a pokles pokračoval i dál. Ve stejné době přitom podíl Apple vzrostl z necelých 13 % (kam se dostal po pouhém roce!) na 17,1 %. Podobně si polepšilo RIM, jehož Blackberry měly ve třetím čtvrtletí 2009 podíl bezmála 21 %, oproti 16 % o rok dříve. Vedle Windows Mobile byl další obětí zejména Symbian. Růst Apple akceleroval zejména poté, co byl v roce 2008 uveden App Store a z iPhone se stala platforma pro níž bylo možné dělat pohledné, zábavné, výnosné a někdy i celkem zbytečné aplikace (i to je ale jiný příběh).
Obrovská popularita (a výnosnost) AppStore znamenala, že ostatní hráči (Google, Nokia, RIM) uvedli jeho obdobu, aby zákazníkům usnadnili hledání, nákup a instalaci aplikací. Jediný, kdo se rozhodl nic neudělat, byl Microsoft.
Vítězství iPhone přitom nebylo dáno hardwarem (ten byl zejména u prvního iPhone, v mnoha směrech omezený a slabý), ale aplikacemi a uživatelským zážitkem z nich a operačního systému (byly tu pochopitelně i pekelné okamžiky – například synchronizace pomocí iTunes). Už v roce 2009 přitom analytici upozorňovali, že důvod, pro který se iPhone stává nejoblíbenějším chytrým telefonem nejen u spotřebitelů, ale i ve firmách je zábava, kterou jim, vedle vyřízení základní pracovní agendy (telefon, záznamník, e-mail) nabízí jak v podobě snadno dostupných a zajímavých her, tak (především) ve formě nejrůznějších cestovních aplikací s mapami, průvodci apod.
Windows Mobile se tak dostaly prekérní situace: aplikace pro ně sice existovaly, ale bylo poměrně složité je hledat. A protože bylo složitější je najít, případně koupit, stahovalo a kupovalo si je mnohem méně uživatelů a v důsledku nebylo tak zajímavé pro Windows Mobile další aplikace vyvíjet (nemluvě o tom, že na zastaralém UI a rezistivním displeji nevypadaly tak pěkně a neovládaly se tak snadno).
Pozn: Od podzimu 2010 byl na trhu Windows Phone 7, jeho podíl není zahrnut.
A co na to Microsoft? Že mlčí?
Odpověď nakonec přeci jen přišla: 6. října 2009 byl oficiálně spuštěn „Windows Marketplace for Mobile“ s úvodními 246 aplikacemi. Bylo to ale pochopitelně příliš málo a příliš pozdě. Microsoft navíc začal vydávat „podivné“ signály. Vývoj Windows Mobile 7 „Photon“ (který mimo jiné začal zhruba ve stejnou dobu jako práce na iPhone – v roce 2004) byl v roce 2008 (v reakci na iPhone) zrušen a místo toho měl být v roce 2009 přestavena nová, zpětně nekompatibilní, platforma Windows Phone 7. Její uvedení se nakonec zdrželo až do října 2010. Jako zásadní problém se navíc ukázala absence řady aplikací, na které byli uživatelé z konkurenčních platforem zvyklí. Z trhu se tak začaly ozývat hlasy, že tak velké zpoždění a další chyby už Microsoft jednoduše nemůže dohnat.
A to se nakonec, přes řadu nesporných kvalit Windows Phone (aktuálně opět Windows Mobile), v podstatě potvrdilo, když Microsoft letos v létě odepsal 7,6 miliardy dolarů – tedy v podstatě celou někdejší investici do nákupu Nokie. Společnost navíc ústy CEO Satya Nadelly oznámila, že nechce nadále budovat samostatný „telefonní byznys“ ale vytvářet kompletní Windows ekosystém. Zároveň bylo oznámeno propuštění bezmála osmi tisíc zaměstnanců (většina přišla z Nokie) a zúžení portfolia telefonů. Když k tomu přidáte stále častější koketování s platformou Android, tak se zdá, že Microsoft to na poli chytrých telefonů nakonec přece jen vzdává. To RIM se svou Blackberry stále bojuje a HTC svůj boj takřka prohrává (naposledy společnost oznámila, že u už nebude publikovat očekávané hospodářské výsledky a ekonomické výhledy). Kdo by jedno, druhé i třetí byl před osmi lety čekal…