Vlákno názorů k článku Připravenost IT studentů pro praxi… je čím dál horší od anonym - Až si zase budete žehrat, že úroveň absolventů...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 6. 2013 18:54

    bez přezdívky

    Až si zase budete žehrat, že úroveň absolventů technických směrů (tedy spíše všech směrů obecně) stále klesá, tak si uvědomte jednu zásadní věc.
    V roce 89 mělo u nás VŠ 5% lidí 20% mělo maturitu. Dnes se ta čísla změnila natolik že na VŠ se hlásí 60 respektive až 80% celého populačního ročníku! Přičemž na větší zájem je o ekonomiku či některé humanitní obory a pak až o techniku... To si vážně někdo myslí, že se za 20 let stal zázrak a lidi jsou najednou inteligentnější?
    Z VŠ vycházejí dobří absolventi, ale je jich prostě ze 100 třeba 5-10.....

  • 21. 6. 2013 18:55

    KapitanRUM (neregistrovaný)

    To je velmi dobrá poznámka.
    Těmi % si nejsem jistý, ale cca tak nějak to bude.

  • 21. 6. 2013 21:36

    j (neregistrovaný)

    To je jen cast, druha je ta, ze i VS stale funguji jako za marie terezie - proste biflovani zcela nesmyslnych faktu. Nikoho nezajima, jestli tomu student taky porozumel, staci, kdyz to peclive odrecituje (zcela osobni zkusenosti).

    Mno a studujici se tomu samo prizpusobi. Staci den pred zkouskou nadrtit scripta, vecer si jit vylejt mozek ... a druhej den to dat, jit si zase vylejt mozek, vycistit, a nadrtit scripta na dalsi zkousku.

    BTW: Za mych casu platilo, ze chovanci VSE opousteli koleje nejpozdeji v utery odpoledne ;D.

  • 21. 6. 2013 21:48

    bez přezdívky

    Ale to je přesně ono. Dobrý student pochopí obsah. Špatný se to jen nadrtí a protože ho to navíc nebaví tak to de večer vylejt... Něco jako nesmyslná fakta není, jen lidi co nevědí co ta fakta znamenají a netuší která fakta si vybrat...
    VŠ prostě jedou na množství, dokud to tak bude nic se nezlepší... Učitel nemůže věnovat dost času těm co o to stojí a je nucen vytvořit šablonu, kterou zvládnou všichni.

  • 21. 6. 2013 22:10

    j (neregistrovaný)

    Nesmyslnych faktu je velmi mnoho - jsou to naprosto vsechny informace, ktere dany clovek v danem oboru nanic nepotrebuje, nebo si je muze snadno zjistit. Tudiz by mel trebas vedet, ze neco takoveho existuje, ale nepotrebuje si to mapatovat nazpamet.

    V realne praxi taky nebude zavren mezi 4 steny a nebude muset vymejslet, jak spocitat obsah sisoidu. Proste si na netu najde, jak se to dela.

    Proto bych od skol ocekaval, ze ke vzdelani budou pristupovat stejne - zaci/studenti by meli mit trvale pristup ke zcela libovolnym zdrojum informaci ... a jakekoli testovani by melo byt o tom, zda umi najit a pouzit. Ne o tom, jestli si zrovna pamatuji nejaky vzorec.

    Velmi zive si pamatuju, jak probihaly zkousky trebas z matiky ... kde dotycny zmrd baziroval na tom, aby ten chudak pred nim odrecitoval do mrte presne nejakou vetu nebo definici ... kterou pak uz nikdy vzivote neuvidi. Vubec ho nezajimalo, jestli taky vi, co to vlastne znamena. A beda, pokud se zkouseny pokusil tu vec prednest vlastnimi slovy ... nejvetsi zazitek ovsem byl, kdyz jeden clovicek doslova opsal presne to, co ten zmrd napsal pri prednasce na tabuli, a ve chvili, kdy ho dotycny zacal prcat za to, ze to ma spatne, na nej vytah svoje poznamky, kde mel mimo jine kopii jeho slajdu.

  • 21. 6. 2013 22:34

    bez přezdívky

    To je ale zase problém příliš mnoha lidí a neosobního přístupu. Mimochodem přes podobné exoty se dobrej student musí dostat, jsou totiž všude, ne jen na školách...
    Základy jako matematika, fyzika a na ně navazující předměty prostě musí každý vysokoškolák zvládat. Nás vždy učili: Inženýr je ten, který nové věci vymýšlí a ne ten který se jen učí ovládat, to dělá středoškolák.... A na to prostě musí znát základy a k tomu nové objevy v oboru.
    Vzpomenu si vždycky na jeden pořad o doktorovi co byl za války u Tobruku, jak tom vykládal, že měli na škole profesora co bazíroval na tropických nemocech a všichni studenti si klepali na čelo, že se musí učit něco co nebudou používat. No a jemu ( a celé jednotce) se to pak setsakra hodilo....

  • 21. 6. 2013 22:59

    Jakub Galgonek (neregistrovaný)

    Potíž je, že student si občas myslí, že odříkává totéž jen vlastními slovy, ale přitom to, co říká, je jen nějaká hloupost. Pak ale chodí a všude si stěžuje, že byl buzerován za to, že to jen řekl vlastními slovy, protože nepochopil, že problém byl jinde.

    Zažil jsem studenta, co měl v definici blbě kvantifikátory a ani na několik pokusů je nebyl schopen opravit. Pak ale tvrdil, že to měl v podstatě dobře, jen profesor bazíroval na detailech, dokonce mu tohle řekl do očí! Přitom pokud by tu definici opravdu chápal, tak by pro něj neměl být problém ji opravit.

  • 22. 6. 2013 12:17

    Biktop (neregistrovaný)

    Přesně tak. Zažil jsem jednoho spolustudenta, jehož jméno uvádět nebudu, nicméně dodnes si ho pamatuji, který se chvástal tím, že ho v životě nikdo nedonutil přečíst byť jen jedinou knihu a když byl vyhozen v prváku ze zkoušky z analýzy po několika marných pokusech zkoušející dotlačit ho k tomu, aby si v Rolleově větě správně opravil hranice intervalů, kde se požaduje definování funkce a kde její diferencovatelnost, ještě se rozčiloval, že to je přece detail. A ať mi teď někdo vysvětlí, jak takový člověk může něco kloudného naprogramovat - menší než či menší nebo rovno, to je přece detail, na tom nesejde. Kdyby to býval opravdu chápal, muselo by mu být jasné, že to není detail, že to je podstatné a byl by se nespletl. Tyhle kecy o tom, že někdo něco řekl správně ale jen vlastními slovy jsou zrovna u ICT nesmyslné. To si bude dotyčný stěžovat, že to napsal správně ale jen vlastními slovy, ale překladač to chce doslovně tak, jak vyžaduje gramatika/syntaxe daného jazyka?
    Říci něco vlastními slovy je ve skutečnosti těžší než použití přesné terminologie, protože to vyžaduje naprosté pochopení a nalezené jiných přesných formulací, ekvivalentních terminologii.

    Lidi, kteří nedokážou pochopit, že v exaktních vědách neexistuje "skoro pravdivé tvrzení", ale buď jen pravdivé nebo nepravdivé, by se do nich vůbec neměli cpát.

  • 22. 6. 2013 15:12

    Samuel Kupka

    Este tu ide aj o to, co si kto predstavuje pod "vlastnymi slovami". Predpokladam, ze bezny matfyzak si pod tym predstavi nieco taketo: Je student na skuske a dostane vypocitat nejaky priklad, pricom ma dokazat vsetky netrivialne tvrdenia, ktore pri vypocte vyuzije. Tak nebude ako somar pracne pisat a dokazovat vsetky vety presne ako boli v skriptach, ale napriklad pri vypocte vie, ze funckia vzdy bude spojita (zo zadania), tak nepouzije vetu, ktora riesi aj nespojite funkcie, ale si ju upravi a dokaze len zjednoduseny pripad. Alebo proste vie, ze supremum bude existovat a bude jednoznacne, tak nebude dokazovat vseobecnu vetu, ale len jej podpripady. Toto si predstavujem pod "vlastnymi slovami". Student usetri cas, lebo casto to skrati samotny dokaz, ucitel je rad, ze student tomu rozumie a pouziva hlavu. Vsetci su radi. U nas bol snad len jeden pripad ucitela, ktory pozadoval presne vety a definicie. Vsetci ostatni boli radi, ak to bolo spravne a bez zbytocneho balastu.

    Ale poznam ludi, co si pod "vlastnymi slovami" predstavuju, ze "pre vsetky epsilon vacsie ako nula existuje take fi, ze" a "existuje take fi, ze pre vsetky epsilon vacsie ako nula plati, ze" su prakticky totozne pripady, dokonca este doslova aj pouziju presne tie slova, ako boli v skriptach, tak co sa vlastne tomu ucitelovi nepaci? Urcite si na nich zasadol.

  • 22. 6. 2013 15:51

    bez přezdívky

    Ještě bych dodal, že od doby, kdy jsem se musel biflovat vysokoškolskou matyku na technice uplynulo už 20 let. Z většiny toho si nepamatuji nic kromě toho, že to existuje a jak se s tím zhruba nakládá. Jenže pokud bych se před těmi 20 lety nenamáhal to naučit a pochopit (protože já mam tu smůlu že jak u něčeho nechápu jak to funguje tak si nejsem schopen to zapamatovat), tak dneska o tom nevím vůbec nic a můžu dopadnout jako někteří exoti co ignorují zákony zachování energie či zvyšují růst příjmů do rozpočtu zvyšováním daní...

  • 22. 6. 2013 20:33

    j (neregistrovaný)

    Od toho je tam ten vyucujici, aby se zeptal na upresneni, jak to mysli ... => mel by zjistit, zda ten clovek vi o cem mluvi.

    Ja zazil na FELu jeste pokud me skleroza neklame ...5 matik + logika, ... a co na tom bylo zajimavy, ze si clovek klido moh zapsat libovolnou z nich - jednotlivy semestry vubec nesouvisely, a 99% toho, co se tam prednaselo potreboval student jen a pouze na slozeni zkousky z ty matiky. Pak uz nikdy nanic.

    A to je zcela spatne. Vyuka by mela vypadat tak, ze v matice se nauci to, co je treba k vypoctum v dalsich oborovych predmetech, a ne ze ucim matiku pro matiku ... nemluve o tom, ze pokud nekdeo bude chtit byt matematikem, nejspis nepujde na elektro skolu.

    Vysokoskolak - inzenyr - je vzdelany remeslnik, ktery vi jak to jeho remeslo funguje uvnitr. Ale neni to vedec, kterej by mel nad necim badat. Potrebujem jednoho vedce na 10 000 inzenyru. Jenze nase skoly vyrabej 10 000 vedcu na jednoho inzenyra.

  • 22. 6. 2013 20:39

    Jakub Galgonek (neregistrovaný)

    Vyučující otázkami zjistil, že student tomu nerozumí. To jen ten student nepochopil, že to mu nerozumí.

  • 22. 6. 2013 20:41

    bez přezdívky

    To právě není pravda. Inženýr má být ten co vymýšlí nové věci, vědec se zabývá teorií nikoli tím jak vymyslet nový typ procesoru... en co je řemeslník je středoškolák, alespoň dříve byl...

  • 22. 6. 2013 20:55

    j (neregistrovaný)

    Kdepak, stredoskolak je ten, kdo vi jak to funguje "zvenku", ale uz ho nezajima, jak to funguje "vevnitr".

    Realita je ovsem takova, ze inzenyr neco navrhuje ... a nevi o tom vubec nic ...

    Zcela konkretni zkusenost pribuzneho ... postavili nekde kruhac (on v pozici stavbyvedouciho - stredoskolaka), v souladu s tim, jak to pan "inzenyr" nakreslil. Ten kdyz dorazil, tak zacal mit plnou hubu kecu, ze to je cely spatne, ze ten kruhac mel bejt o 100m jinde ... tak na nej vytah jeho projekt, zeptal se ho, ci ze to tam dole je podpis, a ze ejstli ma zajem, tak at vykesuje 10M a oni ten kruhac posunou.

  • 22. 6. 2013 22:33

    bez přezdívky

    No zrovna tahle příhoda neříká vůbec nic o tom jestli ten co kreslil ten výkres věděl co dělá, nebo ne :0)

  • 21. 6. 2013 21:43

    Ray (neregistrovaný)

    Bohužel, taky musím souhlasit, i s těma procentama... Dneska mám, v této oblasti, nedůvěru primárně tomu, kdo svůj tutil "aktivně používá". Prakticky přepojatost, zatím se mi ve 100% vyplatila. Potkal jsem dost lidí, na pozice jako zaměstnanců vývoje přímo z VŠ, nebo s pár roky zkušeností - a najít někoho, komu to myslí, to je reálnej problém. Ale v mejlu má Ing :o) Napostá majorita lidí nechápe dnes podstatu, nahustí si tupé znalosti, bez kontextu a pochopení proč. Jejich fantazie a představivost je obvykle tristní. A většinu těch znaloství stejně velice rychle zapomene...

    A přitom představivost a fanzie je důležitější než strohé vědění. Znalosti se dají doplnit, dle potřeb. Ale fanaztii a představivosti se naučit nedá.

    A tenhle průser začíná už v dětství, kde doba a ve velké míře rodiče, negradujou vývoj v tomto směru. Všechno je "dokonalé", hračku, koberec s nakreslenejma silnicema, pasivní zábava, ... Tady je počátek. Pak už se to jen nabaluje. A to dnešní VŠ ? V obecné rovině géniové proti těm, co jsou dneska na základce. Pokud někdo ve vašem okolí učí na nižších stupních ví, o čem mluvím...

    To je jeden z důvodů, proč se hodně vývoje HW i SW dělá "na východ od nás". Ty lidičky tam maji obé. A naučit se proč se piše nějaka instrukce ? Jak se tahaj dráty na desce ? To je výsledek jen par drobných znalostí, které se dokážou rychle naučit... Dnes už to není jen o jejich ceně, často mají větší platy než mi tady.

    A každej, kdo dělá kreativní práci za účelem vídělku jako cílem, ji nemůže nikdy dělat dobře. Natož chvalitebně nebo výborně :) Pokud si někdo vybírá technologii proto, jak je placená, je mi ho skutečně upřímně líto... A v tomto smeru i autora.

    R.

  • 26. 6. 2013 13:47

    Karol (neregistrovaný)

    Pokud budu věřit statistickému úřadu a budou s epočítat fakuzlty co existovali i v roce 1989, tak "technické" obory si volí stejný počet studentů v roce 1989 i teď (musí se, vyloučit fakulty jako VUT podnikatelka apod.)

  • 26. 6. 2013 17:29

    Ray (neregistrovaný)

    Netusim, jak je na tom statistika, nicmene, vzhledme k provazanosti prednasejicich nelze z jednoho oboru 'vyhodit' i ty dalsi. Krom toho, kdyz letmo kouknu na statisticky urad na kolonku "Přírodní vědy, matematika, informatika" tak 2001-2010 je narust 21127-49688. Narust studentu VC mezi 89/90 a 11/12 je cca 4nasobny (tady plati to co pises - je to vsechno dokupy).

    Bohuzel, ta klesajici uroven neni jen na VS, ale je jasne patrna na ZS i SS. Koneckoncu, dokresluje to i zebricek 'vedomosti' studentu na ZS (nevim, jak se presne jmenuje, ale za posledni dobu jsme pekne klesli). A az aktualni generace na ZS dojde do strednich skol, to bude teprve prdel :o)

    Zadne IQ neklesa, to jen lidi (ve smyslu ovecek, davu) jsou cim dal tim vic lidi a zakrnely/pohodlny.

    Z rukavu se da vysypat tisic prikladu, neb okolo mne kazdej druhej uci, hlavne na ZS... Do toho se motaji $, naplnenost, zruseni trid, etc etc... Je to jina debata, ale s tim to souvisi. VS jsou ve stejne situaci.

    R

  • 27. 6. 2013 18:15

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel

    " Do toho se motaji $, naplnenost, zruseni trid, etc etc... Je to jina debata, ale s tim to souvisi. VS jsou ve stejne situaci."

    S tim to souvisi hodne, hodne lidi z meho okoli sice chce ucit, ale jak se do toho zacne motat nesmyslny vedeni, $, ruseni a spojovani trid, tak proste lide, co si sami sebe vazi (a to u ucitelu je dulezite) jdou jinam :/