To snad nemyslíš vážně, to je rozhraní tak z poloviny 80. let, to ale nevadí, protože podle všeho nebyl Plan9 cílen pro desktopové nasazení. Plan9 je možná zajímavý z hlediska teorie, ale kdo ho ale dneska používá? A vyvíjí se ten systém vůbec? Nezdá se.
tedka nejde o plan9, ale o jeho graficke prostredi.
zdrojaky toho prostredi jsou co do velikosti zlomkem
zdrojaku X atd.
ackoliv vypada jednoduse, jeho ovladani je perfektni
a logicke.
zvysuji ikonky, animace, barevna pozadi apod. efektivitu prace?
ja by rekl, ze nikoliv.
Ale je to hezke, a lide se chteji koukat ne hezke prostredi, se kterym chteji delat psi kusy, chteji mit nastavene bravy a odstiny tak aby to vypadalo moderne a prijeme se jim na to koukalo - chteji se vytahovat se svym nastavenim - proto cim vic toho muzete nastavit tim lepe. A pokud se podivame na psychologickej element, tak to ze nekdo kouka do pro nej priserneho prostredi, ho muze negativne ovlivnit i na efektivite jeho prace. Na me samotneho dopada spatne prace s Windows - nebot sem si zvyknul na hromadu vylepseni Linuxovych prostredi a ted je proste nemam :( zapominam na to a vytaci me to :( jednoduche
Ano to urcite, ale BFU se na to bude tvarit jinak . ono to na nej sice zapusobi, ale pak s tim nebude moc hybat, to uz je dle meho zajimavejsi treba fluxbox ;)
Hele, o perfektním, logickém a úsporném grafickém prostředí se můžeme bavit až v momentě, kdy to prostředí prokáže svoje kvality ve skutečném provozu. To, co jsem viděl (Plan9 jsem doma zkoušel), je jednoduchá hračka a nemá smysl ji srovnávat s robustními desktopovými prostředími nasazenými v praxi. Obávám se, že by se to prostředí chtě nechtě hodně zkomplikovalo.
nebavme se ted o plan9, ale pouze o jeho grafickem systemu rio.
a to je podle mne a podle tvoji definice robustni.
* samo prostredi zere malo vykonu
* je napsano pomoci jednoduche graficke knihovny libdraw s nutnym minimem funkci
* okna nemaji dekoraci, protoze to neni potreba
* veskere cinnosti s okny jsou provadeny pomoci jednoducheho menu s polozkami
* okno s terminalem je zaroven graficke okno spusteneho programu, kdyz
v oknu terminalu napisu clock, tak uz v danem okne neni textovy terminal, ale graficke hodiny.
* kdyz jsem pouzil kdysi v textovem terminalu nejaky prikaz staci se posunutim scrollbaru
k prikazu vratit, zeditovat jej a pak znovu pustit, krasna nahrada historie
* v okne muzu spustit zase cele graficke prostredi jako program a takto az do nekonecna
* editor acme je genialnim prikladem efektivni graficke aplikace
1. Xka mi žerou obyčejně tak do 1 procenta výkonu. Ale OK, malá náročnost je samozřejmě plus.
2. Co to znamená nutné minimum funkcí? Nutné k čemu?
3. Dekorace jistě není třeba, ale někdo ji má rád. A je v něčem dost praktická. V KDE a dalších prostředích je volitelná.
4. Nechci jednoduché menu s položkami, chci klávesové zkratky apod. Menu obecně využívám jenom v krajní nouzi. Pokud okno nemá dekorace, je nutné přiřadit pro spuštění menu tlačítko myši (tak to myslím je; u nedekorovaného okna je problém v tom, že je zapotřebí blokovat tu myší akci globálně, což není podle mě optimální) nebo klávesovou zkratku (to je o něco lepší).
5. No já nevím, ale napadají mě lepší způsoby, jak si v Xkách zobrazit aktuální čas. Podle mě tohle je právě z nouze ctnost - rozumná správa oken je nahrazena "cool" přepínáním aplikací v jednom okně.
6. Krásná náhrada historie? Slouží ten scrollbar i k rychlému vyhledávání v historii? Mně to zase tak krásné nepřijde.
7. To můžu i ve Firefoxu, ale bavilo mě to tak pět minut.
8. Ať si kdo chce co chce říká, správný textový editor se obejde bez myši. Grafické editory používám akorát na práci s obrázky. Ale OK, editor je zajímavý.
To rozhrani jednak neni tak uplne z poloviny 80tych let (coz by samo o sobe ani moc nevadilo) a kupodivu nekterym lidem velmi vyhovuje. A Plan9 byl vyvijen pro naprosto univerzalni pouziti (a pokud si prectete jakym zpusobem byl/je v Bell Labs pouzivan tak zjistite ze tam bezel/bezi temer na vsem - od uzivatelskych terminalu po vsemozne servery). A nemyslim si, ze by byl zajimavy jen z hlediska teorie (viz. ohromne uspory v nakladech na HW ktere vznikly jako dusledek vyuziti Plan9 v Bell Labs), ma mnoho velmi praktickych vlastnosti ktere jinym OS bohuzel chybi - kvalitni navrh se proste musi projevit. A pokud me pamet neklame tak posledni jadro linuxu obsahuje podporu pro 9P coz je naprosto uzasne navrzeny protokol pro jednotny pristup ke zdrojum. A system se samozrejme vyviji, pokud si stahnete z bell labs iso se systemem tak je to posledni nightly-build :) A lidi co Plan9 pouzivaji je pomerne dost - hlavne mezi vedci kteri potrebuji hlavne skutecny vykon a efektivni zpusob prace a ne graficke bells and whistles.
ja si myslim, prave kvuli tomu jsem sem psal,
ze i v unixech by bylo dobre mit jednoduche graficke prostredi.
uplne nezavisle na X systemu s jednoduchou grafickou knihovnou
libdraw jako je pouzita v grafickem systemu rio.
prave nutnost mit pod grafickym prostredim Xka je asi kladivo
na komara, kdyz by mohlo byt neco lightweight.
X Window System má stejně jako spousta dalších věcí své klady a zápory. Hlavním problémem X je to (jak kdosi nedávno napsal v tom článku který se jmenoval 10 důvodů proč nemám rád unix nebo tak nějak), že se snaží docpat GUI do systému ve kterém s GUI původně vůbec počítáno nebylo. A z toho vyvstává spousta problémů.
Na druhou stranu, ten systém má i spoustu dobrých, někdy však bohužel ne uplně dotažených myšlenek. Jako hlavní klad vidím to, co se mi velmi dobře hodilo např. včera. Mému spolubydlícímu na koleji se porouchal notebook a tak ho dal na reklamaci. Jelikož je poměrně značný internetový závislák, tak chtěl mít nějak přístup k internetu. Tak jsem vzal jeden starý kepl co jsem tu poskládal z "odpadu" (konkrétně Cyrix 6x86 300MHz, 128MB RAM, nějaký 1GB disk) a udělal z něj X-terminál, přes který pracuje na mém PC, které to celkem v pohodě zvládá :) Jediný problém je to, že se mi teď v mých sluchátkách občas ozve zvuk který zapomene v nějaké té flashové hře, které teď s oblibou paří, vypnout :)
Plan9 má tu výhodu, že je od začátku navržen i pro práci v GUI, a celé Rio pak funguje jen jako multiplexor (něco jako screen) který zabere "kořenovou konzoli" a pro každý terminál nebo libovolný jiný program akorát vytvoří privátní namespace ve kterém je i privátní /dev/bitblt, /dev/mouse a podobně - a pokud je to zrovna potřeba tak mu přesměrovává vstupy od uživatele. V tom je právě kouzlo Plan9 že podobné věci umožňuje. Samotné rio je shellový skript který má cca 4000 řádek :)
určitě, otázkou je jak moc obtížná by realizace něčeho podobného pod linuxem byla. A další problém je přinutit lidi pro to psát software (to se asi částečně dá vyřešit napsáním příslušných front/backendu pro ruzne toolkity, ovšem představa Qt + lehkotonazni GUI mi prijde jaksi contradictio in adiecti :))
Jednym z najvacsich problemov linuxoveho desktopu je jeho HW nenazranost - na takom Cyrixe bezia Windows 98 uplne krasne, Word tam nastartuje mozno za 5 sekund a da sa bez problemov pouzivat. OpenOffice sa bude spustat aspon pol minuty. A ked sa ten OpenOffice pouzije v Linuxe, tak este viac. Nepomoze tomu ani lubovolna distribucia ani lubovolne graficke prostredie. A preco? Lebo OpenOffice ma od zaciatku zly navrh. A ked sa to spoji s pomalymi Xkami, tak je to uplna katastrofa. Takze z plnohodnotneho PC sa urobi terminal.
S tím si dovolím nesouhlasit. Ten Cyrix je tak zoufale špatný a nekompatibilní procesor, že na něm jde všechno do kytek - instalace windows 98 nebylo ani schopna se spustit. Bohuzel je to to nejlepsi co tu po ruce mam. A ten terminal je z toho protoze moje pomerne silne PC je schopne vyzdimat ze sebe dostatek vykonu pro dva uzivatele naprosto bez problemu. A srovnavejte srovnatelne - pokud byste vzal misto Win98 napr. Slackware z roku 98 a StarOffice z roku 98 tak by to uz porovnatelne bylo - a verte ze takovy linux by taky behal docela svizne. Ovsem tohle reseni bylo jednoznacne nejlepsi a hlavne nejjednodusi - navic legalni licenci Win98 pro ten pocitac nemam, office 97 taky ne. A verte ze s linuxem na slabych strojich mam pomerne bohate zkusenosti (i s ostatnimi Unix-like systemy). A nebyt toho ze Pathetic Writer ze SIAGOffice ma problemy s cestinou, bylo by z dnesniho pohledu plnohodnotne PC i nejaka slusnejsi 486.
Srovnávat Linux s Windows 98 je nefér. Windows 98 je nadstavba DOSu s mizernou ochranou paměti, mizerným filesystémem a řadou dalších nešvarů. Je to jako srovnat Windows 98 a DOS a tvrdit, že Windows 98 jsou blbý, protože DOS jede na 386SX s 1MB naprosto nádherně a Windows 98 ne. Laskavě srovnávejte Linux s Windows XP a prozraďte nám, jak Windows XP na tom Cyrixu běží.
- skoro cokoliv vyhovuje některým lidem, včetně RatPoisonu, Poznámkového bloku a Malování
- já kdybych vyvinul nějaký systém, tak bych ho taky všude používal
- ohromné úspory na HW - to by chtělo pořádný rozbor; to tvrdí všichni, Microsoftem počínaje a IBM konče
- podle wiki to vypadá, že po X měsících se v průběhu léta zase se systémem začalo něco dělat. OK, možná se něco dělo pod pokličkou i mezitím, každopádně ale to nebylo vidět a rád bych věděl, co se tam přidalo. Články typu Plan9 Lives On a Why Plan9 Is Not Dead Yet na mě nedělají dojem, že jde o přehnaně živý projekt - u toho není třeba zdůrazňovat, že žije.
- mezi kterými vědci? V čem je ten způsob práce tak efektivní? A jaké nástroje vlastně pro tu svoji práci mají k dispozici pod systémem Plan9?
2) To je samozřejmě argument, ale Plan9 pokud vím nevznikl tak úplně jako oficiální projekt Bell Labs (stejně jako původní Unix). Vznikl jako projekt jednoho oddělení (které bylo mimochodem v době velmi krátce minulé rozpuštěno a přerozděleno do jiných), které ho začalo používat pro své potřeby, jeho adaptace jinde tedy nebyla nijak vynucená.
3) Je to rozebráno v jednom z těch PDFek co jsou na webu bell labs ke stažení. Pokud se dobře pamatuji tak hlavní úspora spočívala v tom, že se využily předpoklady systému k masivní distribuovatelnosti - tzn. celé bell labs běžely jako jeden velký "cluster" (toto označení asi není úplně přesné, nelze to na tak krátkém prostoru dobře vysvětlit) - základ je v tom, že i CPU je nabízeno jako síťová služba použitelná přes 9P. To jim umožnilo výrazně ušetřit na koncových "terminálech" - protože vpodstatě stačilo postupně upgradovat CPU servery. Je to stejný efekt jako při použití tenkých klientů, ovšem v ještě širším měřítku.
4) Neznám detaily - to je podle mě hlavní chyba celého "projektu" - jeho web není zrovna informativní o tom co se aktuálně děje. Každopádně systém rozhodně mrtev není, ty články možná vznikly právě z potřeby nahradit chybějící informace na oficiálním webu - ale jak říkám, neznám vše do podrobností.
5) Označení vědci asi nebylo úplně přesné - pokud vím, tak činnosti kterým se Bell Labs věnují jsou někde na pomezí vědy a inženýrství. Hlavním nástrojem je systém sám se svými možnostmi, dále některé programy obsažené ve standartní distribuci (Acme a další), standartní kompilátory (např. pro jazyk Alef který je určen na parallelní programování (tedy koresponduje s charakterem systému), něco jako Concurrent C a další). V současné době patří Bell Labs tuším pod Lucent, který je poměrně aktivní na poli bezdrátových sítí - a právě Plan9 je dost často používán pro vývoj ovladačů a firmware pro jejich produkty - hlavně díky tomu že ovladače běží v user-space, tudíž se značně zkracuje vývojový cyklus (např. není potřeba překompilovávat jádro a rebootovat pro ozkoušení nové verze ovladače). Tuto vlastnost mají samozřejmě i jiný systémy (QNX Neutrino, HURD (dotáhl ho už konečně někdo do použitelné verze???)), toho jsem si vědom. A nejde jen o tyto bezdrátové karty, v Bell Labs se vždy tvořilo poměrně značné množství experimentálního HW.
Trochu jsem se rozepsal, snad to nikoho nepobouří.
Není za co. Pokud by měl ještě někdo nějaké dotazy případně měl chuť si podiskutovat, rád dotazy zodpovím na mailu, pokud to bude v mých silách. Mám u tohoto systému lehké sklony k evangelizování :)