„Přiznejme si to: Linux je především serverový systém a jeho použití na desktopu je spíš ojedinělé. (Mac OS X je unixová kategorie sama pro sebe.) Linux má velké procento instalací – ale pokud se podíváme na situaci na desktopech, je to zlomek.“
A můžu se zeptat, kolik má u nás procento instalací ten MAC OS X?? Není to náhodou 1,7%? To jako když má Linux 1,2% tak už se na desktop nehodí? Kde je ta hranice? 1,5%? Té Linux dosáhne během zimy… pak už to pro Vás bude systém na desktopy? Nebo jen víříte prach?
Množství her je sice zajímavý, ale rozhodně ne rozhodující nebo snad určující co je a co není na desktop, Pan Malý pletete jablka a hrušky dohromady.
A poznámky typu „ne, to nejsou poplatky za licence grafických knihoven, ale náklady na vývoj“ jsou urážlivé a dělají ze čtenářů idioty.
Jak to že ne? Znamená to, že systém od APPLE dokázal u nás přesvědčit zhruba stejné množství lidí jako Ubuntu (Linux), což znamená, pokud je OS X vhodný na desktopy, že i Linux je systém vhodný na desktopy. Ano, můžete argumentovat tím, že OS X je placený a Ubuntu ne, na to ale můžu říct to, že OS X má reklamu a Ubuntu ne.
Jenže OS X má v US podíl v desítkách procent, proto na něj vznikají hry. Ne kvůli nějakým 1.7% u nás ;-) Vyvozovat něco z jeho rozšíření u nás je blbost.
A, mimochodem, autor článku nepíše, že Linux není vhodný na desktop, ale že z celkového množství jeho instalací jsou desktopy poměrně malé procento.
Já vím, že má v US OS X docela silné zastoupení (i když přímo v desítkách procent to taky nebude) a proto je na něj víc her než na Linux, to ale neznamená, že Linux je výhradně serverový systém.
Autor napsal „Velmi pravdivý je argument, že pro Linux nevznikají hry, protože servery nehrají. Přiznejme si to: Linux je především serverový systém a jeho použití na desktopu je spíš ojedinělé.“ a zdůraznil rozdíl oproti MAC OS X který má být na desktop vhodnější. Proti čemuž jsem argumentoval tím, že u nás je MAC OS X na desktopu zhruba stejně používaný, jako Ubuntu (Linux), z čehož vyplývá, že nemůže být Linux výhradně serverový systém, jak se nám snaží autor naznačit.
A serverové instalace se do statistik nezapočítávají, protože servery nejenže nehrají, ale ani nesurfují.
Problém je v tom, že polemizujete s věcmi, které autor nenapsal ;-) Nenapsal, že Linux je _výhradně_ serverový systém, ale _především_ serverový systém. Což je pravda.
Stejně tak nenapsal, že OS X je na desktop vhodnější, ale že je to jiný případ (používá se prakticky výhradně pro desktop). Což je taky pravda.
Ad „ale _především_ serverový systém. Což je pravda.“
Linux je v první řadě hodně všestranný systém – od těch nejvýkonnějších serverů*, přes běžné servery a desktopy, až po menší zařízení (mobily s Androidem nebo obecně Linuxem, routery a další soho „krabičky“).
Že pro desktop chybí některé aplikace (a hry) není přece vlastnost toho operačního systému jako takového a důvod ho považovat za méně desktopový. (tedy záleží na tom, jestli „desktopový“ pro nás znamená na desktopu používaný nebo pro dekstop vhodný)
*) viz statistiky Top 500 – Linux má 91% (a těch 9% nejsou Windows, ale ostatní UNIXy – Widle mají 1%).
V tomhle kontextu se bavíme o aktuálním používání (serverový vs desktopový), ne o možnostech. Prostě autor chtěl tou větou IMHO říci hlavně to, že Linux je třeba nainstalován na hodně počítačích / krabičkách, ale na desktopy se z nich používá jen malá část.
Že chybí hry je částečně i vlastnost systému – viz debaty tady kolem o problematických ovladačích atp.