Kdo z Vás zažil tu mohutnou Linuxovou herní megabombu Loki? Aha, ani nevíte o čem je řeč, že… Na přelomu tisíciletí si jedna firma (Loki) umanula, že přeportuje hry na Linux. Pár jich udělala a skončilo to. Nebyl zájem. A proč?
Nezbývá mi než konstatovat, že herní ekosystém pro Linux je jiný než pro Windows. Jiní jsou totiž převážně uživatelé a tedy i hráči.
Kapitola první – autorská práva.
Uživatelé Linuxu jsou lidé, kteří si váží práv autorů (potažmo práce druhých). Mezi uživateli Linuxu najdete daleko větší zastoupení lidí, kteří si danou věc raději koupí než by ji ukradli. To platí pro hudbu, videa i software. A herní průmysl je, kupodivu, živ právě z toho, že lidé kradou. Když si každý STÝ pařmen hru koupí, je jich pořád víc než habamoc. Totéž samozřejmě platí i pro jiný druh komerčního software. To tedy znamená, že velice brzy dojde k vysoké penetraci a když vyjde nová verze, jsou oni pařmeni více nakloněni si ji pořídit.
Kapitola druhá – Homo Sapiens Sapiens
Nechci nikomu sahat do svědomí ani nikoho ponižovat, ale faktem je, že k Linuxu se poprvé dostávají studenti až na vysoké škole. Tím má tedy průměrný (dle Gausse) student poprvé seznámený s Linuxem vyšší IQ než průměrný student poprvé seznámený s počítačem. To podle mne také znamená, že je mezi uživateli Linuxu větší procento hráčů strategií než když vezmeme celé hráčstvo jako celek. Tito lidé navíc více preferují obsah před grafikou a proto hry na jedno brdo pouze s jinou grafikou nejsou pro takového uživatele příliš lákavé.
Kapitola třetí – úleťáci
Mnoho z Linuxáků vzešlo či se dostalo do světa, ve kterém neplatí zákony. Nejde ale o ústavu či podobné věci vydané úžasnými parlamenty, ale o zákony fyzikální. Bavím se o světě fantasy. Vzpomínám si na MUDy, konzolové aplikace, které jsme pařili na terminálech kompatibilních s VT100. A to v době, kdy světem vládl Doom. A angband jsem hrál ještě nedávno. Člověk zvyklý na Dračák, který se hraje jenom s papírem, tužkou a sadou kostek víc nepotřebuje. A WoW se hraje pod Cetegou :-(
Kapitola čtvrtá – Ministerstvo financí
Dále je třeba si uvědomit, jací lidé jsou ti, kteří si pořídí Linux místo Windows. V principu je můžeme rozdělit do tří kategorií:
Kapitola pátá – otevírání zdrojáků
Několik firem (ID Software) se rozhodlo, že po nějaké době otevře zdrojáky svých enginů. Po jejich naportování lze hrát mnoho starších her „free“. Většinou se od stávajících liší převážně grafikou, nikolivěk nábojem, což nám stačí (viz druhá kapitola). A Rybičky, neboli Fish Fillets, už Altar taky otevřel, takže jedna z mála her, které jsem si koupil, už lze hrát kdykoliv a kdekoliv a svobodně.
Kapitola šestá – GNU GPL gamesy.
Několik opravdu sqělých her vzniklo cíleně svobodně a mutliplatformně. Mezi mé nejoblíbenější patří Bitva o Wesnoth, dle mého názoru nejlepší stategie všech dob. A to proto, že BoW je jednoduchý a mocný engine, který přímo vybízí uživatele, aby se stali tvůrci scénářů, tažení, jednotek,… Vše je v textové podobě, vše jsou více méně konfiguráky, obrázky jsou ve 2D… Máte-li BoW, nepotřebujete strategie kupovat.
Kapitola sedmá – zákon exkluzivity aneb zákon padajícího exkrementu.
A to nejhorší nakonec. Nejsou-li všechny hry pro Wokna a vy jednu chcete (třeba v mé dcery The Sims 2, tak dlouho škemrala, až jsem z notýska udělal dual boot), ty widle si pořídíte a potom už nemáte problém si koupit další úžasné pecky pro Widle, jako třeba Richard Burns Rally.
len tak pre aktualizaciu, teraz existuje podobny pocin: Linux Game Publishing. v podstate obdoba Loki.
bohuzial obchodna strategia Loki bola postavena na to, ze Linuxaci budu ochotni platit za port starej hry premiove ceny. co je v podstate kravina, stacilo danu hru rozbehat pod Wine (co v dobe vydania Loki portu us vacsinou aj bolo).
autor si myli ekonomicke a technicke priciny a netrafil sa do vsetkych.
najvacsi problem je technicky a nie ekonomicky:
Diret X. resp Direct 3D. schvalne skuste pustit ten isty engine (ak to podporuje) pod Windows v D3D a potom v OGL. Rozdiel bude obrovsky. proste vyrobcovia grafickych kariet sa staraju len o ovladace pre D3D. OGL aj pre Windows je pre nich tretorade. co myslite kde bude OGL pre Linux ? ved kvalita ovladacov ATI pod Linuxom je velmi znama.
roznorodost distribucii nieje problem. ved dnes uz mame ELF format ktory zapuzdruje rozne verzie binarky + hra si pribali vlastne kniznice a je to.