Jediné místo kam OSS s jistotou nasadit lze, jsou pouze základní školy. Pro takovéto jednoduché účeli OSS bohatě dostačuje, až na drobné výjimky. Dovedu si představit podporu výuky matematiky, fyziky, výuka psaní na počítači apod. Možná psaní slohových prací, teda nevim kolik se toho změnilo od dob co jsem opustil základku - vše se psalo růčo.
Co se týče středních škol tak tam nasazení OSS vidím krajně nevhodné. A pokud ano tak jen v individuálním měřítku - jen z iniciativy studenta, nikoliv jako hlavní výukový program. Při studiu jste nuceni používat software který se v praxi víceméně používá a to především ne-OSS. Je pravda že až se dostanete do praxe tak již zřejmě budete používat jinou verzi programu nebo dokonce od jiného výrobce a že měli jste znát pouze principy používání. Ovšem jaký program existuje např. pro výuku a simulaci programování CNC strojů? Např. alternativa za MTS, heidenhain nebo sinumerik? V dobách kdy jsem takové alternativy k programům potřeboval tak prostě nebyli. A myslím že za tu dobu se nic nového neudálo. Podobně co parametrické 3D modeláře? - existuje pro ně OSS alternativa? A vůbec zajímá nás zda to je či není OSS software? Tvrdit že vůbec není důležité na čem se vyučuje, jestli to je AutoCad či QCad, je zcela chybné. Až se budete ucházet o místo v podniku tak je nebude zajímat že jste dělal v nějakém OSS zabugovaném programu o kterém nemají ani páru, je bude zajímat že máte jisté zkušenosti v programu o kterém ví že se v praxi používá a že je principialně podobný tomu co v dané firmě používaj, nejlépe ten samej. Chybné je rovněž tvrzení že přechod od jednoho programu k druhému není tolik problematický když znám hlavní pointu - základní funkce. To může tvrdit snad jen ten co neví co s volným časem a furt se v něčem šťourá (třeba v linuxu :-)) nebo ten co přecházel např. od MS Office k Oo (popř. naopak). Časové a finanční náklady na přeškolení obsluhy jsou nesmírné - vy linuxáci by jste to možná měli vědět nejlépe kolik takové kurzi např. práce s MySQL apod. stojí. Zkuste potom spravovat databázi od Oraclu jen ze zkušeností z MySQL.
Pokud budete dále pokračovat na vysoké škole tak takových speciálních programů přibude mraky. Jak tam chcete obhájit pozici OSS jako hlavního nástroje pro výuku? Nehledě na to že škola stejně potřebuje takový software aby mohla pracovat na společných projektech s firmami.
Celkem bych i souhlasil. Jen rozlišujte odborné a jiné střední školy, např. gymnázia. Pokud se počítače používají pro základní výuku kancelářských nástrojů, práce s internetem, a obsluhy OS, tak to celé nemusí být problém postavit na OSS. Ale nepřikládal bych tomu zásadní váhu. Mělo by se prostě používat to co je vhodné a efektivní k dosažení daného cíle. A jsou situace, kdy to je OSS, a jindy je to uzavřený komerční SW. Že si ty cíle mnohé školy stanovily špatně nebo tam jsou nekompetentní lidé, to je úplně mimoběžná otázka s "OSS ano či ne?".