Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Proč říci ano open source ve školách od konikamyl - Já vidím problém jinde. Minulé léto jsem byl na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 1. 2011 9:45

    konikamyl (neregistrovaný)

    Já vidím problém jinde.
    Minulé léto jsem byl na srazu 15 let po maturitě na své střední škole. Součástí byla i malá exkurze po budově a do zákulisí fungování středního školství s panem ředitelem.
    Dovolte tedy abych zde předal několik postřehů. Ředitel školy dnes na škole nerozhoduje o žádných investicích. Zřizovatelem školy je kraj a tomu patří všechno kromě studentů. Před změnou, která před léty přišla, byla škola samostatnou jednotkou, vlastnila nemovitosti a hospodařila se svým rozpočtem. I když byl rozpočet omezený a jeho části účelově vázané, mohl ředitel v rámci svých pravomocí rozhodovat o investicích. Se změnou systému, kdy škola přešla na kraj, došlo ke konfiskaci veškerého movitého i nemovitého majetku ve prospěch kraje. Škola ztratila svou autonomitu a ředitel dostává peníze pouze na mzdy zaměstnanců. Ročně dostane škola 5000 (slovy pět tisíc) korun na pomůcky. Vzhledem k tomu, že se jedná o technickou školu, potřebuje vybavení laboratoří a počítačových učeben v hodnotě miliónů. Nebýt nadačního fondu jedné velké firmy působící ve městě, neměli by se studenti na čem připravovat do praxe. A to se nejedná jen o PC.
    Ředitel však odpovídá v plném rozsahu za majetek, na jehož údržbu nedostává ani korunu. Několik let žádají o pár nových židlí do tříd, ale marně. Mnoho jich je rozbitých a několikrát opravovaných ve školních dílnách. Paradoxně to jsou ty, které kraj před nedávnem dodal jako nové. Staré židle, na kterých jsme seděli jako studenti my a před námi několik dalších jsou ty nejméně poškozené. Příjde-li na kontrolu delegace z hygieny, téměř vždy naleznou nějaké nedostatky, jako například prasklá spára linolea, která je semeništěm bakterií a ohrožuje tak zdraví studentů. Nejvíce jim vadí parkety, které jsou ve všech třídách historické budovy.
    Jinak má škola nová plastová okna, která hradil kraj. Okna dodávala a montovala firma vybraná krajem.
    Po delším úvodu se tedy dostávám k podstatě mého sdělení. Softwarové vybavení do školy hradí kraj a kraj rozhoduje o tom, co a která firma dodá. Proto bych za stav věcí nevinil školy, ale kraje se svými úředníky.

    Pokud dochází k rozšiřování opensource produktů na školách, děkujme těm učitelům kteří jsou plni enthusiazmu a chápou své zaměstnání jako poslání, protože vše dělají ze své vlastní vůle a často i za svoje peníze.

  • 20. 1. 2011 10:07

    Fantomas (neregistrovaný)

    Co k tomu dodat, bude hur! Penez ubyva a cena energii roste. Jeestli to pujde takhle dal, bude za chvili ve skolstvi mensi skupina (studentu i pedagogu) ovesena tablety a smartphony a druha podstatne vetsi skupina s bridlicovymi tabulkami v ruce. Zni to vtipne, ale bohuzel realita legracni neni.

  • 20. 1. 2011 15:28

    VS (neregistrovaný)

    Zajímavé. Můžete prozradit, o jaký kraj jde? Já má zkušenosti z KV kraje ze střední školy právě opačné. Až bych někdy řekl, že vzhledem k tragickým schopnostem některých ředitelů mají zde tito až moc velkou volnost.

    V krátkosti situace jak ji vidím já: zřizovatelem je kraj, ředitel zodpovídá za vše. Ale škola má vlastní rozpočet, který se v zásadě dělí jen na platy (striktní oddělení) a provozní výdaje vč. nákupu vybyvení a pomůcek. Když se ušetří na elektřině a topení (třeba tak, že se netopí celou noc a víkend naplno, jak bývalo zvykem), může se na konci roku koupit víc nových počítačů. Někdy ještě nějaká striktně účelová dotace z EU nabo tak, to je odděleno.

    Těch provozních peněz mi přijde že má škola dost - lavice a židle se kupují celkem jak je třeba, v posledních 3 letech (vč. letoška) šlo na technické vybavení (zejména počítače, interaktivní tabule, strojařské a elektrikářské hračky) každý rok několik stovek tisíc (!) korun. Tyto peníze prostě na konci roku jsou v rozpočtu školy, tak se udělá korektní výběrové řízení, které je plně v režii školy, jen v komisi má kraj svého zástupce. HW a SW v objemu dejme tomu do 30k za rok jsou drobnosti, na které jsou peníze vždy (za posledních pár let), a prostě se řekne řediteli, objedná, zaplatí. Takže fakt asi nějaké moc iniciativní a školství něpřející vedení kraje...

  • 20. 1. 2011 17:54

    Fantomas (neregistrovaný)

    K tomuto snad jedine, ha ha ha ha ha ha ha.... Kdyz je to tak jednoduche, zkuste oslovit nekolik reditelu a nabidnete jim sve sluzby, radi vam za ne zaplati. Presne takovou predstavu mivaji pedagogicti zamestnanci skoly, nemusim doufam dodavat, ze uplne zcestnou.

  • 20. 1. 2011 18:07

    VS (neregistrovaný)

    Neříkám že to je jednoduché, nebo že to tak je všude. Já jsem popsal aktuální reálnou situaci na jedné krajem zřizované střední škole, se kterou určitým způsobem spolupracuji, a rozhodně ne jako pedagogický zaměstnanec. Jistě je možné, že jiný krajský úřad má toto zorganizováno diametrálně jinak. A pak je třeba se krajských politiků ptát, proč někde to jde a někde ne, a udělat tomu třeba trochu publicitu. A nebrečet, jak nejsou peníze, a Kraj je zlý.

  • 20. 1. 2011 18:42

    Fantomas (neregistrovaný)

    To neni problem kraje, penez ve skolstvi zkratka ubyva. Staci si zapnout radio, rikaji to ted skoro kazdy den. Vy jste popsal situaci velice zjednodusene a zkreslene. Mate asi velike stesti, ze spolupracujete s reditelem, ktery je fanda pro techniku a hlavne novou techniku. Mozna take mate stesti, ze ta skola je asi v relativne dobrem technickem stavu. Nekdy reditele nemaji bohuzel na vyber, kdyz jim na konci roku nahodou zustanou penize v rozpoctu, muzou volit bud mezi technikou nebo novym nabytkem, co myslite ze koupi, kdy deti sedi v lavicich z roku 1967? A to nejsou male castky, jedna standardni ucebna stoji kolem sto tisic. A ze nekdy zustanou penize treba z topeni? To se snad nikde nestava, kdyz cena energii neustale roste, spise se zada o dodatecnou dotaci na necekane vysokou fakturu z cezu. Navic kraj vsechno hlida, penize se nedaji tak lehce presouvat z jedne hromadky na druhou. Pokud chce treba skola jeste zakum neco doprat, exkurze, festivaly, spolecenske akce, pak technika je to posledni, co se ve skole resi. Proto budte rad za vami zminenou skolu a verte, ze situace neni vsude stejna, ale v zasade spise stejne smutna.

  • 21. 1. 2011 10:37

    A. S. Pergill

    K tomu "prasklému linoleu":
    Daleko větší průšvih je riziko úrazu, byť jsem viděl i kontaminaci prostředí vzniklou stejným mechanismem (na sterilním chirurgickém oddělení). Když jsem ještě v dobách mládí jezdil jako doktor na tábory, tak na sousedním dítko zakoplo o takovou prasklinu v linoleu, padlo krkem na hranu nábytku a rozdrtilo si hrtan, zlomilo jazylku i krční páteř. Pochopitelně nepřežilo. Pak se řešil problém trestně právní zodpovědnosti, zda za to mohl správce tábora, že to neopravil, nebo hlavní vedoucí, že to nenahlásil. Ve škole by v každém případě hlavní odpovědnost nesl ředitel (třeba se spoluvinou správce budovy, třídního učitele nebo jiného učitele zodpovídajícího za učebnu). Takže pro něj opravdu může být prasklina v linoleu důležitějším problémem než nákup nového počítače nebo softu (a zase: soft zdarma pod licencí GPL apod. může pro něho být atraktivnější).

  • 21. 1. 2011 23:45

    druhé Já pana Houby (neregistrovaný)

    Není náhodou řeč o ústavu na Kounicově č. 16 ?