BTW co tady nebylo zmíněno je, že procesory od počátku navrhovány se záměrem, aby uměly rychle přepínat kontext. To byl od počátku záměr, který se sice nikdy nepovedlo dotáhnout do konce, ale rychlost přepnutí kontextu (multitasking a tak) u posledních verzí byla docela slušná (SPARC). Pokud jte to řešili přes IRQ tak u konkurence v té době to byly řádově i 100 ms.Tím se, alespoň na počátku, odlišovali od konkurence. Jen pro představu u ix86 přepnutí trvalo i přes 100ms, takže odezva byla pokud se měřila proti SPARC nejméně řádově horší. Tento fakt přispěl k mj. tomu, že v prostředí SOLARIS (a ještě předtím UNIX System V) byl multitasking ta tehdejší poměry velmi svižný (a pekelně drahý). K nám se pokud vím, tohle železo (mluvím u SPARC I) oficielně nedostalo (COCOM). Zajímalo by mě proč se autor nezmínil o ccNUMA, S-BUS, MBUS atd. O cache a cc (cache coherence) by se mohl zmínit.
Relativní novověk představovaly SunFiry 10k uměly i 64 procesorů (to o dost později konec 90´ - USII) ale škálovatelnost (reálná) max. 40 procesorů v jedné doméně byla docela hodně. Vím to už je relativně novověk - 64bit, ale stejně. Autor by mohl někde vyhrabat foto SparcStation 10,20 (SuperSparc) - začátek 90-tých let.
Taky by se mohl zmínit, že SPARC nikdy nebyl silný na Floating Point narozdíl od PA-RISC. zkuste se podívat na historické benchmarky a SPARCy tam moc nenajdete, BTW PA-RISC ten mě verze dvě. Jednu verzi procesoru na FP a druhou na transakční výkon. To už je také relativní novověk T-clas a V-class (také nechutně drahé) - zhruba polovina 90-tých let (T-class). Rozdíl byl v uspořádání cache. Jedna část byla na instrukce druhá (oddělená) na FP podle toho, která byla větší, jste si koupil procesor na transakce nebo na výpočty.
Bez urážky, vybrat pár fotek procesorů, bez historického srovnání a souvislostí je na nic.
O ccNUMA, S-BUSu a spol. se jeste zminim v dalsich castech serialu, stejne jako o PA-RISC. V jednom dilu to skutecne nenajdete - uz tak jsou tyto clanky 2x delsi nez je doporucovano a dilo nad 20 normostran je proste na denni clanky moc dlouhe ;-)
Urazku urcite neberu, nejde vubec o fotky a rekl bych, ze prace na tom clanku i bez hledani fotek (ktere je mozne publikovat) bylo az az ;-)