Vlákno názorů k článku Projekt 800: datová úložiště a zdroj od sals3r0 - Nicméně toto Turbo mělo jednu vlastnost, kterou mi...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 3. 2021 4:27

    sals3r0

    Nicméně toto Turbo mělo jednu vlastnost, kterou mi ataristé nechtějí nikdy věřit, když to někde v diskuzi zmíním – že to prý nebylo technicky možné. Nicméně já na tom roky vyrůstal, takže můžou argumentovat jak chtějí, ale skutečnost nezmění. Tohle Turbo totiž po zobrazení hlavičky, kdy běžně už jen po obrazovce blikaly vodorovné barevné čáry až do načtení programu, umělo, že se na obrazovce ukázaly navíc svislé bílé čáry, které svým rozpětím ukazovaly délku programu, a pohybující se další bílá čára mezi nimi ukazovala, v jaké fázi je načítání. Fungovalo to 100% u všech Turbo 2000 programů.

    Muzu potvrdit, ze takova verze Turba opravdu existovala! Jsem totiz autorem patche pro Universal Turbo, ktery delal presne tohle :) Pro ty, kdo nevi, co bylo Universal Turbo (by RICO) - bylo to vylepsene Turbo podporujici az 20 znaku pro nazev "souboru" (Turbo 2000 melo jen 10) a rychlosti nastavitelne az do 6411 Bd. Vim, ze jsem mel vsechny hry na kazetach nahrane rychlosti 3072 Bd...

    Takze je mozne, ze ta verze Turba je ta moje, ale fakt nevim, upravil jsem tech loaderu nekolik a siril je dal. Ta uprava je celkem jednoducha.

    Vypadalo to tak, ze na obrazovce byly dva "pruhy", jeden byl "start" a ten druhej "cil". No a jak se hra zacala nahravat, na tom prvnim pruhu byly dve cary a sunuly se k tomu druhymu. Jakmile ho prekryly, hra se mohla spustit.

    Technologicke okenko:

    Uprava je trivialni - vsechny tri pruhy byly "sprajty" (v atari terminologii "players"), kvuli zakazanemu DMA maji ovsem podobu pruhu, pac kazdy sprite vlastne odpovida jen osmibitove hodnote stejne pro vsechny radky. Duvodem, proc je DMA (i preruseni) pri loadovani zakazane je to, ze dekodovanim "turbovych" dat z kazety se v realnem case zabyva 100% CPU, je to celkem time criticial, tak je dobry, aby mu Antic nehazel klacky pod nohy bitvou o pristup do RAM.

    Levy pruh-sprite je na horizontalni pozici dane MSB ukladaci adresy hry, pravy pruh-sprite je na pozici MSB ukladaci adresy + MSB delka hry. A treti sprite (dve cary) se hybe tak, ze horizontalni pozici spritu nastavim MSB cast pointeru do pameti, kam se aktualne dekoduji prichozi data z magnetofonu. Nic vic, nic min. Takova blbost, a jak to potesi!

  • 10. 3. 2021 7:44

    Michal Tauchman

    Paráda, děkuji za informace, potvrzení a autorství jedné z mých skvělých nostalgických vzpomínek :-) Tohle Turbo bylo opravdu šikovné, bohužel ale jak říkám, co bylo uvedeno na cartridgi, to dávno odnesl čas, takže zda tam byl uveden název či dokonce jméno autora je beznadějně ztraceno ze vzpomínek. Byla černá s tmavě zelenou etiketou a na ní černým textem - zbytek se z hlavy vytratil :-(

  • 10. 3. 2021 8:59

    JmJ
    Stříbrný podporovatel

    Na ten loading progress muzu rict jen cimrmanovske: "Nemam, ale videl sem je!". Kazdopadne bych rekl, ze sem to videla az nekdy v minulych 10 letech na atariade...

  • 2. 4. 2021 11:51

    Vit-Flegy-Kubr

    Co se týče toho "boot progresu", tak lze vidět třeba na https://youtu.be/cMaV5Vhx7TQ
    Byla to fakt super "fičura", bez které jsem si nahrávání her ani neuměl představit. Některé hry používaly vlastní zavaděče turba a tam pak ty "čáry" chyběly a jak si na to člověk zvyknul, bylo pak to nahrávání k nepřečkání ;)

    Jinak já měl tušim cartridke Visicopy II a tam pokud si pamatuju, tak ty čáry byly při zavádění hry, ale chyběly při kopírování her a při její kontrole (verifikaci). Měl jsem tam i to Universal Turbo, ale moc jsem je nepoužíval, protože při vyšších rychlostech už mi to potom házelo errory.

    A co se týče onoho zmíněného tlačítka na cartridgi. U Visicopy sloužilo tlačítko pro teplý restart do menu cartridge. Některé hry a programy po stisku RESET se buď znovu spustily, a nebo se nějak jinak blokly. Pak normálně pomohlo jen zapnutí a vypnutí počítače. Pro tenhle případ stačilo krátce stisknout tlačítko na cartridgy a krátce RESET a Atari se vrátilo do menu jako zapnutí a vypnutí počítače.

    Teda alespoň tak nějak si to pamatuju...

  • 10. 3. 2021 9:25

    cblusb

    JRC později distribuovala turbo zavaděč s ukazatelem průběhu pod názvem VisiLoader. Svislých čar bylo celkem pět. Dvě tlusté označovaly počátek a konec adresního prostoru. Další dvě čáry počáteční a koncovou adresu zaváděného souboru a poslední čára místo v paměti kam se právě nahrávají data, přesně jak je popsáno v komentáři výše.

    Hry na kazetách lze mít i dnes. Tato stránka o Turbu 2000 poslouží jako dobrý rozcestník pro získání bližších informací (třeba včetně kompletního návodu jak si vyrobit kazety).