Díky za skvělý článek. Srdce plesá nad tak krásně promyšlenou deskou. Jsem rád, že jsem mohl být u toho. Amiga byla právem legenda. Mám také moc rád články o grafických fíglech, které umožnily v té které hře udělat ten který efekt (všichni si z Amigy pamatujeme grafiku v Shadow of the Beast II, že).
Nostalgie je krásná věc, ale představy o tom, jak by se Amiga byla vyvíjela nebýt PC, které ji "převálcovalo" atd jsou úplně mimo. PC Amigu převálcovalo právě proto, že se konkurence schopným způsobem dál vyvíjet nemohla. Slavný čipset Amigy byl totiž od počátku svým způsobem z nouze cnost. Návrháři Amigy měli dost jasnou představu o tom, jaké hry by se na ní měly dát provozovat a co takové hry vyžadují. Zároveň dobře věděli, že 68000 s taktem 7 MHz na to nebude stačit. V roce 1985, kdy vyšla první Amiga 1000, už existovaly výrazně výkonnější procesory (68020 a i386), současně s uvedením A500 se už objevil i 68030, ale cenově byly tyhle čipy naprosto vyloučené pro zamýšlený trh. Proto vznikl blitter, copper a spol. aby za malý příplatek vykonávaly to, na co sám CPU nestačil.
Jenže s pádem cen procesorů tohle přestalo mít smysl. Najednou šly typické amigácké hry realizovat čistě softwarově, přičemž výkonnější procesor za stejnou nebo i nižší cenu, než amigácký čipset, nabízel širší využití, od většího výkonu u produktivních aplikací po nové typy her. Navíc s rozvojem 3D her začala architektura Amigy se svoji planární grafikou, zvláštním HAM režimem a grafickým výstupem, který si monopolizoval nejméně polovinu DMA a při vyšších režimech tím zpomaloval procesor, být vyloženě na škodu. Commodore tomu měl čelit projektem Hombre, což nebyla nová Amiga ale zbrusu nový, nekompatibilní počítač, ale ten už světlo světa nespatřil. Podle toho, co jsem o něm četl, to měl být jakýsi SoC s CPU HPPA, GPU zhruba na úrovni první Playstation a 16-bitovým stereo zvukem zřejmě díky DSP AT&T 3210. Když se to tak vezme, dnešní počítače jsou funkčně tím, k čemu by byl Hombre nejspíš směřoval sám, kdyby byl existoval.
Změnit architekturu by znamenalo, že by to už nebyla Amiga - viz Hombre. Konkurovat cenou dost dobře nešlo od chvíle, kdy se do toho pustili asijští kloneři a obrovské úspory z rozsahu cenu srazily na takové minimum, že Commodore by musel Amigu vyrábět a prodávat ztrátově. Jakmile bylo možné mít za tutéž cenu buď Amigu 1200 s 68020 14MHz a svým legendárním čipsetem, nebo i486 sice bez čipsetu, ale s taktem 50 MHz, bylo objektivně technicky lepší volbou to druhé, i pro hry.
Tak samozřejmě každý můžeme mít názor co by kdyby. Bohužel jediné co máme potvrzeno je to, co se skutečně stalo. Amiga mohla zkusit změnit architekturu a přitom si zachovat svou "duši". Apple takhle přešel a aktuálně se o to pokouší zase. Konzole na zcela odlišné architektuře od PC fungovaly ještě dlouhou dobu. Bohužel ale na zásadní posun Amigy někam dál už nedošlo, a vstup na trh konzolí se nepovedl.
A návrhu Amigy bych neříkal z nouze ctnost, to mi vůči jejím autorům přijde nefér. Ten počítač je opravdu perfektně promyšlený a tak se prostě tenkrát počítače navrhovaly. Svět se vyvinul jiným směrem, ale to se prostě stává.
Tak ono je dost otázka, jak by vlastně vypadala "duše" Amigy, kdyby měla být jiná, než byla. Mohlo by to být cokoliv, ale nebyla by to Amiga, která byla definovaná právě čipsetem s Paulou, Agnus atd... Pokud jde o Apple, tam vidím změny architektury dvě (pokud jde o Macintoshe): první byl přechod od klasického monolitického Macintoshe na rozšiřitelný Mac II, druhým byl přechod od architektury NBUS/ADB na PCI/USB. Změny instrukční sady z 68k na PPC na x86 na ARM jsou z tohohle hlediska nepodstatné, na koncepci počítače to nic nemění.
S tou z nouze cností jsem to nemyslel nijak hanlivě, naopak. Vzhledem ke stanoveným cílům by tehdy ideální řešení bylo prostě sáhnout po výkonnějším CPU, čímž by odpadla nutnost mít zvláštní čipset a zároveň by to mělo i jiné výhody (kromě her by z toho profitovaly i produktivní aplikace a vývojová prostředí). Protože to ale bylo finančně naprosto nereálné, návrháři to vyřešili velmi promyšleně a inteligentně tak, že za nepatrný zlomek ceny "vyššího" procesoru přesto dokázali nabídnout funkce, které umožňovaly vyvíjet zamýšlené hry (což byl prvotní cíl).
Když to je těžké. Mohli vzít výkonnější CPU, grafiku přetavit do podoby nějakého akcelerátoru, vylepšit schopnosti zvuku... Je pak ale otázka, za by se to příliš nepřiblížilo PC, jen řádně neupgradovatelnému. Pak by hlavně tou duší mohl být Workbench, design a promyšlenost systému. Ale to už jsme opravdu ve sféře vzdušných zámků.
Nic proti vzdušným zámkům, ostatně ke každé správné diskusi o Amize nerozlučně patří :) S tím Workbenchem je to trochu jako s čipsetem, z nouze ctnost v tom nejlepším slova smyslu. Jeho asi nejzajímavější featura byly ony virtuální obrazovky, což bylo opět chytré a vtipné řešení technických a ekonomických omezení, které u moderních počítačů už nejsou. I když se dá říct, že moderní grafické systémy včetně Waylandu jsou svým způsobem jeho duchovními dědici v tom smyslu, že každé okno je nezávislá virtuální plocha a kompozitor je díky GPU poskládá na obrazovce, tak jako ve Workbenchu měla každá aplikace svoji virtuální obrazovku a Workbench je pomocí copperu dokázal zobrazovat. Jinak vlastní Workbench nebyl nijak zvlášť ergonomický ani uživatelsky přívětivý ve srovnání s jinými UI, ale jeho neobvyklý návrh jako metafora dílny se šuplíky a nástroji byl daný snahou se vyhnout zběsilým soudním útokům Applu, které na dlouhá léta paralyzovaly vývoj grafického systému GEM na Atari ST. Minimálně v tom byl úspěšný. Pokud jde o operační systém AmigaOS jako takový, ten využíval toho, že procesor 68000 neměl MMU k optimizaci předávání zpráv mezi procesy. Samozřejmě jakmile se MMU objevily, AmigaOS je právě díky tomu nemohl využívat a proto nemá ochranu paměti (a tím pádem žádné bezpečnostní funkce) dodnes.
Na tu dobu si pamatuju dobře. Byl jsem tehdy atarista a stejně jako amigáci jsem to prožíval jako obrovskou křivdu ne-li přímo komplot, a představoval jsem si, jak by Atari ST a Falcon nádherně prosperovaly nebýt těch zlých PC... Jenže realita je ta, že Amiga ani Atari PC nevytlačilo, oni mu samy uvolnily místo tím, že nebyly a nemohly být tolik evolutivní. A když si vezmeme, k čemu to nakonec vedlo - myslím tím dnešní počítače, u kterých by člověk opravdu dost těžko hledal nějakou podobnost s "PC compatibly" 90tých let - tak to vlastně vůbec nedopadlo špatně.
21. 5. 2021, 12:15 editováno autorem komentáře
Z desky Amigy 500 stačí ze slotu vyndat CPU 68000 a vložit tam Pistorm - Raspsberry 3A .Vznikne nám Amiga na steroidech za pár šupú ,na rozdíl od Vampire karet které stojí majland dostaneme super rychlou Amigu s furou paměti RAM a možností přepínaní typu CPU a taky kickstartu.
Podívejte na video: https://youtu.be/nlVTt_VeHJs?t=477
Díky za odkaz, velmi zajímavé. Samozřejmě úprav starých počítačů existuje nespočet. Je pak ale otázka, jestli se stále jedná o ten dobový stroj, protože ho vlastně ze znatelné části odemulujeme na malině. Tady je výhoda, že zůstanou originální periferie, to běžná emulace nenabídne.
Já osobně tomuto příliš nefandím. Rád se podívám, kam až je možné staré komponenty vyhnat, ale sám si raději pustím originální stroj a dám si dobový zážitek. Protože i po úpravách nemůže takový stroj nahradit můj současný desktop, a když už se vracím k retru, tak k tomu opravdovému, který zažilo mnoho uživatelů těch počítačů. To už bych pak mohl spustit WinUAE na PC a přepínat si konfigurace dle libosti.
Novy OS je 3.1.4
https://www.hyperion-entertainment.com/index.php/news/1-latest-news/280-update-to-amigaos-314-released
a par dni dozadu vysiel 3.2
https://www.hyperion-entertainment.com/index.php/news/1-latest-news
Zajímavé, díky za info. Koukám, že Wiki před třemi dny někdo doplnil na aktuální údaje. Ale co mne ale trochu zaráží, že některé odkazy na prodejce jsou mrtvé. Co jsem namátkou zkusil, tak německý dává krátkou informací o zrušení stránek, slovenský hází chybu DNS...
Co vlastně člověk získá, když do základního dobového stroje dostane novou ROM?
Ještě k tomu zvuku Amigy.Stačí propojit dvě Amigy a díky SW pt1210 lze mixovat zvukové výstupy.Tady je výsledek jak mixuje Hoffman dvě Amigy a přes mixpult ,výsledek je velice slušný:
https://youtu.be/zVF-GbGHxA8?t=4580
Dneska je stejně cool jako amiga třeba raspberry... až na ty hry, které teda utekly do úplně jiných dimenzí a potřebě samostatné herní karty bestie. Ale na tom raspberry by se s emulací amiga hry daly klidně hrát... třeba Raspberry 1400 s klávesnicí má k 500 myslím docela blízko :)
Ode mně jen pohled někoho mimo místní fanklub, kdo si na Amize zahrál, ale jinak daný hw nikdy dlouhodobě nevlastnil ;)
Raspberry je z podstaty trochu jiný typ zařízení, i když nedávno uvedená varianta v klávesnici se této původní filozofii opravdu hodně blíží. A ano, je to zajímavá hračka a pokud chce někdo retro hraní a nechce řešit starosti okolo starého HW, je RPi dostupná a šikovná varianta. Jsou přímo i distribuce zameřené na emulaci starých počítačů a konzolí (např. RetroPie).
Mne osobně to přijde zajímavější, než ty různé oficiální zmenšeniny s pár vybranými hrami. U nich je výhoda jediné, člověk si může říkat, že použitý SW je licenčně čistý. Myslím samozřejmě oficiální zmenšeniny (Nintendo, Sony...).
27. 5. 2021, 14:11 editováno autorem komentáře
Samozřejmě záleží na tom, co přesně od toho člověk čeká. Osobně je mi nálepka "retro" docela jedno, nemusím to mít přesně jako v 80 letech a nedívám se na to z úhlu "retro". Některé hry, jako např. Dungeon Master nebo Rick Dangerous, jsou podle mne nadčasové a je prostě radost si je zahrát i dneska. Na tohle je Raspberry ideální.