Vlákno názorů k článku Projekt Amiga: čipová sada aneb nemusí pracovat jen procesor od klokan - Nostalgie je krásná věc, ale představy o tom,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 5. 2021 11:28

    klokan

    Nostalgie je krásná věc, ale představy o tom, jak by se Amiga byla vyvíjela nebýt PC, které ji "převálcovalo" atd jsou úplně mimo. PC Amigu převálcovalo právě proto, že se konkurence schopným způsobem dál vyvíjet nemohla. Slavný čipset Amigy byl totiž od počátku svým způsobem z nouze cnost. Návrháři Amigy měli dost jasnou představu o tom, jaké hry by se na ní měly dát provozovat a co takové hry vyžadují. Zároveň dobře věděli, že 68000 s taktem 7 MHz na to nebude stačit. V roce 1985, kdy vyšla první Amiga 1000, už existovaly výrazně výkonnější procesory (68020 a i386), současně s uvedením A500 se už objevil i 68030, ale cenově byly tyhle čipy naprosto vyloučené pro zamýšlený trh. Proto vznikl blitter, copper a spol. aby za malý příplatek vykonávaly to, na co sám CPU nestačil.

    Jenže s pádem cen procesorů tohle přestalo mít smysl. Najednou šly typické amigácké hry realizovat čistě softwarově, přičemž výkonnější procesor za stejnou nebo i nižší cenu, než amigácký čipset, nabízel širší využití, od většího výkonu u produktivních aplikací po nové typy her. Navíc s rozvojem 3D her začala architektura Amigy se svoji planární grafikou, zvláštním HAM režimem a grafickým výstupem, který si monopolizoval nejméně polovinu DMA a při vyšších režimech tím zpomaloval procesor, být vyloženě na škodu. Commodore tomu měl čelit projektem Hombre, což nebyla nová Amiga ale zbrusu nový, nekompatibilní počítač, ale ten už světlo světa nespatřil. Podle toho, co jsem o něm četl, to měl být jakýsi SoC s CPU HPPA, GPU zhruba na úrovni první Playstation a 16-bitovým stereo zvukem zřejmě díky DSP AT&T 3210. Když se to tak vezme, dnešní počítače jsou funkčně tím, k čemu by byl Hombre nejspíš směřoval sám, kdyby byl existoval.

  • 20. 5. 2021 12:02

    klokan

    Změnit architekturu by znamenalo, že by to už nebyla Amiga - viz Hombre. Konkurovat cenou dost dobře nešlo od chvíle, kdy se do toho pustili asijští kloneři a obrovské úspory z rozsahu cenu srazily na takové minimum, že Commodore by musel Amigu vyrábět a prodávat ztrátově. Jakmile bylo možné mít za tutéž cenu buď Amigu 1200 s 68020 14MHz a svým legendárním čipsetem, nebo i486 sice bez čipsetu, ale s taktem 50 MHz, bylo objektivně technicky lepší volbou to druhé, i pro hry.

  • 22. 5. 2021 1:39

    k3dAR

    mel sem Amigu 4000 s 68040@25MHz a Cybervision(gra­ficka karta) na KVM switch s Pentium III 450MHz a ta Amiga byla (kdyz vynecham 3D hry) rozhodne pocitove rychlejsi, pouzitelnejsi a pohodlnejsi (diky OS) ;-)

  • 21. 5. 2021 8:12

    Michal Tauchman

    Tak samozřejmě každý můžeme mít názor co by kdyby. Bohužel jediné co máme potvrzeno je to, co se skutečně stalo. Amiga mohla zkusit změnit architekturu a přitom si zachovat svou "duši". Apple takhle přešel a aktuálně se o to pokouší zase. Konzole na zcela odlišné architektuře od PC fungovaly ještě dlouhou dobu. Bohužel ale na zásadní posun Amigy někam dál už nedošlo, a vstup na trh konzolí se nepovedl.

    A návrhu Amigy bych neříkal z nouze ctnost, to mi vůči jejím autorům přijde nefér. Ten počítač je opravdu perfektně promyšlený a tak se prostě tenkrát počítače navrhovaly. Svět se vyvinul jiným směrem, ale to se prostě stává.

  • 21. 5. 2021 9:00

    klokan

    Tak ono je dost otázka, jak by vlastně vypadala "duše" Amigy, kdyby měla být jiná, než byla. Mohlo by to být cokoliv, ale nebyla by to Amiga, která byla definovaná právě čipsetem s Paulou, Agnus atd... Pokud jde o Apple, tam vidím změny architektury dvě (pokud jde o Macintoshe): první byl přechod od klasického monolitického Macintoshe na rozšiřitelný Mac II, druhým byl přechod od architektury NBUS/ADB na PCI/USB. Změny instrukční sady z 68k na PPC na x86 na ARM jsou z tohohle hlediska nepodstatné, na koncepci počítače to nic nemění.

    S tou z nouze cností jsem to nemyslel nijak hanlivě, naopak. Vzhledem ke stanoveným cílům by tehdy ideální řešení bylo prostě sáhnout po výkonnějším CPU, čímž by odpadla nutnost mít zvláštní čipset a zároveň by to mělo i jiné výhody (kromě her by z toho profitovaly i produktivní aplikace a vývojová prostředí). Protože to ale bylo finančně naprosto nereálné, návrháři to vyřešili velmi promyšleně a inteligentně tak, že za nepatrný zlomek ceny "vyššího" procesoru přesto dokázali nabídnout funkce, které umožňovaly vyvíjet zamýšlené hry (což byl prvotní cíl).

  • 21. 5. 2021 11:44

    Michal Tauchman

    Když to je těžké. Mohli vzít výkonnější CPU, grafiku přetavit do podoby nějakého akcelerátoru, vylepšit schopnosti zvuku... Je pak ale otázka, za by se to příliš nepřiblížilo PC, jen řádně neupgradovatelnému. Pak by hlavně tou duší mohl být Workbench, design a promyšlenost systému. Ale to už jsme opravdu ve sféře vzdušných zámků.

  • 21. 5. 2021 12:14

    klokan

    Nic proti vzdušným zámkům, ostatně ke každé správné diskusi o Amize nerozlučně patří :) S tím Workbenchem je to trochu jako s čipsetem, z nouze ctnost v tom nejlepším slova smyslu. Jeho asi nejzajímavější featura byly ony virtuální obrazovky, což bylo opět chytré a vtipné řešení technických a ekonomických omezení, které u moderních počítačů už nejsou. I když se dá říct, že moderní grafické systémy včetně Waylandu jsou svým způsobem jeho duchovními dědici v tom smyslu, že každé okno je nezávislá virtuální plocha a kompozitor je díky GPU poskládá na obrazovce, tak jako ve Workbenchu měla každá aplikace svoji virtuální obrazovku a Workbench je pomocí copperu dokázal zobrazovat. Jinak vlastní Workbench nebyl nijak zvlášť ergonomický ani uživatelsky přívětivý ve srovnání s jinými UI, ale jeho neobvyklý návrh jako metafora dílny se šuplíky a nástroji byl daný snahou se vyhnout zběsilým soudním útokům Applu, které na dlouhá léta paralyzovaly vývoj grafického systému GEM na Atari ST. Minimálně v tom byl úspěšný. Pokud jde o operační systém AmigaOS jako takový, ten využíval toho, že procesor 68000 neměl MMU k optimizaci předávání zpráv mezi procesy. Samozřejmě jakmile se MMU objevily, AmigaOS je právě díky tomu nemohl využívat a proto nemá ochranu paměti (a tím pádem žádné bezpečnostní funkce) dodnes.

    Na tu dobu si pamatuju dobře. Byl jsem tehdy atarista a stejně jako amigáci jsem to prožíval jako obrovskou křivdu ne-li přímo komplot, a představoval jsem si, jak by Atari ST a Falcon nádherně prosperovaly nebýt těch zlých PC... Jenže realita je ta, že Amiga ani Atari PC nevytlačilo, oni mu samy uvolnily místo tím, že nebyly a nemohly být tolik evolutivní. A když si vezmeme, k čemu to nakonec vedlo - myslím tím dnešní počítače, u kterých by člověk opravdu dost těžko hledal nějakou podobnost s "PC compatibly" 90tých let - tak to vlastně vůbec nedopadlo špatně.

    21. 5. 2021, 12:15 editováno autorem komentáře