Srovnání je dobře provedeno, ale jen vzhledem ke hrám. A to je podle mne ten hlavní rozdíl obou strojů. Amiga byla skvělá na hry. Ale nevím o tom, že by ji někdo používal k něčemu jinému. ST bych si dovolil pozicovat obráceně - dá se na tom smysluplně pracovat, ale dají se na tom i zahrát nějaké hry. Tak jsem ho používal já - hlavní nástroj Calamus. Kamarád zase Cubase.
Však to zmiňuji, že ST působí více profi a MIDI rozhraní ho úspěšně adaptovalo u hudebníků.
Herní srovnání je pro mne nejlépe zpracovatelné. Pokud jsou lidi pamětníci, tak je znají (a třeba i z jiných platforem) či o nich aspoň slyšeli. A mohu srovnávat stejné věci, jen pro jinou platformu. Počítače tady ukáží své schopnosti v oblasti grafiky i zvuku v porovnání 1:1.
Srovnávat, jestli tamto DTP umí něco, druhé něco jiného...to není fér srovnání, to je spíš na autorech jednotlivých SW, ne na schopnostech počítače. Hi-res módy umí oba.
U srovnání schopností hudebních trackerů - zde zase narážím na to, že nejsem hudebník, nemám hudební HW a tak to nedokáži porovnat, a vlastně ani řádně odzkoušet. Neumím to a nemám talent. Stěží jsem se byl schopen naučit Für Elise na klávesy, a to jenom pravou ruku.
Nejsem bohužel nadčlověk, abych dokázal rozumět všemu a uměl vše. A i kdybych se to dokázal nakonec naučit, pořád je tu to, že to dělám hlavně pro svou a zábavu čtenářů, kteří to vidí podobně, nebo jen rádi nahlédnout pod pokličku. Někdy prostě nejde sám pro sebe obhájit strávit hodiny/dny učením se něčeho, co mne nebaví (nemám talent) jen kvůli tomu, abych o tom napsal pár řádků a pak to zahodil.
A že Amiga se používala pouze na hry, to není pravda. Byla na ně lepší, to ano. Ale také se na ní používaly grafické editory, generování obrázků pomocí RT, hudební trackery, MOD playery...
Nejde o kritiku srovnání. Jde mi o to, že ST jsem i mimo sebe vídal jako pracovní nástroj. Amigu nikdy. Jen jsem slyšel, že někdo (koho jsem neznal) na ní dělá titulky a prý i nějaké grafické efekty pro video. Je mi jasné, že člověk nemůže obsáhnout vše. Já sám jsem i na ten Cubase známého ve studiu koukal, co to umí, když se s tím umí.
Ale nesouhlasím, že srovnání strojů z pohledu užití (konkrétního SW) není fér. Je to podle mne naopak naprosto legitimní. Když jsem chtěl dělat nějakou činnost a rozumný nástroj byl jen na jedné platformě, tak pro mne z pohledu profesionálního užití bylo srovnání různých počítačů na základě dostupnosti SW zcela legitimní. Z toho pohledu beru Vaše srovnání jako srovnání dvou počítačů s ohledem na hry - v pořádku. Ale protože hry nebyly jediné užití počítačů v té době, tak jen podotýkám, že se počítače už používaly i na práci a tento pohled ve srovnání nijak postižen není. A u něj nejde jen o technické parametry stroje, ale i o reálně existující SW. Proto v mém úvodním komentu zmiňuji, že srovnání je v pořádku - ale vše je hodnoceno z pohledu her.
O tom nepochybuji. Profi použití je také legitmní věc ke srovnání, ale jak píši, mnohem horší proto, že nesrovnávám stejný SW 1:1, nedokážu přesně říci, která funkce a vlastnost je OK (navíc to může být silně individuální). A tu dobu jsem s těmito počítači v době slávy nezažil, tak mi chybí informace, kdo co jak používal a jak byl spokojený. Něco málo je po internetu, kdybych chtěl dát dohromady obrázek, asi by to šlo, otázka je, jak moc zkreslený by byl.
Navíc to nevylučuji, může to být námět na budoucí článek, kde se budu věnovat konkrétnostem. Současné články jsou o zprovoznění počítačů, nějakém obecném přehledu a pocitech, nemám v těchto blocích ambice jít do hlubokých detailů (navíc to není jediný počítač, kterému se věnuji). Samozřejmě mne u psaní napadá hromada oblastí, které by šly zkonkretizovat. Vše ale stojí čas, práci, občas i finance. A moje vlastní sebekritičnost, kdy nevěřím tomu, že mám v té oblasti dostatečně hluboké znalosti a přehled, abych sepsal zajímavý, fakticky správný článek. Vše chce svůj čas.
Samozřejmě když se někdo další zhostí podobného tématu, já si moc rád počtu. Profi programům na ST se již dříve věnoval pan Tronner ve svých článcích.
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_Toaster
bylo pro ntsc v americe, proto to v evrope neni tolik zname.
To bude nejspíě tím kdo se pohyboval v jaké skupině uživatelů. Já měl A2000 a používal jsem ji kromně hraní jako regulrní PC včetně kreslení výkresů ve 2D CADu. Psaní textů v textovém editoru, i upravám grafiky. Satačilo zajít na takové akce jak Resetkání, kde se objevovali lidé co Amigu používali pro práci s videem. Pouzívala se v televizních studií a dokonce se na tom hromadně renderovaly filmové scény! Svého času si pamatuji v české televizi pořad videostop kde měli amigy ve studiu a něco na nich losovali :0) Amiga byla daleko více profesionální počítač než ST.. I ta hudba nebyl problém ty midi porty se tam prostě dali dát jako přídavný HW. Uvnitř řady 2000, 1500, 2500, 3000 a 4000 byla sběrnice na karty zoro (II či III) do které se zapojovaly karty podobně jako v PC od řadičů HDD pře grafické karty až po videokarty...
Tak to zas prr. :-) Dovolil bych si důrazně oponovat názoru, že Amiga byla jen na hry. Já Amigu 600 (posléze 2000 a 1200) používal v devadesátých letech min. stol. k více činnostem. Skoro všechny texty na VŠ jsem psal na Amize v texťáku KindWords. Hodně skladbiček jsem udělal v programech Deluxe Music, Sonic, Octamed (midi rozhraní by se hodilo - v tom určitě mělo Atarko velký plus). K videím točeným na VHS jsem dodával titulky pomocí programu Scala, který na Amigách tehdy mimochodem provozovaly kabelové televize pro svoje info kanály. Na nějakou tu grafiku jsem používal Deluxe Paint a PageStream. Na většinu činností mi stačila holá šestistovka, ale později jsem si ji vytunil harddiskem o velikosti 10 MB (ano, megabajtů). Jistě, hry jsem na tom taky hrál :-) Takže pro mě byla Amiga: psací stroj, hudební nástroj, nástroj na titulkování a herní konzole.
Dovolím si přidat názor týkající se přesně tohoto stroje. Ten si hry nezahrál prakticky vůbec. Nejsem typ člověka, kterého obecně hry baví. Především jsem na něm programoval, drobně skládal muziku, dělal grafiku.
Jasně, nějaké ty Lemmings a Lotus-y jsem měl, to byla povinnost, ale jinak nic.
A ještě malá poznámka ke stavu disketové mechaniky. Ona by měla být relativně zachovalá, neboť jsem měl ještě externí, kterou jsem používal primárně a v té zabudované jsem měl stabilně disketu se systémem. Takže se obecně moc nenadřela.
Koukám, že jsem ten stroj na hrací párty vytáhl až já :-) Nějaké pracovní programy mám také v plánu vyzkoušet, případně napsat o nich v budoucnu drobný článek, jestli dokážu dát dohromady něco zajímavého.
Disketová mechanika chodí bezvadně, jen jak jsem psal v jednom z předchozích dílů, tak vozík byl z počátku naprosto přilepený ke kolejnici. Až s drobným páčením a novou lithiovou pastou se rozchodil. Ale teď je mechanika neprůstřelně spolehlivá. Vytvářím si s ní třeba i fyzické diskety pro ST a je to jedna radost, protože opravdu spolehlivě fungují.