Jo to byly časy... ale k těm hrám, ono to, který počítač byl lepší, není tak stoprocentně jasné, jak se píše v článku. U 2D her, hlavně scrollovacích nebo platformových, není moc co řešit, Amiga měla jasně navrch. Jenže později, na přelomu 80 a 90 let, už hodně letěly 3D hry - F16, F19, F29, No Second Prize a mnoho dalších, a tady vedlo Atari ST. Amigácké sprity a blitter tady nebyly k ničemu (přesněji řečeno v té době už Atari ST taky mělo blitter i PCM zvuk, ale kvůli zpětné kompatibilitě ho v podstatě žádné hry stejně nevyužívaly). Naopak Atari mělo trochu rychlejší CPU: 8 MHz proti 7,06 nebo 7,14, podle verze Amigy. Vypadá to jako nic, ale ve skutečnosti to představuje rozdíl přes 10% a tehdy šlo doslova o každičký cyklus.
Navíc Amiga měla čistě planární grafiku zatímco Atari mělo svůj podivný prokládaný framebuffer. Ten byl pro 2D animaci hotové peklo ve srovnání s Amigou, ale u vektorové grafiky umožňoval určité mikrooptimalizace vykreslovacích rutin, které se na Amize nedaly použít.
Grafika na Atari byla maximálně 4 bpp, Amiga uměla standardně 5 bpp a s omezeními i 6 bpp (EHB nebo HAM). Žádný zázrak se ale samozřejmě nekonal: oba počítače měly 16bitovou sběrnici a framebuffer byl přímo v RAM. Takže při takových režimech na Amize už to DMA normálně nestíhalo a grafický výstup tak "kradl" sběrnicové cykly procesoru, jinými slovy ho zpomaloval. U statických obrázků i většiny 2D her to moc nevadilo a lepší barvy za to stály, ale u 3D animace to bylo absolutně nepřípustné a proto i Amiga zůstávala u 4 bpp, tj. 16 barev.
V důsledku pak takové hry vypadaly na obou počítačích identicky, ale na ST často měly lepší framerate. Jejich Amigácké verze samozřejmě dál měly lepší zvuk... Snad jedinou výjimkou, pokud jde u zvuk, je Tetris od UbiSoftu z r. 1987, tam verze pro Atari zní jasně líp.
Atari ST se nakonec dočkalo dokonce i skutečného FPS: je jím hra Substation až z roku 1995(!) a funguje na standardním Atari bez žádných doplňků ani akceleračních karet. Pokud vím, na Amize 500 nikdy nic podobného nebylo.
Díky za zajímavé info, jen u toho lepšího framerate jsem se zarazil. Jak píšu v článku, většina ze známých her co jsem zkoušel byla na ST mnohem pomalejší. Vizuálně jsem to rozponal i já, který jinak na PC v klidu hraje na 30FPS a je s tím maximálně spokojený.
Nevím, zda to není tím, že můj 1040 STFM nemá Blitter.
Substation vypadá zajímavě, ale bohužel nevyzkouším, vyžaduje STe :-(
Nevím, o kterých hrách konkrétně mluvíte, ty z článku jsou všechny 2D a na Amize budou určitě rychlejší. Mluvím specificky o tehdejších 3D hrách. Pokud si vzpomínám, nejvíc to bylo vidět u letového simulátoru F29, motocyklové závody No Second Prize byly taky na Atari plynulejší a bylo takových víc. Samozřejmě na 2D animaci je Amiga mnohem lepší, o tom žádná. Což neznamená, že by Atari nemělo své legendární originální 2D tituly. Např. slavný Dungeon Master pro Atari ST znamenal totéž, co Defender of the Crown pro Amigu.
Substation jsem rozchodil v emulátoru, myslím, že to byl Hatari :)
Hatari mám a znám, používal jsem na screenshoty v článku. Ale jinak se hraní na emulátorech už vyhýbám, mám doma několik kusů originálního HW, tak přece nebudu pouštět emulátory na PC :-D
Jinak pardon, máte pravdu, já jsem si Váš příspěvek přečetl, a pak jak jsem odpovídal, tak jsem pomíchal kontext a vytrhl jej. Já testoval klasické 2D hry. Ranné 3D mne nikdy moc neoslovilo, tak tuto kategorii mám trochu mimo okraj zájmu.
Z dnešního hlediska jsou klasické 2D hry určitě mnohem atraktivnější a nadčasovější, než ranné 3D (i když Vroom je pořád dobré;) ), ale vzpomínám si, jaký dojem dělaly tehdy. Takový F19 Stealth Fighter, Frontier Elite, Stunt Car nebo Epic, z pohledu teenagera odkojeného 2d plošinovkami a scrollovacími shoot'em up to byly pane bomby...!
Jo, Vroom je asi úplně nejlepší formule 1 na 16bitových platformách. Verze pro Amigu vyšla o dost později a měla díky tomu proti originálu pár vylepšení (líp řešený multiplayer pokud se pamatuju).
Mimochodem, pro zajímavost, pokud to někdo náhodou neví, proč se ta hra vlastně jmenuje Vroom? Je totiž od francouzského studia Lankhor. Vroom je poangličtěná psaná forma francouzského slova "vroum" (vysl. vrum), což je citoslovce a znamená doslovně brrrrrm ;)
Proti hře Vroom nic nemám ale pro mě byla nejlepší formule nebo "simulátor" na Amize F1GP od Microprose.Tam jsem odehrál fúru hodin.Na druhém míste jsem měl formuli Indianopolis 500.Dále jsem hodně hrával: pinball dreams ,Operation Stealth , Silence Servis II.
Muj nejoblíbenejší diskmag té doby byl časopis Guru na Amize:
https://www.youtube.com/watch?v=QY1UcHPCitI
F1GP byla vynikající, ale přišlo mi, že s tím realismem jde příliš daleko. Vroom si zachoval punc arkádní hry a z hlediska čiré zábavy mi přišel lepší. Silent Service II byl taky skvělý, z 2D her jsem pak miloval Sim City, Ruff'n Tumble, Dungeon Master a Rick Dangerous a na Atari ST ještě Westphaser.
Ohledně FPS her, tak samozřejmě i na Amize 500 podobné hry byly.
Třeba Behind the Iron Gate (https://youtu.be/Q_rFTtQ9Kuk)
nebo Project Battlefield (https://youtu.be/KgKuzPlB_44)
Ovšem super byla hlavně polská Cytadela, včetně pěkného "renderovaného" intra (https://youtu.be/W7nzjGXmbLM).
Na Amigu 500 je to ovšem jen taková zajímavost, hrát se vše sice dalo, ovšem velmi omezeně a nepohodlně.
Snad s výjimkou Deth Masku (https://youtu.be/842i-OqL18U), ale tam to FPS byl podvod, principem pohybu se jednalo spíš u dungeon.