Koukam na tu stavebnici STEMFIE, a prijde mi ze to je stavebnice pro deti, jak si ji predstavuje dospelak s 3D tiskarnou pote co vzpominal na sve detstvi s meccanem (merkurem), aniz by se podival co od te doby bylo vymysleno.
Coz je uplne spatne.
Jako prvni priklad na strankach te stavebnice je auticko na gumicku. Zbytecne komplikovane. V legu postavi to same bez sroubovani a s mene soucastkama (shodou okolnosti prave tohle youtube nabidnul v nasledujicim videu). Jenze v legu k tomu clovek snadno prida peknou figurku, ovladaci panel, a kone jako naklad. Coz je presne ten rozdil diky kteremu to bude male dite bavit i dalsich 5 minut.
Takze rodic bude 2 dny tisknout na 3D tiskarne, pak to dite chvili zkusi a tim to skonci.
Predpokladam ze nekdo bude argumentovat cenou lega - jenze kdo ma doma 3d tiskarnu za >15 kKc asi neresi cenu lega za treba 1 kKc.
Dalsi argument urcite bude ze deti se musi ucit manualni zrucnosti a sroubovat je tak procvici - ano, ale sroubovat pro nic zanic kdyz kamarad ma to lego (nebo jinou podobnou stavebnici) proste deti bavit nebude, protoze s tim legem postavi auto 10x rychleji. Dite bude vic bavit sesroubovat skrin z ikey nebo sestavit RC model.
Tak moznost je treba ovladat pomoci scratche. Na pocitaci pustim bluetooth, scratch, naparuju lego ridici kostky a jedu z PC. Tenhle doplnek pro scratch byl sponozrovan primo samotnym legem. Open source ovladani a cteni z ruznych senzoru taky existuje, alespon 2 ruzne python knihovny. Raspberry dela shield pro mindstorms sensory. Ale jsou tu i jine stavebnice nez LEGO.
On je ale problem doopravdy nekde jinde. Kdyz jsem detem koupil Lego Boost (programovani pro male deti), tak k tomu byl kompletni vyukovy program, spolu s navody na staveni. Uci to deti malymi krucky, stavet i programovat. K tomu ruzne zabavne vyzvy (projed mezi kostickami atd.). Vymyslet nejakou stavebnici je jedna vec, ale udelat to tak aby to deti bavilo co nejdele je uplne jina uroven. STEMFIE ma na svych strankach nejakych 5 primitivnich projektu (a na tyhle projekty mi staci i pouha spejle a papir). Ano, muzu pro sve deti vymyslet ruzne projekty, ale ja nejsem pedagog. A ten pedagog, co delal vyukovy program pro deti v LEGu, byl stokrat schopnejsi nez kdy ja budu.
Naopak, oni se koukli co je k disposici a zjistili, že lego fakt není cesta ...
Nemáte šanci postavit něco co LEGO nevymyslelo, STEMFIE je "norma/protokol" ne produkt.
Nemáte šanci si udělat nový tvar (teoreticky s resina tiskárnou, jinak se nevejdete do tolerancí a "kostička" vám nebude fungovat).
BTW: zkoušel jste z Lega postavit něco co by mělo alespoň nějakou mechanickou pevnost?
Dítě které naučíte programovat v MindStorms/EV jste ... naučili programovat v MindStorms/EV bez jakéhokoliv přesahu. (viz MS a jeho tlačení Office).
A to nemluvím o jakékoliv následné pokročilejší stavbě senzorů a vlastních "vynálezů".
26. 2. 2024, 14:06 editováno autorem komentáře
"Nemáte šanci postavit něco co LEGO nevymyslelo" - Nechapu co tim chces rict. LEGO zdaleka nevymyslelo vsechno. Ale jinak tech podobnych stavebnic uz nekolik je, napriklad fischer technik (a jine):
https://elektronicke-stavebnice.heureka.cz/fischer-technik-533874-profi-pneumatic-power-pneumaticke-modely-200-dilu/#prehled/
"Nemáte šanci si udělat nový tvar" - doplnky k legu technic si lidi tisknou, staci to dat do googlu a vypadne hromada videi, navodu. Neni to zadna vyhra, ale uprimne dite chce hracku co funguje perfektne a ne 3D dilky s velkou toleranci, nebo stavebnici co musi furt sroubovat a vsechno trva 3x dele.
"zkoušel jste z Lega postavit něco co by mělo alespoň nějakou mechanickou pevnost?" - Ano. Hernajs, opet, zagoogli, vypadnou ti videa 2 metry vysokych jerabu atd.
"Dite - mindstroms" - co? Jaky presah mas namysli? Myslim ze je jedno jestli se dite nauci for cyklus v pascalu, mindstorms nebo programovanim robota karla. Porad to je for cyklus. Navic, dite se nejprve naucilo ten LEGO graficky jazyk, ted zkousi ruzne veci ve scratchi (treba ovladani postavicky na monitoru 'joystickem' postavenym z lego senzoru), a uz mam vyzkouseny zpusob jak to ovladat z pythonu na PC az zacne chapat klasicky textovy zdrojak. Mimochodem vis vubec ze treba Raspberry prodava sheild pro sensory z mindstorms?
Tak mam pocit ze neumis googlit, a vis o tom naproste houbeles.
"Nemáte šanci postavit něco co LEGO nevymyslelo" - vymyslet novou stavebnici to je pro mne potvrzení, že LEGO na tom není dobře.
"Nemáte šanci si udělat nový tvar" - znovu, díky za potvrzení, i já píšu, že to lze, ale stojí to tak zahouby, že to to je je jen k zlosti.
"zkoušel jste z Lega postavit něco co by mělo alespoň nějakou mechanickou pevnost?" - ok, měl jsem být přesnější. U LEGA můžeš dosáhnout velké pevnosti v tlaku skoro "zadarmo" (sloup jeřábu) , v tahu je to o dost horší a ohyb se řeší hodně blbě. Když chceš pevnost, tak musíš použít velké množství čepů (když jich dáváš 50 ks a víš že je budeš muset vyndavat, tak bys dal konce prstů za jeden šroubový spoj) BTW - na ceně se to taky sakra projeví.
"Dite - mindstroms" ... Aha
Takže to shrnu,
- dítě se naučilo dávat dohromady kostičky - což využije jen jako zákazník LEGA
- dítě se naučilo dávat správný konektor do správné zdířky - to sice jinde využije, ale na naučení nepotřebuji LEGO
- dítě se naučilo ovládat aplikaci od LEGA - super, vyrostl nám další zákazník
NIC z toho ho nepřiblížilo k pochopení hardwaru, robotiky nebo programování.
- dítě se naučilo ovádat Scratch - to mohlo i bez LEGA
Možná by stálo za to přeskočit první 3 kroky a začít u toho Raspbery. Bude vás to stát mnohem míň, nebude omezený tím co vám naservíruje LEGO.
A když budete chtít utratit víc peněz, kupte 3D tiskárnu.
A hlavně, budete s tím dítětem pracovat společně. Mládě uvidí, že se věci vyrábějí, ne dostávají v obchodě. Uvidí, co je to spolupráce a plánování. To všechno se mu bude hodit. Tyhle zkušenosti budou jeho výhoda, ne krabice plná LEGA.
Tohle jsou mé zkušenosti, berte neberte.
A hlavně, já si nedovolím hodnotit kdo jste ani co umíte. Zkuste to taky tak.
26. 2. 2024, 15:19 editováno autorem komentáře
"vymyslet novou stavebnici to je pro mne potvrzení, že LEGO na tom není dobře." - He? Vubec nechapu co tim chces rict. Zkus to rozvest. LEGO jako firma je na tom dobre. Obliba LEGa jako hracky ukazuje ze lego je na tom dobre. Co u tebe znamena ze na tom neni dobre fakt nechapu.
pevnost: tak zaprve, lego je hracka pro deti. STEMFIE ma byt hracka pro deti. Takze pokud zustaneme u tematu hracek pro deti, tak urcite nepotrebujeme delat silene pevne konstrukce. Mimochodem ty dilky STEMFIE budou mit rozhodne mensi pevnost ve vsem, protoze 3D tisk. Za druhe, na vyndavani spojek je nastroj, prilozeny v kazde druhe krabici lega. Prave proto aby te tve prstiky nebolely.
"dítě se naučilo dávat dohromady kostičky - což využije jen jako zákazník LEGA" - ale houbeles. Uci se stavet. Uci se z jednotlivych dilu davat celek. Uci se jemne motorice. Rozviji si 3d mysleni. Tyhle veci se uci u kazde stavebnice. Ale nektere jsou proste lepsi nez jine.
"dítě se naučilo ovádat Scratch - to mohlo i bez LEGA" - jo, ale scratch nema zas ty kosticky, takze o co ti jako jde? Navic, scratch neni pro uplne male deti. Bud nemas deti, anebo nechapu ze sis tohohle faktu nevsiml.
A co ten muj argument, ktery jsi naprosto opomnel - jaky je rozdil, kdyz se dite nauci programovat for smycku v legu, pascalu nebo s robotem karlem? Programovani je prece o schematech, neni o konkretnim jazyku. A kazdy lepsi programator zna vic nez jeden jazyk.
"Možná by stálo za to přeskočit první 3 kroky a začít u toho Raspbery" - tak ted jsem si uplne jist ze nemas zkusenosti s malyma detma. Malina neni pro male deti vubec vhodna. Narozdil treba od ruznych robotich stavebnic, mimo jine i nektere od LEGA.
"A hlavně, budete s tím dítětem pracovat společně." - to muzu i s tim LEGEm, nebo jinou stavebnici. Proboha co to tu cpes za argumenty? Jasne, muzu s ditetem travit cas tiskem STEMFIE na 3D tiskarne, ale pokud je male, tak ho to prestane bavit za 3 minuty protoze tomu nerozumi.
Beru to tak, ze nemas rad lego, ale ty tvoje argumenty jsou uplne mimo. Jediny trochu rozumny argument je ze si clovek muze natisknout vlastni dil. No ale to je spis pro dospelejsi deti, ktere uz si muzou tisknout cokoliv a nejspis nepotrebuji stavebnici vubec. Pro mensi deti je nepresna, nedokonala stavebnice bez poradnych vyukovych materialu uplne nahouby.
add nová/jiná stavebnice - o té jste začal vy ... já ve svém prvním příspěvku mluvil jen o LEGU
ale možná jsme narazili na náš základní problém v porozumění - věk dítěte ...
Co to pro vás znamená malé dítě které chcete učit programovat roboty?
Já jsem s tím začal po 10 roce a to ze dvou důvodů, jednak -dle mne- nemá menší dítě co trávit hodiny u obrazovky jakéhokoliv zařízení a druhak nemá potřebné základy z matematiky, takže spousta věcí v robotice pro něj bude černá magie, takhlesetodělá nebo zkusistika ...
Heh. Ja se porad snazim psat v duchu prvniho prispevku tohoto vlakna. To jest STEMFIE nezvladne srovnani s existujicimi hrackami.
Ale zpetne koukam, ze se nesnazis reagovat na to co pisu. Uz mi konecne odpovis, jestli fakt zalezi v jakem jazyce se dite nauci for cyklus?
Jinak moje nejstarsi dite zacalo zkouset prvni programy v prvni tride. A ne, netravil u obrazovky hodiny (proc by mel travit hodiny? Jak jsi zase proboha prisel na tohle? Pul hodina staveni, a pul hodina programovani naprosto stacila). Ne, nepotreboval znat komplikovanejsi matematiku. Proc by mel? Napocitat cyklus do 3 aby robot popojel 3 kroky zvladnul v pohode. Opakuji, programovani je o schematech, o mysleni, neni to o vyssi matematice nebo o konkretnim programovacim jazyku. Ale opakuji to uz potreti a mam pocit ze to nezanechalo stopu....
No a starsi deti - ne, ani v 10 kluk nepotrebuje extra matematiku aby zkusil vytvorit hru ve scratchi.
Ale kdyz si to tak zpetne ctu, mozna kdyby ti ten for cyklus nebyl u zadele, jak tvrdis, tak by jsi zjistil ze ta robotika se da ucit na ruznych urovnich, ruzne stare deti, a s ruznymi pomuckami, a dokonce to zvladnou i deti ktere neumi vysokou matematiku, jak asi pozadujes, a ani nemusi byt genialni deti. A porad to bude robotika. A mozna kdyby ses podival, jak robotiku uci poradni pedagogove, tak by jsi zjistil ze nezalezi na prostredku, a i to tebou opovrhovane lego (nebo jina stavebnice) je krasne pouzitelne.
Anebo ze by se spousta dalsich pedagogu s tim legem tak krute mylila?:
https://detska-univerzita.cvut.cz/prednaska-lego-roboti
https://www.fme.vutbr.cz/fakulta/aktuality/68338
https://is.muni.cz/th/n9wq4/
https://kit.pedf.cuni.cz/wedo2/
https://www.robocity.cz
https://www.krouzky.cz/nase-krouzky/lego-robotika
> Celá diskuse je o tom, zda je LEGO vhodné pro výuku robotiky.
Naše celá učebna programování jednočipů / automatizace na průmyslovce byla plná lega. Jasně, neovládali jsme to mindstorms, které v té době ani neexistovaly, ale psaním assembleru pro 8051. Jenže to děcko co začne s mindstorms se k něčemu podobnému může časem prokousat taky.
A fakt to nekončí scratchem, EV3 se pokud vím dá oficiálně programovat přinejmenším ještě v Pythonu, a existuje další spousta lego kompatibilní elektroniky.
27. 2. 2024, 22:21 editováno autorem komentáře
Vy nemate problem s tim kdyz travi dite 6 hodin ve skole kde krom telocviku jen sedi na zadku, ale mate problem kdyz sedi u obrazovky. Tohle nechapu. Co je to mensi dite? 6-7 let uz jsou docela chytre deti. Tedy ja zacal s programovanim na 8mi bitu v 7mi letech v dobe tvrde normalizace. Delal jsem to radeji nez linkovani sesitu.
Mindstormy beru na chatu. Je to vyborna zabava pro decka kdyz prsi. Kdyz neprsi radi venku dle libosti a poznavame prirodu.