Ví někdo více o tomhle návrhu zákona o odpovědnosti firem za únik dat?
Zde je původní nařízení Evropského parlamentu, odkud to pochází.
Mě to přijde jen jako doplnění současné úpravy o ochraně osobních údajů. viz:
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
Správce a zpracovatel jsou povinni přijmout taková opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo
nahodilému přístupu k osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich
jinému neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití osobních údajů. Tato povinnost platí i po
ukončení zpracování osobních údajů
https://www.uoou.cz/files/101_cz.pdf
nějak mi blbnul link, tady jsem uplacíroval snad lepší:
http://byznys.ihned.cz/c1-65591920-ceske-firmy-ceka-narizeni-tvrdsi-nez-eet-kdyz-neinvestuji-do-ochrany-dat-hrozi-jim-stamilionove-pokuty
No mě by hlavně zajímalo, kolik nehod to auto způsobilo za ním. Protože já bych za ním fakt jet nechtěl (no možná tak 300m), protože je dost nepředvídatelné. Na tom ukázkovém videu (a předpokládám, že je to asi to lepší, co měli k disposici) několikrát nesmyslně zastavuje a zase se rozjede (někteří řidiči by to mohli vyhodnotit tak, že je pouští - např. to zastavení v té křižovatce 0:33) apod. Další příklady jsou: 0:42, 1:32 (tam to asi chybně vyhodnotilo chodce ve vozovce), 2:34. Asi to řídí líp, než lidi, co na tyhle auta mají, to asi jo, ale že bych se při sledování toho videa z pohledu řidiče cítil nějak komfortně, to teda fakt ne (to je stejný pocit, který zažívám na místě spolujezdce u nějakého méně zkušeného řidiče).
Nejlepsi je, ze za pripadnou nehodu jste stejne zodpovedny vy. Takze kdyz ridi "asistent", tak vy stejne musite davat majzla, uz ve vlastnim zajmu, protoze by vas ten kram take mohl zabit a s vami tucet dalsich lidi. Tak nejak mi pripada, ze davat pozor na 1000 km strece, by bylo unavnejsi, nez to ridit sam a obcas si nekde treba schrupnout. A protoze tedy pri jizde asi tezko budu moci spat nebo cist knizku, nevim, proc za "asistenta" utracet penize.
Ono by to s tim "kdo za to muze" bylo nahodou zajimavy ... Protoze kdyz ten "asistent" dupne na brzdu, tak s tim ani pri nejlepsi vuli neudelas nic.
A muzes si to vyzkouset i bez tesly, aut ktery maji podobny "zabezpeceni proti narazu" je pomerne dost. Klidne to zacne jen tak znicehoz nic brzdit na prazdny silnici, a kdyz za tebou nekdo pojede, a vidi pred tebe, tak rozhodne nepredpoklada, ze jen tak dupnes na brzdu.
predjede tě mameluk a to tak těsně, že ti svým zadkem lizne předek a hned co se dostane před tebe, na to dupne a ty si ani nestacíš vytvořit bezpečnou vzdálenost a samo do něj vrazíš.
Co to sem motas? To s tim nema co delat, ten blb jednoduse nedodrzel zasady bezpecneho predjizdeni a vina je jeho. Zejmena, kdyz hned pote takto zabrzdi.
Vina bude záležet na tom, zdali máš či nemáš svědky/kameru v autě.
Vina je jen jedna. Urceni zavineni nehody je jina vec. Zde, samozrejme, muze dojit a nepochybne rutinne dochazi k nespravnemu urceni zavineni z duvodu neschopnosti prokazat prubeh udalosti v kombinaci s prolhanym ridicem, ktery nehodu zavinil. Nicmene napriklad: http://jihlava.idnes.cz/za-vybrzdovani-na-dalnici-pujde-ridic-na-sest-let-do-vezeni-pa1-/jihlava-zpravy.aspx?c=A150217_105326_jihlava-zpravy_evs . A to, pokud vim, neni jediny odsouzeny.
2Jarda: Je uplne jedno jak kdo jezdit ma nebo nema, podstatny je, jak se realne jezdi. A realita je takova, ze ten automat ohrozuje bezpecnost provozu, protoze se chova jinak nez 100% ridicu.
Bezduvodne brzdi tam, kde nikdo normalni brzdit nebude, zastavuje na zcela nesmyslnych mistech, protoze "vidi" prekazku, ktera neexistuje. Videl sem par ruznych hokuspokusu s modelama ... nekdy tomu stacil treba paprsek svetla ... a model to videl jako prekazku. Takze si klidne dovedu predstavit situaci, ze automat pojede, ty na nej v zatacce bliknes baterkou, automat hnapne na brzdu a zcela v souladu se svym SW to auto vyklopi do pankejta.
Jak sem uz parkrat psal, automaticky rizeny auta nebudou fungovat dokud nebudou splneny dva predpoklady
1) kompletni prekopani infrastruktury = soucasti silnice musej bejt takovy prvky, aby auto v kazdym okamziku melo aktualni informaci o presny poloze, o rozlozeni jizdnich pruhu ... o docasnych upravach ...
2) 100% eliminace lidi ridicich auta, protoze clovek jednoduse nedokaze ridit mezi strojema a totez plati i opacne.
Jak sem uz parkrat psal, automaticky rizeny auta nebudou fungovat dokud nebudou splneny dva predpoklady
No já hlavně nechápu, proč se začíná na silnicích (které jsou eufemicky řečeno: velmi rozmanité a chování řidičů na nich ještě rozmanitější) a proč se nezačíná na železnicích, kde jediné ovládací prvky vlaku jsou pohon a brzda (což stejně už hezkých pár let řeší automat) a nemusí se řešit zatáčení (trasu stejně staví někdo jiný než strojvůdce) a rozpoznávání trati (protože obvykle vlaky jezdí po kolejích). Na železnici tohle musí být tisíckrát jednodušší (a pokud není, tak pravděpodobně někdo něco zatajuje, jako například to, že ČD jezdí vlaky bez funkčních motorů a motorových brzd). Na vlakových trasách jsou stejně už dnes zařízení ohlašující vlaku jeho přesnou polohu, což na silnici jaksi chybí (jak sám ostatně píšeš).
Vím, že leckde jezdí automatická metra bez řidičů, ale mnoho toho není. Na klasické železnici pokud vím tak nikde.
Na silnici se začíná proto, že auta kupují koncoví uživatelé, vyrábí se jich hodně a rychle se obměňují, nejsou tam takové požadavky na bezpečnost a situace je tam nejhorší – není zase tak těžké být lepší než špatný řidič. Na železnici se to řeší „komplexně“, aby byl stejný bezpečný systém pro celou Evropu, takže v ČR je stále vrchol zabezpečení to, že strojvedoucí mačkáním čudlíku potvrzuje, že ještě pořád žije. Jinak třeba české AVV umí fakticky řídit vlak samo (tam, kde je na to vybavená trať), akorát nemá razítko na to, že to dělá bezpečně.
2Heron: Protoze ... odbory. V praglu taky krtek jezdi sam. Piloti se jen vozej. A aby se neukousali nudou, tak teda oteviraj a zaviraj dvere. Dtto zeleznice. Tam je to sice trochu horsi - vlak prevazne nevi kde je, resej se kolejovy useky, ale to je snadno resitelna drobnost. Rychlovlaky taky jezdej (prevazne) v poloautomatickym rezimu. Uz proto, ze clovek stejne pri rychlosti 400km/h ani nevidi navest, natoz aby na ni vladnul nejak reagovat.
A co je jeste snazsi, sou letadla. Tam defakto vsechny nehody zpusobej piloti. Kdyby se povedlo eliminovat je, tak by se bezpecnost provozu zvedla o peknych par %.
2jirsak: Jasne, na silnici nevadi, kdyz automat nekoho zabije, to chapu.
Rychlovlaky taky jezdej (prevazne) v poloautomatickym rezimu. Uz proto, ze clovek stejne pri rychlosti 400km/h ani nevidi navest, natoz aby na ni vladnul nejak reagovat.
Z tohoto duvodu take byly semafory premisteny a misto vedle zeleznicniho naspu se nachazi v kabine "pilota" vlaku. Podobne asi omezeni rychlosti atd. Samozrejme, reakce na cervene svetlo a dalsi veci nejsou ponechany na pilotovi, ale jsou sychrovany pocitacem, bez ktereho na tehlech vlacich stejne snad nejde ani splachnout hajzl.
Presne tak, dnes som to zažil pár krát, keď so zapnutým asistentom auto pár krát začalo brzdiť pred zákrutou, kde šlo v protismere iné auto, pri premalovaných pruhoch sa na ceste tlačilo do protismeru a vyvádzalo kopu iných somarín - ak to bolo zapnuté, viac bolo treba dávať bacha na tie tupé vychytávky ako na cestu. Tuším ide viacej o zbožné želanie výrobcov a reklamu, ako o reálne použiteľnú vec, robiť testera vlastným krkom nepodarenému software ma nejako neláka.
2Jano: jezdil sem trebas 1/2 roku po dalnici, na ktery byl nechanej "docasnej" zlutej pruh, kterej stahoval dopravu do jednoho pruhu. Vsichni ridici to vpohode ignorovali. Co by asi udelal automat? Pri 130km/h by to byl slusne smrtelnej manevr.
A ano, pri rizeni v souladu s predpisy, by vsichni ridici na danym miste meli prudce strhnout volant (to aby to stihli a caru nedej boze neprejeli) a zaradit se do toho prujezdnyho pruhu. Zadny jiny omezeni tam totiz nebylo. Pripadne na ty dalnici zastavit (taky genialni napad) a pockat, az v tom pruhu bude misto ... Presne tohle by udelal autopilot. A zabil by tak celou svoji posadku a nejspis i dalsi lidi kolem.
2Pavel: Z tech par desitek dilu co sem videl to vypadalo zhruba tak, ze 5% zachrana (nebo aspon z casti) poskozenyho letadla pilotem, 25% - letadlo melo takovou zavadu, kterou neslo resit, zbytek = 70%, piloti to podelali bud od samyho pocatku, nebo drobny zavade nalozili tak, ze uz se resit nedala. Obcas se jim pak jima zapricinenou situaci povedlo vyresit, ale to porad nic nemeni na tom, ze oni byli pricinou. Klidne muzem dat seznam dilu a k tomu seznam kdo za to moh.
Malej priklad, http://www.ceskatelevize.cz/porady/10158090296-letecke-katastrofy/205382532070002-kdyz-dojde-palivo/ ... piloti dostali oceneni ... ale ve skutecnosti za celou situaci mohli prave oni. Kdyby totiz neudelali nic, doslo by k vyprazdneni jedne nadrze, chcipnul by jeden motor, a na ten druhej by vpohode bezpecne stroj doletel.
Dtto to pocitacem rizeny pristani do lesa, ten stroj udelal exaktne presne to, co po nem pilot chtel.
A z doby nedavny - pilot umyslne naved letadlo kamsi do oceanu, pilot umyslne naved letadlo do hor, pilot vedome nebral v potaz nedostatek paliva ... to sou veci ktery pocitace nedelaj.
Ty případy, kdy za nehodu mohl autopilot vždy souvisely s poruchou čidla a autopilot zareagoval sice tak, jak měl, ale v dané situaci nesmyslně. A také to vždy souviselo s tím, že ač jsou v letadle všecna čidla zdvojená, když ukazují různé údaje, autopilot se řídí podle údajů na pultu kapitána (což je samo o sobě nesmyslné, protože pak je tam vlastně ta druhá sada čidel pro prvního důstojníka zbytečná, logické by bylo, že v takové situaci autopilot přestane řídil letadlo a vynutí si převzetí řízení piloty).
Vzpomínám si třeba na díl, kde došlo k havarii při přistání tureckého letadla. Díky poruše výškoměru autopilot dospěl k závěru, že se nachází 10 metrů pod zemí a začal prudce stoupat, čímž způsobil havarii. Piloti, ač viděli, že letadlo dělá nesmysly, řízení nepřevzalil, protože měli od letecké společnosti zakázáno ručně dělat manévr, který zvládne automatika. Podobných případů tam bylo více. Prostě automatika zvládne jen ty situace, které její tvůrci předpokládali, v ostatních situacích se stává velmi nebezpečnou.