Významné téma, díky za něj.
Z hlubin zapomnění si dovolím vylovit prohlížeč Grail z roku 1995, který podporoval spouštění Pythonu na straně klienta. https://en.wikipedia.org/wiki/Grail_(web_browser)
Pohledem do seznamu transpilerů do JS:
https://github.com/jashkenas/coffeescript/wiki/list-of-languages-that-compile-to-JS
když si představím ty milióny člověkohodin, tak věnovat tohle úsilí jinam, s nadsázkou, už bychom měli základy na Marsu i Venuši.
Dlouhodobě to vnímám tak, že jsme se cestou, "prohlížeč je nový operační systém", spálili spoustu energie, protože a to prohlížeče nebyly vhodně navrženy.
WASM mi přijde jako jednooký mezi slepými, tak doufám, že nabere dech a pořádně rozjedou vývoj.
Neboj. Spoustu energie jsme spálili i na řešeních nevyužívajících webový prohlížeč. Holt řešení postavená na něm vyhrála jako ekonomicky nejvýhodnější.
Vem si třeba takové Qt. Asi nejznámější UI framework mimo webový prohlížeč, a taky jsou s ním problémy. Nejen komerční (cena), ale i opensource aplikace (updaty) mají problém s jeho licencí.
Základ webového prohlížeče je zadarmo a prostě funguje. V Qt 6 např odstranili třídu, která zapouzdřovala GPU akcelerované kreslení do OpenGL (ES)-like. Nově si máš napsat vlastní renderer pro každý OS zvlášť (DirectX, Metal*, OpenGL). A pokud zůstaneš u opensource aplikace u Qt 5, tak updaty (hlavně bugfixy a security fixy) dostáváš s ročním zpožděním. Tohle je realita např projektu Krita.
*) Pro Metal potřebuješ skutečný Mac, protože ve VM na něj nejsou ovladače.