Hlavní navigace

Road Fighter

7. 5. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Road Fighter je předělávka velmi staré hry, jejíž původ sahá až do dávného roku 1985. Grafika, zvuky, hudba, ovládání, vše se snaží držet původního konceptu, což podle mě není na škodu. Co ale naštěstí zůstalo naprosto nezměněno, je hratelnost. Alespoň tedy doufám, původní hra je totiž o rok starší než já sám :)

road

Ve hře jste řidičem auta a vaším úkolem je dojet do cíle, aniž by vám došel benzín. Tento přímočarý úkol vypadá na první pohled velice jednoduše, ale jak už to v životě bývá, praxe je o dost težší. Na silnici totiž nejste sami – spolu s vámi jsou zde ještě protihráči, civilní provoz a různé překážky. Stejně jako na normálních cestách narazíte v Road Fighteru na řidiče různých povah a chování.

road

Modrá auta jsou ovládána vašimi protivníky, jsou pomalejší než vy, a tak je můžete poměrně lehce předjet – taktéž se snaží dojet do cíle, ale jejich pořadí je pro průběh hry nepodstatné.

road

Zelená auta mají normální civilní řidiče a tvoří obyčejný provoz na cestách. Řidiči nejsou příliš nadšeni tím, že se závod koná zrovna na silnici, kde jedou. Obecně nepředstavují žádnou závaznější hrozbu. Je jich na silnicích také největší počet.

road

O dost obezřetnější musíte být před řidiči v autech fialových. Mají sebevražedné sklony, a jakmile budete kolem nich mírumilovně projíždět, budou se snažit do vás narazit. Od těchto sebevrahů se za každou cenu držte co nejdále.

Poslední typ řidičů sedí v červených kamionech. Opět nezbývá nic jiného než se jim pečlivě vyhýbat, jejich monstra mají totiž o dost větší průraznost než váš červený sporťák.

Na cestách jsou kromě pojízdných překážek s koly i jiné nepříjemné věci: například voda auto zpomalí; olej je překážka zákeřnější, po průjezdu olejovou skrvnou se dostanete do nepříjemného smyku, který většinou končí nárazem do kraje silnice nebo do jiného auta. Další překážkou je skála, ta vás bez okolků zastaví. Kromě těchto negativních překážek je tu i jedna věc pozitivní a nezbytná – benzín. Bonusy s palivem jsou růžové a mají tvar srdíček, snažte se je sbírat, protože benzínu je omezené množství a behěm jízdy ubývá.

road

Road Figher je velice jednoduchý jak na nastavení, tak na samotné hraní. Celá hra se ovládá všehovšudy pomocí tří kláves – doleva, doprava a plyn. Během hry je na pravé straně obrazovky menu, které vás informuje o rychlosti, množství paliva, max. skóre, vámi dosaženém skóre a vzdálenosti do cíle (checkpointu). Na výběr je ze tří obtížností (A, B, C), a jak sami autoři tvrdí, na poslední budete mít závažné problémy všechna kola dokončit – a mají pravdu, zajímalo by mě, jestli se to někomu povedlo. Ve hře i v menu hraje velice zdařilá hudba, která alespoň u mě navozovala nostalgickou atmosféru her tohoto typu. Ozvývají se také nějaké ty zvuky – jako dunění motorů při startu, troubení semaforů nebo zasvištění při těsném předjetí auta.

Hra pro jednoho hráče není špatná, ale několikanásobně více zábavy si užijete při hře dvou lidí. Pokuď zvolíte hru pro dva hráče, obrazovka se rozdělí horizontálně napůl (splittscreen) a závodíte oba naráz. Skvělé je, že do sebe během závodu můžete narážet, vytlačovat se na krajnici a krást tomu druhému bonusy.

A i přesto, že samotná grafika rozhodně není omračující, je dost různorodá – a tak se projedete kolem pláží, po mostech, městech, kolem silnice jsou stromy, domy, hřiště, na pláži slunečníky apod.

root_podpora

Co bych Road Fighterovi vytknul, je instalace a velikost. Pro hraní potřebujete ze stránek projektu stáhnout balík s daty, jež zabírá skoro 6 MB a po rozbalení a zkompilování hra spotřebuje 11 MB disku, což mi přijde dost hodně. Pro provoz na Linuxu stáhněte ještě zdrojové kódy, jejichž kompilace vyžaduje knihovny SDL, SDL_mixer, SDL_sound, SDL_ttf, SDL_image a SGE. SDL knihovny bývají jako binární balíčky ve většině distribucí a nebo jsou ke stažení na http://www.lib­sdl.org/. Poslední zmiňované SGE v mé distribuci Linuxu nebylo, a tak jsem jej musel stáhnout a zkompilovat – pro začátečníka by to mohla být překážka, při kompilaci SGE totiž musíte nastavit, aby se vám vytvořila dynamická verze knihovny (make shared). Po úspěšné kompilaci zdrojových kódů překopírujte z datového balíčku adresáře fonts, graphics, maps, sound do adresáře se zkompilovanou hrou a spusťte ji pomocí: ./rf Hra běží v rozlišení 512×384.

Jedná se o fajn předělávku. Když od Road Fightera budete toto čekat – to jest dobrou zábavu a velice nízké nároky na počítač – tak slibuju, že se určitě, zvlášť ve dvou lidech, skvěle pobavíte.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku