Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Rok linuxového desktopu je tady, jen si toho nikdo nevšimne od pravdokop - Já tedy názor některých předřečníků, že linuxový desktop...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 5. 2019 23:32

    pravdokop

    Já tedy názor některých předřečníků, že linuxový desktop se neprosadil, protože Windows jsou kvalitní desktop, rozhodně nesdílím. Jediný důvod, proč je instaluji, je, že tam jsou aplikace, které jinde nejsou. Je velice smutné, že několik desetiletí po vzniku PC existuje stav, kdy lidé jsou nuceni platit nemalé výpalné za neskutečně nenažraný, zbytnělý, šmírovací, uzavřený systém plný bezpečnostních děr.
    A nejnovější Windows 10 jsou z hlediska uživatelské přívětivosti jasný krok zpět. I v tom vidím naději, že se konečně blýská na lepší časy pro linuxový desktop. Teď jde hlavně o to, aby vývojáři vyvíjeli stále více aplikací multiplatformě přes veškerý odpor Microsoftu.

  • 14. 5. 2019 15:26

    Zrzka

    > A nejnovější Windows 10 jsou z hlediska uživatelské přívětivosti jasný krok zpět.

    Subjektivní hodnocení. To samé můžu napsat i linuxovém desktopu (GNOME 2 -> 3, KDE 3 -> 4, ...).

    > I v tom vidím naději, že se konečně blýská na lepší časy pro linuxový desktop.

    Myslím, že to jsou plané naděje. Linux má sílu jinde a desktop to IMHO není.

    > Teď jde hlavně o to, aby vývojáři vyvíjeli stále více aplikací multiplatformě přes veškerý odpor Microsoftu.

    To si opravdu myslíte, že tu „není mnoho“ multiplatformních aplikací, protože tu je nějaký odpor Microsoftu? Dejme tomu, že jsem autorem aplikace Tower (https://www.git-tower.com/) a mám verzi pro Windows a pro macOS (autorem nejsem, jen tak pro pořádek). Teď budu uvažovat o verzi pro Linux. Co mi Linux nabízí aby mi to usnadnil? GTK nebo Qt? Gnome nebo KDE? Kde bude menu aplikace, ikona v „trayi“, další integrace do systému, ... Co z toho používá většina uživatelů? Jak se mám rozhodnout? Jak to mám udělat tak, abych nemusel vymýšlet další multiplaformní framework? Jak to mám udělat tak, aby ta aplikace vypadala pěkně nejen v GNOME, ale i v KDE nebo co všechno je ještě možné. Jak to mám udělat tak, aby ta aplikace nejen vypadala pěkně, ale vizuálně zapadla do všech možných odnoží linuxového systému? Pravděpodobně budu muset dělat balíčky typu -kde, -kde5, -gtk2, -gtk3, -gnome, ... (stejně jako třeba LibreOffice). A po chvilce zkoumání všech možností si vlastně uvědomím, že to je celkem dost práce / nákladů / údržby a na verzi pro Linux se vyprdnu. A to ten Tower je „malá aplikace“.

    Linuxový desktop má všechno a zároveň nemá nic. Ta roztříštěnost je jednou z mnoha překážek. Než mi začnete „nadávat“, zkuste si na ty otázky odpovědět a vžít se do situace potenciálního autora. Minimálně tu chybí nějaké standardní API, něco jako je AppKit / Cocoa, apod. Nad ním si postavte každý co chcete, ale jako autorovi aplikací mi dejte stabilní rozhraní, které funguje všude.

  • 14. 5. 2019 23:07

    pravdokop

    To že je můj názor subjektivní, stejně jako váš, na tom přece není nic špatného. Nicméně v mém bezprostředním okolí je několik lidí, kteří byli donuceni přejít ne Windows 10 a všichni by se rádi vrátili k Windows 7, kdyby mohli. Takže předpokládám, že většinový názor bude spíše na mé straně.

    Roztříštěnost linuxového desktopu je realita, rozhodně Vám za to nebudu nadávat :-).

    Pokud jde o multiplatformní vývoj, tak si nemyslím, že by to byl až tak velký problém, jak si někteří představují. Samozřejmě se dá využívat multiplatformních nástrojů a knihoven. Ale i bez toho pro většinu aplikací tvoří systémové rozhraní velice malou část práce. Např. hry, které jsou pro mnoho lidí hlavním důvodem, proč mají Windows, využívají z desktopu prakticky jedno okno. Zbytek rozhraní si dělají samy pomocí grafického enginu, který je dnes docela běžně multiplatformní.

  • 15. 5. 2019 10:07

    Zrzka

    > To že je můj názor subjektivní, stejně jako váš, na tom přece není nic špatného.
    > Nicméně v mém bezprostředním okolí je několik lidí, kteří byli donuceni přejít ne Windows 10
    > a všichni by se rádi vrátili k Windows 7, kdyby mohli. Takže předpokládám, že většinový
    > názor bude spíše na mé straně.

    Neříkám, že je špatně mít subjektivní názor :) Jen jsem konstatoval fakt, že to je čistě subjektivní pohled. Stejně jako můj.

    > Pokud jde o multiplatformní vývoj, tak si nemyslím, že by to byl až tak velký problém,
    > jak si někteří představují. Samozřejmě se dá využívat multiplatformních nástrojů a knihoven. Ale i bez
    > toho pro většinu aplikací tvoří systémové rozhraní velice malou část práce.

    Už jste to někdy zkusil? Co mi Linux nabídne kdybych chtěl přeportovat Pixelmator Pro (https://www.pixelmator.com/pro/)? Co místo Metalu, Core Image, Core Animation, Core ML, ...? Jako vývojář mám na výběr - udělám to od začátku multiplatformní, budu si vytvářet různé abstrakce, pověnuju tomu čas, aplikace bude plná kompromisů (ne všechny platformy nabízí všechno), nebudu tolik řešit vizuální stránku (s ohledem na systém), bude to trvat mnohem déle, budu v ní mít víc chyb, ... Nebo to udělám pro jednu platformu, bude to rychleji venku, bude to jednodušší a bude to dávat i větší ekonomický smysl? Obě varianty mají svá pro a proti a je potřeba se rozhodnout hned na začátku. Dost také záleží na tom co to je za aplikaci. Multiplatformní klikátko (třeba todo list) s pár tlačítkama je jednoduchá věc, ale to nikoho neuživí a nevytrhne. Specializovanější věci jako je třeba zmiňovaný Pixelmator Pro jsou jiná liga a tam pochybuju, že by to vůbec dávalo smysl se do toho pouštět. S ohledem na to co Apple nabízí za frameworky, které mohou aplikace používat. Tohle přeportovat je už jiný oříšek, spíš ořech. A opačně to platí taky. Mám aplikaci pro Linux a chci ji třeba přeportovat pro macOS. Používám multiplatformní knihovny, ... Vyrovnají se těm nativním? Nebude tam ta moje aplikace vypadat jako z marsu? Nebude pomalejší?

    Kdyby to firmám dávalo smysl, už to dávno dělají. Jenom blázen by si nechal ujít další zisk. Jenže tak jednoduché to není. Je potřeba to zkusit a pak to hodnotit.

    > Např. hry, které jsou pro mnoho lidí hlavním důvodem, proč mají Windows, využívají z desktopu
    > prakticky jedno okno. Zbytek rozhraní si dělají samy pomocí grafického enginu, který je dnes
    > docela běžně multiplatformní.

    Hry jsou úplně jiná liga. V tomhle dost pomáhá Unity a další enginy. Tam se opravdu otevře jedno okno a v něm si kreslím co chci. U aplikací, které se mají integrovat do systému, je to o poznání horší.

  • 15. 5. 2019 23:03

    pravdokop

    Souhlasím, že úplně zadarmo to není, ale když s relativně malým množstvím práce navíc dosáhnete běhu vaší aplikace na více platformách, tak máte oprávněný pocit mnohem větší efektivity práce.

    Já jsem kdysi používal knihovnu libGDX, díky které jsem současně vyvíjel pro Android i PC a bylo to fakt skvělé. Vše jsem rychle ladil a testoval na PC a pak teprve na Androidu. V pozadí byla Java/Swing, což je mimochodem jedna z hodně používaných multiplatformních knihoven.

    Na webu https://www.slant.co/topics/983/~best-cross-platform-gui-toolkits jsem našel docela pěkný seznam, ze kterého bych vypíchl Qt, se kterým sice nemám praktické zkušenosti, ale mělo by umět multiplatformní vývoj UI pro Linux, Windows, MacOS i Android.