Myslím, že v současné době je nejkonzervativnější platforma macOS. Od přechodu na grafické prostředí Aqua se prostředí a aplikace mění jen velmi decentně a to, co jste se naučili před 15 lety, bude až na výjimky fungovat dál. Máte stále stejnou filozofii ovládání, stále stejný základ, na kterém to celé běží apod. Z pohledu programátora je to také stále to samé, stejné knihovny (ano, přibývají i nové, ale spíš pro rozšíření funkcionality, nikoliv pro její nahrazení a ano, k Objective C nyní přibyl Swift). Na macOS se tedy téměř nic nevyvíjí skokově nebo tak, že byste za dva roky museli zavrhnout vše, co jste dosud uměli. A Apple z toho těží a má nyní vyspělou a vyladěnou platformu, která funguje dobře. Windows jsou v současné době téměř opak. Vše se mění tak překotně, že i sám Microsoft musel dát zpátečku a po letech přesvědčování vývojářů, aby používali nějakou platformu nyní vzal na milost i ty platformy, které tlačil pro změnu před pár lety, a nyní rozvíjí i tyto další platfomy. Bloatware na PC je ale dost vina výrobců hardwaru a to nejen samotných počítačů, ale i výrobců ovladačů. Např. Surface od Microsoftu je v tomto krásně uklizený a vyladěný systém :-) Linux je myslím, někde uprostřed mezi macOS a Windows. z pohledu UI zde nezaznamenávám v posledních letech výraznější revoluce, jako je to např. na Windows. Největší problém asi bude, že jedna verze Ubuntu má tlačíko na zavření okna nalevo a další verze ho má zase napravo :-) To byl vtip. Desktopovému Linuxu trochu chybí větší zázemí hardwarových výrobců, vybavuji si snad jen Dell, který vám prodá notebook s odladěným Ubuntu.
Tu musim nesuhlasit, macOS je OS s najrychlejsim deprecation API a systemom, ktory lame spatnu kompatibilitu najrychlejsie. Rychlejsie ako Linux.
10.15 zrusila 32-bit x86 podporu uplne; ani len kompatibilne kniznice alebo Wine pre 32-bit nie je. OpenGL je deprecated. Golang mal problem, ze binarky skompilovane na na verzii systemu X nechodili na X+1 a odpoved bola, ze kompatibilita na urovni Mach-O a syscallov nie je garantovana, len ABI od libc vyssie. Na aktualnej verzii nechodi uz ziadny Photoshop, ktory mal permamentnu licenciu, uz len predplatenky; Office 2011 (prechodca 2016, Mac nemal release 2013) nechodi na macOS 10.13 (-> release 09/2017) a vyssom.
Apple si vsak zvladol vychovat pouzivatelov, ktori povazuju neustale kupovanie upgradov svojich aplikacii za normalne, ze cenu pouzivania macOS. Taketo spravanie by vo svete Windows a ani Linux nepreslo; Ubuntu alebo Fedora maju lepsiu spatnu kompatibilitu, nehovoriac o Debian stable alebo RHEL.
> T.j. po deseti letech kdy zacal plne podporovat 64bit a bylo jasne ze 32bit pujde pryc.
Povedzme si k tomu aj B - Apple _uviedla_ 32-bit x86 vtedy, ked vsetky ostatne systemy zavadzali 64-bit a bolo jasne, ze 32-bit pojde prec. Kludne mohli ist rovno na 64-bit, len by museli urobit 64-bit firmware aj pre svoje prve Macbooky.