Já jsem samozřejmě tak nějak vytušil, co chtěl předřečník říci, aniž bych mu teda viděl do hlavy a chtěl mluvit za něj. Že vznikne vždycky nějaký nový (a v něčem nutně lepší) jazyk, je pravda a je to skvělé.
A on taky obyčejně řeší věci, které ty předchozí dělaly špatně. Konkrétně Java se zdála dobrým řešením tristní situace aplikací psaných v C a C++ - C# přišel dost dlouho po Javě, když se Microsoftu nepovedlo Javu unést pro svoje účely. A Python je o 9 let starší než C#, jen pro úplnost.
Argumentovat tímhle, tak povrchně jako to děláš a ještě zjevně špatně chronologicky, ale k ničemu zajímavému nevede. Rust není nový Python ani nová Java.
A to ako dostavate v praci zadanie? Toto mi tu urob. Mame zakupeny kompilator pre C/C++ aj nejake kniznice, mame build prostredie a kazdy to tu ovlada ale vies co, kludne to urob v Zig-u tomu tu nikto nerozumie to bude super.
Ja som velky fanusik Zig-u ale to co pisete mi pride z pohladu zamestnaneho programatora ako nezmysel.
Ak neviete tak ten Android mate uz aj v chladnickach a napriklad Javu v cipe na vasej bankomatovej karte pripadne obcianskom preukaze (https://en.wikipedia.org/wiki/Java_Card).
Asi zalezi co myslite v tej 'klasickej'. Zalezi kto kde nakupuje, napriklad tu mate Visa card s Javou:
https://www.alibaba.com/product-detail/CR80-JCOP-J3D145-Java-Bank-Card_1600739096024.html
Ne, to jsem nevěděl, ale připouštím, že něco, co musí mít velký displej, GUI a wifi připojení někam do cloudu, může mít Android a je to nejspíš i správná cesta.
Jenže my jsme se bavili o něčem jiném. O tom, že použití Javy bylo zamýšleno do jednoduchých zařízení právě tam, kde se mělo ušetřit za jednočipy. A to se nestalo, protože stále i v dnešní době je levnější (rychlejší na vývoj i údržbu) použít malý a levný jednočip pro primitivní zařízení, než počítač na úrovni mobilu, který je přece jen dražší. Hardware pro Java je pro primitivní aplikace stále dražší, než hardware pro ty samé aplikace napsané třeba v C. Zdůzarňuji slovo "primitivní", tj. toastovač, lednička bez GUI nebo zmíněný mixér.
Ale na Androide ziadna JVM nebezi. Pozrite si Android Runtime(ART) pripadne starsi Dalvik (https://source.android.com/docs/core/runtime).
No, Android používá jiný bytecode (více tříd v jednom souboru, register-based namísto stack-based). Ale jinak to je v podstatě Java. Je to založené na OpenJDK (od verze Nougat; předtím používali Apache Harmony). Samozřejmě to kvůli jinému bytecode musí používat jinou JVM. (Možná není korektní tomu říkat JVM, když používá jiný bytecode.)
Jiný bytecode má nejspíš hlavně historický význam. Asi bude obvykle menší (nejsem si jist, jestli na tom dnes opravdu záleží, ale OK), a asi v době interpretace byl rychlejší (JIT přišla ve verzi 2.2 Froyo, AOT v 5.0 Lollipop, resp. experimentálně už v 4.4 KitKat), ale dnes se používá nejspíš hlavně ze setrvačnosti.
Jiný bytecode byl politickou resp. právnickou nutností. Protože Androidí aplikace běží na mobilních zařízeních a pro ty není (tedy nebyla) k dispozici Java SE (SE=Standard Edition). Pro tato zařízení je určena Java ME (Mobile Edition), jenže ta už není/nebyla zadarmo.
Takže pokud by Google postavil své řešení na ME, musel by za každé zařízení s Androidem a JVM platit Oraclu, což se jim samozřejmě nechtělo (navíc jak to zařídit u třetích stran).
Takže si museli udělat vlastní "JVM která z právního hlediska není JVM" a tedy i odlišný bajtkód. Byly kolem toho i žaloby (lze dohledat) mezi Oracle a Googlem, ale do podrobností tady jít nemůžu (jako ex-autor OpenJDK a IcedTea; tam to bylo taky na hraně).
Takže Dalvik může být v něčem rychlejší, ale to nikdy nebyl hlavní důvod jeho vzniku.