Vlákno názorů k článku S Linuxem proti konzolím: SteamOS bude bojovat za hraní na PC od tdx - No nevím. Článek podle mě příliš staví na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 10. 2013 1:15

    tdx (neregistrovaný)

    No nevím. Článek podle mě příliš staví na spekulacích, které se tak porůznu vyrojily na internetu; dokonce jsem měl v jednu chvíli pocit menšího déja vu. Myslím, že Valve sice prozradilo hodně, ale hlavní trumfy stále nevytáhlo. Troufám si tvrdit, že si Gabe a ostatní vývojáři z Valve s myšlenkou vlastního hw pohrávali mnohem delší dobu než od okamžiku oficiálního prohlášení a pouze čekali na vhodný okamžik v podobě vydání Win 8. Tady půjde o víc než jen hry a z mého pohledu pitomosti v podobě streamování vlastních "herních zážitků" (co to má být? sledovat, jak se někdo s ovladačem zmítá hodiny před TV?). Tady dost možná půjde o velký průlom na poli vývoje a distribuce sw bez závislosti na svévoli MS.

  • 18. 10. 2013 8:00

    petík (neregistrovaný)

    Pokud Valve oznámilo hardwarové specifikace s tím, že si tu konzoli může každý udělat sám, tak také řeklo že samo je dělat nebude a nemá 5 000 000 kusů připravených pro vánoční trh.

    Vývoj SW je běh na dlouhé trati. Pokud má Valve něco v rukávu - něco jako DirectX for Linux, tak když to TEĎ vybalí, tak hry budou za 5 let!

    Distribuce SW mají vyřešenou a moc nevidím prostor pro nějaké super zlepšení.

    V článku je uvedeno, že hry na konzole drží cenu ale u PC jsou zajímavé slevy. Je to pravda - je to SUPER jen částečně - z pohledu hráčů. Ale má to druhou stránku - pro vývojáře je 50x výhodnější dělat hru na std konzoli, než na PC nebo Steam Box. O peníze jde až v 1. řadě!

  • 18. 10. 2013 9:24

    lOlOl (neregistrovaný)

    Tohle je peknej nesmysl. Hry maji daleko vetsi prodejnost na konzolich, proto existuje tolik her na konzole a proto jsou vyvojari schopni delat tak monumentalni a velke hry ci filmo-hry. Fallout 3 prodal na PC "jen" par stovek tisic kopii, na PS3 a Xbox 360 prodal nekolik milionu, asi je jasne, ktera platformna zaplatila naklady za vyvoj. A tak je to skoro u kazde hry.

    Navic nesnasel jsem situaci, kdy si clovek koupi hru a zjisti, ze svym PC si ji zahraje v nizkym rozliseni a jeste s nestabilnim FPS. Kdyz si koupim hru na konzoli, vim ze mi proste pojede a ja se nemusim starat. Navic, ale to uz je mozna o preferencich, ovladani ovladacem mi prijde daleko lepsi nez klavesnice + mys. Minimalne je pohodlnejsi.

  • 18. 10. 2013 14:06

    Martin P.

    Ano prodá jich víc, ale takový úspěch jako pro příchodu PSP 1 se už opakovat nebude. High-end konzole o síle průměrného PC nemají budoucnost.

    Tak konzole jsou za zenitem. Doby kdy PS 1a 2 měla neskutečně „detailní“ 3D grafiku jsou dávno pryč. Ani PS3 nedokázala fullHD v nějakých solidních detailech. Většinou HD jen jako předrenderované ingame animace. Viz aféra s prolomení filesystému na DVD a BR pro PS3 kdy se zjistilo že to HD bývá podvod.

    O nějakých epických Ačkových hrách jen na konzole si může taky jen zdát. Nejsou blbosti, které oslovují asijské žádnou díru do světa dnes neudělají. ž teď když je znám HW v nových PS4 a XboxOne je jasné, že žádný hyper kvalitní hraní nehrozí. Ten HW je průměrné PC, které víc než HD s vyhlazováním a efekty stíhat moc nebude.

    PC máte možnost koupit highend u konzolí ne, tam to je vždy průměr.

    Ano dobře se to prodává, ale o konzoli leze říci, že one-size-fits all. To i žánrově FPS, RTS, MMORPG jsou tam minoritní. Subjektivně bych řekl, že i RPG. Protože FinalFantasy, Zelda a jiné asijské RPG hity jsou pro zastánce D&D, tak na úrovni Pokemovů.

    Ovládání gamepadem je dobré pro určitý typ her. Pro některé nic lepší než klávesnice a myš není. Opravdu FPS bez zaměřovacího asistenta si na gamepadu dost těžko zahrajete. RTS na gamepadu taky na náročné hry není.

    A jetu ještě jedna věc a to čím víc domácností přestává mít doma TV přímač. Prostě "tvbedna" přestala být středobodem domácnosti.

  • 18. 10. 2013 15:21

    muf (neregistrovaný)

    Ne že bych nějak miloval to co se dnes vydává za televizní vysílání(mám teď na mysli hlavně sračky na komerčních kanálech), ale televize hraje stále významnou roli a lidí / rodin, které ji nemají, je naprosté minimum.
    V mém vzdáleném okolí znám, pouze pár pozérů, kteří TV přijímač nemají evidentně z jakýchsi náboženských důvodů.
    Kromě toho, dnešní TV přijímač může sloužit jako obstojný velký monitor k PC. Tuner tam pak máte jako bonus :-)

  • 18. 10. 2013 17:13

    devnull (neregistrovaný)

    Nesouhlasim, myslim ze televize opravdu u mladych prestava byt stredem domacnosti a casto prestava byt vubec soucasti domacnosti.

    Ja televizi nemam a nikdy jsem poradne nemel, nikoliv z nabozenskych duvodu nebo
    jakekoliv pozy, ale jednoduse proto, ze me nebavi sledovat to, co tam davaji. Televize jako kulisa me pak vylozene se*e. Drive jsem byl za exota, v posledni dobe se ale v mem okoli objevilo vice lidi, kteri zjistili ze ji nepotrebuji (kdyz si tak vybavuju kamarady zacina to byt skoro polovina a to leckteri z nich maji deti).

    K zobrazovani pak krome mobilnich zarizeni vetsine, stejne jako me. slouzi klasicky monitor s vetsi uhloprickou, doplneny projektorem na vecerni kino. Vetsinu her pak hraju u normalniho pocitace s vetsim LCD se standardnimi pocitacovymi ovladacimi periferiemi :)

  • 23. 10. 2013 2:02

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Ohledně kvality obsahu v TV naprostý souhlas. Ale místo projektoru používám radši velkou kvalitní TV. Má prý i tuner :), ale pro mě je to jen veliký monitor na promítání filmů. Výhodou je možnost použít zařízení i přes den. Na projektor se za světla nedá pořádně koukat.

  • 18. 10. 2013 9:29

    MichalB

    Nemám v konzolovém hraní takový přehled, vždy mi ty hry připadaly strašně snadné a já mám nejraději strategie, takže konzola nikdy nebylo nic pro mě (což by se se SteamBoxem mohlo změnit, protože hraní na metrové plasmě má něco do sebe), ale není to tak, že producent hry platí poměrně tučný desátek Sony, respektive Microsoftu, takže ten zisk z kusu, zase nebude o tolik vyšší, než z PC verze?

  • 18. 10. 2013 10:12

    tdx (neregistrovaný)

    "pro vývojáře je 50x výhodnější dělat hru na std konzoli, než na PC nebo Steam Box"

    Tohle je samozřejmě pohled přežívající z devadesátých let. Konzolové hraní se stává přežitkem, byť zatím velice dobře prodává. Vývoj podle všeho směřuje k multimediálním centrům zábavy a streamování obsahu na nejrůznější typy přenosných zařízení. Právě tady může získat SteamOS dost navrch proti konkurenci. Bude stačit celkem málo, a to aby pár zásadních aplikací na tomto systému běželo. Valve totiž podle všeho nebude vybírat žádné krvavé desátky, navíc si díky otevřenosti systému budou moci firmy typu Netflix přizpůsobit prostředí přesně pro své účely, aniž by je někdo šikanoval ve stylu MS či Sony.

  • 18. 10. 2013 18:17

    Karel (neregistrovaný)

    Z jedné strany slyším, že nadupanaá desktopová PC jsou přežitek a za rok skončí, z druhé strany zase, že konzolím odzvonilo. To jako že příští rok si zahraju už leda tak Farmville na telefonu?

  • 20. 10. 2013 13:49

    petík (neregistrovaný)

    To, že se hry na konzole velmi dobře prodávají JE podstatné.
    Herní vývojáři mají z konzolí mnohem více peněz, než z PC a podle toho hry i vypadají :-(

    Přenosná zařízení nikdy nebudou mít výkon soudobých konzolí, protože to prostě baterka neutáhne. Jejich výkon samozřejmě poroste.

    PS4 má navíc přidán procesor s nízkou spotřebou pro download během hraní nebo ve "vypnutém stavu" - něco, co jsem ve specifikaci steamboxu neviděl a on by to zrovna hodně potřeboval.

    Krvavé desátky - ano, Valve má možná trochu lepší podmínky, ale zase naráží na limity svého přístupu - je velmi obtížné dostat se na titulní stránky Steamu a mimo ně je prodejnost mnohem horší.

  • 23. 10. 2013 2:06

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Valve má lepší podmínky? Máte k tomu víc informací? Mě se nepodařilo zjistit u Valve tržby, zisk, počty prodaných kopií her, ani kolik procent ceny hry chtějí za ditribuci. Ohledně toho procenta mají na webu napsáno "ozvěte se nám na mail" :)

  • 23. 10. 2013 1:59

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Pánové ve Valve byli podle mě zcela spokojení s business modelem, kdy inkasují neznámá procenta z ceny téměř každé hry prodané na PC. Když MS přišel s Windows Store, najednou zavětřili problém. Valve nebojuje za hraní na PC, ale za udržení svého distribučního skoro-monopolu a udržení výše příjmů.

    Není mi jasná "distribuce sw bez závislosti na svévoli MS". MS do příchodu Windows 8 distribuci SW prakticky neovlivňoval, a mimochodem to zdejší diskutéři považovali za nevýhodu ("zlaté repozitáře"). V oblasti her měl nejsilnější pozici právě Steam od Valve, mohl si dovolit svévoli, a vývojáři na něm byli prakticky závislí. A Valve bojuje za zachování tohoto stavu. Přijde mi, že to s rolemi hráčů máte nějak pomotané.

    Nejvtipnější mi přijde, že komunita tleská uzavřenému a netransparentnímu komerčnímu modelu distribuce závislému na jedné firmě. RMS se z toho musí se musí obracet ve vlastní šťávě :)

  • 23. 10. 2013 8:15

    tdx (neregistrovaný)

    Je celkem evidentní, že tou svévolí byl myšlen nepříliš úspěšný pokus MS o kompletní ovládnutí trhu s hrami, ať již jako tvůrce vývojových nástrojů, tak i jako distributor a poskytovatel hw (XBox). Že se tak nakonec nestalo, je zásluhou dílem vrozené schopnosti MS všechno tak nějak zvrtat, dílem toho, že trh ovládla z velké části mobilní zařízení (naštěstí ne pod taktovkou WinMob). Což ukázalo hráčům i vývojářům, že se s přehledem dá žít bez MS.

    Jediným výsledkem tak nakonec zůstávají oběti na poli konzolí (hlavně Sega), ale i zabitých herních sérií (například Mechwarrior) a vývojářských studií. A to vše jen proto, že je MS přesvědčen o své domnělé superioritě. Kdyby byl MS člověk, mohl by s klidem kandidovat v našich volbách - mentalitu má přibližně stejnou jako naši politici.

  • 23. 10. 2013 19:30

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    MS měl kontrolu nejvýš nad Windows a Xboxem, z toho u her nad Windows velmi omezenou. Dodával právě tak ty vývojové nástroje, které ani nemusíte použít - o psaní her, distribuci a support se starali jiní. Rozdíl je jen u Metro aplikací, kde musíte nakupovat přes Windows Store. Na rozdíl od Steamu má ale Windows Store jasně psané finanční podmínky.

    Samozřejmě se dá žít bez MS, a když na to přijde, tak i bez počítače. Otázkou je, kdo toho vývojářům dovede nabídnout nejvíc.

    BTW žádný komentář k poslednímu odstavci mého předchozího příspěvku? Znamená to že souhlasíte?

  • 23. 10. 2013 8:57

    j (neregistrovaný)

    Mimochodem, repozitare funguji tak, ze si muze uzivatel sam prida libovolne mnoztvi zdroju, ale to bys o tom musel mit aspon paru, ze ... jde o uplne neco jinyho - instalace a predevsim aktualizace pak ridi OS, a uzivatel nemusi resit 150 nebezpecnych a nezabezpecitelnych aktualizacnich sragor.

    Rozhodne to neni o tom, ze by dodavatel distribuce byl jedinym kanalem pro ziskani aplikace.

  • 23. 10. 2013 19:34

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Fakt myslíte že nevím ani o možnosti přidat repozitář? Ve Windows samozřejmě má instalace také pod palcem OS; zkuste se kouknout na Windows Installer. Aktualizace může mít na starosti také, ale MS z licenčních a právních důvodů nemůže šířit aktualizace pro SW třetích stran.

    Na Linuxu je dodavatel distribuce zjevně primárním kanálem pro distribuci aplikací, i když ne nutně jediným. Nakonec řada aplikací má vlastní instalátory, nebo se dodává v tarballu.

  • 24. 10. 2013 10:47

    pavel (neregistrovaný)

    Ano, MS do přichodu Win8 nekontroloval distribuci. Také nevznikal žádný SteamOS, steambox ani steam 4 linux. No teď už vzniká:) Situace před Win8 je irelevantní. Ze strachu před možnou de-facto uzavřeností (Metro) Valve hledá alternativní platformu, na které může bez rizika distribuovat.

    Tento tah útočí na budoucí distribuční monopol Win8 tím, že nabízí alternativu. A alternativy mám vždy rád. Navíc všichni víme, jak nechutně dokáže MS zneužívat monopolní postavení.

    Komunita tleská, protože to nevyhnutelně posílí ekosystém kolem Linuxu a FOSS.

  • 25. 10. 2013 1:00

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Před příchodem Windows 8 vznikl například Steam pro Mac. Můžete se Valve zeptat, kolik procento prodejů je na platformě MacOS. Veřejně se tím bohužel nepochlubí.

    Valve nikdo nebrání distribuoval SW na Windows. Ovšem správně pochopili, že zlaté dny skoro-monopolu v digitální distribuci pro PC skončily. Takže vám jdou přinést uzavřenou, netransparentní a na jedné firmě závislou distribuci obsahu na Linux. Příznivci open source a komunitního vývoje je kupodivu vítají s otevřenou náručí. Hurá, budeme platit za SW, a v ceně je DRM :D

    Fakt Steam a SteamOS ekosystém kolem Linuxu a FOSS? Jak k tomu podle vás dojde? Podle mě ve Valve nebudou schopni dodat dost zajímavého obsahu, a SteamBox má ve srovnání s konzolemi i s Windows jen samé nevýhody: ve srovnání s konzolemi vyšší cenu, horší ovládání, variabilní HW pro který se hůř optimalizuje; ve srovnání s Windows výrazně méně dostupného obsahu.