Knihy o SEO bývají obvykle plné teoretických rozborů, marketingových obratů a neurčitých „magických“ postupů sloužících k vylepšení postavení webu u vyhledávačů. SEO je samo o sobě trochu alchymií, trochu uměním a trochu marketingem.
Asi bychom nemohli SEO zařadit mezi exaktní vědy, protože neexistuje způsob jak přesně měřit jeho účinnost či dopady na návštěvníky webu. O to víc mě zajímala kniha SEO v PHP, kterou nedávno vydalo nakladatelství Computer Press. SEO je obvykle záležitost designérů a programátoři s ním mají pramálo společného. Knihu jsem tedy objednal ze zvědavosti, abych zjistil, co je možné říct o SEO ve spojitosti s programovacím jazykem PHP.
Kniha není na první dojem nijak tenká, má 380 stran a k dispozici je v brožované vazbě. U knih podobného rozsahu je brožování poměrně běžné, pomáhá výrazně snižovat cenu, zároveň má ale také dopad na nižší odolnost publikace. Je třeba na to při zacházení s knihou myslet.
Co kniha obsahuje
Kniha je rozdělena do šestnácti kapitol. Prvních šest provede čtenáře základy SEO jako takového, probírá postupy vyhledávačů, faktory které ovlivňují úspěšnost webů ve výsledcích vyhledávání a podobně. Vše je prokládáno příklady v PHP a jsou naznačována jednotlivá řešení.
Například v části týkající se tvaru URL jsou čtenáři nabídnuty příklady generování URL v PHP, možnosti stránkování a také způsob, jak přepisovat URL pomocí PHP a mod_rewrite. Ačkoliv i zde jsou kusy kódu a od začátku autoři počítají s tím, že knihu bude číst programátor, informace jsou stravitelné a užitečné i pro neprogramátory a nabídnou vám poměrně komplexní vhled do SEO jako takového.
Další kapitoly jsou již podstatně techničtější a obsahují více PHP kódů a jejich rozborů než teoretických informací o samotném SEO. Najdete zde postupy při tvorbě automaticky generovaných map webů a RSS kanálů, informace o tom, jak reagovat na návštěvníky z různých zemí, jak pracovat s různými jazyky obsahu, jak pomocí PHP vyhledat nefunkční odkazy a podobně.
Čtrnáctá kapitola pak shrne nabyté zkušenosti při tvorbě konkrétního produktu: internetového obchodu. Tato kapitola je hodně praktická a ukáže vám „jak doopravdy na to“. Poslední, šestnáctá kapitola, se pak zabývá populárním redakčním systémem WordPress, který je nasazen například v našem blogovacím systému. Kapitola vás naučí systém nainstalovat a vytvořit několik jednoduchých rozšíření.
Na konci knihy je navíc obsáhlá příloha týkající se regulárních výrazů. Pomůže začínajícímu vývojáři pochopit princip regulárních výrazů a nabídne mu několik praktických ukázek, které je možné později využít v praxi.
Jak je kniha psaná
Překvapilo mě, jak příjemně je možno spojit obě na první pohled neslučitelná témata: SEO a PHP. Autoři vždy nejprve teoreticky rozeberou problematiku a její dopad na vyhledávače, načež předvedou konkrétní řešení v PHP, přidají podrobný rozbor řešení i kompletní zdrojový kód. Spojení je nenásilné a zcela přirozené.
Český překlad je poměrně kvalitní, zajímavé jsou například příkladové obrázky a screenshoty, které jsou také kompletně lokalizované a překladatel vše znovu sám vyzkoušel a nafotil. Bohužel vše jde až moc do extrémů a přeloženy jsou i samotné příklady. Narazíme tak na funkce jako OdstranParametr
či proměnné nova_url
a nazev_polozky
. Chápu, že existují lidé, kterým český překlad pomůže, ale programátor by měl být schopen pochopit anglické proměnné a názvy funkcí. Navíc interní funkce PHP není možné přeložit a tak se míchá angličtina s češtinou. Extrémní překlad je v tomto případě spíše na škodu.
Komu je kniha určena
Primárně je vše psáno pro vývojáře v PHP, kteří chtějí znát a využít principy SEO a vylepšit tak své webové aplikace. Detailní znalost PHP ale rozhodně není podmínkou a znalejší webdesignér v publikaci nalezne také řadu informací, které mu pomohou při jeho práci.
Rovněž programátoři, kteří vytvářejí weby v jiných jazycích než v PHP, naleznou v knize řadu dobrých rad a triků. Příklady jsou voleny natolik obecně, že po jejich pochopení jste schopni postupy implementovat i v jiných jazycích.
Úplný neprogramátor se sice v příkladech ztratí, ale teoretické informace mohou být přínosem i pro něj. Pro takového čtenáře je ale na trhu řada jiných knih, které jej nebudou zatěžovat vývojářskými poučkami a hromadou PHP kódů.
Ideálním čtenářem knihy je pak programátor, který už PHP zvládl a vytvořil několik webů. Nyní se chce posunout dále a zapracovat na kvalitě svých webů a na jejich správné podobě vzhledem k vyhledávačům.
Informace o knize
Název: SEO v PHP
Podtitul: Programujeme profesionálně
Autoři: Jamie Sirovich, Cristian Darie
Vazba: brožovaná
Počet stran: 384 stran černobílých
Vydáno: květen 2008
Nakladatel: Computer press
ISBN: 978–80–251–2083–5
Cena: 397 Kč, 537 Sk