Hlavní navigace

SEO v PHP: kniha nejen pro programátory

Petr Krčmář 7. 8. 2008

Každý moderní webdesignér by měl znát alespoň základy SEO a přizpůsobovat své weby vyhledávačům. Co když se ale před stejnou problematikou octne vývojář, který je obvykle zaměřen spíše na pozadí fungování webů než na jejich optimalizaci pro vyhledávače. Kniha SEO v PHP pomůže v orientaci nejen jemu.

Knihy o SEO bývají obvykle plné teoretických rozborů, marketingových obratů a neurčitých „magických“ postupů sloužících k vylepšení postavení webu u vyhledávačů. SEO je samo o sobě trochu alchymií, trochu uměním a trochu marketingem.

Asi bychom nemohli SEO zařadit mezi exaktní vědy, protože neexistuje způsob jak přesně měřit jeho účinnost či dopady na návštěvníky webu. O to víc mě zajímala kniha SEO v PHP, kterou nedávno vydalo nakladatelství Computer Press. SEO je obvykle záležitost designérů a programátoři s ním mají pramálo společného. Knihu jsem tedy objednal ze zvědavosti, abych zjistil, co je možné říct o SEO ve spojitosti s programovacím jazykem PHP.

SEO v PHP

Kniha není na první dojem nijak tenká, má 380 stran a k dispozici je v brožované vazbě. U knih podobného rozsahu je brožování poměrně běžné, pomáhá výrazně snižovat cenu, zároveň má ale také dopad na nižší odolnost publikace. Je třeba na to při zacházení s knihou myslet.

Co kniha obsahuje

Kniha je rozdělena do šestnácti kapitol. Prvních šest provede čtenáře základy SEO jako takového, probírá postupy vyhledávačů, faktory které ovlivňují úspěšnost webů ve výsledcích vyhledávání a podobně. Vše je prokládáno příklady v PHP a jsou naznačována jednotlivá řešení.

Například v části týkající se tvaru URL jsou čtenáři nabídnuty příklady generování URL v PHP, možnosti stránkování a také způsob, jak přepisovat URL pomocí PHP a mod_rewrite. Ačkoliv i zde jsou kusy kódu a od začátku autoři počítají s tím, že knihu bude číst programátor, informace jsou stravitelné a užitečné i pro neprogramátory a nabídnou vám poměrně komplexní vhled do SEO jako takového.

Další kapitoly jsou již podstatně techničtější a obsahují více PHP kódů a jejich rozborů než teoretických informací o samotném SEO. Najdete zde postupy při tvorbě automaticky generovaných map webů a RSS kanálů, informace o tom, jak reagovat na návštěvníky z různých zemí, jak pracovat s různými jazyky obsahu, jak pomocí PHP vyhledat nefunkční odkazy a podobně.

Čtrnáctá kapitola pak shrne nabyté zkušenosti při tvorbě konkrétního produktu: internetového obchodu. Tato kapitola je hodně praktická a ukáže vám „jak doopravdy na to“. Poslední, šestnáctá kapitola, se pak zabývá populárním redakčním systémem WordPress, který je nasazen například v našem blogovacím systému. Kapitola vás naučí systém nainstalovat a vytvořit několik jednoduchých rozšíření.

Na konci knihy je navíc obsáhlá příloha týkající se regulárních výrazů. Pomůže začínajícímu vývojáři pochopit princip regulárních výrazů a nabídne mu několik praktických ukázek, které je možné později využít v praxi.

Jak je kniha psaná

Překvapilo mě, jak příjemně je možno spojit obě na první pohled neslučitelná témata: SEO a PHP. Autoři vždy nejprve teoreticky rozeberou problematiku a její dopad na vyhledávače, načež předvedou konkrétní řešení v PHP, přidají podrobný rozbor řešení i kompletní zdrojový kód. Spojení je nenásilné a zcela přirozené.

Český překlad je poměrně kvalitní, zajímavé jsou například příkladové obrázky a screenshoty, které jsou také kompletně lokalizované a překladatel vše znovu sám vyzkoušel a nafotil. Bohužel vše jde až moc do extrémů a přeloženy jsou i samotné příklady. Narazíme tak na funkce jako OdstranParametr či proměnné nova_url a nazev_polozky. Chápu, že existují lidé, kterým český překlad pomůže, ale programátor by měl být schopen pochopit anglické proměnné a názvy funkcí. Navíc interní funkce PHP není možné přeložit a tak se míchá angličtina s češtinou. Extrémní překlad je v tomto případě spíše na škodu.

Komu je kniha určena

Primárně je vše psáno pro vývojáře v PHP, kteří chtějí znát a využít principy SEO a vylepšit tak své webové aplikace. Detailní znalost PHP ale rozhodně není podmínkou a znalejší webdesignér v publikaci nalezne také řadu informací, které mu pomohou při jeho práci.

Rovněž programátoři, kteří vytvářejí weby v jiných jazycích než v PHP, naleznou v knize řadu dobrých rad a triků. Příklady jsou voleny natolik obecně, že po jejich pochopení jste schopni postupy implementovat i v jiných jazycích.

Úplný neprogramátor se sice v příkladech ztratí, ale teoretické informace mohou být přínosem i pro něj. Pro takového čtenáře je ale na trhu řada jiných knih, které jej nebudou zatěžovat vývojářskými poučkami a hromadou PHP kódů.

Ideálním čtenářem knihy je pak programátor, který už PHP zvládl a vytvořil několik webů. Nyní se chce posunout dále a zapracovat na kvalitě svých webů a na jejich správné podobě vzhledem k vyhledávačům.

Informace o knize

Název: SEO v PHP
Podtitul: Programujeme profesionálně
Autoři: Jamie Sirovich, Cristian Darie
Vazba: brožovaná
Počet stran: 384 stran černobílých
Vydáno: květen 2008
Nakladatel: Computer press
ISBN: 978–80–251–2083–5
Cena: 397 Kč, 537 Sk

Našli jste v článku chybu?

8. 8. 2008 11:28

... (neregistrovaný)
Nebyt marketingu tak je dnes Internet plny stranek jako http://www.linux.cz/index.old.html ...

Nebyt marketingu, pravdepodobne:
-neni SPAM
-snizi se traffic o vice nez 30%
-neni nezadana reklama
-jsou vyssi investice do produktu, ktery proto ziska vyssi kvalitu

Nebude dlouho trvat a pred spustenim kazde hry si uzivatel bude muset prohlednout nekolikaminutove reklamni shoty, mozna se casem prejde na system 30 minut hraj, 5 minut sleduj reklamu a to chcete?

Na reklamu nenahlizim z pohledu clove…









8. 8. 2008 23:35

anonwww (neregistrovaný)
Samozřejmě, že neexistuje - navrhuji přejmenovat knížku na Web 2.0 a PHP :-D
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Vitalia.cz: „Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

„Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu