Hlavní navigace

Snapshot: hádanky přes hledáček objektivu

11. 1. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Křížení skákaček a logických her je v současné době mezi indie vývojáři docela v kurzu. Po skvělém Braidu se nám na Linux dere další zajímavý kousek, který obyčejné skákání a překonávání překážek obohatil o zajímavý herní prvek, a tím je focení. Nejen fotografové a milovníci her budou ve svém živlu.

U skákaček je poměrně složité vymyslet komplexní a dobře výpravně zvládnutý příběh. Zabalit ho do překonávání jednotlivých úrovní a přeskakování překážek se může zdát jako nadlidský úkol. Příběh ve hrách by však neměl nikdy stát na nižší úrovni než u prachsprostého porna. A u většiny indie her, které v poslední době hraji, mám pocit, že příběh je brán vývojáři jako jakási nepříjemná nutnost.

Autoři hry Snapshot ze studia Retro Affect se na něj docela slušně vykašlali, i když úvod do zápletky, vyprávěné zajímavě pomocí fotografií, dával jisté naděje, že se dočkáme druhého Braidu, a to nejen po velmi dobře řemeslně odvedené práce, kterou Snapshot disponuje. Příběh je prostě odfláknutý a nezbývá nic jiného než čistá hratelnost. Přitom představa robota PICa, probudivšího se na neznámé neobydlené planetě, zní velmi poutavě.

Snapshot - perexový obrázek

Teleportujte objekty focením

Dobře, u indie her není příběh vždy alfou a omegou herního zážitku, jde spíše o chytlavou hratelnost a netradiční mechanizmy na úrovni herního experimentu. V tomhle případě dělá Snapshot indie hrám čest ve všech ohledech. Nejedná se jen o poctivou skákačku, ale i složitou logickou hru, ve které hraje opravdu velké slovo fotografování.

Ve Snapshot může totiž robůtek PIC uzamknout do fotky předměty a přenést je na jiné místo. Lze mít u sebe naráz až tři. Pokud snímek vložíte do krajiny, předmět se zhmotní. Jedná se o něco na bázi teleportu, ale bez nutnosti stvořit dva portály, jimiž by předmět cestoval. Fotku lze v krajině obracet a tak uvést daný předmět do jiné polohy. Z vodorovného můstku se po nahnutí může stát místo, ne nějž váš hrdina konečně dokáže vyskočit a podobně.

Snapshot - perexový obrázek

Nápaditý level design vás bude bavit

Naštěstí se fotografování neomezuje pouze na přenášení statických objektů z místa na místo. Správné stisknutí spouště foťáku může uzamknout střelu z kanonu, kterou pak vypálíte na jiném místě, nebo přenášet světelné zdroje. Autoři každou chvíli přimíchají do hry nějaký nový element zásadně obohacující hratelnost. Nuda s přenášením krabic, abyste vyskočili na nedostupný můstek, se naštěstí nekoná.

Level design je nápaditý a hádanky se ve stejné podobě skoro vůbec neopakují. Kvůli absenci popisků, jak naložit s danými fotitelnými předměty, vás vývojáři nutí svět prozkoumávat. Tento průzkum se ale klidně protáhne i na několik desítek minut. V této chvíli budete proklínat autory za neposkytnutí žádné indície. Po nějakém desátém levelu jsem zamrzával v úrovních docela často. Naštěstí se vám po splnění určitých podmínek odemknou další. Nejste tak nuceni dokončovat jeden level za druhým a ty nepohodlné lze prostě přeskočit a později se k nim vrátit.

Snapshot - perexový obrázek

Audiovizuální stránka se vyrovná i hře Braid

Stejně jako Braid, disponuje i Snapshot úžasným vizuálním zpracováním. Takhle se prostě dělá poctivá 2D grafika. Není v ní přehršel efektů, objekty spolu nesplývají a prostředí se po čase kompletně mění a to nejen vizuálně, ale i herními mechanizmy, které při postupu musíte uplatnit. Stejně jako grafika je povedená i hudba. Soundtrack se skvěle poslouchá a doprovodné zvuky vám ušima neprojíždí jako připínáčky nástěnkou.

root_podpora

Náročnější hráči si užijí dobře zvládnuté a přehledné statistiky po dokončení úrovně. Hodnotí se nejen počet sebraných hvězdiček, ale i čas a vyfocení speciálních předmětů, což může být díky omezenému počtu vlastněných fotek najednou značný problém. Vůbec, dohrát hru na 100% je opravdu hardcore výzva. Většina hádanek je nastavena tak, že pouhé doběhnutí do cíle se místy jeví jako nadrobotí úkol. Navíc, úrovní se stoupavou obtížností, je kolem stovky. Užijete si tak několik hodin krystalicky čisté mozkovotrápící zábavy.

Snapshot - perexový obrázek

Závěr a konečné hodnocení

Snapshot považuji po Braidu za takového prince skákaček na Linuxu. Svým vzhledem i zvukovým projevem pohladí na duši a čas s ním strávený není pouhým opakováním jednotvárných a ubíjejících činností. Pokud milujete skákačky a logické hry, tahle kombinace vás pravděpodobně nadchne a užijete si jí zatraceně dlouho. Škoda jen absence příběhu. Vaše dobrodružství v herním světě tak pozbývá vyššího principu a potěchu budete mít pouze ze statistik vašich úspěchů.

Výhody

  • Focení

  • Audiovizuální stránka

  • Množství obsahu

  • Level design

Nevýhody

  • Příběh

  • Nedostatečná nápověda

  • Pro někoho obtížnost

Byl pro vás článek přínosný?