Inteligenční kvocient, zkráceně IQ, je standardizované skóre používané jako výstup standardizovaných inteligenčních (a jiných výkonových) psychologických testů k vyčíslení inteligence člověka v poměru k ostatní populaci (respektive k dané skupině). V dnešní době se nejčastěji používá deviační skóre s průměrem 100 a směrodatnou odchylkou 15.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligen%C4%8Dn%C3%AD_kvocient
Takže mi přijde, že je to o inteligenci.
Nebuďte směšný. IQ testy nejsou žádným spolehlivým měřením inteligence, a to především na globální úrovni a nelze z nich vyvozovat žádné zásadní důsledky. Nejen že srovnávání může omezeně fungovat jen lokálně, ale není spolehlivé ani v čase - viz Flynnův efekt.
Nositel Nobelovy ceny za fyziku možná upeče napoprvé mizerný chleba, ale když bude muset, naučí se péct aspoň ten průměrný. Z výborného pekaře s největší pravděpodobností průměrný fyzik nikdy nebude.
Nicméně článek je o výuce čtení, psaní a počítání. A tam, troufám si tvrdit, se více vyplatí mít vysoké IQ, než znalost přežití v poušti.
Tak výborně, tady se shodneme. Napřed se musí člověk (národ) (znovu)naučit obdělávat půdu, nesníst celou úrodu nebo hospodářská zvířata, ale šetřit a množit zdroje.
Jenže bílý městský humanista v životě neviděl živou slepici a když, tak někde na exkurzi, takže napřed vymyslí debilní laptop s kličkou, protože jak může z dítěte něco vyrůst, když nemá ani vlastní PC, že ano. No a když už jsou laptopy out, přejdeme na tablety.
>Jenže bílý městský humanista v životě neviděl živou slepici a když, tak někde na exkurzi, takže napřed vymyslí debilní laptop s kličkou, protože jak může z dítěte něco vyrůst, když nemá ani vlastní PC, že ano. No a když už jsou laptopy out, přejdeme na tablety.
To by si zasloužilo rozvést.
IMHO:
Dát jim laptop je něco podobného, jako dát jim knihu. Sice to nevyřeší jejich problémy, ani je to nenakrmí, ale určitě to dá alespoň šanci těm zvídavým dozvědět se něco víc. To všechno v místech, kde je běžná negramotnost a jeden učitel připadá na 50+ dětí, kterým se nemůže věnovat víc než nad naprosté základy.
Kdybych byl dítě v tamních podmínkách, taky bych chtěl dostat laptop, už jen kvůli tomu, že si můžu vybrat, jestli se budu poflakovat po okolí, nebo nasávat informace. Možná že mi to umožní se pak dostat dál a vidět svět, nabrat další vědění. A možná se pak jednou vrátím zpět do rodné vesnice a přinesu s sebou změnu.
V naší společnosti jsou už informace docela levné, ale je dobré si vzpomenout, že u nich to tak není. Pokud dětem na něco neodpoví lidi z jejich komunity, tak jim na to neodpoví nikdo.
Podle mě je to docela dobrý dar, který má i potenciál něco změnit. Je to Obrazová čítanka pro urozené slečny, jenž možná z dlouhodobého hlediska udělá víc dobra pro lidi, kteří tam žijí, než různé snahy cpát jim peníze, protože nemění hmotu, ale lidi.
Jiste, ty bys urcite chtel laptop, kdybys nemel co zrat ... boze, ses presne ten pomatenec, o kterym se pise vejs.
Nejses nahodou blondyna? To by totiz odpovidalo ...
50-70% populace Afriky trpi podvyzivou = nemaji co do huby. Zcela bezne se tam umira na ... HLAD. To je ta strasna nelecitelna nemoc, co zabiji ne par stovek (jako ebola) ale stovky tisic. A ne, tim ze jim posles pytel rejze jim vazne nepomuzes, naopak.
Mimochodem - pro srovnani, odhaduje se, ze aktualne na ebolu zemrelo neco kolem 3 tisicovek lidi. Americani jen v Iraku pobili ... 150 tisic lidi. Je tudiz treba pobit vsechny americany, jsou (minimalne)50x horsi nez ebola.
>Jiste, ty bys urcite chtel laptop, kdybys nemel co zrat ... boze, ses presne ten pomatenec, o kterym se pise vejs.
Působíš na mě jak zfetovanej ratlík, co se třepe svými zaručeně správnými názory, div se neudělá, ale schopností je předat dál už jaksi nedisponuje.
Uklidni se. Tohle je diskuze, tak snad můžeme normálně diskutovat a ne tady na sebe házet emoce. Zkus třeba použít argumenty, nejen že to bude vypadat líp, ale budeš pak i míň působit jako debil.
>50-70% populace Afriky trpi podvyzivou = nemaji co do huby. Zcela bezne se tam umira na ... HLAD. To je ta strasna nelecitelna nemoc, co zabiji ne par stovek (jako ebola) ale stovky tisic. A ne, tim ze jim posles pytel rejze jim vazne nepomuzes, naopak.
Tím že jim za své peníze pošlu laptop ale přece jejich problém s hladem nijak nezhorším, ne? Proč ti to tak vadí?
>Mimochodem - pro srovnani, odhaduje se, ze aktualne na ebolu zemrelo neco kolem 3 tisicovek lidi. Americani jen v Iraku pobili ... 150 tisic lidi. Je tudiz treba pobit vsechny americany, jsou (minimalne)50x horsi nez ebola.
No a co jako? A černý mor zabil ve středověku desítky milionů a Nacisti jednotky milionů v koncentrácích. Jakou to má relevanci k diskuzi o laptopech pro afričany? Nebo ses zase nechal ovlivnit čuměním na TV Nova?
Jenomze on ma pravdu kolego. A je jedno jestli nazves hovno hovnem a nebo exkrementem. Stale je to to same. Pravdu nedelaji inteligentni pouzita slova nebo to ze budu diskutovat Yntelygentne s hipsterskymi brejlemi na ocich v literarni kavarne uprostred cajzlu.
Jako prvni kolonizace. A mistni se mnozili a vyvazeli.
Pak to byly samopaly. Tak se zacli strilet coz trochu srovnalo pocty lidi. Pak to bylo jidlo coz jeste situaci zhorsilo neb se zacli nekontrolovane mnozit a hladovi tim vic lidi nez predtim. Samostatnosti je to nenaucilo a ta zeme proste tolik lidi uzivit nemuze. Potom se jim dala samostatnost a vyhnali bile otrokare. Zasoby ovladly mistni kmeny a vojaci.
Prisel bily hnup a snazil jsem jim ukazat po zapadacku jak pestovat zapadacke plodiny na vyprahle zemi. Pak prebytek zvirat a intenzivni zemedelstvi podelalo zbytek zbidacele zeme.
Pak prijde prehumanizovany jouda a zacne je ucit zapadni manyry ktere jim jsou v divocine k nicemu. Ani nevi jak obdelavat specifickou pudu a jak zalesnovat tak aby se zabranilo rozsirovani pouste.
Vis ona pravda je mozna hodne zla. A to je to ze zapadnimu svetu jaksi vyhovuje ze afrika hladovi. Kdyby se mohla uzivit sama vis jak by to zamavalo s pracovnim trhem v evrope a imigraci? Hlad v africe drzi pro zapadni spolecnosti takovy status quo. Jo ja vim je to odporne. Ale takovy uz je zivot.
>Jenomze on ma pravdu kolego. A je jedno jestli nazves hovno hovnem a nebo exkrementem. Stale je to to same. Pravdu nedelaji inteligentni pouzita slova nebo to ze budu diskutovat Yntelygentne s hipsterskymi brejlemi na ocich v literarni kavarne uprostred cajzlu.
Tak bavíme se tu o tabletech pro afričany, nebo o čem? Nebo si chceš nadávat a bečet na sebe? K čemu to bude?
>Pak prijde prehumanizovany jouda a zacne je ucit zapadni manyry ktere jim jsou v divocine k nicemu. Ani nevi jak obdelavat specifickou pudu a jak zalesnovat tak aby se zabranilo rozsirovani pouste.
Proč to vadí? Protože jsi rozhodl, že je to k ničemu? Bílí jouda jim z vlastních kapes dává něco, co možná použijí, možná ne. Proč je to špatně, když to dělá ze svého?
Kdyby se to platilo z daní, tak to pochopím, že s tím někteří nesouhlasí. Ale když to dělá zcela dobrovolně a z vlastních peněz? I kdyby ty tablety házel do odpadu, nebo jim posílal kamení, tak je to přece jedno, ne? Nebo proč ti to vadí?
>Vis ona pravda je mozna hodne zla. A to je to ze zapadnimu svetu jaksi vyhovuje ze afrika hladovi. Kdyby se mohla uzivit sama vis jak by to zamavalo s pracovnim trhem v evrope a imigraci? Hlad v africe drzi pro zapadni spolecnosti takovy status quo. Jo ja vim je to odporne. Ale takovy uz je zivot.
Mě je to jedno. Já tu nechci řešit bůh ví co za politicko-humanitární neřešitelné konflikty, chci se bavit o tabletech.
Zatím jsem tu dostal argumentaci:
- Že bílý muž nepřežije v poušti a proto jim nemá dávat tablet.
- Že bílý humanista nikdy neviděl slepici a proto nemá dávat afričanům tablet.
- Že laptop byl debilní, protože měl kličku na nabíjení.
- Že když nemám co žrát, tak nechci dostat tablet.
- Že 50-70% populace Afriky trpí podvýživou, a proto by neměli dostat tablet.
- Že jim nemám posílat pytel rejže, ani tablet.
- Že američani jsou zlí a zabíjí lidi, proto máme zabíjet američany. A nedávat Afričanům tablet.
- Že byla kolonizace a pak zemědělství, a proto by jsme jim neměli posílat tablet.
- Že pravda je zlá a západnímu světu vyhovuje, že mají hlad a proto jim nemáme dávat tablet, protože by jsme přišli o emigranty.
- Že slovo humanismus, jouda, městský humanista se dobře snáší s bělochy, kteří by radši viděli, kdyby se děti dostali k informacím, než když se k nim nedostanou. Říkají to o nich lidi, kteří nechtějí aby do afriky za svoje peníze dávali tablet.
V podstatě jsem se dozvěděl jen to, že někomu se nelíbí, že někdo jiný posílá do Afriky dětem tablet či laptop. Nelíbí se mu to z nespecifikovaných důvodů, což mě trochu trápí.
Mé heuristiky pro detekci ironie mi řekly, že možná protiargumenty mají znamenat, že by jsme měli afričanům dávat víc jídla, než tabletů. Proč jim ale nemůžeme dávat obojí? Co má kdo kecat do toho, co na vlastní náklady udělám já, či nějaký milionář?
milionář. Konecne tu nekdo napsal tohle slovo. To je podstata firmy XPRIZE, tzn, tvorba milionaru z vedeni + managmentu. Nejde o software, cteni, afriku, nedostatek jidla. Jde o tech 500 dolacu vstupniho poplatku.
XPRIZE je modelove srovnatelna s prodejem hrncu za 30 duchodcum. Cilovka je osviceni mestsky humaniska multikulturista, z IT, ktery si za deset litru kupuje odpustek, at ho nehryze svedomi.
http://www.glassdoor.com//Reviews/XPRIZE-Reviews-E22931.htm
Foundation = skupina zmrdu, hajzlu, parchantu, skurvysynu
Že ty jsi vohnout, tak jak je definuje dfens?
>milionář. Konecne tu nekdo napsal tohle slovo. To je podstata firmy XPRIZE, tzn, tvorba milionaru z vedeni + managmentu.
Já tím jaksi nemyslel XPRIZE, ale OLPC, za kterou stojí Negroponte.
XPRIZE foundation je spolek miliardárů. Pokud je jejich cílem ze sebe udělat milionáře, tak prosím.
>XPRIZE je modelove srovnatelna s prodejem hrncu za 30 duchodcum. Cilovka je osviceni mestsky humaniska multikulturista, z IT, ktery si za deset litru kupuje odpustek, at ho nehryze svedomi.
O čem to tu mluvíš? Těch 500 dolarů je vstupní poplatek do soutěže. Běžný osvícený městský humanista multikulturista se do ní imho zapisovat nebude. Ten si možná potom na živě přečte, kdo to vyhrál.
>Foundation = skupina zmrdu, hajzlu, parchantu, skurvysynu
Foundation = nadace. Další významy si do toho dosazuješ sám, podle svých mindráků.
Jen jsem Vas chtel podporit ve vasem snazeni pane Bystroushaak ;-)
Uz pan Bata rikal ze je lepsi nez nekomu dat rybu, naucit ho rybu chytat, to je cely koncept tady te souteze.
Je jasne ze ten tablet nikoho nenasiti a pravdepodobne se ani nedostane do tech nejkrytictejscih oblasti. Dostane se nejspis tam kde ty deti maji trochu casu, trochu te el. energie a dostatek jidla ale nemaji pristup ke studiu a informacim.
- Pomuze jim naucit se cist a budou si pak treba v novinach precist ze ve 100km vzdalenem meste je prace v docich, kde najde obzivu pro sebe a svoji rodinu.
- Mozna se dozvi ze v 1000km vzdalene vesnici vymysleli genialni zpusob jak se bratnit proti povodnim a diky nemu zabezpecit take svoji vesnici
- nebo si spocita ze cena nejake komodity kterou muze v jeho zemi snadno vyrobit by se dala v evrope jednoduse a se ziskem prodat a zamestna tak diky tomu pulku mesta
moznosti je miliony :-) fandim tomuto projektu a asi se i zapojim, v nedavne dobe sem mel dokonce moznost spoupracovat na OLPC ;-)
blbost, blbost, a ještě dvakrát blbost :)
to je přirovnání panečku, hodné inkvizice. Z toho fyzika prostě pekaře neuděláte, nenaučí se to. Nenaučí se ani udělat schody z masivu bez hřebíku (ostatně, který truhlář to dnes ještě umí).
Jsou lidé študovaní, kteří jsou prostě s nástrojem jako hoblík, pekáč, nebo prasklá žárovka naprosto směšní... nepoužitelní. A také jsou Ti fyzici, kteří svou dílnu s dřevem mají, a jsou šikovní, stejně jako Ti truhláříi jež mají doma obdivuhodnou knihovnu o fyzice a astronomii.
Myslim, ze nejde o inteligenci lidi v Africe. Problem tretiho sveta je v dostupnosti vzdelani (nedostatek skol, ucitelu, pomucek). V tomto pocitace (tablety) s dobrym sw mohou dost pomoci. Ucitele nenahradi, ale mohou pomoci uciteli, aby zvladl vetsi mnozstvi deti. Dalsi veci je procvicovani. Ja svym detem mohu s ukoly pomoci (prosel jsem vzdelavacim procesem), ale negramotny rodic asi moc nepomuze.
1.Deti se maji ucit ve skole. Pokud maji ulozeny ukol, je ucitel ve skole tim nejlepsim konzultantem. Nechal bych ukoly dobrovolne a dlouhodobe projekty.
Po skole jsou dnes decka hodne vytizena ostatnimi zajmy a sotva maji cas delat jeste ukoly. Mnohdy ruzna mimoskolni doucovani supluji skolu tam kde selhala.
2. Pokud musi rodice detem s ukoly pomahat, tak je se skolou neco spatne. A bylo to spatne uz za mych rodicu a prarodicu.
3. V CR jsou zvyhodnovany v ukolech deti kteri rodice maji, proti detem kteri rodice nemaji a nebo je maji nevzdelane. Neni to tak vsude.
Vice by detem daly konzultace po skole a rozsireni skoly treba o dalsi krouzky souvisejici s vyukou.
Pokud si dobre vzpominam tak na skole kde jsem se ucil ja vyhodili hudebkare a zrusili radioamatersky krouzek. Tyto veci byly zruseny proto, ze zrizovatel chtel na pronajmu prostor vydelavat.
Tzv "domaci ukoly" jsou nesmysl i podle mnoha lidi z oboru vzdelavani (profesori, docenti ...), protoze na teto planete neexistuej clovek, ktery by byl schopen dusevne cokoli konat 10+ hodin denne, a to je presne to, co se po detech chce.
Argumentace, ze ve skole je na to malo casu je pak zcela mimo, casu je malo jen proto, ze se vyucuji kktiny.
No já nevím, za nás bývalo na základce, pokud si vzpomínám, cca 6 vyučovacích hodin denně po 45 minutách a to včetně tělocviku a dalších duševně nenáročných předmětů (na webu jsem našel v jednom materiálu max. 32 hodin týdně v 8. - 9. třídě). To je necelých 5 hodin čistého času denně.
To mas hodne velkou sklerozu. Jednak to bylo 6-8 hodin (odpoledka), druhak neustale se preorinetovavat na zcela jiny obor konani je daleko dusevne narocnejsi, nez delat 8 hodit defakto totez (a to se vi, z ruznych pruzkumu, ze zamestnanci konajici dusevni praci, jsou schopni ji efektivne vykonavat tak 6 hodin, zbyvajici cas proste jen prosedi).
Problem je pak predevsim v tom, ze kdyz decko prijde ze skoly, tak by melo odpocivat (!= valet se u PC, ale to je o necem jinym). A ne dalsi dve hodiny travit (prevazne za vydatne asistence rodicu) dalsi praci. Stejne 90% du delaji rodice, dite funguje maximalne jako zapisovatel.
Pokud by se neucily ty kraviny, tak by du nebylo treba. A ze tech kravin je ... kuprikladu co se cestiny tyce, vse kolem vetnych rozboru je jedna velka hovadina, kerou potrebuje mozna tech 5 lidi sedicich ve slavnem ustavu pro jazyk cesky. Misto toho by se mozna decka mohla naucit spravne aspon kde je jake i/y.
A klidne se hrde osobne prihlasim k tomu, ze dnes bych z vetneho rozboru dostal s prehledem za 6, protoze nedam dokupy nic. Po opusteni ZS sem to totiz uz nikdy nanic nepotreboval a potrebovat nebudu, stejne jako 100% ostatnich spoluovcanu.
Podobne je to i v jinych oborech/predmetech. Hlavne jsem po poslednich modifikacich naseho uzasneho skolstvi opravdu zvedav, co budou delat ti nebozaci, kteri nevladnou schopnosti se naucit alespon dva jazyky. Vetsina lidi ma dost co delat i s jednim. Pripadne, jak si budou nase SS vybirat sve chovance, kdyz budou (pry jiz soucasni devataci) delat vsichni stejne prijimacky. Tzn zak nadany technicky se nedostane na skolu proto, ze zvore diktat, a zak nadany humanitne prozmenu proto, ze nezvladne matiku ... no to bude krasa. To musej vymejslet idioti prvni kategorie.
Vysledky tomu pak presne odpovidaji.
U nás na dědině žádné odpolední vyučování prakticky nebylo. A když jsme přišli domů, dostali jsme obyčejně do ruky motyku nebo jiný pracovní nástroj a šlo se makat, pokud byla sezóna. Nebo jsem šel aspoň zatopit v zimě pod kotlem apod. Úlohy jsem psal před hodinou ve škole, doma jsem se neučil a ségry, jelikož jsem byl nejstarší, sice občas doučoval, ale rozhodně to nebylo denně, natož dvě hodiny denně.
Souhlasím s tím, že část učiva byla na základce zbytečná (a na vyšších stupních taky, že jo). Taky tvrdím, že by se část děcek měla až do osmičky (devítky) učit spíš základy, jenže co s ostatními? Jednotná škola je na h...
Od toho jsou (mely by byt) trebas vicelete gymply. Pripadne na vetsich skolach je mozne zaky rozhodit podle toho, co jim jde/nejde do trid.
Pochopitelne, zasadni je i pocet - pokud je ve tride 30decek, tak to proste vypada tak, ze 1/4 se flaka, protoze to davaji s prstem v nose, 1/2 je tak +- na svym, a 1/4 nezvlada. Ja trebas na zakladce celkem bezne pocital matiku pro celou tridu, vetsinou sem mel spocitany pri pisemkach obe skupiny driv, nez ostatni jednu. Revansem sem opisoval nematematicky du pred hodinou od ostatnich, regulerni vymennej ochod ;D.
Tohle vsechno je davno vymysleny, ale vsichni o tom porad plkaj. Napriklad se vi, ze aby se ucitel mohl zakum venovat, nemelo by jich byt vic nez 10-12. Tusim ze 12 a mene je aktualne legislativnim duvodem ke zruseni tridy ... to je pak tezky.
Jeste vetsi tragedie ale nastava, kdyz se pak presunem na dalsi fazi - uciliste/stredni skola. Na uciliste (zcela pochopitelne) chodej ti, ktery proste skola moc nejde. Takze se od nich ocekava, ze budou pracovat rukama. A zase skoncej u toho, ze protoze neumej napsat diktat, tak z nich nemuze byt zednik, protoze ten prece nezbytne nutne potrebuje vedet, co je pricesti minule, pripadne, co napsal Neruda. Zato z uciliste vyleze automechanik, ktery neumi najit motor (tohoto jsem byl svedkem).
Gratuluji k takovym vzpominkam. Ne kazdy pamatuje rakousko-uhersko.
Lidi za totace hodne pestovali protoze v obchodech nic nebylo. No a dneska se to diky nekvalite vraci. Akorat motyku nahradila mala mechanizace a je z toho kseft - agroturistika. Domaci zelenina je vsak dobra a neni to takovy odpadni prehnojeny hnus.
Detska prace se taky neresila. Tohle videt dneska socialka tak rodice zavre do vezeni a decko do decaku.
Já tedy R-U nepamatuji, ale zkušenosti mám podobné jako předpřispěvatel. Člověk na vesnici měl už jako děcko POVINNOSTI, úměrné věku, které chtě nechtě musel plnit. Rodiče chodili do práce (o dovolené byly žně a dělaly se větší práce) a každá ruka byla potřebná. Tohle (povinnosti) dnes děti prakticky neznají.
Vidím to kolem sebe - relativně dospělí jedinci jsou upřímně překvapení až šokovaní, že se po nich chce pracovní či studijní výkon a když jej neodvedou tak, jak jim bylo uloženo, že mají problém. Je to dáno mimo jiné havlovskou morální devastací po roce 1989 a klausovskou ekonomickou katastrofou, kdy vše předchozí bylo špatné, samozřejmě se uplatňuje bulvár, ikonizace všelijakých tajtrdlíků (=celebrit) atd. - a poctivá práce je považována za něco směšného, co není in. No, a v reálu pak jsou maturanti rádi, když seženou místo za kasou; v brněnském Globusu/Baumarktu jsem tam viděl inženýrku, a rozhodně měla podpis na diplomu dávno zaschlý.
S dětskou prací souhlas - počínaje 7. třídou ZDŠ jsme každý podzim chodívali na bramborové brigády. V současnosti by to snad bylo považováno za otrokářství.