Hlavní navigace

Softwarová sklizeň (11. 11. 2009)

Miroslav Suchý

Oblíbená středeční sonda do světa (převážně) otevřeného software. Dnes se společně podíváme na jak z MP4-SA vygenerovat program, který ho přehrává. Dále se krátce podíváme na MythTV a také na jednu malou hru na odreagování. A před blbinkou se podíváme na nástupce internetu – obsahem adresovanou síť.

Sfront

Sfront je program, který umí kompilovat MPEG 4 Structured Audio (MP4-SA) do C programu. Tj. na výstupu dostanete céčkový zdroják, který po zkompilování vytvoří původní audio (ovšem ve formátu WAV). Jenom poznamenám, že MP4-SA nemá nic společného s MPEG4. Jedná se o formát pro syntetickou hudbu, který je podobný například s MIDI. Jeho výhodou je zřejmě možnost použití jazyků SAOL a SASL, kde můžete zvuk popsat normálním textem pomocí programových konstrukcí. Sfront obsahuje i kompilátor z těchto jazyků do binární formy MP4-SA. Na stránkách projektu je vydatná dokumentace a několik příkladů.

www.cs.berkeley.edu/…a/index.html,

0.93,

BSD Revised

MythTV

Vyšla nová verze MythTV. Technické detaily již byly obsaženy ve zprávičce. Já zde proberu jenom mé subjektivní dojmy. Největší viditelná změna je přechod na Qt4. Přechod na novou technologii je jistě obecně krok k lepšímu, bohužel to přineslo změny i ve vizuální stránce, s kterou jsem se nějak osobně nesrovnal. Ale příznivci zaoblených rohů, si jistě přijdou na své. Já osobně už používám svn verzi skoro rok a teprve nyní si začínám zvykat. Na druhou stranu některá nová témata zajímavě využívají nových možností. Dalším velkým plusem je značné vylepšení DVB-T a dvd přehrávače. Drobné plus, které ale potěší, jsou nové prvky progress bar a spinbox v mythui. Takže pokud máte větší kolekci videí, tak vlezete-li do „video gallery“, zobrazí se vám progress bar a máte pocit, že počítač něco dělá, a nikoliv, že asi vytuhl.

Pokud o MythTV slyšíte prvně, tak vězte, že se jedná o mediální centrum, kde si můžete pouštět televizi, vaše vlastní videa i mp3, nahrávat si vlastní pořady (s inteligentním přeskakováním reklam) a mnoho dalších věcí. Dle mého názoru se jedná o nejlepší multimediální řešení postavené na Linuxu. Bohužel jeho výhodou a nevýhodou zároveň jsou jeho velké možnosti konfigurace, takže při nastavení si musíte přečíst hodně materiálu, a pokud má výsledek vypadat, tak i značně experimentovat. Já jsem svého času věnoval nastavení MythTV asi deset večerů, ale výsledek stojí za to.

mythtv

www.mythtv.org,

0.22,

GPLv2

Cube Escape

Cube Escape je drobná hra(čka). Pohybujete se na povrchu kostky, na které je bludiště. Pokud dojdete ke hraně kostky, tak se kostka otočí – takže vidíte vždy jenom jednu stranu. Bludiště nevidíte celé, ale jenom to, co jste si prošli a také kousek před sebou. Snažíte se dojít k symbolu východu do další úrovně. Ten vidíte vždy, jen nevíte, jak k němu dojít. Další úroveň je kostka o něco větší, než byla ta původní.

cube

code.google.com/p/cu­be-escape/,

0.5,

GPLv3

CCNx

Projekt Content-Centric Networking (CCNx) je open source projekt, který se nesnaží o nic menšího než udělat další krok v síťových technologiích. Myslím generační krok (a generací není myšleno 10krát rychlejší ethernet). Projekt je vyvíjen ve výzkumných laboratořích Palo Alto a je stále ve velmi raném stádiu. Rozhodně nečekejte, že vám na CCNx pojede nějaká složitější aplikace – rozhodně ne žádná současná. Současný kód je pouze pro experimentování s infrastrukturou. Co to vlastně je CCNx je? Doporučuji vám video na titulní straně projektu z Google Talk. Pokud si nechcete udělat hodinu a půl času na své vzdělání, tak se pokusím shrnout technickou podstatu: V telekomunikačním pravěku byly spojovány koncové body a cesta mezi nimi byla po dobu spojení fixní. V současné době (internetové) se cesta mezi účastníky může měnit, pakety se mohou předbíhat, ale stále zůstává zaměření na koncové body. Naproti tomu CCN se snaží oprostit od adresace pomocí hostname, adresuje čistě obsahem. V takové síti existují dva typy paketů, „zájem“ a „data“. Vy odesíláte do sítě paket s popisem informace, o kterou máte zájem, a ta je distribuována do celé sítě. Kdo dokáže na váš „zájem“ odpovědět, ten odpoví a zneplatní „zájem“. Pokud vám to připomíná Gnutellu, tak ano. Je to podobné. Pouze CCN je mnohem více propracovaný. Je zajištěna bezpečnost – veškerý obsah je podepsán. Soukromé komunikace jsou šifrovány. Vy můžete posílat „zájmy“ o informace, které ještě neexistují a jsou teprve dynamicky konstruovány. Informace mohou být kešovány (na podobném principu jako torrent). Zkrátka po podrobnějším prozkoumání to není tak hloupá myšlenka, jak se může zprvu zdát.

www.ccnx.org/,

0.1.2,

GPLv2, LGPLv2.1

Blbinka

Clockywock jsou analogové hodiny do linuxové konsole.

sklizen-2009-11-11

www.soomka.com/,

0.2.3C,

GPL
Našli jste v článku chybu?