Tak éru od Echoes po WYWH bych rozhodně nenazval érou Waterse ale érou spolupráce. Kapelu proslavil především magický zvuk a ten obstarali Wright s Gilmourem. Začátkem Watersovy éry bych nazval až Animals.
The Wall byl komerční úspěch a umělecký průšvih. Dosavadní rockovo-psychadelické publikum PF bylo nahrazeno posluchači Michala Davida, Standy Procházky a Boney M. Na Animals i The Wall okradl Waters spoluhráče o značnou část autorství a rozložil kapelu. Ale to je na dlouhé povídání.
Po odchodu Waterse byla ještě deska Momentary Laps of Reason, která v článku chybí. Stejně jako tam nejsou zmíněny odpadky z The Wall s názvem The Final Cut, které ještě spadají do Watersovy éry, která definitivně pohřbila nejlepší sestavu, jakou kdy PF měli.
Rozhodne suhlas. Urcite by som vyzdvihol album WYWH, ktory je podla mna vrchol spoluprace Waters/Gilmour/Wright. Urcite ma co ponuknut aj The Final Cut (Your Possible Pasts / The Fletcher Memorial Home), kde umelecky/autorsky potencial Gilmoura je uz znacne potlaceny. The Wall je mozno viac orientovany na "masy", ale urcite ako celok je to skvost. Treba sa viac sustredit na ine piesne ako "odrhovacky" typu ABITW part 2 ...
18. 10. 2024, 08:57 editováno autorem komentáře
Nojo, jsem to ale trotl, já věděl, že na něco si zaručeně nevzpomenu a přitom epos "shine on you crazy diamond" a související album JE samozřejmě stěžejním bodem. V textu jsem nechtěl ubírat význam ostatních členů, nejen Gilmoura a Wrighta, ale zejména také Masona, spíše poukázat na ty klíčové epochy, aby z toho současně nebyl mega-elaborát.
Mne je zas grind a black stejne cizi jako hip hop nebo rap. A to jsem schopen zkousnout nejake kvalitnejsi deathmetalove kapely. Out of curiosity a protoze jsem hudebne velmi promiskuitni.
Vnimam to tak ze milovnici techto stylu si musi vnitrne lecit nejakou frustraci ze zivota kterou si prinesli z puberty a jeste se ji nezbavili. Mozna az budu hluchej tak se mi to bude libit.
Naposledy jsem takove kapely chtel poslouchat u stavebniho rizeni...
Plně souhlasím s autorem v CITUJI:
<<<< A úplně jinak zní skrze bezdrátové špunty 99 % posluchačů, takže současná mladá generace vlastně ani nemůže zažít tuhle kapelu v plné kvalitě. >>>
Obdobně jsem nechápal majitele kazeťáků, jak mohli na nich poslouchat ve své době PF. Nebylo nad gramo a HiFi souprava s bednami aspoň za 10 tisíc v tehdejší hodnotě Kčs.
Co je na tom k nepochopeni? Proste na kvalitnejsi aparaturu nemeli penize, 10k Kcs byla raketa na urovni 2-3 mesicnich vyplat.
Kazdy poslouchal na cem mu jeho situace dovolila, sam jsem si prosel vyvojem (jednak zanrovym) od toho zminovaneho kazetaku, pres prvni veze az po Hifi.
Nazor ve stylu - kdyz nemas poradnou aparaturu, beda ti jak si budes poustet Floydy - je dost mimo bych rekl...
@Bobinnho - Jo byla to pálka. Většinou (jako já) se koupily kvalitní repra (hlavně basáky) v Tuzexu a bedny se vyrobily doma s pásmovými odbočkami. V Amatérském rádiu a Hifi časopise bylo plno návodů.
ALE. Byla ironie, že rodiny si koupily barevnou telku za 15 tisíc a dívali se na "duchy", protože koupit dobrou Yagi anténu a koaxiální svod za tisícovku považovaly už za plýtvání penězi. :-)
@Bobinnho - Odpověď nebyla vymezena na PF, popírala kvalitu poslechu na špuntech.
Fyzikální zákon generování zvuku nelze měnit. Nevěřící ať si zajdou na varhanní koncert do kostela, potom si skladbu třeba Bacha poslechnou na bednách za 10 tisíc a více, potom na sluchátkách za 2 tisíce a následně na jakkoliv drahých špuntech, ...
A presto ty lepsi kazetaky dnes zneji podstatne lepe jak plechovkove streamy ze spotify v defaultu.
Spunty bych nehazel na jednu hromadu. Pokud mam aspon na zacatku slusny FLAC, zarizeni nemrvi konverzi pri prenosu na BT spunty (cely spunt do ucha) LDAC/APT-X a netaham to pres zahradu tak slusne spunty dokazi prekvapit. Jako etalon maximalni kvality to neni, ale poslouchatelne to je a prekvapi kolik nastroju se tam najde.
Zapominate na to ze dnes za par susnu ma clovek na sluchatkach kvalitu jakou si tehdy nemohl dovolit.
A kolik lidi melo tehdy radne umistene repracky a dobrou mistnost? V obyvaku v panelaku? Nezapominejte ze tehdy nemely systemy/aktivni repro/monitory vestavenou kalibraci na akustickou charakteristiky mistnosti. A i dnes kdyz je to blbuvzdorne to lidi delaji blbe ( napr. nedodrzuji vzdalenost repro od zdi.).
Hodne zalezelo taky kdo delal mastering. Muzikantum byva kvalita zvuku obycejne u zadele. Jeden master muze znit skvele a druhy je obeti loudness war. Pridejte tam par divnych nastroju (mezi elektrickou kytaru treba nineru nebo fletnu) a najednou je velky problem.
Je treba si take uvedomit ze typicky moderni muzikant je linej vagus s kabliky opravenymi izolackou (ale holky rikaly ze punk je jinde :-)) ktery tipe vajgly na klavesach, ma ocouzenou kytaru a k nastrojum se chova jak h...... Deal with it. Pohadky tisice a jedne noci o mesicich stravenych ve zkusebne s pravidelnou pracovni dobou nebo ve studiu hehe. Naproste minimum kapel tak funguje. Nekdy je uspech ze se lidi sejdou a nepohadaji.
Muzikanti modernich hudebnich stylu jsou proste parta lidi kteri nepracuji nijak hodne, ale kdyz neco tvori stoji to za to. No a proste nekdo si myslel ze jim za to riziko bude i platit. Protoze to neni kapela kdy vezmete 4 holky co neumi zpivat a s autotunem, coverem a "aj laf ju bejbey!" je vydelek jisty.
To hudebnik co hraje klasickou hudbu nebo neco mezi/fusion dre jak zvire. Protoze to jinak utehle stylu nejde. A kdyz nedre, tak na ulici zebra o penize. Je vubec rad ze mu neco vydaji a kvalitu resi jen co do techniky sveho hrani.
Nastaveni hlav nebo wow and flutter nikdo neresil protoze ty wergly tu nikdo neumel opravovat. Vrcholem bylo vycisteni a demagnetizace.
Treba takovy Nakamichi Dragon byl pomerne zridkavy jev v nasich koncinach. U dragona sly i elektronicky nastavovat ty hlavy a mel direct drive. Jenomze kdo ho tu tenkrat mohl mit?
Při čtení Vašeho textu se mi v mozku vytvořili nové spoje do zapomenutých oblastí.
Nikdy nezapomenu na ten zázrak, kdy se kopírovalo na nějaké pořádné mašině album na běžnou levnou Sony kazetu (ne chrom, metal apod). Taková pak hrála jako originál.
Neuvěřitelné, jak se tam ty informace dokázaly zaznamenat.
Kdo neslyšel, nikdy neuvěří.
Staří fanoušci, kteří mají fyzické nosiče mají naštěstí stále kupovat co nového. V nedávné době byly vydány multikanálová SACD Dark side a Wish you. Posledním počinem je remaster a multikanálové SACD Animals. A mluví se o tom, že se pracuje na The Wall. Ano, musí na to mít člověk odpovídající aparaturu a potom je to zážitek. Takže uvidíme co s tím Sony provede.
Floydy mám zkompletované (nebo skoro zkompletované) v zásadě ze tří zdrojů: 1) na LP (menší část); 2) na CD (baví mě různě na ebay apod. dohledávat stará CD vydání z 80.-90. let); 3) ve FLACu z online zdrojů (typicky https://www.supraphonline.cz/), to se týká hlavně nově vydaných věcí, třeba The Dark Side Of The Moon (Live at Wembley 1974) [2023 Master] je krása. Je fakt, že po fyzických nosičích samotných nijak neprahnu, a ta na ebayi dohledaná CD, hned co dorazí, ripuji právě do FLACu ;-) Tolik k tématu, jestli Sony vydělá na fyzických nosičích (a na čem vůbec).
18. 10. 2024, 13:20 editováno autorem komentáře
Taky mam pocit, ze je to spis investicni nakup - takova "klasika" hodnotu bude drzet, coz se o desitkach a stovkach dalsich interpretu moc rict neda. Mladi alespon z moderni doby neco vytezi, ale dedci jsou uz proste za zenitem - a to uz je leda na to sfilmovani - a muzou byt radi kdyz se toho jeste doziji.
Existuji spunty co i neco zahraji, treba FIIO FW5 ;-) ... jasne poradna sluchatka at uz planary, nebo dynamiky s odporem aspon 300 ohmu zni uplne jinak ... bud skvele FIIO, ci hifimany nebo shneheiser HD6xx, hd660 etc. - jasne ze jedine balanced ... treba ja nakonec skoncil u DAC na sluchatka FIIO K7-BT - protoze je proste best ;-) .... FIIO se rovna s uplnou spickou a to i v DAC a predzesilovacich - koncove zesaky nedela, tam jsme nasel jinou firmu s hezkymi monobloky ... to uz ja na bedny.
BTW u Beden je jeden velky problem, hodne je ovlivnuje mistnost, jen kdyz je pouzivate jako monitory blizko hlavy, tak to eliminujete ;-) ... zato sluchatka zni lepe nez kdyby clovek sedel v hudebnim sale ;-)
Jako celozivotni fanousek teto kapely a dlouholety byvaly hrac na klavesy v Pink Floyd revivalu moc dekuji za tento clanek. Mam toho plno na fyzickych nosicich, nicmene jsem si vsiml, ze na Spotify se nektere veci objevuji a pak zase nenavratne mizi (stare nahravky live vystoupeni) Dale neni zmineno, jestli s prodejem souhlasil i Waters (nebo jsem to prehledl), pak by mohly nektere skladby kde ma majoritu uplne zmizet. DSoTM, Animals i WYWH napsal i slozil temer cele sam az na par skladeb. Final Cut je cele jeho, tam uz nebyl ani Wright. Proste zalohujte co to jde :-)
Nemusí nutně být parní :-). Spíš jde o zvukovou charakteristiku přenosky - předzesilovače - zesilovače - beden, aby člověk našel kombinaci, kterou si zamiluje a bude na ní zvyklý.
A ano, jako majitel notně "vojetého" LP Atom Heart Mother si dovoluji konstatovati, že i to v kombinaci se socialistickou dvojicí NC407 + AZS223 zní lépe než digi soubory na digi trase od souboru k reproduktorům.