90% disku bud chcipne behem prvnich par dnu/tydnu ... nebo az za mnoho let provozu. Ve firme je par starsich serveru (8+let) a touhle dobou zacinaj odchazet disky (10, 15k), ktery samo tech 8 let bezej v kuse.
Kuprikladu pri nasazovani diskovyho pole se mi celkem pravidelne stava, ze 1-2 disky jsou v hajzlu proste hned. A pak to dalsich 5+let bezi bez jakyhokoli problemu.
Presne tak, on to dokonce ukazuje i ten graf v clanku, ze zacatku je poruchovost relativne vysoka, potom se to ustali na skoro nule a potom souhrou vic okolnosti se zase zacne poruchovost zvysovat. Nam odchazely stary SCSI (na dnesni dobu nizkootackovy:) disky po 7-8 letech, ale ne chybama na plotne, ale proste tim, ze se po vypadku uz neroztocily a motorek to proste po par minutach vzdal (asi vyschly loziska, no stejne tam uz bezely jen tak pro legraci, co to jeste vydrzi). Provoz normalne 24/7.
>Presne tak, on to dokonce ukazuje i ten graf v clanku, ze zacatku je poruchovost relativne vysoka, potom se to ustali na skoro nule a potom souhrou vic okolnosti se zase zacne poruchovost zvysovat.
Tohle je zcela standardni chovani u elektronickych zarizeni. I kdyby to byla radia nebo mikrovlne trouby, dostanete prakticky stejny graf, jen udaje osach se budou lisit. Nejhorsi jsou vzdy stare a nove vyrobky.
Základ teorie spolehlivosti. Platí nejen v elektronice, ale prakticky ve všem, včetně živých organismů. V počátku se projeví vady "materiálu a zpracování". Projeví se poměrně rychle. Následuje období, kdy předmět pracuje dobře. Jenže se po čase některé části opotřebí a poruchovost začne opět narůstat.
Perličkou je, že ve Skotsku to místy platí i pro domy. Novostavby se tam prodávají za znatelně nižší cenu než starší nemovitosti. Údajně proto, že nikdo neví, jestli se dům nepropadne do bažiny. Pokud přečká dvacet let, jeho cena výrazně vzroste.
>Perličkou je, že ve Skotsku to místy platí i pro domy. Novostavby se tam prodávají za znatelně nižší cenu než starší nemovitosti. Údajně proto, že nikdo neví, jestli se dům nepropadne do bažiny. Pokud přečká dvacet let, jeho cena výrazně vzroste.
Jestli to nahodou nesouvisi take s kvalitou stavby. Nevim, jak konkretne ve Skotsku, ale napriklad v Irsku jsem videl stavby, ze bych to echtel ani zadarmo. Izolace k smichu, v zime cloveku po zdi tece voda, po deseti letech ve zdech skviry, ze by tam clovek strcil prst. A v jednom starsim baraku v Dublinu (mozna tak 20 let stary) meli podlahu tak rozlezlou, ze bylo videt do prizemi (zadna druha vrsva na strope v prizemi nebyla) a kdyz jsem po tom chodil, tak jsem si rikal, jestli bych se radsi nemel privazat k lanu za radiator - snad by neupadl. No a pak si do takoveho baraku nastehujte piano.
Samozrejme nekteri prodejci mozna disky vymenuji za nove, vetsinou se to dela tak, ze se vadne disky poslou vyrobci, ten ze dvou vadnych (jeden elektronika, druhy plotny) udela "novy" funkcni, resp. nahradi vadnou cast novou a posle jako vyresenou reklamaci zpet, takze dalsi kdo reklamuje dany disk rozhodne novy nedostane. Takto to tedy funguje minimalne u serverovych disku seagate.
Vite to urcite? Mam jiste pochybnosti, jestli by se jim vyplatilo platit partu maniku, kteri se s tim budou patlat a jeste riskovat dobre jmeno. Spis bych podeziral, ze si takto usnadnuje zivot vas prodejce. I mne se stalo, ze mi po reklamaci prodejce vratil "novy" disk s podezrele nakraplym rohem. Nastesti jsem na nem hned nasel badblocky, tak mi museli dat novy a dokonce o 200 MB vetsi, protoze 800 MB uz nebyly k mani.
Normalne to opravuju:
http://www.madshrimps.be/articles/article/587/
distributor vrati vadne disky výrobcovi, ten nieco vymeni, nieco posle opravene a anieco vydobropisuje. Tak koncak dostane raz novy disk, inokedy opraveny a inokedy uplne iny.
Ale prdlajs, tohle není o opravách. To je o tom, že vám dají "nový" disk a ten váš pošlou na diagnostiku. Pokud diagnostika dopadne dobře (při ní se tam nahrává automaticky nový firmware, což často pomáhá), tak se disk zase zabalí a dá skladem tak, aby při příští reklamaci odešel k dalšímu zákazníkovi.
Podle stáří a typu disku se procento "vrácen, přestože funguje" pohybuje od 5 do 90 procent. Tedy u disků pro servery. Jak je to u disků do PC nevím.
Nikdo tedy nic neopravuje. Maximálně se disk vyšroubuje z HotPlug carrieru a našroubuje do nového. Ten váš článek přesně tohle popisuje. Pod pojmem "refurbished" se zde opravdu skrývá jen důkladný test, vyčištění povrchu a zabalení do nového sáčku/krabičky.
Seagate disky rozhodne opravuje a vypada to takto
https://plus.google.com/114050415393008408926/posts/d93qHMarGxT
WD to uz zacal delat take, ale pomerne dlouho davali skutecne nove disky. Pokud ale WD posle disk repasovany, tak je na nem ve 100% pripadu nalepka, ze byl opravovan. Takze jestli nebyl jako takovy oznaceny, tak skutecne byl jen prohozen nekde u prodejce nebo jeho dodavatele.
Bohuzel u techto repasovanych disku mam vubec nejvyssi umrtnost a vetsina jich stezi dozije konce zaruky. Takze na nejake exponovane misto stejne musime kupovat disky nove a tyhle vracene z reklamaci pripadne jen na nejake nepodstatne veci.
Tak tenhle disk nevznikl tím, že by zákazník vrátil vadný disk a ten byl opraven.
Tyhle serie vznikají tak, že nějaká řada nebo serie má problém, tak jí stáhnou a opraví, buď novým FW (+vydáváním se za něco jiného) nebo opravdu i výměnou elektroniky apod. Klíčovým bodem je, že se tato oprava dělá na stovkách až tisících kusů najednou. Někdy to jde až do desítek tisíc. Při tomto objemu je to již velmi rentabilní akce.
Jedná se však o disky stažené z továrny a velkoskladů, od koncových zákazníků se disky až na výjimky nestahují.