1) když pročítám jejich fórum a poslouchám nářky lam okolo, tak se zdá, že jejich email jede pořád stejně blbě jako předtím. Tak na co to stavěli, když ani mejl na tom pořádně nejede?
2) "protože vyhořela 22kV pojistka. "Běželi jsme šest hodin na agregáty." No já nevím, je jiná doba, ale 22kV pojistku jsem vyměnil za 20 minut. Z toho 5 minut mi trvalo při mé váze, než se mi podařilo se pořádně rozhoupat na páce odpojovače kobky a odpojit ji :-D Že se mám rád, tak 10 minut se drbat zbaběle se šroubováním zkratovací sady izolovanou tyčkou, 2 minuty zjišťovat, která to je a 3 minuty než sem někoho sehnal, kdo přepral péro v odpojovači a zapnul kobku.
Když přepětí poničilo "elektrárnu", tak jsme jeli 6 hodin na agregát a za tu dobu se z kobek všechno vyházelo, nazohýbaly pásoviny, vymetly saze, zapilovalo se všechno poskákané výbojem, vyměnily izolátory, namontovaly měniče.....tak čemu vlastně říkají 22kV pojistka? Primáru trafačky???
Myslis ze beznej ajtak ti bude vymenovat pojistku na VN casti? Normalne se ceka na firmu/energetiky podle toho ci to je kde je treba zasah.
Proste datacenter opak zavola a ceka. A kdyz se nesplni SLA nebo nedorazi vubec tak se to nauctuje vcetne paliva. Kein stress. Proc to resis? Neres to. Usmazenych hrdinu jsou plne trafostanice.
No vidis. A ja i kdyz vim ze z principu mam danou vec opravenou za 5 minut a byt by mne to treba bavilo, tak klidne pockam 2 hodiny na servis a necham je to treba i zkazit. Tomu se rika zivotni zkusenost.
1. Oni jsou odpovedni. Ja ne. Kdyby se mi neco stalo nemam to ve smlouve. Nesouviselo s pracovni cinnosti.
2. Oni maji k tomu pojisteni, maji sepsane SLA. Oni maji vic zivotu. Ja ne
3. Prescas bude zaplaceny kdyz zavolam sefovi nebo si vezmu volno. On moc dobre vi ze si nemuze dovolit mi to nezaplatit.
4. Je to cinnost kterou nemam extra zaplacenou. Ma kvalifikace zni pouze na jednu cinnost a ne na uplne odlisnou cinnost na ni ani nemam smlouvu. Delal bych praci kterou jsme si ani nesjednali a firma by z toho mela penize a ja bych nemel z toho nic.
Toto jsem se naucil v nemecku. Cesi stale pracuji neprofesionalne jako founove z vychodu.
Ne na IT papiry na VVN,hromosvody ani stavby fakt nepotrebujes. Lidem z energetickeho useku fakt nerikam typicky ajtaci.
Stejne jako ja nepotrebuju pilotak ani tu zminenou 50ku, ale je to takovy uzitecny bonus k zamestnani kdy clovek vi o co jde z sirsiho pohledu veci. Samozrejmne ze bych privod neopravoval,pojistky,jistice nemenil ani za zkusebniho pilota ero nestartoval. Nemam zaplaceno, nebudu delat. Jednoduche. Za cesky plat ani dvere od letadla neotevru i kdyz v aeroklubu natiram i zabradli. Jde o podstatu veci.
No vidíš, a mě zase baví, když dělám pokaždé něco jiného. Monotónní práce by mě zabila. A jsme na tom dohodnutí, chlebodárce tak nějak tuší co zhruba umím a když je něco potřeba, tak to udělám. I když to třeba vůbec nesouvisí s administrací Linuxu.
Placení se řeší tak že si prostě počítám hodiny.
Také jsem takového jednoho znal. Způsobil škodu za 50 milionů a pak si hodil mašli. V instalaci byla chyba a on o ní nevěděl. A přestože k tomu neměl od provozovatele oprávnění, tak provedl "banální servisní zásah". Také to byl bývalý technik z dolu. Poté, co vyhořelo několik skříní, to dodavatel svedl na něj. Soudil se a prohrál, protože tam opravdu ten den takový zásah udělat nesměl. A dodavatel prokázal, že o závadě věděl a měl pokyny pro své techniky, jak podobný zásah udělat bezpečně. Všichni věděli, že chybu udělal dodavatel, že nic jako "jo máme to špatně, ale když nespustíte najednou A i B, tak to není problém" není přípustné. Ale bohužel zákon mluví jasně, vinen je ten, kdo "zmáčkne tlačítko", obzvláště když k tomu není oprávněn. Dostal těch 50 milionů k náhradě a to neunesl.
Takže vám držím palce a přeji hodně štěstí.
Rozumne datacentrum ma resene beh agregatu alespon minimalne 24h. Mrknete na tierove specky. Ja uz to dlouho neresil. Taky pochopitelne nemaji jeden dieselagregat. Na to doplatilo nejen datacentrum, ale i kriticke prumyslove provozy a nemocnice. Je lepe mit nekolik inteligentne napojenych jednotek od stupne dulezitosti a pak mezi nimi propojovat nez jednu velkou.
Na megareseni kde se verilo redundanci a pak to chciplo cely doplatila tenkrat hnojarna se se vym megaciscem nebo i nase firma.
Stejne se delaji dnes i lokomotivy kde mate x gensetu namisto jednoho agregatu. Takze kdyz vam to nekde unije pokracujete dal snizenou rychlosti. A ve fabrice vam vymeni tri standardizovane kusy gensetu na lokomotivu. Nizke vyrobni naklady
Stejne tak na pouhy jeden diesel doplatila jedna nejmenovana nemocnice ktera jeste navic neresila servis a pak se divila ze se jim system predehrivani neprepnul na chlazeni. Smula. Nebyl servis a nebyly pravidelne provozni testy. Stejne tak frantici v datacentru kde se ciste nahodou hostovaly WoW servery pro evropy. Mesie problem! A pritom stacilo zvednout linej odborarskej socialistickej zadek a naplanovat DR testy.
Vylozene vocasaren je plny obor IT. A kakademiku jeste vice. Po nocich mam mokre sny aby ten nas obor IT fungoval stejne zodpovedne jako letecky prumysl. Aspon trosku.
To se pravidelně náhradní zdroje neprotáčí naprázdno aspoň půl hodiny a jednou za měsíc se nevypne elektrika, aby se vyzkoušelo náhradní napájení?
Tady nejde o to kolik hodin agregát vydrží běžet, ale jestli při výpadku naběhne, než lehnou baterky. Jediný kritický bod při výpadku, na kterém to zůstane viset.
Ne e, tak to úplně není.
Samozřejmě je nutné, aby ten agregát správně naběhl, ale stejně tak je nutné, aby vydržel nějakou dobu běžet (se zátěží). Že je to navržené, aby to běželo 24hodin ještě neznamená, že to těch 24hodin bežet bude. No, prostě, musí se to zkusit a mám už empirickou zkušenost, že třeba ty měsíční půlhodinové zkoušky byly sice vždycky v pohodě, ale když byl opravdu problém, 50 čárek v záznamech vůbec nepomohlo.
Vzhledem k faktu že dělám datacentru DHL, čekal jsem od článku víc (asi profesionální deformace). Například jak je dimenzováno zálohování napájení (v DHL máme v Chodovském datacentru čtyři diesel generátory, každý s výkonem 4 MW a k nim naftu na cca. pět dní provozu). Co to je za datacentrum s pouze jedním externím přívodem el. energie??? Co nějaká informace o požárním zabezpečení, fyzické bezpečnosti, obslužných technologiích, chlazení atd. Jako úvod možná dobré, ale takhle to vypadá, že si Seznam nepostavil datacentrum, ale pouhou serverovnu. A poslední otázka: Má, není bude mít tohle "datacentrum" nějakou certifikaci?
Uz jste si zabezpecili aby vam ucetni stav nafty sedel se skutecnym stavem? Nebo je jeste u vas otevrena cerpaci stanice - vycucni co muzes? :))))
V DHL mne pobavila profesionalita frantiku: "Your application don't walk good:)))" a mne bude HR vypravet cosi o intermmediate english...:)))
Datacenter s jednim privodem je porad hodne. Ono opravdu neni vsude fyzicky mozne zajistit vice privodu a ani za komancu ste to nedelalo na nemocnice,ustredny a vysilace. Vysadu mela v tomto smeru armada. Muzes si teoreticky udelat privod ze dvou stran, ale porad to je treba na jedne rozvodne takze je ti to vis na co.
Dale je jedno co ma za datacentrum certifikaci. Mas-li papiry ale datacentrum spatne rizene, tak ti nepomuze ani dvacet dieselagregatu a obrovska nadrz na naftu.
Nejhorsi je ze moderni staveci datacenterse casto nezamysli nad umisteni dieselu(viz fukushima) a nebo nad dostupnosti paliva v pripade precpani mesta. Je strasne malo datacenter s plynovymi generatory i treba s plynovym bufferem v kombinaci se zaloznim dieselem. A pritom plyn je u nas v republice resen docela dobre redundatne vice smery i v takove praze. V pripade havarii se obvykle neodpjuje cely hlavni rozvod ale jen skrti koncove pripojky. Zalozni dodavky zemniho plynu z tlakoveho vozu lze take prinejhorsim zajistit.
Jediny kdo uvazuje hlavou namisto patternovych reseni je google. Vodni chlazeni, palivove clanky (lze pouzit i zmineny metan), levne moduly atd.
O1O, kde jsi vzal tu zbloudilou představu, že by ti měl autor magazínového článku vyjmenovat technické specifikace a know-how? Co si to dovoluješ?
Nadsázka: Místo abyses zastyděl, že vaše superprofesionální firma veřejnosti nepředstavila podobný článek, ze kterého bychom si sedli na zadek, tak tady remcáš něco o nedostatečnosti.
Ty seš tady něčí klient, že požaduješ? Srovnej si to v hlavě!
Seznam představil svoje řešení, kdokoli z nás si o detailech může myslet co chce, ale v každým případě si zaslouží ocenění za to, že to udělali a vystavili se trapákům jako seš ty.
Kvůli takovýmhle tydýtům ti, kteří něco dokázali a mohli by inspirovat ostatní, radši drží ústa.
Děkuju všem diskutérům, kteří bez arogance obohatili článek o zajímavosti z praxe. Jsem sice programátor a o DC mám nepřesnou představu, ale technika je to zajímavá.
Ty jsi legrační případ člověka.
1) Know how není v parametrech. Je například v tom umět datacentrum postavit tak, aby dva nezávislé přívody elektřiny mělo.
2) "Náše superprofesionální" firma nemá potřebu veřejnosti nic představovat, protože veřejnost (koncoví uživatelé) není klientem DHL IT services.
3) Tvrzení, že by moje "volání po detailech" bylo překážkou pro někoho aby si postavil datacentrum, to už je na Chocholouška! :D
Těm co pochopili, že můj předchozí příspěvek nebyl motivován pomlouváním ale poukazováním na nedostatky, jejichž odstranění by vhodně doplnilo článek děkuji za věcnost. Kašpárkům co nemajíí představu o tom, co vlastně datacentrum je a co obnáší jeho návrh a provoz (jako například Vláďa Macek) přeji možnost se do nějakého takového někdy dostat. Alepoň by pak pochopili souvislosti.
PS: Do IT centra DHL se na exkurzi dá dostat jen ve velmi omezené míře. Jedním z důvodů je i fyzická bezpečnost provozu. Dokonce ani zaměstnanci DHL nemají možnost se k dieselům dostat, pokud to přímo výkon jejich zaměstnání nevyžaduje.
Můžou jet systém horké aktivní zálohy. Mají dvě přípojky ze dvou rozvoden. Ale jakmile jedna selže, tak okamžitě startuje část generátorů do aktivní zálohy preventivně, ať mají pořád aktivní dva zdroje napájení.
Ohledně toho, že tu není moc využíváno zálohy na plyn, tak je. Je nasazeno řada kogeneračních jednotek do 4 MW, co normálně jedou kogeneraci z plynu a zároveň jedou i ostrovní režim při výpadku naájení.
Kogeneracni jednotka neni standby generator ktery vetsinu casu nejede. Kogenerace se taky ne vsude vyplati pokud potrebujes jen rychly energeticky zaskok.
Alternativni paliva jsou vubec velmi nepopularni mezi firmami dodavajici generatory a dost clovek vidi paternove mysleni.
Typicky priklad vocasismu:
Ok my vam pro to letiste ten diesel generatory dodame. Jak k nam dojede cisterna kdyz bude mesto zasekane a bude nekde katastrofa( v tom miste zemetreseni,zacpa,prevrzeny nakladak?).
Nikoho z tech hauptengineeru nenapadlo zamyslet se nad tim ze by se hodil upraveny generator na JET-A kteryho maji na letisti plne zasobniky.
O instalacích, které beru v potaz, tak se tam kogeneračka dávala v roli toho záložního agregátu na plyn, kde je prvotní funkce záloha a sekudnárně se to využívá pro výrobu elektriky na prodej/tepla. Vyšlo jim to tak ekonomicky asi výhodněji. Jenom ne všechny modely umí korektně ten ostrovní provoz.
Kupodivu je několik takových kogeneraček i na letištích. Ale co používají jako palivo bych se musel pídit (mou starostí bylo jen zajistit VPN spojení pro centrální monitoring výrobcem).