Vlákno názorů k článku Stavíme herní počítač na Linuxu pro moderní hraní od binárně-transfóbní dezolát - Jestli sháníte počítač na hraní a za rozumnou...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 9. 2024 0:29

    binárně-transfóbní dezolát

    Jestli sháníte počítač na hraní a za rozumnou cenu, musí tam být grafická karta ? Nebylo by lepší investovat do výkonnějšího Ryzenu a více RAM, než kupovat dedikovanou kartu ? U GK je úzké hrdlo u her typicky hlavně množství paměti, což pokud máte APU s alespoň 32 GB RAM, není problém.

    Mimochodem, u toho vyhořelého notebooku jste používali chladicí podložku ? Ono hrát hry (nebo vůbec dělat cokoliv náročnějšího) dlouhodobě na dnešních tenkých noteboocích je celkem spolehlivě usmaží (většinou jako první odchází SSD/NVMe disky).

  • 25. 9. 2024 1:03

    hufhendr

    Bez grafiky jsme to vyzkoušeli, to byl ten příběh s notebookem. A opravdu to funguje. Odešel jen větráček (už je vyměněný). Bohužel jsme tehdy nepoužívali chladící podložku, ty se k nám dostaly hned poté.
    Nicméně pro tu virtuální realitu tam byla podmínka tuším 9000 bodů v benchmarku a třeba ta v tom NTB má (teď koukám a nechápu) jen 2030 bodů. Navíc k ní nejsou vůbec žádné informace a my jsme to stavěli trochu do budoucna.
    Prostě grafická karta v herním počítači nějaká být musí.

  • 25. 9. 2024 7:32

    Jimmy

    Nehrajete, že ?
    RTX 4060, with its 128-bit wide memory bus, offers a memory bandwidth of just 272 GB/s
    VS
    Ryzen řady 7000 ... theoretical peak bandwidth of ~66.67 GB

    Limitující opravdu není velikost paměti, pokud nemáte grafiku 10+ let starou.

    Počet jednotek co spravovávají obraz je u APU taky jinde, takže ve výsledku mají APU o cca jeden řád menší výkon než separátní grafiky stejné generace. Ty stovky wattů se těch grafikách nepálí jen tak bezúčelně.

  • 25. 9. 2024 18:42

    binárně-transfóbní dezolát

    "Nehrajete, že ?"
    Z novějších her sem tam vyzkouším nějakou strategii, naposledy Dune Spice Wars a Victoria 3 (obojí vyšlo někdy minulý rok).

    "Limitující opravdu není velikost paměti"
    Doma mám Zen 2 s 16GB RAM, bez GK. Pokud mi stačí RAM, tak všechno jede krásně (např. Dune Spice Wars). Pokud ne, tak mám slideshow (např. Victoria 3 mimo strategickou mapu) - což bych měl i kdyby moje APU mělo 10x víc shader procesorů a 10x vyšší propustnost paměti - nic z toho vám nedostatek paměti nenahradí.

    "Ty stovky wattů se těch grafikách nepálí jen tak bezúčelně"
    Samozřejmě, pokud někdo hraje akční hry, kde potřebuje co nejnižší latence, 16x AA, ray-tracing a já nevím co ještě, tak si holt musí pořídit výkonnou GK s minimálně 8 GB VRAM.

  • 25. 9. 2024 21:44

    Jimmy

    Dune Spice Wars - Ok na hru která vypadá jako StarCraft II z roku 2010 dnes opravdu separátní grafiku nepotřebujete. Navíc u strategie kde i 25 FPS bude ok. Ale to asi není co si automaticky představíte pod pojmem aktuální hry.

    To můžu argumentovat třeba tím, že OpenTTD je super hra a taky dnes poběží na čemkoliv a taky budu mít z jistého úhlu pohledu pravdu.

  • 25. 9. 2024 11:57

    Trident

    Notas ma na rovnem povrchu za pokojove teploty vydrzet bez podlozky. Pokud se prehriva tak je tam jeste throtling. Pokud to nevydrzi reklamace.
    Resite neadekvatne spatny hw.

    25. 9. 2024, 12:01 editováno autorem komentáře

  • 25. 9. 2024 14:30

    binárně-transfóbní dezolát

    Pokud dlouhodobě (mnoho dní, týdny, ... - ne nutně nepřetržitě, ale třeba alespoň 7h denně) provozujete počítač na teplotní hranici, tak si koledujete. Teplotní zátěžové testy se typicky provádí tak aby to ve výrobě zvládla daná směna (8 nebo 12 hodin) - to vám nepoví nic o tom, jak vám dlouhodobě vysoké teploty dokáží snížit životnost. Stačí i mírná degradace materiálu vlivem teploty, a daná součástka už to pak prostě nedá.

    Mám s tím zkušenost - konvertování videí několikátý den, jeden den jsem si zapomněl zapnout chladicí podložka a po pár hodinách byl NVMe disk/paměť v hajzlu. Autorovi článku zase takhle odešel větrák.
    Zkrátka a dobře, na dlouhodobější zátěž (hry, konvertování videa, apod.) u dnešních tenkých noťasů jedině s chladicí podložkou. Nebo si pořídit pořádně silný noťas, co vypadá jako velká cihla (což byl standard ještě nějakých 15 let naz5), namísto dnešních tenkostí s kulatými rohy.

  • 26. 9. 2024 9:45

    Trident

    S namahanim 8h/denne v probehu zivotnosti se pocita. Ten zatezovy test je tam jen jako kontrola. Pokud se vam usmazil SSD tak ma notas spatny thermal design. En totiz resi dostatecne chlazeni soucastek i pri spickovem vykonu pripadne jeho snizeni Nebo jste pouzil soucastku se kterou design nepocital.
    Nektere notasy maji treba vyslovne zakazan provoz na vysoky vykon se zavrenym displayed nebot potrebuji horni vydechy.
    Nekvalitni HW reklamovat. Je snad podlozka predepsane prislusenstvi od vyrobce nutne k zakladni funkci?
    Nesmazte se pristupovat na falesnou hru vyrobce.

  • 25. 9. 2024 17:25

    bez prezdivky ...

    Tak jiste, piskvorky se daji hrat na ledascem, i nekde fous vedle popisovana ega/cga/... na to bude stacit. Teda pokud to nekdo nenapise treba v rustu.

    A ano, spousta lidi hraje na kancelarskych strojich s integrovanou grafarnou a nepotrebuji na to ani 32, ani 16 GB ram, casto sti vystaci s 8 ale i mene. Viz steam stats.

    Jenze se je zahodno podivat take na to, co hraji. Pripadne pak na to, jak dnes vypada takova bezna herni produkce ....

    Priklady? Hmm ... co takhle cyberpunk, to neslo v den vydani ani spustit, a dodnes je to vykonostni a funkcni tragedie. Nebo treba ... chmm jedi survival? Hele to crashuje na malo vram i na 4090, vazne nevim co by si jako tvurce predstavoval ze si tak hrac poridi. Dtto Diablo 4.

    Ano, jsou to extremy, ale aby sis realne zahral (bez nutnosti nejakyho hackovani) tak potrebujes GPu na urovni stredni tridy. A to zadna integrovana neni.

    Mimochodem, to ze vubec netusis ktera bije naprosto jasne indikuje tvoje predstava, ze hry potrebuji RAM. Tak mozna jedna ze 100 000 realne umi pouzit vic nez 8GB. Staci se podivat kolik ze to zere kdy zbezi ze?

  • 25. 9. 2024 22:28

    binárně-transfóbní dezolát

    "Jenze se je zahodno podivat take na to, co hraji. Pripadne pak na to, jak dnes vypada takova bezna herni produkce ...."
    Zkusím si tipnout:
    Většina her které dneska vycházejí jsou nedodělané, plné chyb, nekompletní, v podstatě beta verze u kterých se obsah postupně doplňuje separátně prodávanými módy a add-ony.
    Proto pokud si chcete kvalitně zahrát, tak je lepší si počkat několik let, a koupit si hru, kterou akorát někdo přestal vyvíjet - tj. v kompletní podobě se všemi módy a addony, zapatchovanou (tj. běžící stabilně bez pádů) a za poloviční (nebo menší) cenu než nové hry + navíc s jistotou, že danou hru budete mít na čem hrát, protože nebude vyžadovat nejnovější železo za 30+ hadrů a vyhnete se tak fiaskům typu Cyberpunk 2077.
    Tak co - dal jsem to ? Je to tak ? Jsem v obraze ?? Vím co to znamená hrát nejnovější hry a proč by to člověk neměl dělat ?!?

    "Mimochodem, to ze vubec netusis ktera bije naprosto jasne indikuje tvoje predstava, ze hry potrebuji RAM"
    Naopak, pokud píšu o tom, že si zahraju i s 16 GB RAM a APU, tak vím přesně, kolik RAMky hry vyžadují.
    Dnešní typická hra si vezme méně než 16GB + k tomu dalších 3-8 GB VRAM Proto jsem psal specificky o 32 GB RAM, což je množství, které by na dnešní hry hrané na APU v pohodě stačilo (8 GB pro APU + 16 GB pro hru samotnou + 8 GB pro OS samotný a jako rezerva).
    To, že hráči nestačí VRAM u grafické karty (která by jinak výkonnostně stačila) je naopak docela častý problém, který APU odbourává (pokud máte dostatek RAM) - proto ten důraz na velikost RAM.

    "Staci se podivat kolik ze to zere kdy zbezi ze"
    Ano, kupříkladu Victoria 3 mi při spuštění sežrala asi 15 GB, přesně tolik, kolik má můj stroj k dispozici (pár GB si to vzalo ze swapu).
    Kdybych měl dost RAM, tak bych si býval zahrál - bez ohledu na shadery a propustnost pamětí.

  • 26. 9. 2024 12:30

    Heron

    Hmm ... co takhle cyberpunk, to neslo v den vydani ani spustit, a dodnes je to vykonostni a funkcni tragedie.

    Cyberpunk 2077 běžel úplně bez problémů v den vydání na tehdy 4 roky starém HW. Vím to, protože jsem jej dohrál na prvním Ryzenu (2017) a na RX480 (2016). A nebyl to rozhodně HW za 30+ tisíc. Tehdy CPU+GPU+RAM se vešla do 15 tis. Přibližně 4.5tis za každou komponentu: CPU, GPU + 32GB RAM.

    Fakt není dobrý ventilovat tyhle nesmysly, protože tohle poškodilo (už několikrát) herní scénu. Pro indie nováčky je těžší se tam dostat a stálé firmy si netroufnou na něco extra nového. Cyberpunk byl nový žánr. Jasně, byl tady System Shock a z něj inspirovaný Bioshock. Ale Cyberpunk to posunul ještě dál.

    26. 9. 2024, 12:34 editováno autorem komentáře

  • 26. 9. 2024 14:26

    Trident

    Bioshock neni inspirovany System Shockem. Ani omylem. Obe hry jsou na zcela jine tema i z pohledu pribehu a rekneme i presahu pribehu. Bioshock ma vice hlubsi filozoficky presah. System shock je vic povrchni soustredeny na prospech postavy.
    Ale hlave porovnava se steampunk pod vodou na zemi ci nad zemi (pripadne neco tomu hodne blizkeho) s cyberpunkem ve vesmiru.

  • 26. 9. 2024 14:32

    Trident

    Souhlasim ze spusteni fungovalo na PC. I na mem obstaroznim vraku mimo minimalni konfiguraci. Problem ale ktery jsem zahy zaznamenal byly vadne ulozene pozice (neprazak a vrah cestiny jako ja by rekl "sejvy").
    Kvuli vyznamnym chybam byl stazen i z PS platformy na nejaky cas do te doby nez byly chyby opraveny. Ale i tam se podarilo hru spustit a hrat.
    Takze spousteni slo.

  • 26. 9. 2024 13:59

    zonglik

    Dobrý den,
    Nechci vás nějak urážet, ale prosím neraďte ve věcech, kterým vůbec nerozumíte.

    K moderním hrám je nejdůležitější grafická karta a její výkon (dá se kontrolovat třeba na passmarku), ve výsledku moc nejde ani o paměť grafické karty, úzké hrdlo bývá v jejím výkonu... Poté je až procesor. (Který je důležitý k chodu celého systému například, případně ke starším hrám, či špatně optimalizovaným hrám tak leda.)
    Dál je zbytečné se vyjadřovat, jen prosím nepište ptákoviny. Lidé jsou pak dezinformocaní a diví se, že jim něco nejde... Lepší neradit vůbec, než špatně...

    Děkuji..

  • 26. 9. 2024 17:18

    binárně-transfóbní dezolát

    "K moderním hrám je nejdůležitější grafická karta a její výkon"
    Ano, proto jsem se ptal (a nikoliv radil jak píšete - proto v původním příspěvku byly otazníky - zkontrolujte si to), zda by nebylo lepší GK teď nekupovat, když sám autor píše, že na hraní mu stačil výkon notebookového APU.
    Odpověď jsem dostal - možná stačilo, ale určitě ne pro VR. Nevím co vám a Jimmymu tak vadí.

    "úzké hrdlo bývá v jejím [GK] výkonu."
    1) Pokud vám nebude stačit paměť na dedikované GK, tak máte ze hry slideshow bez ohledu na výkon její výpočetní části. Čili u zhodnocení toho, zda GK bude na danou hru stačit nebo ne je jako první (primární) parametr dostatek VRAM.
    2) V případě nedostatku výkonu si vždycky můžete zkusit stáhnout grafické efekty a často to při hraní ani nepoznáte/nev­nímáte. V případě nedostatku VRAM si sice můžete zkusit stáhnout kvalitu textur, ale hra pak bude obvykle už na první pohled vypadat dost hnusně.
    Takže ano, primárním úzkým hrdlem a parametrem při nákupu dedikované GK pro hry je množství paměti. Ta ostatně i podstatně ovlivňuje její cenu.

    "Poté je až procesor. (Který je důležitý k chodu celého systému například...,"
    Skutečně ? To jako, že bez procesoru mi nenajede systém ? WOW, to jsem nevěděl. Díky za informaci.

    Nechci Vás nějak urážet, ale dál je k Vašemu "příspěvku" zbytečné se vyjadřovat. Pokud nechápete rozdíl mezi dotazem (který navíc tázaný kompletně zodpověděl) a radou, tak je zbytečné abyste se vyjadřoval a psal ptákoviny.

    Děkuji..

  • 26. 9. 2024 18:15

    Wasper

    No možná tu dochází k nedorozumnění, co to "málo VRAM" znamená. Já jsem si prošel (a u dětí pořád procházím) vším od 1GB na nějaké prastaré M610 přes 1030 až po současnou RTX4060Ti s 16GB VRAM, a není to lineární. Skok mezi 1-2-4-6GB je sakra znát, ale někde od 8GB nahoru to pro naprostou většinu her je spíše nice to have.

    (Naproti tomu podobná hierarchie začíná někde na 4GB pro hrátky s neuronkami, těch 16GB už je takové "s pár omezeními se s tím už něco málo dělat dá")

  • 26. 9. 2024 20:32

    tumis

    Dnes bych uz asi sel po vice nez 8, vetsine her sice jeste 8 staci, ale je to uz obcas na hrane. Zase to ale neni potreba hrotit u nejakych malo vykonnych modelu, kdyz treba vezmu 8GB RTX 3060Ti, kterou jsem do nedavna pouzival, tak te ve hrach vetsinou uz stejne dochazel dech v pripadech, kdy dochazela pamet, takze clovek o mnoho neprisel.
    Pokud cloveka napadne, ze si bude hrat treba s generovanim obrazku, tak to dnes urcite chce 16+ idealne 24, pokud je na to rozpocet a samozrejme by slo jit i vys, ale to uz jsme ve sferach mimo herni grafiky, coz nemusi byt idealni na hry a cenove se dostavame zase o kus vys a na hrani (at uz ve smyslu hrani her nebo hrani si s AI modely) asi malokdo bude chtit za domaci grafiku vydat 100K+ (nebo klidne o rad vice). Navic se naskyta otazka, jak intenzivne si s tim clovek chce hrat a zda by se mnohem levneji nedala pronajmout grafika v cloudu.

  • 26. 9. 2024 20:32

    binárně-transfóbní dezolát

    OK, zkusím na tohle téma i s Vámi a tentokrát na příkladu - snad se do toho moc nezamotám:
    Když jsem poprvé zkusil spustit hru přes Wine na APU, tak se trhala až tak, že pomalu nereagovala na klávesy (už to vypadalo na restart). To byl problém Wine, který si při spuštění zjistí automaticky velikost VRAM (což v případě APU byla aktuálně vyhrazená RAM) a s tím pracuje jako s konečnou dostupnou hodnotou.
    Takže moje APU si na desktopu zabralo řekněme 512 MB, Wine toto detekoval a danou hru spustil s limitem 512 MB paměti pro grafické operace (hra udávala jako minimum myslím 2GB grafické paměti pro běh). OS (ovladač AMDGPU v jádře) v tomto případě neměl důvod přiřadit více RAM pro grafické operace, protože spuštěnou aplikaci (což je v tomto případě samotný Wine) ani nenapadlo, že by mohla mít k dispozici více paměti pro grafické operace.

    (Pokud by tenhle problém s APU u Wine někoho překvapil a chtěl to řešit, tak stačí v registrech vytvořit klíč HKEY_CURRENT_USER - Software - Wine - Direct3D - VideoMemorySize a požadovanou hodnotu maximální možné grafické paměti v MB)

    Onen extrémní pokles framerate (namísto počtu snímků za vteřinu jsem měl snímek za několik vteřin) je to, co nastane, pokud si spustíte aplikaci a nemáte pro ni dostatek grafické paměti - jedno zda se bavíme o vyhrazené RAM u APU nebo o VRAM u dedikované GK (alias "málo VRAM").

    Takže ještě jednou pro zonglika a Jimmyho, kteří si stále tvrdohlavě melou svojí: základním prvotním předpokladem pro běh hry (a tudíž i principiálním úzkým hrdlem) je dostatek paměti (RAM u APU/IG, VRAM u dedikované GK). Protože pokud nemá kam ukládat, tak už je celkem jedno, jak rychle bude počítat.