Je to návod na tuctový multirotor, který se používá nejčastěji a je spíš takovým univerzálem, ale pro začátek určitě dobrou volbou.
Pokud se ale chcete opravdu soustředit na co nejdelší vzletový čas na jednu baterii, bylo by vhodné volit naprosto jiné komponenty v oblasti pohonu.
Využívá se motorů s nízkým kV kolem 400-500 a velké vrtule 15-17" Vrtule pak musí být velice kvalitní, například xoar s čímž roste i cena. Je naprosto nutné, aby byla koptéra co nejlehčí to jde a k tomu je potřeba se zaměřit na lehké, pevné a tím pádem i drahé materiály. Velké vrtule vyžadují velký rám a tím hmotnost roste, na druhou stranu koptéra bude stabilnější.
Takové motory jsou typicky na 6S baterie, které jsou zase poměrně drahé a tím důležitější je nabíjení, jinak se vám to dost prodraží.
Využívají se samozřejmě baterii s co nejvyšší kapacitou, ale je zase potřeba hledět na váhu.
Baterka je v první řadě loterie, nekteré vydrží léta, některé nic. Důležité je hlavně nabíjení. Ideální je nabíjet 1C není třeba méně, občasně se dá nabíjet i vyšším proudem, ale v zásadě tím ničíte baterii.
Většina lidí ale k ničemu dlouhý letový čas nepotřebuje a raději udělá v podsatě koptéru ze seriálu. Tipnu si, že létá kolem 12min oproti třeba 40 minutovému letu, ale je lehčí, levnější, pevnější, skladnější, převozitelnější a každý pád neruinuje rodinný rozpočet.
Já doufám, že seriál obohatí spoustu lidí, ale neberte to jako jedinou možnou cestu, těch nezmíněných možností je opravdu spousta, nejen v pohonech ale řídících jednotkách.
Zavítejte na modelářská fóra ať už tuzemská či zahraniční, inspirujte se cestami, které už jsou dávno prošlapané a udělejte si před výběrem komponent a stavbou trochu rozhled v tom, co je k mání.
Hlavně doufám, že se tu objeví i platná legislativa spojená s tímto koníčkem, která je pro nás slušné modeláře velmi důležitá a snažíme se ji dodržovat ve všech ohledech a že vy, kteří si koptéru pořídíte, nebudete pravidla ignorovat a porušovat, protože to vede k jejich nesmyslnému zpřísňování a většímu a většímu omezování všech, kvůli několika ignorantům.
Tak tahle koptéra se udrží ve visu podstatně dýl, neměřil jsem to přesně, ale viz https://www.youtube.com/watch?v=dLM_54LIz3M - letový čas 25 min na 4s 5Ah LiPol. Já tam měl 8Ah 3S, výpočtenou dobu letu vzhledem k hmotnosti a odebíranému proudu jsem měl mít cca 30min.
Ano, samozřejmě to závisí na použité baterce, váze. S tímhle rámem to bude dost lehké, takže je to možné. Každý ať si vybere, co mu vyhovuje, já bych tam tak velkou baterii nedal, protože je to spotřebák a tyhle velké kapacity jsou drahé a dost to s ní ztěžkne. Když vezmu 2x 4Ah a přistanu si a vyměním to, bude to pravděpodobně levnější a celkove budu létat déle.
Odkaz na doplněk X už tu padl. Při létání se tedy musíme řídit pravidly Úřadu pro civilní letectví (ÚCL), kam také můžete vznášet své specifické dotazy, rádi odpoví.
Mě jako normálnímu člověkovi přijde doplněk X naprosto srozumitelný i když částečně musí být napsán právničinou, aby nebyl v každé druhé větě napadnutelný. Každý kdo má rozum si z toho vezme co je potřeba (kde může létat, jak vysoko, jak daleko od letiště, mimo baráky, mimo lidi, atd.) a lítá bezpečně.
Co se fpv týče, tak to je samozřejmě ošemetná kategorie, ohledně toho kdo řídí a kdo kouká a že u každého letu musí být alespoň 2 lidi, ale hlavní je používat povolená pásma pro přenos videa na zem. Výkony vysílačů jsou samozřejmě omezeny a většina lidí používá pásmo 5,8 GHz, tedy 5725 - 5875 MHz v tomto pásmu je výkon omezen tuším na 25mW, to je velice často porušováno, protože lidé si místo kvalitních antén kupují výkonné vysílače a myslí si, že je to zachrání.
Toto už se tuším neřídí pravidly ÚCL, ale pravidly Českého telekomunikačního úřadu.
Ještě doplním, že každý stát má svá pravidla, takže to málo, co jsem napsal bylo v rámci ČR a v zahraničí to může a s největší pravděpodobností bude více či méně jinak.
Takže než si vezmete svého mazlíka na dovču a utopíte ho v moři, tak je taky nutné zjisti něco o prostředí, ve kterém budete létat a o pravidlech destinace, do které se chystáte. Většinou je to velice obtížné, ale už existují celé weby, které se tomu věnují.
Jinak například na festivalech nebo jiných ať už sportovních či spíše hudebních akcích si můžete vždy všimnout nějakého vola, který tam létá nad lidmi a ideálně to pak zveřejňuje na yt. ÚCL se na takové mamlasy zaměřuje a tresty jsou hodně vysoké. Co se asi stane až mu jednou praskne vrtule ve vzduchu, zadře ložisko v motoru, shoří ESC nebo jen vypadne blbej kablík a koptéra o váze 2kg spadne někomu z 30ti metrů na hlavu...
Takže hlavně myslete na bezpečnost a ať Vám to lítá!
No on je v tech pravidlech tak neskutecny bordel a je to tak blbe napsany ze se vtom normlani clovek a verim ze ani ti co to psali nevyzna.
Hlavne doplnek X, to vymyslel fakt magor http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-2/data/effective/doplX.pdf .
BTW: pokud vim FPV se litat muze, Jen to chce vysilac max 20mW a nekoho kdo bude na oci sledovat model a muze pripadne zasahnout do rizeni.