Nabízí Steam klient transparentní multiplatformovost pro ty hry? Jinak totiž zůstáváme u toho, že mimo to, že většina her je stejně „non-steam“, tak hlavně jsou Windows-only a výrobce na ostatní systémy kašle bez ohledu na to, kde běží Steam klient.
Pokud jde o Source Engine, i kdyby veškerý kód hry závisel jen na něm, což je dost dobře možné, a hra tím tedy automaticky běžela i jinde než na Windows, tak jeho uživatelů není až tak ohromné množství a to co hýbe herním světem v této oblasti jsou enginy id Tech, nemluvě o uvolňování jejich zdrojáků.
Steam pro Linux? Fajn. Některé herní pecky pro Linux? Super.
Ale nějak nikde nevidím tu největší herní událost.
Enginy od id Software běží na Linuxu. Nevím jak to je s hrami s id Tech 5, ale hry s id Tech 4 a níž na Linuxu běží nebo mohou být portovány. Je to tedy jen o rozhodnutí výrobce. Navíc minimálně jedna hra s id Tech 4 je v seznamu her na konci článku, které si přes Steam na Linuxu zahrajeme. Steam ukáže jak moc mají linuxáci a macaři zájem o hry a pokud bude alespoň trochu významný, nemusíme se o další hry bát. Proto je to největší LINUXOVÁ herní událost, konečně se ukáže jak že je ten trh velký a jaký má potenciál.
S id Tech 5 se to má tak, že ačkoliv to bude do jisté míry multiplatformní (stále OpenGL s prvky DirectX – jako tomu ostatně bylo i u id Tech 4), takže konzole a PC, ovšem Carmack se kdysi (už dávno) nechal slyšet, že zatím s Linuxovým a Mac klientem není nic jisté, takže (pokud se už něco nezměnilo a neuteklo mi) nezbývá než čekat, jak to dopadne.
iD Tech 5 asi bude casom portovany aj na linux a na Macoch bude bezat asi urcite.V dnesnej dobe uz licencovanie az tak nefici. Jednak ta licencia nieje najlacnejsia a potom tieto „vyspele“ enginy su tak komplexne ze ich zvladnutie a upravenie pre vlastne potreby moze byt casovo narocnejsie ako naprogramovat si nieco vlastne. Zvlast ak naroky su nizsie ako poskytovane moznosti licencovanych enginov. Ono to pekne vidiet aj na harch. Najlepsie vyzeraju tie priamo od vyrobcu enginu – hry od Epicu co sa tyka Unreal enginu a zasa od iD softu co sa tyka iD tech eng. Ostatne hry od inych studii vecsinou nedosiahnu taku kvalitu a nieje to len o peniazoch.
A co sa tyka hier na Linuxe, je to stale mala a nezaujimava platfroma. Vecina uzivatelov linuxu niesu herna cielova skupina a pravdepodobne naklady na portovanie a udrzbu linux verzie by jej predaj ani nezaplatil. Uz len velky problem je totalna rozbitost Linuxu ako os, co distribucia to ine prostredie.
no zalezi ako moc hra vyuziva resources daneho systemu. Priznam sa na linuxe som vecsie aplikacie nerobil, ale ked si pozries iD tech (jedno ktore) zdrojaky tak si vsimnes ze prakticky vsetko si obprogramovali sami a vyuzivaju len minimum libiek. Cize jedna cesta je bud vsetko staticky zlinkovat alebo potom dodat s hrou aj kompletne prostredie. V zasade to az taky rozdiel oproti windows nebude ale je fakt ze distribucie sa lisia v roznych konfiguraciach, nastaveniach, nehovoriac o tom ze kazdy uzivatel moze mat aj zakladne nastavenia spravene uplne inak. Ale ten si asi aj poradi. Tu ide skor o casovy ramec. API na linux sa vyvyja dost rychlo a kludne sa moze stat ze danu hru na rok starej distribucii clovek uz nespusti alebo naopak na aktualne to nepojde, pokial nebude udrziavna aj podpora pre danu hru.