Hlavní navigace

Steam Machines: rozpačité začátky odvážného herního projektu

27. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Herní počítače se SteamOS měly ambice konkurovat konzolím i ohrozit pozici Windows jako jediného herního systému. Zahájení prodeje je však přinejmenším rozpačité. SteamOS za Windows zkrátka stále zaostává co do výkonu i počtu podporovaných her. Mají Steam Machines šanci uspět? Ano, ale nebude to hned.

V červenci roku 2012 společnost Valve oznámila, že na své herní platformě Steam začne podporovat Linux. A samozřejmě na Linux portuje i své hry. Už od samotného oznámení se hojně spekulovalo o tom, že Valve má s Linuxem ještě mnohem větší plány. To se nakonec potvrdilo za dalších čtrnáct měsíců, kdy společnost představila Steam Machines – projekt herních počítačů se systémem SteamOS postaveném na Debianu.

Odvážný krok to je nejen proto, že Valve sází na Linux, ale i proto, že se snaží zavést novou kategorii herních zařízení. Už aspoň dvacet let se herní svět jasně dělí na PC a konzole. Steam Machines mají být něco mezi – chtějí nabídnou jednoduchost použití a spolehlivost známé z konzolí, ale i svobodu změny hardwaru nebo úpravy softwaru známou z PC.

Po několika odkladech se Steam Machines konečně vydaly do světa 10. listopadu. I když jak se to vezme. Několik dní konzole byly dostupné, pak už zase ne. Dnes jsou dostupné v e-shopech výrobců, ale Valve na to nikde neupozorňuje. Jednotlivé stroje tu příliš nebudeme rozebírat – mají jiné šasi, trochu odlišené konfigurace, ale v jádru je to prostě klasický herní počítač s procesorem od Intelu a grafickou kartou od Nvidie.

Windows > SteamOS

Za rozpačité přijetí Steam Machines může hlavně linuxový systém SteamOS, který ze srovnání s Windows nevychází nejlépe. Linux momentálně podporuje necelých 1700 her na Steamu. Z pohledu linuxáků je to super – tolik možností zahrát si jsme ještě nikdy neměli. Z pohledu běžných hráčů, kteří si prostě jen chtějí hrát, to může být málo. Na Windows je totiž k dispozici rovnou 7000 her. Poměr ve prospěch Windows navíc bude ještě vyšší u AAA her s nejlepším technickým zpracováním a rozpočtem. Taková je realita.

Dalším důležitým aspektem je výkon, ve kterém SteamOS také zaostává. Např. Ars Technica v testech naměřila o 21–58 % méně FPS než na Windows. A to přitom testovala hry přímo od Valve, které pro běh na Linuxu nepotřebují žádné berličky, ale běží nativně na OpenGL. V případě her používajících nějakou překladovou vrstvu může být rozdíl ještě vyšší, ale není to pravidlem.

Důvody není snadné u tak komplexního softwaru, jaký moderní hry jsou, identifikovat. Jedna teorie říká, že DirectX, které většina her na Windows preferuje, je jednoduše lepší a výkonnější než OpenGL. Velkou roli jistě bude hrát i optimalizace. Jednak lepší optimalizace pro DirectX než pro OpenGL, jednak optimalizace samotných ovladačů. Ty se v posledních letech sice zlepšily, ale ne o tolik, jak jsme možná očekávali. Linuxové ovladače jsou pro výrobce stále na druhé koleji.

Z pohledu výrobce a zákazníka

Výrobu Steam Machines přislíbila celé řada společností, nicméně teď už k projektu přistupují podstatně chladněji. Koneckonců jsou na trhu zatím jen tři zařízení, na ta další čekáme. A některých se nakonec ani nedočkáme. Např. Origin PC nenasadí SteamOS proto, že výsledku jako se SteamOS dokáže dosáhnout i na Windows (tzn. nastartovat Windows a Steam přímo do konzolového rozhraní Big Picture) a zákazník nakonec dostane lepší produkt. Otázkou je, zda Windows po uživateli skutečně nikdy nebudou nic chtít a ten nebude muset hledat myš a klávesnici. U Linuxu tohle zajistit lze.

SteamOS má jednoznačně navrch v jednom parametru – v ceně. Základní verze Windows 10 vyjde na 110 dolarů (výrobci to zřejmě mají o něco levnější), SteamOS je samozřejmě zdarma. Cenu systému (a o ni navýšenou cenu zařízení) je však třeba posuzovat v kontextu cílové skupiny. Tu tvoří převážně hráči, kteří za rok nakoupí hry v řádech stovek dolarů. Pro ně už jedna stovka navíc za značné rozšíření nabídky může být velmi dobrá investice.

Nelze se proto divit, že výrobci ani samotní hráči ze SteamOS nějak nadšení nejsou. Svědčí o tom i fakt, že žádný výrobce pro SteamOS nepřipravil speciální zařízení. Jejich Steam Machines jsou prostě jen počítače, které se pod jiným názvem prodávají nebo budou prodávat i s Windows. Platí to i pro zřejmě nejzajímavější Alienware Steam Machine – ve verzi s Windows a bez loga Steamu je to Alienware Alpha. Škoda, že se Valve nepodařilo získat nějaké opravdu povedené a hlavně exkluzivní zařízení.

Streamovací krabička se povedla

Mnohem lepšího přijetí se dočkal další hardware, resp. herní příslušenství, který Valve začalo prodávat a který je přímo z jeho dílny. Prvním z nich se jmenuje Steam Link a na první pohled vypadá spíš jako externí pevný disk. Ve skutečnosti se v něm skrývá minipočítač, který slouží pro komunikaci s pořádným herním počítačem a zobrazování hry na připojeném displeji.


Autor: Valve

Steam Link jednoduše píchnete do televize a budete hrát. Náročné výpočty bude provádět velký počítač umístěný kdekoliv ve vašem bytě. Steam Link vyjde na 55 eur, tedy přibližně na 1500 Kč. U těch nejnáročnějších her jsou se Steam Linkem ještě trochu problémy, ale jinak funguje skvěle. Takové řešení by nakonec mohlo mít větší budoucnost než počítač dedikovaný pouze pro hraní.

Dál tu máme poměrně inovativní herní ovladač Steam Controller. Kromě klasických tlačítek a joysticků, které najdeme i u konkurence, totiž nabízí poměrně velkou dotykovou plochu. Slouží jako náhrada myši. V některých případech to funguje lépe, jindy hůře, ale bezesporu je díky ní možné hrát u televize hry, se kterými byste jinak bez myši neměli šanci. Zajímavé je hlavně to, že Valve nechává uživatele, aby vytvářeli ideální konfigurace ovládání pro dané hry a s ostatními je sdíleli.

root_podpora


Autor: Valve

Naděje ve Vulcanu

Steam Machines nejspíš nebudou žádný trhák, ale doufejme, že Valve s projektem bude pokračovat. Budoucnost hraní na Linuxu totiž vypadá růžověji. Na jaře bylo představeno multiplatformní grafické API Vulcan, nástupce OpenGL, které by mělo mnohem víc konkurovat DirectX a snad ho i předčit. Pokud budou nové hry stavět na Vulcanu, jejich portace na Linux už by měla být podstatně snazší než dnes. S tím souvisí i lepší grafický výkon. Na Vulcan se samozřejmě budou muset připravit také grafické ovladače a věřím, že tentokrát už vývoji pro Windows a Linux bude věnována stejná pozornost.

Pokud máte rádi Linux a chcete snahy Valve podpořit, Steam Machine si můžete pořídit a nejspíš vás nezklame. Na druhou stranu musíme chápat pohled většiny hráčů, která prostě chce hrát co nejvíc her co nejlíp. Ti momentálně nemají důvod, proč preferovat stroje SteamOS před Windows.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Bývalý redaktor serveru Root.cz, dnes produktový manažer a konzultant se zaměřením na Bitcoin a kryptoměny.