Například článek z roku 2003: Temná vlákna v CESNETu. Nevymyslel jsem si to :-).
Možná jsem taky stará škola, ale čeština je opravdu skvostný jazyk a prznit jej ve článku, který jednou budou číst vnoučata, je poněkud nehorázné. Temné vlákno je pěkné. Když budu chtít najít princip (tuším jiné vlnové délky), vyhledám pojem "dark fibre".
BTW netwoking je job jako každý jiný a síťarům právo na slang nikdo neupírá. Taky beru do ruky šporvingle a mackem hobuju pozednici, nebo jůskejs přetavím to testkejsu a pak namatrixuju slušnou koveridž, aby developeři s unit testama nezpůsobili posuv projektového timeframe nebo, nedejbože, požadovali změnu frejmorku.. atp.
Anglicismy používají BFUčka co to pochytili od BFUčkoidních novinářů a jiných samozvaných popularizátorů, kteří neschopni dostat se k české odborné literatuře tvoří český populárně naučný obsah na základě anglických populárně naučných článků na internetu, kterým sotva rozumí a tak se totálně míjejí se zavedenou českou odbornou terminologií.
Někteří z Vás si možná vzpomenou na projekt Internet do škol, což byla v resortu školství mimořádně velká investiční akce koncem devadesátých let. Osobně si na to vzpomínám velmi dobře, protože jsem byl tou dobou na druhém stupni a velmi se zajímal o počítače. V prvních okamžicích celý projekt provázelo nadšení. Většina škol neměla valné počítačové vybavení, natož připojení k Internetu. Když došlo na realizaci, nadšení rychle opadlo. Projekt se protáhl na několik let, počítače byly předražené a v okamžiku, kdy dorazily do škol, byly už dávno zastaralé.
http://euro.e15.cz/profit/kauza-rokuinternet-do-skol-867072
http://www.itbiz.cz/internet-ve-skolach
http://www.lupa.cz/clanky/kostlivec-internetu-do-skol-znovu-vypadl-ze-skrine/
http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-internet-do-skol-2-0-d1a-/p_spolecnost.aspx?c=A150512_162842_p_spolecnost_wag
https://www.google.cz/search?hl=cs&as_q=&as_epq=internet+do+%C5%A1kol
Vona byla realita jeste mnohem tragictejsi.
Skola dostala rekneme 30 PC v ramci INDOSe, ale nemohla snima delat vubec nic. Nemohla si na ne dat SW ktery bylo treba ... takze se tech 30 stroju prevazne nahazelo nekam do kumbalu, kde smrdely spoustu let, az se nakonec nejspis vyvezly na skladku.
Stejne tak skola dostala uzasny internetovy pripojeni v ramci indose ... tusim po modemu do telecumu (za nehorazny prachy) a to casto v okamziku, kdy uz davno mela nejakou tu radove rychlejsi wifinu, casto zcela gratis. Zcela bezne se totiz delalo to, ze pokud si skola zaplatila technologii, tak se mohla pripojit primo k CESNEtu (samo, pokud byl v dosahu).
A jako tresnicka, pokud si to dobre pamatuju, ty PC nepatrily ani skole ani statu, ale byly defakto v pronajmu ... a po nejakych 4-5letech se skolam nabizel odprodej, za ceny ktery odpovidaly novymu 100x vykonejsimu zelezu ...
Takze to cele byla defakto jen akce na tema jak dostat par(desitek)GKc z rukou ovcanu do rukou zlodeju ve vlade, Autokontu a Telecumu.
No, zas az takova tragedie to nebyla, i kdyz mozna ano, ale v jinem smeru.
S pocictaci si skola mohla delat de-facto co chtela, misto nahazeni do kumbalu bylo klidne mozne nainstalovat vlastni OS a spravovat si to po svem, asi krom serveru, ktery byl vzdalene dohledovan - i kdyz ne moc aktivne, dokud clovek od AutoCont-u, ktery to spravoval, nic nechtel, tak to neresili. Formalne existoval jakysi certifikacni proces, kterym kdyz nejaky SW prosel, tak AC rucil za "spravnou" funkcnost celeho reseni. Nicmene lokalni spravce mel vsude admin prava, takze nebyl problem nainstalovat cokoliv, a nicemu to nevadilo dokud nedoslo na hypotetickou situaci ze ten SW zpusobi problemy, ktere by mel resit AC.
Co je pravda, ze dodany HW nebyl na svou dobu nijak moderni, ale ve skole na zakladni veci pouzitelny byl jeste 4-5 let po dodani, maximalne byl treba upgrade RAM. Lokalni spravci byli pomerne siroce proskoleni, a to i na takove veci jako sprava MS AD, coz nikdy nepotrebovali... jeste bych ty tlustosvazky materialu ze skoleni nekde asi nasel. Co je pravda, ze to cele bylo pro stat nesmylne drahe.
Po ukonceni projektu presly skolam PC zdarma. OEM licence Win to nemelo, ale AC zajistil moznost pouzit nejaky specialni MS licencni model, takze bylo mozno pouzit Win2k bez dalsich nakladu. Za nejakou pomerne smesnou cenu se dal odkoupit server, a mozna i dalsi veci jako cisco switch a tiskarna, to uz presne nevim.
Internet byl zpocatku 64kbit/s ISDN, brzy upgradovany na 128kbit/s. Pozdeji byla moznost upgradu na ADSL, ale to v te dobe na plno mistech mimo velka mesta teprve zacinalo... Nekde to myslim prislo az po ukonceni samotneho INDOS projektu, protoze i potom jeste dost dlouho ministerstvo tyhle linky platilo -- jelikoz rada skol nic jineho nemela; ale platili to i tem, kteri to nepotrebovali a nevyuzivali... Pro 10+PC to bylo samozrejme od pocatku mizerne, zvlast kdyz skola uz davno mela treba 0.5 a pozdeji 1.0Mbit/s jinym zpusobem (bavide se o obdobi cca 2001-2005), a tuto linku nebylo mozne oficialne pouzit. Samozrejme kdyz lokalni spravce chtel, tak to nejak vyresil.
1. U pocitacu celou dobu nikdo nedelal profilaxi. Jak vypadali na konci nechtej vedet. Baterku u UPS taky nikdo neresil. Takze si s monitoringem nedelam iluze.
2.To skoleni na AD jsem tedy nechapal. Kolega si ze skoleni stejne nic nepamatoval.
3.Co se tykalo licenci tak to resilo jen workstation a pouze operacni system. Nikoliv trefa MS Opice. Software na server si kazdy musel osefovat sam. Uz tehdy zacalo byt to zelezo dost dychavicne.
4. Nevim co je to AC. Alternate Current asi ne. Ale hadam ze jste ucitel(no offense, ja trochu taky:) kde byva pouzivani nestandartnich zkratek pomerne bezny archetyp chovani.
5. Nase skola mela ADSL. Kdyz jsem jsem pozdeji delal ve spolecnosti proti telefonovani alias Cambodia Telecom, tak jsem se dozvedel ze prednostne se vybavovaly ustredny kde byla indosi skola. Nicmene nektere skoly byly na konci sveta a tehdejsi technologicke planovani vubec nepocitalo s minidslamy a predsazene dslamy se zacinaji budovat az ted. Misto toho se v te dobe zacaly nasazovat uz zastarale alcatel asamy, ktere vyzadovali technologicke zazemi a konektivitu(ATM).
6. Nekde nebylo dostupne ani ISDN, a tak se skoly pripojovaly fleximuxy. To byl technologicky dinosaurus ktery prezival leda jeste v CEZu.
7. Pripojeni nebylo prime, ale bylo to pripojeni do intranetu KIVS (nejaka zkratka site statni spravy). Jakkakoliv vec jako DNS zaznam, dalsi pronatovana verejna IP, povoleni presmerovani na jejich zalozni mailserver a jine veci byly prakticky neproveditelne. A chudak support jen opakoval:nelze splnit.Komunikace byla obcas trochu komicka kdyz komunikovali excel tabulkami. Univerzalnim to jazykem uredniku statni spravy.
8. Cokoliv resit pres Autocont jako rozsireni site bylo sice mozne, ale nechutne drahe.
9. Tehdejsi socanske vedeni na kraji se rozhodlo ze skol vylifrovat schopne lidi a i vyborne politicky nekorektni ucitele. Kdyz se na to zpetne podivam tak se mam dobre a nemenil bych. Plat 5-6ti nasobny oproti tomu co dnesskole je sice na prazske pomery prumer, nicmene nemenil bych. Ta nicota,zabomysi valky o 10kkc navic kvuli postu reditele naprosto o nicem. Skola je jiny svet. Stale stejna mentalita lidi kteri si nevsimli ze skoncilo socialisticke skolstvi,
- Jak PC vypadaly na konci celkem vim, u IT nekolika skol jsem se tehdy pohyboval velmi blizko, a na jedne skole jsem resil spravu PC - uz pred INDOS projektem. INDOS PC bylo mozno v pripade potreby reinstalovat do "tovarniho" stavu pres TFTP boot a nejaky system ktery tam na to byl pripraveny. Uz si to presne nepamatuju, ale urcite 2-3 roky to vydrzelo bezet uplne bez problemu. Byly tam Win2k, bezni uzivatele meli jen user prava, na tom se nema moc co rozbit.
- Skoleni na AD nechapalo jiste vice lidi, a naopak je tam nenaucili jine veci, ktere by potrebovali... nebylo to uplne dobre zvladnute vzhledem k velmi ruzne startovni urovni lidi co tam chodili. Na druhou stranu ti lide se o to z velke casti naprosto nezajimali, nekdo je tam proste poslal, tak si to sli pasivne odsedet. Delat skoleni pro takovou partu je taky za trest.
- Ano, licence na MS Office a Win Server byly "pronajate" jen po dobu projektu. Nekdo nainstaloval OpenOffice, nekdo koupil MS Office za cca 1300 CZK / PC (skolni licence v MS Select stala cca takhle). Ja na server nainstaloval Linux + Sambu; nekde si koupili Win Server, nekde platili AutoCont-u za pokracovani +- stejneho reseni jako bezelo predtim.
- AC - AutoCont, predpokladal jsem ze kdo to bude cist postupne, tak mu to dojde i z kontextu - jako Jendovi vyse. Oni sami pouzivali spise zkratku ACOL - protoze to delala firma AutoCont On Line.
- Reseni internetu bylo urcite velmi ruzne podle mistnich podminek. Zrovna do CEZu bych se ale vubec nenavazel. V zapadnich Cechach vybudovali kolem roku 2000 na svou dobu slusnou paterni datovou sit na vlaknech vedoucich v zemnicich lanech VVN a na mikrovlnnych spojich od Miracle/Orcave, a lastmile na Alvarion Breezenet a pozdeji Motorola Canopy. U nas pres tohle nektere skoly meli v roce 2000 neomezeny pristup k internetu rychlosti 256kb/s a vice. To bylo v dobe, kdy standard a jedina moznost byl dial-up! To bylo jako zjeveni.
- Ano, pripojeni pak bylo pres KIVS - Komunikacni Infrastruktura Verejne Spravy. Pro skoly to velky vyznam nemelo, spis slo asi o to, ze se to zahrnulo do existujiciho projektu a smlouvy. Snad to melo resit centralne firewall a IDS. Pro verejnou spravu to melo smysl v poskytovani garantovane VPN k ruznym IS. Pokouset se tam dohodnout nejaky specialni setup skutecne nemelo smysl, na takovou vec to proste nebylo koncipovane -- tim netvrdim, ze to bylo spravne a efektivni reseni, ale proste to tak bylo.
- Jak co delal ktery krajsky urad, v tom byly a porad jsou dost velke rozdily. Jeste vetsi a vyznamnejsi rozdily jsou v kvalite reditelu skol. Vysledkem toho je unikatni situace na kazdem miste, kdy nekde napr. "na nic nejsou penize" a hned vedle "neni problem"; nekde stale vladne tezky socialismus, nekde uz si davno uvedomili ze i skola se pohybuje v trznim hospodarstvi.
"S pocictaci si skola mohla delat de-facto co chtela, misto nahazeni do kumbalu bylo klidne mozne nainstalovat vlastni OS a spravovat si to po svem"
To je vlastně pravdivé, ale popišme si to jinak: škola to udělat nesměla, podmínky jí to zakazovaly. Ale nikdo to nekontroloval, takže řada škol zcela beztrestně ty podmínky porušovala.
Hlavne byly problemy s dosluhujicimi analogovymi ustrednami PK201, PK202. To napojeni na digitalni prekryvnou sit v kombinaci s temito ustrednami bylo vrazedne. Nekde nepomohl ani lepsi modem U.S Robotics a muselo se zkouset, reklamovat a posilat udani na CTU. Duvodem bylo treba zakazane pouziti koncentratoru v te dobe. Telecom je uz nesmel pouzivat ale modemy na dost mistech odhalil jejich pouziti.
Pro me byla pomerne zajimava zkusenost s pripojenim stredni technicke skoly ve Francii. Bylo to nekdy kolem roku 2002, nase prumyslovka uz tou dobou frcela po "astronomicke" radiove lince 2Mbps, vsechny kompy zasitovane, my se ucili sitovat. Doma jsem drandil na pausalni dial-up a nebo uz snad zacinalo i rychlejsi CDMA. Ale u Frantiku na stejnem typu a velikosti skoly, jsme jim mohli zavidet zarizeni laborek na elektroniku, nicmene pocitace dost vzacne, sitovani zadne a kdyz jsme chteli na internet, tak byl jen na dvou pocitacich nekde v kanclu formou dial-upu placeneho od minuty, navic se to muselo na soukromy ucet nejakeho ucitele, ktery to pak pomerne draze platil. Tehda s tim byly takove obstrukce, ze jsme se vsichni vystridali behem par minut a dal to radsi nezkouseli. Frantici byli prekvapive ponekud pozadu oproti nam.
Zrovna jsem si zavzpomínal, jak by to bylo fajn, kdybychom na prumce měli ve výbavě třeba takové Arduino. Určitě bych našel v každém ročníku pár zbytečných předmětů, ve kterých by se dalo dělat něco pořádnějšího. Třeba naše It/elektro prumka měla: graficke systemy (v praxi AutoCad), strojirenstvi (v praxi otravne přelreslování schémat), techncke kreslení (opět otravné rýsování), elektronicke soucastky (nicneříkající žvanění o tech. výroby různých součástek), urcite jeste par obdobnych. Všechny by šly nahradit něčím pořádným, třeba tím arduinem, nebo pořádným elektro předmětem.
Tipn u si, že za to může podfinancované školství, asi na to prostě nemají lidi-chlapy inženýry, a tak tam ženské učí takovéto předměty.
Tenkrat si vzpominam ze jakkekoliv development boardy na hrani treba s pickem,atmelem nebo necim 8051 like byly nechutne drahe. Kdyz k tomu byl segmentovy display tak x stovek nahoru. Snad to zacinalo nekde kolem 5-7kkc. Takze to nakonec koncilo tak ze si clovek za asistence ucitele musel napajet nejake blikatko sam.
Nastesti jsem potupnou pout prumkou absolvovat nemusel a mel jsem dostatecne hloupou stredni skolu na to, abych mel cas venovat se elektronice podrobneji a nemusel byt jebany za kazdeho spaleneho svaba. Kdyz jsem videl tu ubohou vyuku spojenou jeste s caranim car tuzkou a pravitkem, nelituju toho ze jsem na ni nesel. Jazykova vybavenost prumkaru byla take tristni. Mozna vyjma lepsiho matematickeho zakladu.
Nedokazu pochopit troly co arduino tak hani. Podle mne je to pro tyto ucely dar z nebes.
To je seXismus tvrdit, že ženské, učitelky, nebudou učit mikropočítače, protože to neumí?
Jasně, jsou i baby co tomu rozumí a přemýšlí tak trochu jak chlapi, logicky, a často tak i vypadají - nic ve zlém, není to zrovna váš případ? Já nejsem sexista, protože uznám, že to samé jen opačně se dá říct i o něketryćch chlapech - vidíte jak jsem férový? :D
To je seXismus tvrdit, že ženské, učitelky, nebudou učit mikropočítače, protože to neumí?
Rozhodně je sexismus tvrdit, že to neumí protože jsou to ženské (resp. nejsou chlapi). Zvlášť když to k původnímu tématu nemá naprosto žádný vztah, dokud neplatí doplněk (tj. "chlapi to umí"). Takže buďto naznačuješ že tento doplněk platí (což je nejenom krásný příklad sexismu, ale i ubohosti když to nepřiznáš naplno a okecáváš to) nebo je to jen non-sequitur poznámka (a možná i pokus o flame-bait).
Tolik k sémantice - sice je toho na rozbor ještě víc, ale tohle asi stačí.
Každopádně bych tě chtěl požádat: sbal si svou genderově-politickou agendu a táhni si s ní někam jinam. Bohužel nelze říct že na ni tady není nikdo zvědavý, evidentně se někdo chytí :-( Ale snad by se to dalo ještě omezit.
K jedne z drobnych (lec o to perverznejsich) kratochvili v mem zivote patri pozorovani natrasani "kohoutu" na zdejsim smetisti (popravde jde spis o fermetaci exkr. v zumpe, ale rozhodne to zajimave bubla).
Dnes bych chtel podekovat a predat darek jednomu z tech zajimavejsich exponatu tohoto ustavu. Predstavovat ho nemusim, umi to nejlepe sam:
Tak hezke svatky komerce (nebo nabozenskych lzi, podle chuti ...).