Studiu Warner Bros umírají filmy na DVD a je to větší problém, než by se mohlo zdát

28. 3. 2025
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Last of the Mohicans - DVD, Blu-ray a 1080p rip
Autor: David Ježek (přebaly DVD a BD vlastníci)
Last of the Mohicans - DVD, Blu-ray a 1080p rip
Prakticky všechny filmy na DVD discích od Warner Bros z let 2006 až 2008 odcházejí. Warneři se k tomu stavějí čelem, nicméně ne vždy existuje uspokojivé řešení. Pomíjivost fyzických věcí se tak opět naplno ukazuje.

Historický kontext

Předně se musíme zastavit u historického významu, jaký má formát DVD-Video a s ním spjaté fyzické nosiče jménem DVD. Pomineme-li formát S-VCD (který se chytil spíše někde v Asii) a Video-CD (který byl relativně nepodstatný), pak bylo DVD-Video prvním skutečně kvalitu posouvajícím digitálním formátem videa, který převzal vládu a v průběhu let vytlačil VHS pásky. A byl jím až do roku 2006, kdy se v létě zrodil formát Blu-Ray (HD-DVD pomiňme, bylo prakticky od počátku irelevantní).

DVD-Video tak byl první formát, který přinesl podporu více zvukových stop a ač mnohé filmy na těchto médiích byly jen tupě zdigitalizované Betacamy, pro mnohé jiné naopak platilo, že je filmové studio zrestaurovalo (tento trend restaurování ze skenů originálních negativů se stal výrazných fenoménem až pro Blu-ray). Ale co je podstatné pro naše další povídání: DVD se často stalo posledním médiem, na kterém se daný film objevil ve své původní verzi, jak šel do kin. Opět ale nutno doplnit, že i zde existuje výjimka potvrzující toto pravidlo: původní trilogie Star Wars vyšla naposledy ve své kino verzi na Laserdiscu, pak už ji George Lucas jen neustále překopával, až musela vzniknout Harmy's Despecialized Edition.

Odbočka nejen k dabingům

Jinými slovy – a rovnou si dejme spoilery toho, o čem budu psát za chvíli – DVD-Video je často posledním nosičem, kde uživatelům může zažít film v podobě, jakou historicky zná a má rád. Dvojnásob to často platí pro české dabingy, zde zájemce o hloubku tohoto tématu musím chtě-nechtě odkázat na české DabingForum a v této souvislosti konstatovat podstatnou věc: za prvé někteří vydavatelé jsou čuňata – například MagicBox a jeho Blu-ray disky, které u 24fps filmu nesou jeho 50i/25fps dabing z éry komunismu, zpomalený na 96% rychlosti bez následné úpravy tóniny, takže postavy znějí jako Lexaurinem nadupaní obři z pohádky – kdo nevěří, nechť si koupí Na východ od ráje s Jamesem Deanem a užije si takto zpomaleného a příliš hluboce znějícího Vladimíra Dlouhého.

Zdroj: Youtube.com

Naopak pro mnohé pirátské ripy platí, že si autor často dal práci a vše dobře sladil, snad si správně jako příklad vybavuji dobový dabing z roku 1970 původní Planety opic s Charltonem Hestonem (což je mimochodem věc mající jen jakousi historickou cenu, protože překlad je děsný a volba hlasů škodí nejen Hestonovi).

Proto je důležité, aby byly filmy dostupné nejen na současném 4k či budoucím 8k Netflixu či 4k UHD a 1080p FullHD Blu-ray discích, ale právě i DVD. Ono takový DVD disk puštěný ze starého přehrávače přes HDMI do moderní 4k TV, kde obsah projde velmi citlivým 4k AI upscalingem (ne tou děsivou hrůzou Jamese Camerona, o které si povíme za chvíli) je pořád lepší než … děsivá hrůza Jamese Camerona, o které si povíme za chvíli.

Co se Warnerům stalo

O problému se ví už pár let, postupně se mapoval jeho rozsah a čerstvě jej vypíchl Chris Bumbray na JoBlo, který popisuje, jak si všiml, že některé jeho DVD disky prostě přestaly fungovat. Dívá se na oblíbený film Passage to Marseille s Humphrey Boggartem a po hodině najednou šmitec. Totéž s dalšími disky, včetně legendy všech svůdníků, Errola Flynna. V textu popisuje detaily, ve stručnosti v první větě konstatuje, že disky odešly kvůli tomu, jakým způsobem je Warner Bros nechal vyrobit. U Boggarta to nezamrzí, byl obří hvězdou, natočil řadu kultovních filmů a prakticky vše od něj má minimálně FullHD verzi, případně nějaký online remaster. Ale Errol Flynn nikoli. DVD je posledním médiem, na kterém daný titul vyšel. A pokud jsou všechny vyrobeny tak, že do 20 let přestanou fungovat, tak je to velmi velmi špatné.

Problém je znám už z éry LaserDisců a říká se mu Disc Rot. Jde o klasickou chemickou degradaci média, u lisovaných jde o oxidaci odrazivé vrstvy, minimálně zčásti v důsledku expozice čtecímu laseru. Případně může jít o chemickou degradaci lepidla držícího jednotlivé vrstvy disku pohromadě.

Podobný fenomén je společný s dalšími zdánlivě nesouvisejícími technologiemi. Vedle prokopírovávání vrstev magnetických pásek, která se týká zejména MC a VHS kazet, lze zmínit tzv. Octový syndrom, kterému jsme se věnovali na Rootu před 6 lety.

S ohledem na takřka shodnost výrobní technologie budou časem podobně dopadat i HD-DVD disky, nicméně s ohledem na jejich jepičí život to asi nebude zásadní problém (snad kromě fanoušků obskurních formátů). O Blu-ray zatím moc nevíme, technicky vzato mohou tyto disky mít delší životnost, nicméně dovolím si poukázat na dvě fakta: za prvé ani u nich nebude nekonečná a za druhé připomínám problém s remastery filmů pro Blu-ray, popsaný výše.

Reakce WB

Warner Bros Home Entertainment si je vědom potenciálních problémů s vybranými DVD tituly vyrobenými v letech 2006 až 2008 a společnost aktivně pracuje se zákazníky na jejich výměně. Všude, kde to půjde, bude vadný disk vyměněn za nový, nicméně pro mnohé tituly už nejsou disky ve výrobě, pročež bude zákazníkovi nabídnuta výměna za jiný film. Kdo je postižen problémem, může kontaktovat zákaznickou podporu na adrese  whv@wbd.com.

Tolik Warneři. Dle dostupných informací budou nahrazovat jen disky, které jsou aktuálně ve výrobě, takže okruh opravdu bude omezený. Otázkou je, co by se stalo, kdyby se jim ozývaly masy lidí z jiných koutů světa než USA. Nicméně co zaručí, že nedostanete disk, který odejde za rok-dva-deset? Právě, že nic, a to je hlavní pointa.

Podobnost není náhodná, nemůže tomu být jinak

Můžete prozkoumat svoji kolekci filmů, kolik toho máte od WB a kolik toho je ještě čitelného. A pak by se snad i dalo doporučit porušení českých zákonů a učinit kopii pro vlastní potřebu navzdory CSS ochraně těchto disků. Protože jakmile jednou disky přestanou fungovat, je vysoká šance, že už danou věc v této podobě prostě neseženeme. A to navzdory tomu, že jsme platící zákazník (já osobně mám kupříkladu řadu filmů, u kterých jsem za originální DVD dal 399 či 499 Kč v době, kdy tato částka představovala průměrnou výplatu za 1 den práce).

Krom příkladů, které jsem zmínil výše, to připomíná smutný osud svého času vynikajících a superdrahých fotoaparátů Leica M9. Ty stavěly na famózním 18Mpix full-frame CCD Kodak, který dával nádherné barvy (případně nádherné polotóny u M9 Monochrom), jenže kvůli designové vadě výrobního procesu těmto snímačům po určité době začaly korodovat některé části. Leica se věci postavila čelem a realizovala dotčeným zákazníkům bezplatnou výměnu snímačů.

Mělo to ale háček: jelikož Kodak mezitím zavřel výrobu snímačů, tak výměny se realizovaly ze zásob stejných snímačů a tedy lze předpokládat, že mnoho z nich opět po nějaké době odešlo. A navíc jich nebylo neomezení množství, takže mnoho Leica M9 na eBayi dnes jsou spíš tikající bomba bez možnosti řešení, pouze opravy dané vrstvy snímače třetí firmou za 1 tisíc dolarů.

Tentýž problém mají dnes Warneři. Ale větší problém je to pro již zmíněného diváka, který má svůj film nakoukán v nějaké verzi a kvalitě. Nechce koukat na ohavně zničený 4k AI remaster Jamese Camerona, ani ohavně zničený remaster původní na film točené trilogie Pána prstenů, barevně sladěné na digitální trilogii Hobbit. Zde se nechci více rozepisovat a zvedat si tím opět adrenalin, odkáži vás na dvě vypovídající videa, která dávají dokonalou představu o tom, proč je dobré si držet původní DVD filmy v dané správné verzi. Ona už totiž nikdy nikde nebude (pokud se neobjeví opět nějaký ten Harmy a nedespecializuje to, co se na nás dnes valí za hrůzu od Camerona a jemu podobných).

Otřesný remastering v podání Jamese Camerona:

Zdroj: Youtube.com

Otřesný remastering v podání Petera Jacksona:

Zdroj: Youtube.com

Na závěr čerstvé video, již několikáté v řadě u tohoto autora, zabývající se problematikou disků Warner Bros.

Zdroj: Youtube.com

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.