Vlákno názorů k článku Textové procesory s grafickým uživatelským rozhraním v systému DOS od msx - Podľa toho, čo píšete by mala mať karta...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 5. 2011 9:40

    msx (neregistrovaný)

    Podľa toho, čo píšete by mala mať karta CGA 32 kB. Píšete totiž, že iné počítače s polovičnou pamäťou kreslili krajšie. Sharp MZ-800 dokázal pri 16 kB kresliť na 320x200x4 alebo 640x200x2. Po rozšírení pamäte na 32 dokázal 320x200x16 alebo 640x200x4. CGA malo teda 32 kB? Ak áno, prečo neuvyužilo polovicu pamäte? Pretože na v článku uvedené zobrazenia jej muselo stačiť 16 kB.

  • 19. 5. 2011 10:01

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel

    Karta CGA mela 16 kB pameti, to pro 320x200x4 barvy (2bpp) popr. pro 640x200x2 barvy (1bpp) dostacuje. Problem CGAcka v porovnani s mnoha osmibity byl nasledujici:

    1) fixni 2 barvove palety, navic zvolene tak, ze slo o naprosto silene barevne kombinace. Napriklad vhodne zvolenymi ctyrmi barvami bylo mozne i na Atari/C64 s cca 8 kB VRAM udelat mnohem lepsi obrazky, nez co dokazala vyprodukovat CGA.

    2) ono i postarsi Speccy melo diky barvovym atributum moznost zobrazit 8/16 barev ve statickem obrazku, coz CGA nedokazalo.

    3) fixni paleta soucasne znamenala nemoznost zmeny barev treba na kazdem obrazovem radku, coz se u osmibitu velmi casto pouzivalo. Takto napriklad neni problem kreslit (vetsinou staticke obrazky, coz je i uvedena hra) na Atari/C64/Amstrad atd. s vice barvami, nez by se pri pohledu na zakladni parametry gfx. rezimu mohlo zdat.

    4) neexistence spritu, tj. dalsi moznosti, jak do obrazku pridat vice barev.

    5) + dalsi technologicke detaily, napriklad "snezeni" pri zapisu do VRAM, coz vystup dost zpomalovalo.

    6) nemoznost prepinani obrazu (proste na nej neni ve VRAM misto), takze zvyseni poctu barev diky rychlemu prepinani dvou obrazu taktez neni mozne.

  • 19. 5. 2011 10:25

    msx (neregistrovaný)

    S tými paletami súhlasím. Sharp mal jednu paletu a do nej vedel vyberať zo 16 farieb a už to bolo lepšie. Po doplnení pamäte sa dali aj prepínať 2 grafické podstránky, čo umožňovalo uložiť si statický obrázok. Osobne som sa vlastne začal vŕtať v PC až v dobe 1024x768x256, takže takéto detaily veľmi nepoznám. O snežení som počul, ale v živote som ho reálne nevidel. Najslabšia karta akú som v počítači videl bola EGA alebo Herkules. CGA som nevidel nikdy. Miesto toho si pamätám dobu nahrávania BASICu z kazety. :-)

  • 19. 5. 2011 16:49

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel

    Snezeni na originalnich kartach jsem taky videl az po letech, kdy se zacaly pouzivat SVGA. "Problem" je, ze vsechny nove karty, ktere podporuji puvodni CGA rezimy, ve skutecnosti nesnezi, takze az kdyz jsme pri uklidu narazili na stare XT s CGA, tak jsme si to mohli vyzkouset (na puvodnim "digitalnim" monitoru), skutecne dost neprijemne.

  • 19. 5. 2011 21:15

    Laaca (neregistrovaný)

    Normální CGA karty mají jen 16KB, ale v Československu a možná i v jiných zemích RVHP se vyráběly klony s 32KB videopaměti. CGA vyráběné v Československu navíc mají hardwarovou češtinu v kódu Kamenických.
    Dost dlouho jsem používal počítač PP-06, což je československý klon IBM PC-XT a ten je právě vybaven ČS kartou CGA.