A díval se třeba někdo, jaké jsou výsledky toho ICT PC Project? Milion strojů je celkem dost, a jistě by bylo dobré se podívat, jak jsou využívané. Kolik procet se jich dostalo ke koncovým uživatelům (a jakým), kolik procent jich mělo závadu, jak jsou tyto stroje využívané. Problém bude zřejmě tradičně v tom, že pro Linux nbude v Thajsku ani účetnictví, takže bdou stroje v lepším případě použité pro přijímání emailů a chatování po inetu :(
Ohledně vysokorychlostního inetu a počítačů ve školách mám za to, že to chce chladnou hlavu. Školy potřebují schopné učitele, učebnice, elektřinu a osvětlení, školní jídelny... Počítačová technika tyhle věci nenahradí, a bez kvalifikovaných učitelů jde o vyhozené peníze.
To je právě naprostá chyba počítat procenta. I kdyby tam bylo jen 20 dětí, ze kterých se díky počítačům a internetu stanou špičkoví odborníci a zbytek počítačů by skončilo na hraní, tak to má smysl. Furt je to lepší než cpát peníze do vzdělávání mas s cílem, že průměrná BFU budou pak třeba o 10% vzdělanější.
Sám jsem se ve škole naučil z programování dost málo, většinu jsem pochytal na internetu (např. z Linux kernel mailing listu) a nedokážu si moc představit, jak by se přístup škol měl "vylepšit".
Pane kolego, vás bych chtěl za ministra financí :). Těch 250k OLPC (2B1, XO, cokoliv) po USD 140 vyjde na USD 35mln. To je pro informaci cca 800mln Kč; navíc je ta země výrazně chudší, než ČR. Pokud mám nějaký rozpočet na školství, tak se musím zamyslet, za co ho utratím. Dám USD 35M za OLPC (jsou to minimalistické hračky, bez školení uživatelů, bez servisu, bez záruky), nebo dostanu vyšší počet studentů na střední školy (v Thajsku má většina populace pouze základní vzdělání)? Kdybych takovou věc měl rozhodovat, tak potřebuji spoustu podkladů. Rozhodně bych neřekl "chci počítače s Linuxem ať to stojí co to stojí, protože je to budoucnost".
Ono to má dvě části - například je asi fakt, že když školy nemají na elektřinu, tak jim nějaký tamější INDOŠ asi moc platný nebude. Taky celková kvalita výuky by měla mít přednost před jedním parciálním tématem, i když je otázka jak moc potřebuje ta celková kvalita podpořit... Navíc skutečně to celé bude na té škole muset někdo administrovat, kdo asi?
Ale pak ty řeči o open source a intelektuálním vlastnictví, to je jako od Balmera. Není tam v pozadí nějaký poradce, třeba Balmer-udom? :-)
1. indos bych nazyval spise M$DOŠ :-)
2. to vite ze je! dobrovolne by ze sebe takoveho hnupa nedelal zadny ministr. jde jen o penize.
PS: nejak nerozumim tomu int. vlastnictvi.
ja napsal jen ar skriptiku, a ty zdarilejsi jsem publikoval pod "licenci" public domain a presto nemam pocit, ze jsem o autorstvi - a tim ze je to me "ditko" nejak kracen. tento divny argument jsem nikdy neslisel o co jde?
To bude prave tim, ze jsi napsal jen par skriptiku, az stravis prez 1000 hodin na projektu, a budes se programovanim na volne noze zivit, budes mluvit jinak.
Jsem programator na volne noze a proti vyuce ve skolstvi na open source nic nemam. Imho se na nem da ucit nejlepe, protoze je mozno krasne a nezavazne videt pod povrch veci. Proc si mmyslite, ze bych mel mluvit jinak?
Ona je otázka, v čem podpořit kvalitu výuky --- pro část lidí bude výuka (matematiky/fyziky/programování/literatury/dějepisu atd.) zbytečná protože je to zajímá a dávno to umí a pro druhou větší část bude rovněž zbytečná, protože se tím nikdy v životě zabývat nebudou.
Zrovna matematiku by se mel ucit kazdy, protoze ti kterym to nejvic vadi jsou ti, kteri neumi myslet a pri matematice musi. Stejne tak myslim, ze urcite zaklady dejepisu jsou nutne podle hesla "Kdo nezná historii, musí ji ještě jednou prožít.". No a programovani muzes povazovat za zbytecne, ale clovek bez pocitacove gramotnosti se stava stale zbytecnejsim ...
Krome toho kvalita vyuky neni o objemu latky (zvysovani objemu latky muze skutecne byt pro vetsi cast zaku zbytecne).
Pokud důsledkem investicí do vzdělání zvýšíš znalosti průměrného občana ČR z matematiky, dějepisu i programování o 10%, jak moc to zvedne ekonomický nebo vědecký význam ČR? Moc ne, můžeš leda tak kreslit grafy, jak BFU lépe odpovídají ve znalostních testech. Zatímco, kdybys tu měl malou skupinu odborníků na nějaký obor, tak to pomůže ekonomice či vědě daleko víc. Ale ta malá skupina se v průměrových hodnoceních nijak neprojeví.
Nejvic by nasi ekonomice pomohlo, pokud by se znalosti prumerneho obcana CR z matematiky zvedli natolik, aby si spocital o kolik jsme na tom hur nez rakousko, a znalosti z historie natolik, aby vedel kdo za to muze.
Hlavni duvod, proc jsem reagoval je ovsem jiny: prohlasil jsi, ze "pro část lidí bude výuka (matematiky/fyziky/programování/literatury/dějepisu atd.) zbytečná". To neni pravda. Je mozne, ze soucasna uroven je postacujici a je tedy zbytecne investovat do ni vic penez (ovsem pozor, IMHO v Thajsku bude situace horsi nez v Cesku), ale neni pravda ze je ta vyuka zbytecna.
... druha vec je, ze v Thajsku na tom muzou byt hure i se specialistama, z cehoz bych udelal zaver ze z toho mala co o tom vime nemuzeme posoudit ktery plan by pro ne byl lepsi. Jedine, co posoudit muzeme je "alergie na opensource" noveho ministra.
Tak, jak se to učí na českých školách (nacpat studentům do hlavy databázi asi jako
CREATE TABLE dejepis (rok integer, udalost varchar(80), jmeno_kdo_to_zpusobil varchar(20))
INSERT INTO ...
) je opravdu téměř úplně zbytečné, nevidím, že by to mělo nějaký pozitivní vliv na společnost. Jestli to jde učit líp, nevím, možná jo, ale nezažil jsem to.
Každopádně faktem je, že z oboru, který dělám (programování), jsem se opravdu téměř vše naučil mimo školu. Ani bych se nedivil, kdyby se daly naučit v jiných oborech informace podobně.
Ano. Metoda, ktera zabira vetsinu hodin dejepisu na ceskych skolach (nemuzu rict, ze by se nektera temata neprobirala i zajimaveji, ale z tehle databaze te pak zkousi) je opravdu temer uplne zbytecna a chtelo by to zlepsit kvalitu vyuky, databazi vynechat a pouzit lepsi zpusob.
Podobne by chtela vylepsit vyuka literatury.
Z oboru, ktery delam (programovani) jsem se sice mimo skolu naucil mnohem vic nez v ni, ale muzu rict ze jsou veci, ktere by me bud bez skoly vubec nenapadly, nebo by mi trvalo dele se k nim dostat. Jsem presvedcen, ze v oborech starsich nez informatika je tech uzitecnych veci, ktere kdyz se dozvis ve skole usetri ti spoustu casu, jeste vic.