Hlavní navigace

Trauma: mezi snem a realitou

14. 10. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Napadlo vás někdy, že svět, tak jak ho vidíme, může být ve skutečnosti úplně jiný? Naší mysli stačí málo, aby se realita proměnila v chaos. Na trochu náhodných obrazů, zvuků a pocitů stačí zvýšená teplota, ale co teprve taková nešťastná autonehoda? Dokázali byste si poradit, kdyby vás opouštěla vlastní mysl?

Zraněním se dřív nebo později nevyhne nikdo z nás, někteří měli štěstí a jen se řízli papírem, jiní to ve stejné chvíli napálili autem do stromu. Zatímco si rozříznutý prst dvakrát olízneme, slabší povahy použijí kapesník, a vše je zase dobré, takové zpomalení ze stovky na nulu v čase blížícím se nule už tak snadné není. Když se takový člověk dostane do nemocnice, mohou jeho blízcí maximálně koukat, jak se topí ve vlastní mysli a zatímco se tělo plně uzdravuje, mysl urputně bojuje za každý kousek reality, který se jí naskytne. A přesně taková je Trauma, byla vytvořena, aby lidé, co nikdy nic podobného nezažili, dokázali pochopit, jaké to ten člověk, ležící na nemocničním lůžku, má.

Trauma je zvláštní hra. Celá se odehrává v mysli ženy, která přežije autonehodu a bojuje s výplody vlastními mysli. Pod slovem „bojuje“ si nepředstavujte nestvůry, jež je nutné přesným posunem myši vypudit z bufferu, ale klidnou, trochu depresivní a atmosférickou hru s puzzle prvky. I když je samotná autonehoda základem pro to, co se ve hře děje, víc než náznak v úvodním videu hry se o ní nic nedozvíte.

V roce 2010 získala Trauma ceny za vizuální i audio stránku na akci Independent Games Festival, a nevadilo ani to, že je napsaná ve Flashi. Všechna ocenění, která si Trauma odnesla u herních časopisů i zmíněné akce, získala hlavně proto, že její vývojáři dokázali najít a popsat problém, jenž velmi nápaditým způsobem přenesli před oči hráčů alternativních her. Dovolím si tvrdit, že právě zvolená forma, tedy hra, je pro podobný umělecký počin tou nejlepší cestou, jak problém přiblížit běžnému člověku. Hráč v celé hře interaktivně překonává jednoduchá puzzle a bojuje vlastní, na logice založenou myslí proti zdánlivému chaosu snového světa mladé ženy.

Každý sen má několik alternativních konců, obsahuje útržky ze života ženy a občas i nějakou malou nápovědu. Projít Traumu s cílem překonat pouze nutné hádanky zabere hráči asi půl hodiny, ale všechny čtyři sny obsahují tolik dalších zajímavých věcí, že bude další dvě, možná tři hodiny zkoumat, o co autorům šlo, potažmo co se hlavní hrdince honí hlavou. Každý sen se odehrává na jiném místě, i když se občas sny malinko prolínají. Po celé herní ploše jsou rozprostřeny odkazy na minulost. Odkazy jsou prezentovány ve formě různě zastrčených fotografií jako třeba první oslava narozenin, fotografie domu rodičů, od kterých se hrdinka odstěhovala a kteří zemřeli nebo zdánlivě nedůležitá koule hozená v trávě.

Interakce s prostředím probíhají skrze gesta myši, případně klikáním na něčím významná místa. Prostředí je složeno z nápaditě vyfocených fotografií. Ne všechno šlo samozřejmě udělat foťákem, takže v některých fotografiích ztvárnili vývojáři svou fantazii pomocí různých úprav a doplněných 3D objektů. I když by se mohlo na některých snímcích zdát, že jsou úpravy provedeny moc uměle, na dalších ani nepoznáte, že vůbec k nějakým došlo. Možná budete někdy až překvapení, třeba když se ze sloupů na střeše stanou rakety, které odletí a z původní budovy zůstane jen pár spadlých zdí.

Závěr

Trauma je temná hra. Ne že by byla strašidelná, ale je v ní tolik z reality, až možná člověka zamrazí. Určitě doporučuji hrát se sluchátky a nejlépe v noci a v klidu. Dojem může zkazit jen nižší kvalita fotografií, pravděpodobně kvůli velikosti hry, která má rozbalená něco přes 170 MB. To není zas tolik s ohledem na to, že fotografií je přes 300, až bych řekl že to je zbytečně málo. Druhým limitem je použitý Flash. Sice funguje bez problémů na všech hlavních platformách, ale občasné cukání animací je znát, a i to mohl být důvod, proč vývojáři zvolili menší kvalitu fotografií.

Nedokáži se rozhodnout, zda označit Traumu za čistokrevnou hru nebo spíše psychologickou pomůcku, protože má z obou světů dost. Podobně si nejsem jistý, zda plusy/mínusy hodnocení, na které jste u recenzovaných her zvyklí, na Traumu platí. Je to umělecké dílo, na které je možné nahlížet s opovržením i obdivem. Naštěstí si můžete vyzkoušet, zda vám těch 5 EUR přijde adekvátní nebo ne, v demu na stránkách projektu, odkud lze Traumu i koupit.

CS24_early

Plusy

  • Hudba
  • Vizuální stránka
  • Atmosféra

Mínusy

  • Kvalita fotografií

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Adam Štrauch je redaktorem serveru Root.cz a svobodný software nasazuje jak na desktopech tak i na routerech a serverech. Ve svém volném čase se stará o komunitní síť, ve které je již přes 100 členů.