Vlákno názorů k článku Ulož.to v původní podobě končí: co to vypovídá o naší společnosti? od K> - Debaty o legalnosti stahovani jsem cetl poprve tak...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 12. 2023 13:19

    K>

    Debaty o legalnosti stahovani jsem cetl poprve tak 25 let zpatky. A presto, i po tech letech, se nekdo vytasi s argumentem typu "auto byste neukradli". Zas a znova ctu ten nesmysl dokola.
    To je opravdu pro vsechny premyslejici lidi tak tezke pochopit ze digitalni a hmotne statky jsou naprosto rozdilne veci?
    Kdyz to pouzivala OSA apod., tak jsem to chapal, je to proste jejich byznys, tak proste lzou. (Skoro) kazda soukroma firma to tak dela. Ale proc tu hloupost prebiraji jednotlivci? Nebo jsou vsichni tihle lide zamestnanci OSy?

  • 1. 12. 2023 13:54

    Ondra

    Ano, digitální a hmotné statky jsou rozdílné věci. Ale zároveň mají pořád mnoho společného. Třeba to, že jde o výsledek něčí práce a proto má autor/tvůrce nárok na nakládání se svým dílem a na profit z něj (na rozdíl od jiných, kteří se na jeho práci nepodíleli a na které ten nárok nijak nedelegoval). A je zcela v pořádku, když tento jeho nárok zákony chrání.

  • 1. 12. 2023 14:29

    rmrf

    Je milión profesí, kde lidé vytvářejí hodnoty, vkládají do toho svoji invenci a žádný trvalý profit ze své činnosti nemají.
    Kupříkladu takový statik, který navrhuje most, ho musí udělat tak, aby vypadal k světu a aby nespadl asi tak 100 let. Dostane za to zaplaceno v okamžiku odevzdání díla a tím jeho příjmy končí. Ale jeho odpovědnost za to, že je most správně navržen, končí až jeho smrtí. To je dost nepoměr vůči tvůrci nějakého nehmotného produktu, jako je nějaká skladba, video atp., který když ho udělá blbě, tak se nestane vůbec nic, ale zato si nárokuje profit od vytvoření díla až do své smrti a potom totéž ještě jeho dědici...

  • 1. 12. 2023 16:28

    rrrado1

    čo má spoločné zmluva na konkrétne dielo za konkrétnu cenu s vytvorením diela, kde autor ide do rizika, že možno ho vôbec nikto nekúpi? A mimochodom ani ten projekt mostu si nemôžeš zadarmo skopírovať a postaviť si vlastný.

  • 2. 12. 2023 1:17

    Ondra

    No a? Proč by někdo nemohl dlouhodobě vydělávat na vydávání rozmnoženin svého(!) díla, když jsou za to lidé ochotní platit? A proč by nemohl říct, že když za to lidi platit nechtějí, tak to holt nedostanou? A proč by dědic neměl mít nárok na majetek předka a právo s tím majetkem nakládat? Protože je ten majetek výsledkem duševní činnosti, tak podle tebe nemá hodnotu? Podle mě je to omezení platnosti autorských práv na 70 let od smrti autora ve srovnání s fyzickým majetkem, který lze dědit donekonečna, naopak dost nefér. Vždyť i z toho fyzického majetku můžeš mít pravidelný příjem. Třeba z pronájmu nemovitosti, investic apod.

    Co se týká toho, že jiné práce jsou typicky placeny jednorázově: Ano, ale je to vlastně jen zvyk. Ať si statik ve smlouvě řekne o pravidelné platby za užívání toho mostu, nic mu v tom nebrání. Stejně jako zadavateli nic nebrání na to nepřistoupit a najít si jiného statika, který to udělá za jednorázovou odměnu. Ostatně i za umělecké nebo podobné dílo můžeš zaplatit autorovi jednorázově a získat k tomu dílu i výhradní práva pro veškeré další nakládání s ním, pokud na to autor přistoupí.

    A ovšem, každý máme možnost vytvořit dílo, za které budou lidé ochotni opakovaně platit, na to nemá nikdo monopol. Z těch keců, co tady vypouštíš ty a tobě podobní, mám pocit, že to považuješ za naprostý zlatý důl, do kterého nikdo nemusí moc investovat a zaručeně mu to hodí obří prachy. Proč tedy sám nenapíšeš knihu, nenazpíváš album originálních hitů nebo nenatočíš film, aby z tebe byl miliardář?

  • 2. 12. 2023 11:04

    MarSik


    A proč by dědic neměl mít nárok na majetek předka a právo s tím majetkem nakládat? Protože je ten majetek výsledkem duševní činnosti, tak podle tebe nemá hodnotu? Podle mě je to omezení platnosti autorských práv na 70 let od smrti autora ve srovnání s fyzickým majetkem, který lze dědit donekonečna, naopak dost nefér.

    To je vlastně jednoduché. Stejně jako u soukromého vlastnictví (které samo o sobě není samozřejmostí). Odpověď je: Protože se tak společnost dohodla.

    Trochu složitější (ale stále zjednodušená) verze:

    Vy máte právo svoje dílo nezveřejnit (= obchodní tajemství) a ukazovat nebo sdílet ho jen pod NDA. Asi se nestanete slavným a musíte si to tajemství / NDA hlídat sám. Dědicové v tom klidně mohou pokračovat. Nezveřejněné dílo totiž nespadá pod volné užití (na základě Tripple testu).

    Nebo se rozhodnete, že chcete přispět do kultury dané společnosti a dílo zveřejníte. Všichni o Vás budou mluvit, pozvou Vás na festivaly, stanete se slavným (možná). A za to Vám stát garantuje nějaká časově omezená výhradní práva a na oplátku se o jejich vymáhání postará sám. Toto je ekvivalent patentů z průmyslového světa: časově omezený monopol jako odměna za zveřejnění.

    Je jen na Vás jakou formu zvolíte.

    Jestli Vám to přijde jen jako filozofický rozdíl, tak máte pravdu. Mnoho zákonů je jen zápisem určitého minima morálky, na kterém se shodla společnost.

    A zrovna AZ prostě ukládá omezení oběma stranám tak, aby z toho (doufáme) těžila společnost jako celek. Na jedné straně podpora nové tvorby a na druhé zachování přístupu k národnímu kulturnímu dědictví (trošku to nabourává to neustálé prodlužování ochranné doby).

    A co se fyzického majetku týče. Hodnotnější věci jsou zdaněny a stát tím získává i prostředky na vymáhání sporů. Daň z nemovitosti, spotřební daně u paliv pro auta, bývalá dědická daň (která byla hrozná, ale přesně kvůli tomuto existovala - poplatek za "prodloužení ochrany majetku na další generaci").

    Všechno toto by určitě šlo řešit i jinak, ale náš konkrétní civilizační okruh prostě doiteroval k současnému stavu. Má to lepší i horší stránky, ale to by bohužel platilo i pro jiné právní systémy.

  • 2. 12. 2023 11:16

    Pavel...

    Proč..

    Pretoze svet tak nefunguje.

    Cena na vytvorenie kopie je limitne nula. Musite presvedcit spolocnost, ze sa oplati vybudovat aparat, aby ste to mohli predavat za viac.

    Co samozrejme je mozne (aj sa to v nejakej miere deje), ale pohlad na sucasnost hovori, ze to funguje zle. Otazka je, ci to moze fungovat dobre*.


    * v zmysle, ze to je prospesne spolocnosti ako celku

  • 2. 12. 2023 11:39

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Pretoze svet tak nefunguje.

    Cena na vytvorenie kopie je limitne nula. Musite presvedcit spolocnost, ze sa oplati vybudovat aparat, aby ste to mohli predavat za viac.

    U hmotných statků je to přece stejné. Když už byt existuje, cena za to, že ho bude obývat někdo jiný, se limitně blíží nule.

    Pořád se někdo snaží rozlišovat hmotné a nehmotné statky, ale přitom obojí funguje stejně. To, co lidé chtějí, je užívat něco – ať hmotný nebo nehmotný statek.

    Když vytváříte autorské dílo, máte s tím nějaké náklady. Lidé ho chtějí užívat, takže celkové náklady potřebujete rozpustit do jednotlivých užití – takže prodáváte dílčí licence, třeba jednotlivé kopie.

    Když postavíte dům, máte s tím nějaké náklady. Lidé chtějí dům užívat, takže celkové náklady na výstavbu domu potřebujete rozpustit do jednotlivých užití – takže vybíráte měsíční nájem za jednotlivé byty.

    Rozdíl je jen v tom, že náklady na jednotlivou kopii jsou nižší, než náklady na údržbu domu. Ale nemůžete zanedbávat ty počáteční (fixní) náklady – jsou podstatné i u spousty hmotných statků (jako třeba ten dům), u autorských děl jsou klíčové. Takže když je zanedbáváte, míjíte se s podstatnou částí reality.

  • 2. 12. 2023 13:26

    Pavel...

    U hmotných statků je to přece stejné.

    jednoducho nie. Cena za prvotne vytvorenie nie je predmetom vyjadrenia na ktore reagujete.

    A ak nechcete vidiet rozdiel medzi tym, ze niekto zduplikuje predmet vs. ze niekto pouziva predmet ktory v danom case nemoze pouzivat iny clovek, kludne sa tvarte slepo.

    Ale, pls. nespamujte tu nezmyslami.

  • 2. 12. 2023 14:01

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Cena za prvotne vytvorenie nie je predmetom vyjadrenia na ktore reagujete.
    Náklady za prvotní vytvoření je rozpočítaná do ceny za užití. U nehmotných i hmotných děl.

    A ak nechcete vidiet rozdiel medzi tym, ze niekto zduplikuje predmet vs. ze niekto pouziva predmet ktory v danom case nemoze pouzivat iny clovek, kludne sa tvarte slepo.
    Ten rozdíl vidím. Ale je nepodstatný. Protože nemůžete používat jen marginální náklady na užití další kopie, ale musíte počítat celkové náklady. Že nechcete fixní náklady vidět neznamená, že neexistují.

    Ale, pls. nespamujte tu nezmyslami.
    To samé můžu napsat já vám.

  • 5. 12. 2023 14:59

    Kožuš

    Vy jakoby počítáte s nákladovou teorií hodnoty. Ale to nejde. Cena je subjektivní. Cenu určují zákazníci tím, kolik jsou ochotní za danou věc zaplatit. Zákazník je pán. Pokud se produkce filmu nezaplatí, no tak prostě nemá ten film pro společnost tu hodnotu. Tak, jak dnes funguje výběr skrz různé autorské zákony vnáší do toho systému neefektivitu, protože se kolikrát zaplatí i naprosté blbosti.

  • 5. 12. 2023 15:23

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Cenu urcuji zakaznici - takze jako kdyz se mi rohlik za tri koruny zda drahy, tak si ho muzu vzit zadarmo? :-) Muzu se zeptat, jestli sam neco vyrabite? Ja ze bych se stavil a tu cenu si urcil... no a doufejte, ze si vas produkt odnesu zadarmo a nebudu od vas jeste chtit, abyste mi za to vy zaplatil :D

  • 12. 12. 2023 12:45

    Kožuš

    Ne, pokud se ti rohlík za tři koruny zdá drahý, tak máš právo si ho za ty tři koruny nekoupit a nechat mi ho v krámě. Stejně tak, pokud s rohlíkem nebude něco v pořádku, tak máš právo na vrácení peněz.

  • 6. 12. 2023 8:33

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Kožuš: Mýlíte se. Cena je věcí dohody. Pokud někdo něco ukradne nebo upirátí, nemůžete to brát tak, že je hodnota nulová. Krádež nebo pirátství je mimo pravidla definující trh, takže tam závěry plynoucí z tržního chování neplatí.

    Autorské zákony do toho vnáší neefektivitu především užitím pro osobní potřebu a s tím souvisejícími poplatky za nenahraná média. Ale to rozhodně neznamená, že by se zaplatily naprosté blbosti.

  • 1. 12. 2023 19:46

    K>

    Neupírám nikomu nárok na jeho přiměřenou odměnu, nebo možnost dělat si se svým výtvorem jak zamýšlí. Jen a pouze říkám, že fyzické a duševní statky jsou natolik rozdílné, že i právo musí být rozdílné. Což se ostatně projevilo v právním systému našem, evropském, a dokonce třeba i spojených států amer.

    Ale zajímavá věc je, že přiměřeně volné šíření duševních děl je v zájmu společnosti i státu. To se projevuje třeba v omezených právech na léky nebo patenty. Umělecká díla jsou věc zbytná, a i přesto tam jsou omezená práva třeba na 70 let od smrti autora.
    Kdežto auto můžu vlastnit já i moje potomci aniž by někdo rozporoval vlastnictví (obecně, extrémy jako komunistické revoluce zanedbejme).