Vlákno názorů k článku Úniku dat 148 milionů lidí bylo možné zabránit, kdyby fungovalo IT oddělení od tomas - Me to skoro prijde, ze byli domluveni s...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 12. 2018 9:35

    tomas (neregistrovaný)

    Me to skoro prijde, ze byli domluveni s nekym ve vnitr nebo se nechali zamestnat

  • 13. 12. 2018 9:44

    Petr M (neregistrovaný)

    Já mám spíš pocti, že je to Kocourkov od sklepa po půdu.

    - Juchů, máme monitoring. Tak ho zapneme... Za dva roky: Ono to nic nedělá, kterej jouda tam nedal certifikát?
    - Kurňa, zase potřebujem ke správě serveru heslo. Jak to udělat, aby se k tomu dostali <b>všichni</b> admini? Hodíme to tady do veřejnýho adresáře. (jako kdyby si každej admin nemohl vygenerovat RSAčko pro SH se svým heslem a nedalo se to přidat na konkrétní server, záležitost minuty).
    - IT to zaktualizuje. IT vezme seznam všech instalací. Hele, ten seznam je pět let starej, novější není? Ne, za to zodpovídá jiný oddělení. Tak fajn, zalepíme aspoň todle...

  • 13. 12. 2018 10:49

    Heron

    No já bych řekl, že dívat se, co udělalo nebo neudělalo IT oddělení je dost nepodstatné.

    Podstatné je toto:

    Because Smith retired instead of getting fired, he is expected to receive $90 million, including performance-based unvested stocks and $18.5 in retirement benefits, according to Fortune. (Zdroj Wiki)

    Každý systém se přizpůsobí zpětné vazbě, která je na něj aplikována. On za tento čin dostal obměnu. Tak proč by to kdokoliv v jeho situaci neměl příště udělat stejně?

  • 13. 12. 2018 11:05

    null null (neregistrovaný)

    Jako by odměny musely mít cokoliv společného se skutečností ... ;-)

  • 14. 12. 2018 11:48

    mngnt (neregistrovaný)

    Prvy bod trochu poopravim:
    Juchu mame monitoring, je tam aj certifikat, vsetko funguje ako ma, testnute, porobili sa testovacie incidnety, aha. Zamestnanec dostane odmenu, po pol roku sa z firmy poberie a o dva roky (a to je este konzervativne, kedysi boli certifikaty v pohode na 5 rokov) certifikat vyhnije, monitoring, ktory predtym nehlasil nic, lebo vsetky Struts boli aktualne nadalej nehlasi nic, ticho po pesine. Robim v korporate, je az zarazajuce na kolko cetrifikatov tesne pred vyprsanim sa pride len vdaka mailu od certifikacnej autority. A ak tam clovek dal len svoju osobnu mailovu adresu, alebo timova prestala existovat kvoli restrukturalizacii, nepride ten mail nikomu...

  • 14. 12. 2018 13:09

    Karel (neregistrovaný)

    Takhle to v korporátu skutečně chodí. Všechno se udělá naprosto perfektně, špičková kvalita, tři úrovně testů, vystaví se protokoly a oficiálně se to předá. Pokud ten systém často havaruje nebo působí problémy, tak je to dobře a systém žije.

    Problém jsou systémy, které nepůsobí problémy ani výpadky. Po pár měsících nebo letech se na ně zapomene. A to ani nemusí dojít k výměně lidí na pozicích.

    Existuje několik protiopatření:

    1. Mít checklist pravidelně prováděných akcí. A tam ten systém zapsat včetně instrukcí jak a co ověřit. Což obvykle funguje, jen pak bývají infarktové situace, když se o půlnoci v rámci pravidelné čtvrtletní odstávky zjistí, že jeden ze systémů už nejméně dva měsíce neběží jak má. Plus špatně napsané instrukce představují past - to vám IT celé roky bod "ověřit, že RPTDB běží" provádí tak, že se koukne na stav služby. Jenže pak vám jednoho dne dojde k poškození datového souboru a databáze se vám přepne do READ ONLY módu, dovolí přihlášení jen na uživatele SYSDBA a protestuje prakticky proti všemu s tím, že máte s pomocí RMAN opravit soubory. Což nikdo nezjistil, protože se jen dívali, zda služba OracleServiceRPTDB má stav "Running". Jenže ta ho má i poté, co databázi vypnete pomocí SHUTDOWN, takže ze stavu služby vážně nic nezjistíte. Chybama se člověk učí.

    2. Koncipovat systém jako vždy reportující. Takže kromě obvyklého "když dojde k chybě tak pošli email" to nastavit ještě jako "když nedojde k chybě tak pošli email, že je to OK". Funguje to výborně až do chvíle, kdy admin dostává takových emailů několik denně a ztrácí tak přehled o tom, co už přišlo a co ne. Pokud ten email je jediný a posílá se před začátkem pracovní doby, tak si toho člověk obvykle všimne. Pokud tedy není zrovna na dovolené, což se jako na potvoru stává. A jak píšete - pokud si tam hodí admin jen svůj email, tak je to taky velký risk. Zažil jsem kluka z IT, co si málem utrhl nohu v koleni a byl s tím měsíc v nemocnici. Jó to bylo legrace. Nakonec nebyla jiná možnost, než aby prostě řekl svoje hesla, protože si pod práškama proti bolesti nedokázal (a asi ani nechtěl) vzpomenout na všechno, co dělá. I tady jedna zkušenost z praxe: ověřit si, že programátor zadání "dotaz nevrátí žádný záznam => je to ok" nepochopí stylem "dotaz nevrátí žádný záznam nebo spadne s ORA chybou => je to ok".

    3. Postavit na to ještě "nadsystém", který bude vizualizovat stav všech systémů. V kombinaci s bodem 2 to funguje výborně. Automat zjistí, že nedostal v pravidelném intervalu report a začne blikat červeně. Prakticky neprůstřelné řešení, které funguje, pokud se správně nastaví a používá. Nastavení bývá menší problém (viz bod 2). Větší problém je to používání - pokud je to udělané tak, že na tabuli pořád něco svítí žlutě nebo červeně, tak jí lidé přestanou číst. V duchu "vždycky tam něco bliká, jak jsem měl vědět, že zrovna tohle je důležité?"

    Bohužel v klasickém korporátu to většinou skončí jen u bodu 1. Někdy v bodě 2, ale s tím, že je těch notifikací tolik, že je vlastně nikdo aktivně nemonitoruje (v duchu "si říkám, že už jsem pár dní neviděl email od EDI serveru, tak kouknu a fakt jo, naposledy v úterý!"), případně to chodí na tolik lidí, že si všichni myslí, že to kontroluje někdo jiný. Do bodu 3 se dostane jen pár firem a to obvykle jen díky platné legislativě nebo jako nápravné opatření po nějakém průšvihu. Přitom taková informační tabule na stěně kumbálu, kde sedí IT administrátoři, působí tak úžasně geekovsky! A ten pocit, když vám volá mistr z výroby a vy mu hned řeknete "já vím, vám na hale 4 chcíply Zebra tiskárny, už na tom děláme" ? K nezaplacení :-) Jen na to člověk nesmí moc spoléhat a na dotaz ze zákaznického oddělení "nám za včerejšek nedošla žádná nová objednávka, není nějaký problém s EDI?" nereagovat prostým "nám to svítí zeleně".