Jj, za vse muzou IT :) Ale kdyz maji pripominky, tak je nikdo neposloucha.
Casto IT resi 90% problemu za jine zamestnance nebo musi obsluhovat 100 ruzneho sw, podpora uzivatelu (excel, word, mail, powerpoint, apache, web, uloziste souboru, ruzna presmerovani, sms branu, elektronicke zamky a zavory... ). Zcela neudrzitelna situace, kdyz to delaji treba 2 lide. Nelze se pak poradne venovat konkretnimu systemu.
Ale resit takove problemy neprinasi zisk!
Hele takhle to funguje snad všude, kde jsem kdy byl. Neviděl jsem to snad jen v případě, že firma měla dceřinku řešící IT mimo ní.
Jinak neřízený chaos, protože většina zaměstnanců vlastně neumí s mobilem ani počítačem, takže potřebujou support. Takže ajták nakonec uměl účetnictví, výrobu, obchod...atd. prostě to musel nějak dořešit. Protože ten co to měl na starosti to zapíchl s tím, že to ten "počítač".
Takový ten svět prostě v reálu je, dokud není průser, backup se neřeší o security ani nemluvím.
Tak to jsi toho moc neviděl. Ano, v malých firmách, kde jsou ty ajťáci jen dva to opravdu tak může být. Ale ve větších jsou lidi, co se starají o počítače zaměstnanců jiné oddělení než to, které se stará o produkční servery. A často se ještě zase jiné oddělení stará o devops. A Equifax je z těch větších firem.
male firmy: par ajtaku, co museji znat a umet vsechno:
- ucetnictvi, praci v excelu, wordu, powerpointu, skladove hospodarstvi, ...
- opravy spinkovacu, zaseklych supliku, rozvrzanych zidli, ...
- udrzba zaseklych kopirek, tiskaren, kalkulacek, ...
- programovani ustrednicek, nastaveni telefonu, dochazkoveho systemu, em-zamku kancelari, turniketu ...
- sitarina, tedy: vrtani do zdi pro novou kabelaz, natahovani kabelu do list, pod podhledy, pod podlahou, krimpovani konektoru, nakup racku a rozvodovych skrini, jejich instalace, vrtani a upevnovani AP, ...
- instalace a udrzba ruznych PC, podle pozadavku uzivatelu (a hlavne polde pozadavek jejich sefu), nastavovani hesel, pozadi, temat, hudby, ...
a KONECNE, kdyz je cas, tak:
- nastvavovani email serveru, synchronizace dat s mobily s OS vseho druhu, nastaveni a instalace routru a switchu...
- a nakonec tresnicka: nastaveni firewallu, jakozto nejvyssi stupen security levelu
velke firmy: na kazdou vec je treba zalozit ticket v nejakem systemu, spravne ho pojmenovat, priradit kategorii, podkategorii, typ, prioritu, svuj kontakt, ... a pak cekat.
ozve se nejaky telefonista, ktery (asi podle nejakeho manualu) polozi dalsich 1000 otazek, pritom na zadnou otazku neodpovi. pak dalsi faze - prepoji na nekoho jineho (nebo zavolaji jindy) a pokracuje se dal dalsimi otazkami ... a jednou, kdyz je spravna konstelace hvezd, je konecne problem odstranen (mozna ne vyresen, ale jenom zameten pod koberec, protoze to vic otravuje ten 'support', nez samotny problem)
jo a to nejdulezitejsi: IT support je obycejne nekde jinde, nez uzivatel, nejspis v indii :)
Dělám v korporátu s uživatelským IT supportem v Indii :)
Naposledy jsem pro malou firmu pracoval před 15 lety, Ale dokáži si docela dobře představit u firmy, pro kterou IT není předmět podnikání (pekárna, truhlářská výroba, menší "fabrika"), ale pouze sekudnární pracovní nástroj, použít prostě cloud. Místo mít vlastní mailserver, sambu a podobně, proč nepoužít prostě MS Office365 nebo GoogleSuite, centrální správa práv a uživatelů. Účetnictví a faktury, opět v cloudu. Bezpečnost, antivirus, synchronizace dat, mobilní aplikace, vysoká dostupnost, vše nechat na cloud operátorovi. U malých firem, třeba pekárna, stejně se počítač využívá jen jako drahý psací stroj. K čemu mít pro každou sekretářku počítač s pětiletou amortizací, plný MS Office na posílání emailů a dvou dopisů denně a hlavně pro Facebook. Zálohování dat v lepším případě na USB disk, většinou však žádné, o nějaké vysoké dostupnosti taky nelze mluvit.
Vypadá to jako ztráta kontroly nad daty, ale když slyším tu hrůzu, co podle vyprávění ostatních vládne v malých firmách, tak tohle řešení se mi jeví pořád menší zlo. Ano, cloud operátor vidí data, ale to v mnoha případech stejně. Viz řešení typu Dropbox, Mega a podobné.
a o ten cloud se bude starat kdo? Nejaky poskytovatel. Ten poskytovatel aby vydelal bude mit takovych zakazniku x a bude jim davat minimum casu. Tudiz ve finale se treba objevi pruser s tim ze budou spatne nadefinovane treba prava na S3 a data firmy budou k dispozici vsem. Bezpecnost stoji penize, hodne penez, pokud je nemate, nebo nechcete investovat do bezpecnosti, je jenom otazkou casu kdy o sva data prijdete. Bezne se potkavam s tim, ze firemni data - faktury, objednavky, mzdy,... - to vse najdete v klidu na nejakem sdilenem smb share na internetu. Kdyz ne writable, tak alespon readable. Nebo situace s IPv6 - mate zarizeni s IPv6 a jste v klidu diky spatne konfiguraci dostupny z internetu. A vubec netusite, ze ty dokumenty ktere sdilite jako \\computer\C jsou dostupne R/W vsem z internetu. Takze porad jsme u toho, ze na security proste musite vynakladat prachy, jinak o data prijdete, at je to v cloudu nebo u vas v office.
Jeste mi tam chybi servis vozidel a oprava elektroniky jako vymena displeju u telefonu apod.
A ano opravdu pokud je to v mych silach resim i auta. Od odvezeni do pneuservisu na prezuti nebo do servisu kvuli zavaznejsi chybe az po vymenu provoznich kapalin, dobijeni baterii a dalsi relativne jednoduche ukony jako treba vymena svicek, filtru, brzdovych desticek nebo kotoucu. BTW dokonce se ve vedeni resilo jestli mi nesezenou nejakou bazarovou prezouvacku na pneu :D
Jooo jak se jednou vedeni dozvi ze neco umis ... :D
Presne. Ale business partneri a manageri do Tebe busi, kdy uz to bude hotove. Takhle jsem jednou resil konfiguraci nejaky super business IPTV nekde v Belgii zavreny v super bezpecny siti. Nase sit byla taky super bezpecna a IT oddeleni mela zaridit ssh spojeni mezi mnou a tim serverem. Po 3 tydnech jednani koupil tamni manager mobilni internet, pripojil to tunelem na muj server na netu a ja to z home office nakonfiguroval. Korporatni IT je dobre tak k objednani toneru..
1. Ucetnictvi nezvlada kolikrat ani cestvy absolvent VSE. Natoz clovek od IT. Skladove hospodarstvi IT veci dejme tomu, ale ne business firmy? Tady nekdo padl na hlavu. Vzdyt ucetni je za par supu a na malem meste bude rada ze ma praci.
2. Oprava nabytku? Tady nekomu padla na hlavu kovadlina. To vetsinou ve smlouvach neni aby clovek delal tesare a nabytkare. Nebo snad ty firmy davaji misto racku ty konferencni stolecky z IKEA?
3. Mala firma, dejme tomu. Ale velke tiskarny se vetsinou resi outsourcovanym servisem. Nechtel bych mit na svedomi potvoru za 70k.
4. Budiz. Taky beru.
5. Sitarina. Proc delat praci za kabelare ze? V pidifirme na vsechno kde jsem zacinal na to byla extra firma vcetne zaruky i promereni. Takze clovek prisel k hotovemu patch panelu,zasuvkam,protokolum a jen domontoval technologie. Optiku delalo tenkrat oddeleni CTc (tehdy jedinni kdo meli know how a metrologicke oddeleni melo meraky). Proc ITak resi stavebniho delnika? Nekde vrtnes dalsi kabel a pojistovna ti nic neda - nemas ve smlouve. Neco se ti stane a nikdo ti nic neda. Tady zas nekdo padl na hlavu
6. Njn to k tomu patri. Ale i tady je treba to pristrihnout velmi prisne hodinovou sazbou.
7. Core cinnost - kdo tohle v male firme dela, brzy odejde za lepsim.
8 . Dtto. Nektera nastaveni lze outsourcovat na ISP.
Velke firmy: v zasade ano:) A nektere firmy radeji plati penale nez aby posunuli problem dal. IT support uz se do indie nedava. Myslim ze nyni nastava firma cloudu a insourcingu (zvlastni, ty dva pojmy jdou proti sobe:)).